Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
Wat voor fiets heb je ook alweer? Een fiets die ook goed fietst zonder ondersteuning is wel erg handig...
Fietsmerk? Link waar je die kan kopen?

Een plaatje is geen naam zoals gevraagd wordt. Jammer.

Beetje hoog gehalte aan "luchtfietserij" lees ik.
Ik heb zelf een vakantiefiets die weegt 19 kg heeft verder naafversnelling en brede banden 50 mm en als ik er 25 km/uur mee haal mag ik blij zijn.

Ik heb een vakantiefiets die weegt 13 kg met dreailleur en zit hiermee tussen de 24 km - 30 km/uur.

Verder heb ik nog een racefiets, smalle bandjes, zelfde derailleurgroep als de vakantiefiets, maar bandomtrek verschilt. Fiets weegt minder dan 10 kg. Ik haal er 26 km - 35 km/uur mee.

Er hangt wel degelijk een snelheidbeperkende factor aan fiets en totaalgewicht van de fiets.
joukon schreef:
zo 26 aug, 2018 18:38
Wat voor fiets heb je ook alweer? Een fiets die ook goed fietst zonder ondersteuning is wel erg handig...
Fietsmerk? Link waar je die kan kopen?

Een plaatje is geen naam zoals gevraagd wordt. Jammer.

Beetje hoog gehalte aan "luchtfietserij" lees ik.
Ik heb zelf een vakantiefiets die weegt 19 kg heeft verder naafversnelling en brede banden 50 mm en als ik er 25 km/uur mee haal mag ik blij zijn.

Ik heb een vakantiefiets die weegt 13 kg met dreailleur en zit hiermee tussen de 24 km - 30 km/uur.

Verder heb ik nog een racefiets, smalle bandjes, zelfde derailleurgroep als de vakantiefiets, maar bandomtrek verschilt. Fiets weegt minder dan 10 kg. Ik haal er 26 km - 35 km/uur mee.

Er hangt wel degelijk een snelheidbeperkende factor aan fiets en totaalgewicht van de fiets.
Het merk staat erop met koeieletters op de onderbuis, merk en naam werden niet gevraagd, maar hier heb je een link naar de fiets op de pagina van de Nederlandse fabrikant https://www.bsp-fietsen.nl/fietsen/e-bikes/urban-ec10/

Luchtfietserij? Leg uit.*

Ik heb ook niet aangegeven dat gewicht geen effect heeft, ik heb mijn keuze echter anders gemaakt. Als ik gewicht wil besparen kan dat het beste op een andere plek dan de fiets. Gewicht maakt in Nederland niet zoveel uit als je eenmaal op gang bent.

*https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... 4Lbey2B0UQ
joukon schreef:
zo 26 aug, 2018 18:38
Fietsmerk? Link waar je die kan kopen?

Een plaatje is geen naam zoals gevraagd wordt. Jammer.
Kan je uit de link halen. https://www.bsp-fietsen.nl/fietsen/e-bikes/urban-ec10/

Fiets weegt 25 kilo (zonder accu) en heeft Nexus en rollerbrakes als ik zo de specs lees.
Tja, met zo'n fiets heb je wel ondersteuning nodig. Maar doe dat vooral met mate, want de remmen zullen je niet snel tot stilstand brengen. De meeste Ebikes die ik zie hebben gelukkig Magura velgremmen. En dan te bedenken wat voor een snelle licht lopende fiets je ook had kunnen kopen voor dat geld.
Wim schreef:
zo 26 aug, 2018 19:02
want de remmen zullen je niet snel tot stilstand brengen.
Zou hem ook niet snel als bepakte reisfiets gebruiken met die remmen, maar misschien valt het remvermogen van deze mee.
Het is ook een "urban" fiets. Helemaal niet gemaakt om mee op vakantie te gaan. Wel uitermate geschikt om er een krat bier bij de supermarkt mee te gaan halen.
Ik zeg het omdat ik laatst een Gazelle stadsfiets met rollerbrakes gekocht heb voor mijn dochter. Die remmen vielen dus bar tegen en waren veel slechter dan de SA trommelremmen op mijn oude Koga stadsfiets uit 1988. De remkracht was vrij zwak en de modulatie was prut. Toen ik klaagde bij de (goede) fietsenmaker zei hij dat rollerbrakes niet beter zijn dan dit. Over de permanente weerstand van rollerbrakes ook als je niet remt zullen we het dan maar niet hebben. De bijgeleverde goedkope cst banden zullen ook niet bijdragen aan een vlotte rit zonder ondersteuning.
Wim schreef:
zo 26 aug, 2018 19:15
Ik zeg het omdat ik laatst een Gazelle stadsfiets met rollerbrakes gekocht heb voor mijn dochter. Die remmen vielen dus bar tegen
Hier heeft mijn vrouw een (geleende) Gazelle met rollerbrakes. Idd echt compleet waardeloze remmen.

Voor een (zware) e-bike (ff weer on-topic gaan ;)) die 25km/h kan niet de verstandigste keuze van de fabrikant.
Fedor schreef:
zo 26 aug, 2018 19:24
Wim schreef:
zo 26 aug, 2018 19:15
Ik zeg het omdat ik laatst een Gazelle stadsfiets met rollerbrakes gekocht heb voor mijn dochter. Die remmen vielen dus bar tegen
Hier heeft mijn vrouw een (geleende) Gazelle met rollerbrakes. Idd echt compleet waardeloze remmen.

Voor een (zware) e-bike (ff weer on-topic gaan ;)) die 25km/h kan niet de verstandigste keuze van de fabrikant.
Vooralsnog geen enkel probleem gehad. Misschien ook omdat ik vrij defensief rij en remmen zonde van mijn energie vind. Misschien komt het omdat "De allernieuwste Shimano IM 80 Rollerbrake-remmen functioneren beter dan de voorgaande goedkopere uitvoering bij de andere fietsen." zoals ik elders lees.

Ik denk niet dat BSP de verkeerde remmen heeft geplaatst. Ik doe gewoon dingen met deze fiets die ze waarschijnlijk niet in gedachten hadden toen ze deze fiets bedachten.

Maar ik zal BSP eens vragen of ik de zwaardere Shimano c6000 kan laten plaatsen door m'n FM.
Fedor schreef:
zo 26 aug, 2018 18:56
joukon schreef:
zo 26 aug, 2018 18:38
Fietsmerk? Link waar je die kan kopen?

Een plaatje is geen naam zoals gevraagd wordt. Jammer.
Kan je uit de link halen. https://www.bsp-fietsen.nl/fietsen/e-bikes/urban-ec10/

Fiets weegt 25 kilo (zonder accu) en heeft Nexus en rollerbrakes als ik zo de specs lees.
De link die er was; Een plaatje vind je hier https://www.bsp-fietsen.nl/uploads/resi ... ck_mat.jpg
Daarover ging mijn quote. Oh ja, ik lees er bsp fietsen uit.
Welk model? Specificaties? Die link kwam na mijn vraag.

Ja als je goed kijkt haal je informatie uit die link; 2018_urban_ec10_heren_black_mat.jpg
Dan zou ik althans voor de voorrem eerder kiezen voor de grotere versie van de SA trommelrem. Helaas hebben ook die SA remmen slechte modulatie. Betere alternatieven passen vermoedelijk niet bij gebrek aan voorzieningen aan het frame.
Hans Keesom schreef:
zo 26 aug, 2018 13:04
Maar ja, het wat op een e-bike dus voor je conditie kan dat nooit goed zijn.
Leuk, zo'n stroman?
Ed kettingvet schreef:
zo 26 aug, 2018 13:46
bodhi schreef:
zo 26 aug, 2018 12:55
wat me opvalt is dat ze bijna allemaal denken dat ze toch flink fietsen (dus aan conditie werken )
Wat er mis is aan fietsen zonder aan de conditie te werken ontgaat me.
Bodhi zegt toch nergens dat daar iets mis met is. Hij zegt dat het hem opvalt dat veel gebruikers van de e-bike denken flink aan hun conditie te werken ook als dat niet zo is.
Waarom verdraai jij zijn woorden?
Ed kettingvet schreef:
zo 26 aug, 2018 13:46
Of moeten we allemaal wielertoerist worden met merk / reclame pakjes aan en streven naar een bepaald aantal pedaalomwentelingen per minuut , de ideale hartslag, aantal gereden kilometers, gemiddelde snelheid enz ...
Ook dat zegt hij dus niet. Maar overdrijven is ook een kunst, een kunst die niet thuishoort in een volwassen discussie, maar wel een kunst.
Hans Keesom schreef:
zo 26 aug, 2018 14:16
Waar het mis gaat is dat sommigen helemaal in de stress raken als ze iemand met een electro-motor-ondersteuning zien fietsen. Blijkbaar willen ze op dat moment van die e-bikers een applaus voor het feit dat ze het zonder ondersteuning doen...
Weer een stroman en daarmee ook een heel zielige ractie.
Hans Keesom schreef:
zo 26 aug, 2018 14:16
Als het doel is om kilo's kwijt te raken werkt lage intensiteit het beste. Vet wordt omgezet in energie en die energie verbruikt, zonder dat je dat schrale, vermoeide gevoel hebt na aflopen.
Wandelen, niet te snel fietsen of e-biken is daar ideaal voor.
Dat klopt dus niet. De verhouding tussen vetverbranding en verbranding van o.a. suikers mag dan beter zijn bij lagere inspanningen, men verbrand wel degelijk meer vet door het leveren van hogere inspanningen gedurende eenzelfde duur. M.a.w. hoe lager de inspanning, hoe langer ze moet duren om dezelfde hoeveelheid vet te verbranden. (En dan zwijg ik nog over het effect van 'naverbranding' bij intensieve activiteiten.)
Hans Keesom schreef:
zo 26 aug, 2018 14:16
Dus om toch nog even flink on topic te eindigen : Ja, de e-bike verdringt de fiets! en dat is waarschijnlijk een goede zaak!
Je geeft geen enkel overtuigend argument om die visie te onderbouwen.
En dat de opkomst van de e-bike mogelijk! een goede zaak kan zijn, dat sluit ik niet uit. Maar dat de verdringing van de gewone fiets een goede zaak is zie ik dan wel erg graag grondig onderbouwd.

Renaat
Even lekker off-topic (vind ik prima kunnen, had me al afgemeld van dit topic vanwege het kansloze moddergooien):
Wim schreef:
zo 26 aug, 2018 21:08
Dan zou ik althans voor de voorrem eerder kiezen voor de grotere versie van de SA trommelrem. Helaas hebben ook die SA remmen slechte modulatie. Betere alternatieven passen vermoedelijk niet bij gebrek aan voorzieningen aan het frame.
Ik heb die grote SA trommels en met de juiste kabels (frictiearm) en voorbewerking (inslijten op de naaf) werken ze uitstekend en zijn ze goed te doseren.
Nadeel is dat ze niet met uitvalas te combineren zijn.
quote=Revanho post_id=314512 time=1535318721 user_id=9470]
Ed kettingvet schreef:
zo 26 aug, 2018 13:46
bodhi schreef:
zo 26 aug, 2018 12:55
wat me opvalt is dat ze bijna allemaal denken dat ze toch flink fietsen (dus aan conditie werken )
Wat er mis is aan fietsen zonder aan de conditie te werken ontgaat me.
Bodhi zegt toch nergens dat daar iets mis met is. Hij zegt dat het hem opvalt dat veel gebruikers van de e-bike denken flink aan hun conditie te werken ook als dat niet zo is.
Waarom verdraai jij zijn woorden?
Renaat
[/quote]

Ik verdraai zijn woorden niet maar interpreteer zijn verhaal anders als dat jij dat doet.
Ed kettingvet schreef:
ma 27 aug, 2018 00:11

Ik verdraai zijn woorden niet maar interpreteer zijn verhaal anders als dat jij dat doet.
Je verdraait zijn woorden wel degelijk. Maar vaak zien mensen hun eigen redeneringsfouten niet in.

Renaat
Revanho schreef:
ma 27 aug, 2018 00:27
Ed kettingvet schreef:
ma 27 aug, 2018 00:11
Ik verdraai zijn woorden niet maar interpreteer zijn verhaal anders als dat jij dat doet.
Je verdraait zijn woorden wel degelijk. Maar vaak zien mensen hun eigen redeneringsfouten niet in.
Renaat
U denkt er maar van wat jij wil.
Fedor schreef:
zo 26 aug, 2018 17:50
In mijn omgeving zijn er nu trouwens meerdere 70-plussers die juist weer zijn overgestapt van een e-bike naar een normale fiets, zodat ze toch wat meer aan beweging doen (fietsen max 50km op een dag).
Nog ff nagevraagd, want ook op een e-bike kan je tenslotte "normaal" fietsen.

Het handling van de fiets was ook een reden (bij alle "overstappers"). De fiets moet een rare hoek maken om in de schuur te komen dus het achterwiel moet opzij worden getrokken. Dat vond men vanwege het hoge gewicht erg lastig.
Hans Keesom schreef:
zo 26 aug, 2018 18:16
Ik heb er sinds November zo'n 4300 km erop zitten. Een paar ritten richting de 100 km, eentje eroverheen. Dat was wel met ondersteuning uiteraard. Als ik rustig aan doe kan ik 60-80 km zonder ondersteuning rijden op deze fiets, met de twee accu's erbij 90-110 km meer.

Ik zou wel een niet ondersteunde fiets kunnen kopen en kan dan daarop ritten tot waarschijnlijk 100 km doen op eigen kracht. Maar wat is het nut ervan? Op de e-bike kom ik verder en ben ik er sneller. En ik kan er net zo goed, zo niet beter, op trainen.

De e-bike is wat dat betreft veelzijdiger als vervoersmiddel en als trainingsapparaat.
Toch snap ik het niet. Je hebt een loeizware e-bike (25 kg zonder accu's) met daarbij ook nog twee accu's. Je geeft zelf aan dat je op een normale fiets ook wel de 100 zou halen, en dat je op je zware e-bike ook meestal zonder ondersteuning fietst.

Als je nu een lichte en lichtlopende hybride fiets (geen e-bike) zou hebben dan zou dat toch veel makkelijker fietsen zijn? Het lijkt me dat dat meer plezier op zou leveren.

Of gaat het puur om het sneller rijden op de e-bike? Da's ook niet een argument omdat je meestal zonder ondersteuning fietst. Dat zou op een lichte fiets ook sneller gaan.
"Met deze fiets voel ik mij precies weer in de Tour! Ik vlieg weer de hellingen op en rij haast even soepel als in 1976, " aldus Lucien van Impe over zijn E-bike. De kleine Vlaming was in 1976 de laatste Belg die de Tour de France won. Van Impe reed ook zes keer in de bolletjestrui over de eindstreep in Parijs. Alleen de legendarische Frededico Bahamontes, de Adelaar van Toledo, won ook zes keer het bergklassement.
Van Impe in 2013; "Die laatste kon pas overgehaald worden toen sponsor Luminus hem voorzag van een elektrische fiets. Vreemd toch, dat de bergkoning van weleer niet op eigen kracht de Stelvio gaat opfietsen? “Ik heb 25 jaar niet meer gefietst”, legt Van Impe uit. “Mijn conditie is weg, ik weeg 17 kilo meer dan toen ik nog prof was. Bovendien moet ik eerlijk zijn: het idee dat ik uit het wiel word gereden door een groep diabetespatiënten zou ik niet kunnen verteren. Ik wil altijd winnen, zelfs wanneer ik op brasem ga vissen.”

Alle respect voor een oud wielrenner.

Vorig jaar werd van Impe getroffen door een hartinfarct op 70 jarige leeftijd.