Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flixbus - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Flixbus

175 berichten
fud0 schreef:
do 23 aug, 2018 09:41
Wat bedoel je precies met uitbouw?
Een betere naam wist ik er zo niet snel voor te bedenken maar het is dat groene deel dat achterop de bus zit, waar Fahr grün! op staat en het nummerbord zit.
arnob schreef:
do 23 aug, 2018 10:42
Is in Frankrijk en nog meer landen standaard. Prima methode.
Ik heb er nog wel eens moeite mee mijn fiets met 50mm banden die maar net in de haken passen en onderweg klem zakken tussen andere fietsen uit te tillen. Ik moet dan bijna altijd iemand vragen me te helpen, zeker in het vakantieseizoen als er nogal wat tassen en koffers van derden onder en rond de fietsen liggen en nieuwe passagiers zich al naar binnen werpen.
Behalve dat het in de haken hangen van de fiets niet erg gemakkelijk is, is ook de toegang verre van handig.

Je moet met je fiets door een smalle ingang (schat z'n 80 cm breed) en twee treden op het smalle balkon komen waarna je met je fiets een 90 graden hoek moet maken om in de coupe te komen ook weer door een smalle deur. Voor de kenners, een beetje vergelijkbaar met de NS koploper.

Mij lukte het allemaal nog wel maar ik heb wel twee andere mensen geholpen waarbij het minder makkelijk ging.
Ik wilde mijn klaagzang beperken, maar hoe comfortabel een treinreis ook is, de totale litanie van het in- en uitstappen (en het wachten daarop) geeft me immer gevoelens van onrust :wink:
oeps, dat was twee keer ...
daulagari schreef:
do 23 aug, 2018 21:50
fud0 schreef:
do 23 aug, 2018 09:41
Wat bedoel je precies met uitbouw?
Een betere naam wist ik er zo niet snel voor te bedenken maar het is dat groene deel dat achterop de bus zit, waar Fahr grün! op staat en het nummerbord zit.
Ok dank :) , maar kan daar een fiets in? Kennelijk, maar dan maar één neem ik aan en het stuur moet gedraaid zijn?
Wel tof het ziet er zo wel stabiel uit iig en beschermd,is beter dan dat hij er zo los aanhangt en ook vwb. dat ze de fiets er evt. af kunnen trekken om bewust te stelen.
Ik heb toch liever een rek voor vier fietsen waar mijn fiets onbeschermd inhangt, als zo´n luxebox voor een fiets.
daulagari schreef:
do 23 aug, 2018 21:50
Ok dank :) , maar kan daar een fiets in? Kennelijk, maar dan maar één neem ik aan en het stuur moet gedraaid zijn?
Wel tof het ziet er zo wel stabiel uit iig en beschermd,is beter dan dat hij er zo los aanhangt en ook vwb. dat ze de fiets er evt. af kunnen trekken om bewust te stelen.
Ja, zo dacht ik er ook over, beter beschermd, zoals Bert het noemt luxe ;-)

Je hoeft je stuur niet te draaien, maar inderdaad er past maar één fiets in. Ik vermoed dat de uitbouw in het winterseizoen wordt gebruikt voor ski's.
Ben ook lovend. Kwam vandaag om 13u in Stralsund aan en heb via de app de middagbus terug naar Nederland geboekt. Via Berlijn dat wel maar uiteindelijk 12u reistijd en 75 eur.
Ik heb al een paar routes bekeken maar telkens als ik voor de optie fiets ga, is de route uitverkocht. Terwijl hij dat zonder fiets niet is. Fietsplaatsen vol of niet aanwezig? Hoe zit dat?
Fietsplaatsen id vol of niet aanwezig, dus fiets bijboeken als extra bagage in het ruim.
Frans & Dieuwertje schreef: Ik heb al een paar routes bekeken maar telkens als ik voor de optie fiets ga, is de route uitverkocht. Terwijl hij dat zonder fiets niet is. Fietsplaatsen vol of niet aanwezig? Hoe zit dat?
Dat betekend dat de bus geen fietsplekken heeft. Zeker buiten het vakantieseizoen hoeft dat niet te betekenen dat je fiets niet mee kan, zie voor mogelijkheden pagina 4 van dit topic.
Bert van Sprang schreef:
za 25 aug, 2018 17:54
Fietsplaatsen id vol of niet aanwezig, dus fiets bijboeken als extra bagage in het ruim.
Ik lees net in dit draadje dat dat ook niet zo goed uitpakt. Wie heeft er ervaring met bijboeken als extra bagage in ruim en op welke lijn?
Ik heb ook een vraag:
Stel ik neem een nachtflixbus voor een lange afstandsreis met de fiets op het rek of in het ruim. En stel (wishful thinking) dat ik zelfs in slaap val. Hoe weet ik dan dat de fiets bij tussenstops niet gestolen wordt?
willem.m schreef:
zo 26 aug, 2018 17:19
Hoe weet ik dan dat de fiets bij tussenstops niet gestolen wordt?
Dat is een beetje dezelfde vraag als, stel ik zet mijn fiets neer in een stad op slot maar nergens aan verankert en laat hem een nachtje staan, wat is de kans dat hij niet gestolen wordt.

De kans op diefstal bij de bus is naar mijn idee beduidend lager omdat er maar korte perioden zijn dat een dief kan toeslaan (in de stad kan het heel de nacht) en verder is je fiets niet geheel onverankert, bij z'n Thule rek is de chauffeur vaak een minuut bezig om de fiets los/vast te maken. Als laatste is er een redelijke kans dat de chauffeur het zal opmerken.
Ook als je met de trein of het vliegtuig reist, kan je fiets gestolen worden.
Snap ik. Maar als ik 'm in de trein zet, leg ik er desnoods een flink kettingslot om (desnoods, want in de praktijk neem ik altijd alleen een lullig slotje mee). Ik neem aan dat ik dat niet bij een fietsendrager mag doen.

Aan de andere kant: stel dat-ie gestolen wordt, dan kan ik na 12 jaar een nieuwe fiets uit gaan zoeken. Dat wordt geen ebike want die mag niet met flixbus mee.
Frans & Dieuwertje schreef:
za 25 aug, 2018 17:57
Wie heeft er ervaring met bijboeken als extra bagage in ruim en op welke lijn?
Naar London, Oslo en vanuit Bremen. Allemaal prima gegaan.
Op de Flixbus van Budapest naar Wenen heb ik wel een kettingslot rond fiets en drager gelegd.
Na dat filmpje over dat ze bagage uit het bagageruim hebben gestolen, ik meen vanuit Parijs, ben ik er niet zo 'happig' meer op, om idd. een fiets 'los' achter zo'n bus te laten hangen. Het bagageruim diende op slot te zijn, maar zo'n fiets kunnen ze ook beschadigen om het beschadigen. Ik weet niet waar zo'n bus allemaal stopt, op welke plekken ed. Bij cycletours bv. gaat de fiets in een aanhangwagen. Daar heb ik een veiliger idee bij of idd. in zo'n uitbouw. In een trein heb ik ook een veiliger idee. Je doet hem op slot en er is toch een conduteur op de trein die af en toe heen en weer loopt en 'nieuwe reizigers' checkt die in de nacht instappen of tot laat in de avond zijn er vaak nog treinreizigers wakker die af en toe een blik werpen op de fietsen. Overdag kun je dat zelf heel handig doen bij stops of je zit op een plek dicht bij de fietsen.
Ik heb mijn fiets niet verzekerd en moet er niet aan denken dat ik een goedkope flixbus heb genomen en mijn fiets komt niet (heel) aan en 'niemand' daar nog wat aan kan doen, ik dan simpel weg 'pech' heb.
daulagari schreef:
zo 26 aug, 2018 19:15
willem.m schreef:
zo 26 aug, 2018 17:19
Hoe weet ik dan dat de fiets bij tussenstops niet gestolen wordt?
De kans op diefstal bij de bus is naar mijn idee beduidend lager omdat er maar korte perioden zijn dat een dief kan toeslaan (in de stad kan het heel de nacht) en verder is je fiets niet geheel onverankert, bij z'n Thule rek is de chauffeur vaak een minuut bezig om de fiets los/vast te maken. Als laatste is er een redelijke kans dat de chauffeur het zal opmerken.
Mensen die weten wanneer de bus rijdt en weten wanneer er grote kans is op fietsen aan de bus, kunnen de bus 'opwachten', met materieel. Het is misschien nog nooit gebeurd, maar.. ( Ik moet er echt aan wennen dat mijn fiets over een grote afstand en ook nog in de nacht, waar er stops worden gemaakt, aan zo'n rek bungelt. Overdag nog tot daar aan toe, of over korte afstanden met je gewone niet zo dure fiets, zoals je in de bergen wel eens ziet met vier fietsen achteraan de bus voor mensen die daar ter plekke waarschijnlijk wonen.)