Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SPD of Click'R pedalen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

SPD of Click'R pedalen

Leon schreef:
ma 06 aug, 2018 07:42
Ik fiets ruim 15 jaar met spd maar gebruik ze niet in afdalingen,
:shock:

Ik ben bij 90 km per uur graag één met mijn fiets :wink:
SPD vraagt inderdaad wel om goede fietstechniek. Combi pedalen vind ik zelf niks. Lisette gebruikt ze wel om de reden die Leon heeft genoemd. Ik gebruik ze niet om de reden de Carls heeft beschreven. Zo zie je maar weer, elke situatie kan op verschillende manieren worden uitgelegd.
Reden waarom ik wel een fan van spd ben is dat ik maximale controle over mijn fiets hou juist in technisch lastige situaties (onverhard afdalen). Maar ik kan mij prima voorstellen dat het 'een zijn met je fiets' voor een ander juist een gruwel is.
Bij combi pedalen moet ik heel gecontroleerd de juiste kant kiezen. Bij reguliere spd hoef ik dat niet. Klik gelijk in en uit. Bij de juiste afstelling gaat dat vlekkeloos. Maar ik weet zeker dat er velen zijn die het precies andersom redeneren :lol:
Ik wil inderdaad in situaties waarbij het fietsen onvrijwillig ophoudt onafhankelijk van mijn fiets kunnen zijn in mijn keuze welke kant ik op spring. Ik heb ook een nogal sterke reflex om een voetje naast de fiets te zetten als het achterwiel slipt, bv tijdens een onverharde klim of een scherp bochtje op onverhard. Daardoor ben ik menigmaal gelukkig niet op mijn heup gevallen. Vol op mijn heup vallen lijkt me serieus minder fijn.
Maar ieder zijn techniek uiteraard.
Als je wilt springen met de fiets zal vast zitten wel nodig zijn, maar ik ben nog steeds niet van plan om dat te doen. :D
Ik heb op alle fietsen, behalve op mijn stadsfiets, Look klikpedalen.
Ik was heel tevreden met de Look Quartz, maar enkele jaren terug heeft Look die vervangen door S-Track. Ik vind het geen verbetering tov Quarz, maar het is wel prettig om op MTB's en racefiets dezelfde pedalen te hebben en schoenen waarop je desnoods kilometers kunt lopen.

Op de site van Mantel vind je een gebruikerservaring.
Leon schreef:
ma 06 aug, 2018 13:20
Als je wilt springen met de fiets zal vast zitten wel nodig zijn,
Neuh. Slopestylers en trial rijders rijden met flats.
Ik heb vele jaren met toeclips gereden, eigenlijk totdat het lastig werd er nog bruikbare schoenen voor te krijgen. Ik heb bovendien een beperking: door een beenlengteverschil moet mijn linkerpedaal 5 mm worden opgehoogd. Met pedalen voor toeclips was dat vrij makkelijk maar bij klikpedalen voor fietswandelschoenen wist niemand een oplossing. Totdat ik het probleem aan Marten Gerritsen voorlegde die suggererde een spd pedaal om te bouwen. Dat werkt perfect. Omdat ik gewend was aan de fiets vast te zitten was de overgang naar spd eenvoudig. Sterker nog, uitklikken is redelijk wat makkelijker dan uit toeclips komen. Ik ben een keer gevallen toen ik onverwacht in los zand terecht kwam.
Mijn ervaring met SPD pedalen loopt al over een periode van ruim 25 jaar. Voor mij het beste systeem. Je kunt makkelijk instellen of je heel soepel of nauwelijks nog uit de pedalen komt. Je kunt kiezen voor plaatjes die alleen uit de pedalen draaien of voor de multi realease uitvoering. Overal verkrijgbaar en redelijk geprijsd.
Kies je voor schoenen met verzonken plaatjes, dan kun je jááren vooruit met een setje plaatjes. Ik heb één setje plaatjes een jaar of 10 kunnen gebruiken (dagelijks woonwerk verkeer inclusief winter).
Valpartijen door SPD heb ik bij "normale" fietsomstandigheden niet gehad. Alleen bij heel extreme modder gaat de boel uiteindelijk dicht zitten en kom je alleen nog met geweld uit (of in) je pedaal. Of bij heel extreem MTB-terrein, wanneer die fractie van een seconde van uitklikken het verschil maakt tussen landen op je voet of op je smoel. Maar zulk terrein kom je op fietsvakantie, recreatieve ronde of gemiddelde MTB route niet tegen.

Als je in het begin de veerspanning heel laag zet, kom je makkelijk los en kun je wennen aan het systeem. Gebruik je daarbij ook nog de multi release plaatjes dan hoef je je niet meteen heel erg te concentreren op een draaibeweging om uit het pedaal te komen. Wanneer je merkt dat je "spontaan" los komt van een pedaal verhoog je de veerspanning iets. Ben je echt gewend aan het idee van "vast" zitten aan de fiets, dan kun je nog overstappen naar plaatjes waarmee je alleen uit het pedaal kunt draaien.
Heel vast hoef je trouwens niet in het pedaal te zitten. Net vast genoeg om bij normale omstandigheden niet van het pedaal te schieten.
Duidelijk verhaal Ruud :)

Met alle info (ook van de andere reacties) zou ik de Click'R-padalen laten schieten (kwaliteit) en bijv. voor een XT-combipedaal gaan. Die dan zo licht mogelijk zetten en gebruiken icm multi-release plaatjes. Kan ik altijd nog "upgraden" naar een zwaardere binding.
Uiteindelijk ben ik voor SPD gegaan (XT-combipedalen) icm met multi-release plaatjes. Pedalen zo licht mogelijk afgesteld. Zitten genoeg vast voor fietsen maar kunnen met een "afwijkende" beweging (of een noodbeweging) makkelijk los.
Zit ook te denken aan SPDs maar heb moeite met het vinden van goede schoenen. Welke gebruik jij nu?
Fedor schreef:
vr 24 aug, 2018 22:54
Uiteindelijk ben ik voor SPD gegaan (XT-combipedalen) icm met multi-release plaatjes. Pedalen zo licht mogelijk afgesteld. Zitten genoeg vast voor fietsen maar kunnen met een "afwijkende" beweging (of een noodbeweging) makkelijk los.
Even wennen en dan strakker zetten, niets zo irritant/gevaarlijk als denken dat je vast zit en ineens uit je pedaal schieten.
Leon schreef:
ma 06 aug, 2018 07:42
Ik fiets ruim 15 jaar met spd maar gebruik ze niet in afdalingen, op onverharde steile of gladde paadjes omhoog en al helemaal niet in de stad. Met letterlijk overal "shared space" sta je daar immers op elk willekeurig moment binnen één meter stil. Inderdaad combipedalen.
Ik ben zelf nog nooit gevallen (zelf bij een noodstop) doordat ik mijn voeten niet tijdig kon losmaken. Enkel bij b.v. gladde paadjes reed is soms 'niet vast'.
Ik ben al wel enkele keren net niet gevallen doordat mijn voeten bij een onverwachte bult of put van de pedalen schoten.

Renaat
mqaa schreef:
za 25 aug, 2018 08:34
Zit ook te denken aan SPDs maar heb moeite met het vinden van goede schoenen. Welke gebruik jij nu?
Sportieve schoenen van Lake. Ze hebben ook mtb-tourmodellen zoals deze met Boa-sluiting (ook goedkopere met veters trouwens): https://www.lakecycling.com/collections ... 0003006597

Lake valt wat breder dan de meeste andere merken. Daarnaast hebben ze ook een wijd-maatvoering (dus nog breder) voor de sportievere modellen.
Berger schreef:
za 25 aug, 2018 09:00
Even wennen en dan strakker zetten
Is idd ook de planning. Wel wil ik bij een noodsituatie (dus in een reflex met kracht) wel altijd los kunnen komen.
Die multi-release plaatjes werken bij mij voortreffelijk, bij elke schrikreactie zo los, iedere keer. Gemakkelijk vastklikken ook. Ik gebruik ze nu al zo'n 5000 km in combinatie met de Click'R-pedalen.
Je voet zit ook niet hermetisch vastgeklonken aan je pedaal, er is nog wat speling om paar mm te “verschuiven”.
Dat ongewild loskomen herken ik niet, nochtans staan de mijne op de meeste losse stand en ga ik vaak onverhard. Maar ik kan me voorstellen dat het bij echt ruig terrein wel een issue is.
Ik was best sceptisch i.v.m. klikpedalen, maar met deze plaatjes (SM-SH56) is het voor mij ideaal. Niet eens voor meer kracht of zo, ik draai nu naar mijn aanvoelen vloeiender rond.
Enige nadeel: alhoewel de plaatjes verzonken zitten in de schoenzool, heb je toch veel minder grip als je afstapt of je wil afzetten met 1 voet of zo. Ik heb net zoals jij LAKE schoenen, fijne schoenen. Ik heb ze wel een maatje groter genomen op aanraden van mijn fietsenmaker, dat was een goede tip, ze zitten heel comfortabel.
Op mijn volgende fiets heb ik de Alu/staal combipedalen besteld met industrielagers, zijn wat degelijker uitgevoerd vind ik.
mqaa schreef:
za 25 aug, 2018 08:34
Zit ook te denken aan SPDs maar heb moeite met het vinden van goede schoenen. Welke gebruik jij nu?
Net als met andere schoenen, is dat iets wat jouw voet bepaald, je kan een model van merk x wel heel erg mooi vinden, als ze vervolgens niet lekker zitten heb je er niets aan. Dus vooraal gaan passen en het niet bij 1 winkel laten als je er geen goed gevoel bij hebt.
Zelf draag ik Sidi in de zomer en Northwave in de winter, en zit te kijken naar Luck die echt op maat gemaakte schoenen kan leveren (daar zit dan ook weer een stevig prijskaartje aan, net als bij mijn gewonde schoenen, maar dat terzijde)
Dit zou trouwens een goede tussenoptie kunnen zijn: Magnetische pedalen.

https://www.magped.com/
Geen flauw idee of de 15 kg trekkracht van de magneet voldoende is, maar als jij het nu eens uitprobeert fedor en ons op de hoogte houdt?
Kun je hiermee ook 'ingeklikt' op de pedalen staan?
Berger schreef:
za 25 aug, 2018 09:00
Even wennen en dan strakker zetten, niets zo irritant/gevaarlijk als denken dat je vast zit en ineens uit je pedaal schieten.
Gisteren uitvoerig de SPD (lichtste stand) icm multi-relase plaatjes getest en ook bij staand klimmen er nog niet uitgeschoten. Alleen inklikken is ff wennen (maar het zijn combipedalen dus kan goed onder het fietsen, da's met SPD SL wel ff anders).

Flinke rit gemaakt. Ging verder prima maar man man man wat een spierpijn vandaag ;). Benen zijn nog niet gewend aan het nieuwe (en misschien ook wel sneller) rijden.