Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor 1 week hoogtemeters maken in oktober (Dld-Fra-Lux-Bel) - Forum Wereldfietser

Tips voor 1 week hoogtemeters maken in oktober (Dld-Fra-Lux-Bel)

Het ziet ernaar uit dat ik half oktober een week vrij heb en een fietsvakantie dicht bij huis kan doen (tenzij het weerbericht 1 week lang continue regen laat zien, dan ga ik plaatjes raden op dit forum :wink:).

Wie heeft tips voor een geschikt gebied?

Ik ben op zoek naar:
- veel hoogtemeters maken
- veel afwisseling
- mooie uitzichten
- vooral smalle weggetjes
- bospad / gravelweg mag (mits niet te heftig)
- bossen met loofbomen (vanwege herfstkleuren)
- voldoende eenvoudige campings
- in Bel, Dld, Lux en/of Fra

Verder:
- Het liefst start ik in Zuid-Limburg, maar als ik wat verder moet kan ik misschien ook eerst een paar honderd km met de auto gaan.
- Ik ga denk ik op de normale vakantiefiets (zonder vering) en met twee fietstassen.
- Ik ben niet op zoek naar kant-en-klare routes; die bedenk ik liever zelf. Het gaat me nu om de keuze voor een gebied met misschien tips voor plaatsen waar ik vooral eens moet langsgaan.

Thanks!
Knipsel.JPG
Eiffel?
Vogezen?

Je bent niet van kant-en-klare routes, maar op bikepacking.com staat misschien wel wat om je een idee van het gebied te geven, (Rheintal route en de Vogezen-route).
Als je vanuit Zuid-Limburg vrij lukraak in zuidelijke richting fietst en af en toe onverhard gaat krijg je vanzelf wat je zoekt, vanaf dag 1. Alleen de campings zul je moeten uitzoeken want er zijn er niet zo veel en rond die tijd zullen er zeker een aantal dicht zijn.
Ja ik kan natuurlijk gewoon vanuit Maastricht naar Basel rijden en dan met de trein weer terug (of andersom). Dan pak ik wel een paar bulten mee. Hopelijk zijn er in oktober nog campings open, maar dat kan ik wel uitzoeken.

Hoe zit het ook alweer met treinen van en naar Basel? Heb geen zin om de fiets helemaal te demonteren (ICE).

Ik zie ook dat ik met zo'n Flixbus kan:
Basel > Eindhoven: https://shop.flixbus.nl/search?departur ... 1535207116
Eindhoven > Basel: https://shop.flixbus.nl/search?departur ... 21.10.2018
willem.m schreef:
za 25 aug, 2018 16:28
Hoe zit het ook alweer met treinen van en naar Basel? Heb geen zin om de fiets helemaal te demonteren (ICE)
Hier heb ik wat mogelijkheden genoemd om met fiets en trein van Basel naar Nederland of België te reizen.
Eifel Höhen Route? 230 km/4000 hm

https://www.nrw-vakantie.nl/a-eifel-hoehen-route

Aanrijden + terug naar Zuid-Limburg is totaal zo'n 80km extra (plus een aantal hm).

Campings kunnen idd wel lastig worden...

[edit]: ik lees dat je geen kant-en-klare-route wilt. Kan misschien wel inspiratie opleveren ;)
De Rennsteig in het Thuringerwald kan een aanrader zijn, onverhard, loof- naalbomen, Af en toe een dorpje, wij hebben er vooral vrij gekampeerd, picknicktafels te over met een dakje waar je, mocht het regenen droog kunt koken en eten.
Wij zijn destijds met de auto naar Kassel, vandaar op de fiets naar Hannover-Munden, de Werra gevolgd tot aan de bron en bij de bron van de Werra beland je op de Rennsteig. Een onverhard smal pad op een kam ven het Thuringer gebergte.
Uit het boekje "Fietsen bij de Buren" van Bert Sitters heb ik vorige maand de Eifelroute door de Vulkaneifel gefietst. Vanuit Aken (met de auto) zijn dat 5 etappes van 60 - 70 km met de nodige hoogtemeters. Route gaat over Mönschau, Gerolstein, en terug over Schuld am Ahr en Heimbach. Landschappelijk heel fraai!
Aan de hand van de schetsjes in het boek heb ik zo goed en kwaad als het ging een GPS-route samengesteld. Alleen de afdaling naar Mönschau heb ik op het laatst zo'n 50 meter moeten lopen. GPS track van de gereden route is desgewenst beschikbaar. Hierop zijn de aanliggende campings aangegeven.
Met een route van Bert Sitters kom je niet aan genoeg hoogtemeters :D > Ik ben ooit met zoveel mogelijk hoogtemeters van Heerlen naar Basel gefietst via Eifel, Hunsrück en Vogezen. erg mooi. Begin van de zomer vanuit Roermond 4 dagen door het Sauerland gefietst om in Düsseldorf te eindigen, in totaal 550 km en 5550 hm, behoudens de laatste 50 km erg landelijk.
Bert van Sprang schreef:
za 25 aug, 2018 18:02
Ik ben ooit met zoveel mogelijk hoogtemeters van Heerlen naar Basel gefietst via Eifel, Hunsrück en Vogezen. erg mooi. Begin van de zomer vanuit Roermond 4 dagen door het Sauerland gefietst om in Düsseldorf te eindigen, in totaal 550 km en 5550 hm, behoudens de laatste 50 km erg landelijk.
Ja zoiets zoek ik dus. Heul veul hoogtemeters.

Heb jij toevallig nog de tracks? Dan kan ik ergens beginnen.
Marjan schreef:
za 25 aug, 2018 17:00
De Rennsteig in het Thuringerwald kan een aanrader zijn, onverhard, loof- naalbomen, Af en toe een dorpje, wij hebben er vooral vrij gekampeerd, picknicktafels te over met een dakje waar je, mocht het regenen droog kunt koken en eten.
Wij zijn destijds met de auto naar Kassel, vandaar op de fiets naar Hannover-Munden, de Werra gevolgd tot aan de bron en bij de bron van de Werra beland je op de Rennsteig. Een onverhard smal pad op een kam ven het Thuringer gebergte.
Dat lijkt mij ook heel mooi. Ben er nog nooit geweest (Ardennen, Eiffel, Vogezen wel).

Er gaat een rechtstreekse Flixbus van en naar Leipzig, dus ik zou bijvoorbeeld vanaf daar terug kunnen fietsen.

Ik krijg keuzestress!
Dat is wel een flink eind terugfietsen hoor.
Leon schreef:
za 25 aug, 2018 18:37
Dat is wel een flink eind terug fietsen hoor.
Je hebt gelijk, vanaf Leipzig is het misschien iets van 800km terugrijden via Thuringerwald. Ik heb denk ik een dag of 6, dus dat zou net kunnen. Ik kan zo snel even niet een rechtstreekse Flixbus dichterbij het Thuringerwald vinden.

Het zijn in elk geval twee mooie opties: Van Basel of Leipzig terug naar huis fietsen.
Waarom niet de Super Randonnée 600 van Randonneurs.be rijden in de toeristische variant?
http://www.teamdelux.be/v2/SR_Ned/
willem.m schreef:
za 25 aug, 2018 18:46
Leon schreef:
za 25 aug, 2018 18:37
Dat is wel een flink eind terug fietsen hoor.
Je hebt gelijk, vanaf Leipzig is het misschien iets van 800km terugrijden via Thuringerwald. Ik heb denk ik een dag of 6, dus dat zou net kunnen. I
Dan ben je dus niet door Thūringen aan het fietsen maar een route van O naar W door Duitsland.
Ik bedoelde dat het van Leipzig een eind is naar het Thüringerwald.
Dan is Dresden een mooier startpunt, kan je via de Sächsische Schweiz en de grens van Duitsland en Tsjechië doorsteken naar het Thuringer Wald en dan via de Rhön en het Sauerland weer terug naar Nederland.
Met de Flixbus naar Passau en vandaar via Beierse Woud naar het Thuringer Wald is ook erg fraai.
Dank voor het meedenken!

Ik wil maar 1x met zo'n bus, en dan in 1 week helemaal naar NL fietsen. Passau wordt 'm dan niet.

Morgen ga ik even puzzelen met twee startlocaties: Basel en ergens in de buurt van Thuringen.

N.B. Dresden lijkt me heel mooi, maar is nog verder weg. 120 km per dag door heuvelachtig landschap vind ik wel genoeg. Ik hoef niet per se een brevet te halen. :wink:
Op ride with gps kun je de routes terugvinden die ik een aantal jaar terug heb gereden:

https://ridewithgps.com/users/219376/routes

Code TV is Transvogezen, TE is Transeifel, TH is Transholland
alma schreef:
zo 26 aug, 2018 06:09
Op ride with gps kun je de routes terugvinden die ik een aantal jaar terug heb gereden:

https://ridewithgps.com/users/219376/routes

Code TV is Transvogezen, TE is Transeifel, TH is Transholland
Dank je wel Marc.

P.S.
Ik zie in je RidewithGPS-lijst 'bekende' plaatsnamen uit de Cordillera Blanca. Ga je daar naartoe? Je was vroeger toch ook in Peru geweest?