Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 4" dikke banden: Consequenties voor frame/voorvork? - Forum Wereldfietser

4" dikke banden: Consequenties voor frame/voorvork?

Hallo mensen,

Ik lees hier van iemand die door 3 woestijnen Down Under is gefietsd. En heeft daar Surly Endomorph 26 x 4" banden voor genomen. Breedste banden die op deze planeet te krijgen zijn.

Ik heb niet meteen plannen voor een dergelijk fietstochtje. Maar het spreekt me zeker tot de verbeelding. :roll: :D Het is me duidelijk dat voor- en achtervork, en bagadragers breder zullen moeten zijn.
Maar zijn er verder nou nog consequenties waar ik rekening mee zou moeten houden? Vallen firmtech-remmen, Rohloff, en Sonn naaf dynamo bv af als mogelijkheid? Levert het frame, en de voorvork ook nog aan stevigheid in?

Bedankt alvast voor de antwoorden.

Groeten, Marco
Cycle Maniac schreef:Hallo mensen,

Ik lees hier van iemand die door 3 woestijnen Down Under is gefietsd. En heeft daar Surly Endomorph 26 x 4" banden voor genomen. Breedste banden die op deze planeet te krijgen zijn.

Ik heb niet meteen plannen voor een dergelijk fietstochtje. Maar het spreekt me zeker tot de verbeelding. :roll: :D Het is me duidelijk dat voor- en achtervork, en bagadragers breder zullen moeten zijn.
Maar zijn er verder nou nog consequenties waar ik rekening mee zou moeten houden? Vallen firmtech-remmen, Rohloff, en Sonn naaf dynamo bv af als mogelijkheid? Levert het frame, en de voorvork ook nog aan stevigheid in?

Bedankt alvast voor de antwoorden.

Groeten, Marco
Daar hoort een speciaal frame bij met 100 mm brede bracketpot en extra lange trapas. En uiteraard wulps gebogen voor en achtervorken.
Een Rohloff wordt kritisch omdat die maar 135 mm breed is. Die moet je dus een stuk naar rechts monteren om de ketting langs de band te krijgen, en dan is het de vraag hoe je links uit komt.

Een Son dynamo is 100 mm breed, de band op papier ook. Dat wordt dus proppen om die door de vork te krijgen,

Een voorderailleur moet ook worden aangepast om die voldoende naar rechts te krijgen

Als je meer ijzer mag gebruiken hoeft het uiteraard niet zwakker te worden

Aha, thanks.

Ik had begrepen dat je voor zand-ondergrond, zoals woestijnen, bredere banden nodig hebt. Zijn de 60 mm dikke Big Apple's, die op Idworx Off Rohler passen, daar dan ook nog geschikt voor?

Cycle Maniac schreef:Aha, thanks.

Ik had begrepen dat je voor zand-ondergrond, zoals woestijnen, bredere banden nodig hebt. Zijn de 60 mm dikke Big Apple's, die op Idworx Off Rohler passen, daar dan ook nog geschikt voor?
Hoe breder de footprint des te minder je wegzakt in een zachte ondergrond (kijk maar naar een landbouwvoertuig). Een 60mm band zakt dus 1.4 x dieper weg als een 100mm breed exemplaar.

60 mm (2.25") is vrij normaal op een mountainbike, maar als ik daarmee een pas gerooide akker induik kom ik echt niet aan de overkant. Met de fiets van Marco Geurts (160mm brede wielen) heb je een kans


Een Big Apple met asfaltprofiel lijkt me niks in de zandbak, tenzij het zand hard is zoals op de vloedlijn. Er zijn ook 3" mtb banden waar je een iets normale fiets omheen kunt bouwen

En met 3" wielen/banden zijn firmtech-remmen, Rohloff, en Sonnnaaf dynamo nog steeds mogelijk?

Cycle Maniac schreef:En met 3" wielen/banden zijn firmtech-remmen, Rohloff, en Sonnnaaf dynamo nog steeds mogelijk?
Lijkt me wel.

Bij Firmtechremmen moet je wel goed weten welke velgen je gaat gebruiken, want de verstelmogelijkheid is beperkt

PS: SON staat voor Schmidt Original Nabendynamo, is dus met een N

Hi, je wilt met trekker banden gaan rijden?

Zoiets dus?

Afbeelding

Voor een DH bak prima. Geen idee hoe dat met een zandbak gaat.

Bas :lol:

Het mogen van mij ook shovel-banden zijn hoor. Moet ik alleen geen lekke band meekrijgen. Want daar heb ik dan net weer geen fietspomp voor. :wink: :D