Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

371 berichten
Fedor schreef:
di 06 mar, 2018 13:24
Denk eraan om er soms een bergverzet op te zetten (nu 50+19, dan bijv. 46+22 (althans als die verhouding überhaupt mogelijk is)).

Als het aantal tanden gaan afwijken (bijv. voor 4 tanden er af, achter 3 erbij), moet er dan ook een andere riem op?
Volgens mijn berekeningen met de tool van Gates moet de afstand tussen de trapas en de achteras 4 mm groter worden als je van 50x19 naar 46x22 gaat. Je zou ook naar 50x22 kunnen gaan en een riem met 2 meer schakels kunnen nemen dan is er 3,4 mm meer ruimte nodig.

Met 46x22 ga je ongeveer twee Rohloff versnellingen omlaag (3 wordt 1, 14 wordt 12) met 50x22 is iets meer dan één versnelling.
daulagari schreef:
do 08 mar, 2018 23:01
Volgens mijn berekeningen met de tool van Gates moet de afstand tussen de trapas en de achteras 4 mm groter worden als je van 50x19 naar 46x22 gaat. Je zou ook naar 50x22 kunnen gaan en een riem met 2 meer schakels kunnen nemen dan is er 3,4 mm meer ruimte nodig.

Met 46x22 ga je ongeveer twee Rohloff versnellingen omlaag (3 wordt 1, 14 wordt 12) met 50x22 is iets meer dan één versnelling.
Dank je :D Heel nuttige info.
SantosJan(nu JanS) schreef:Nou, gefeliciteerd met deze geweldige fiets! Het kan ook haast niet anders met zo'n Santos!

Toch nog een vraagje: heeft u geen spijt de fiets wat te vroeg gekocht te hebben, zodat u nu de Pinion gemist heeft? De Rohloff is natuurlijk ook wel goed, maar toch duidelijk de mindere van de Pinion.

Als ik dit zo lees over de ervaringen met Pinion hier op het forum, ben ik toch blij dat ik een Rohloff-naaf heb.

Dat Rohloff "toch duidelijk de mindere van de Pinion" is, blijkt uit praktijkervaringen niet zo stellig, sterker nog, je zou denken dat het eerder andersom is :wink:
Als ik dat zo lees is hij nog steeds blij met zijn Pinion.
Dat wieltje is geen Pinion probleem, maar een Santos probleem.

Met Rohloff zijn er ook wel eens problemen.
JanS schreef:
di 21 aug, 2018 11:30
Als ik dat zo lees is hij nog steeds blij met zijn Pinion.
Dat wieltje is geen Pinion probleem, maar een Santos probleem.

Met Rohloff zijn er ook wel eens problemen.
Nou, ik lees toch echt wat anders.... dat wieltje wordt inderdaad als een probleem ervaren in relatie tot Santos, maar wat ik hoofdzakelijk lees betreft het klachten over Pinion zelf:

Koen & Sam schreef:
di 21 aug, 2018 09:49
Mijn Pinion ervaring na 3 jaar.......

Maar helaas kan ik een heleboel nadelen opsommen beginnende bij de service van Pinion zelf, die staat momenteel toch nog ver weg van die van Rohloff... Problemen niet erkennen en normaal vinden terwijl ze toch zeer storend zijn als gebruiker, meermaals lekken, lek opgelost en nog geen week later opnieuw lekken...

Mijn eigen bak schoot meermaals door bij het klimmen in één de lage versnelling, 2 jaar terug al Pinion over ingelicht, bak opgestuurd, geen problemen gevonden. Dit jaar is het overduidelijk erger geworden in Schotland. Dus Pinion wordt opnieuw gecontacteerd één van dezer...

Bepakt klimmen en terugschakelen loopt niet steeds als een zonnetje, goed je weet dat en je moet er mee leren leven en mee leren omgaan dat je kracht moet terugnemen. Maar bij sommige schakelstation moet je gewoon je benen stil houden om te kunnen schakelen. Momentverlies en als je even niet op let sta je stil en lig je op de grond als je vast zit in je klikpedalen. :D Maar goed, dat is een beetje muggenziften want dit heb je bij de Rohloff naaf evenzeer en ik wist waar ik aan begon...........

en verder:

Ik ben en blijf nog steeds enorm grote fan van de Rohloff naaf, in mijn ogen voor vakantiefietsen met de juiste tandwielcombinatie nog steeds meer dan voldoende geschikt. Blijf je vlak rijden is de Rohloff naaf zelfs overkill en kom je met een goed Alfine 8 al toe :twisted:

Ben ik nu anti Pinion? Nee, ik denk dat hier echt wel potentieel in zit, maar er is nog werk aan de winkel. Zowel voor de fietsfabrikanten zelf als voor Pinion en hun service.

Dat de fiets meer weegt door speciale constructie begrijp ik maar al te goed, maar 3,5kg tov dezelfde fiets met Rohloff en zelfs met voordrager is veel in mijn ogen.

Veel fietsplezier!
Daarom heb ik geen spijt dat ik de fiets wellicht wat te vroeg gekocht heb. Noch heb ik het gevoel dat ik de Pinion gemist heb.
Integendeel, ik ben blij dat ik (één van) de eerste(n) was die een Santos Travelmaster 3+ gekocht heeft (dus niet gesponsord) en er inmiddels al aardig wat mooie tochten mee heb kunnen fietsen. De fiets bevalt mij tot nu toe uitstekend :D
Ik heb nu een jaartje ervaring met de VSF 1200tx en Pinion 18, en ga een Travelmaster 3+ bestellen. En daar komt toch een Pinion met 18 versnellingen op, zeker weten. De kleine stapjes en het grote bereik passen gewoon bij mijn fietsstijl. Ik geniet ervan een zo constant mogelijk inspanning te leveren, en kies constant de juiste versnelling.
Ik “voel” ook wel de riem, maar het irriteert me niet. Regelmatig eens afspuiten zorgt tot nu toe voor geruisloze aandrijving.
De reden van overstap naar 3+ is dat ik 28” wil voor woon-werk en 27,5 voor vakantie. Ik kies voor de schijfremmen van Hope, dus even van wielset veranderen lijkt me goed te doen. Hoef ik geen twee rohlof’s.
Een andere wielmaat maakt erg weinig uit. Het verschil tussen beladen en onbeladen is veel groter, maar daarvoor zou je dus ook een verschillend frame moeten hebben. Een frame dat niet bedoeld is voor veel bagage is al gauw te slap als je er wel aardig wat bagage op hangt. Omgekeerd is een stijver frame van een stevige vakantiefiets vervelend stug als je er zonder bagage mee rijdt.
Ik denk ook dat de verschillen tussen de frames en zelfs de banden van deze twee fietsen veel groter zijn dan die zogenaamde halve inch in velgmaat, ook al is het bijne een hele duim in het echt. (achterlijke inchmaten)
Wel verandert de geometrie natuurlijk als je wel de wielmaat verandert maar niet de vorksprong. Kortom ik blijf het een raar idee vinden dat meer lijkt voort te komen uit de wens een markt te bedienen van mensen die niet weten wat ze willen.
Wim, help me even. Verandert de geometrie echt? Ik zou zeggen dat door het gebruik van kleinere wielen of een kleinere maat band, alleen de fiets iets lager komt te staan, maar dat de geometrie niet veranderd. Of redeneer ik fout?
De brackethoogte verandert en dus de geometrie, maar daar merk je niets van als je erop zit(tenzij hij veel te laag wordt, maar bij Santos zijn ze ook niet gek). Verder ben ik het met Wim eens dat dit eigenlijk een onzinnig concept is.
De naloop verandert. Ik zal proberen een plaatje te vinden.
Klopt. Ik had de naloop over het hoofd gezien. Ik ging er vanuit dat door het veranderen van de brackethoogte er niets veranderde aan de hoeken en afmetingen/lengtes van de buizen en dat daarom de brackethoogte geen onderdeel van de geometrie was.
Wim schreef:
di 21 aug, 2018 20:30
Wel verandert de geometrie natuurlijk als je wel de wielmaat verandert maar niet de vorksprong. Kortom ik blijf het een raar idee vinden dat meer lijkt voort te komen uit de wens een markt te bedienen van mensen die niet weten wat ze willen.
Het testverslag van Outdoorguru beweert het volgende:

"Leuk weetje is dat de omtrek van de wielen even groot blijft, welke wielset je ook kiest. Er verandert dus niets aan de geometrie, zitpositie en de bottombrackethoogte"

Dit wordt in het testverslag omschreven bij "Santos Travelmaster 3+: 27,5 of 28 inch?" en dan vervolgens onder het kopje van de "28 inch sportwielen".

Persoonlijk hoeft het kunnen wisselen van de wielen voor mij ook niet. De 27.5 " wielen met 62 mm banden bevallen mij erg goed. Ik zie dan ook geen reden (voor mij persoonlijk) om te willen wisselen met 28" wielen.
Die uitspraak van die outdoorguru is wat misleidend. Natuurlijk verandert de omtrek, behalve als je dat verschil compensert met dikkere banden. 622-584=38. Dus bij de etrto 584 velg zouden de banden 19 mm hoger moeten zijn. Dat kan inderdaad. Maar waarom doe je dit?
Kun jij je echt niet inbeelden dat je onverhard door het bos 27,5 " en 62 mm breed wil hebben, en op een mooie fietsweg 28" en 42 breed? En dan verandert er volgens mij helemaal niets aan de geometrie, of in ieder geval niet iets waar ik last van heb.
Op vakantie reed ik 40 dagen naast iemand die elk onverhard wegje opzocht en dan liefst naar beneden raasde. Ik kon niet volgen op dezelfde manier op mijn 50 mm brede banden. Na het omwisselen van fiets zoefde ik hem voorbij.
Ik ga de TM 3+ bestellen met 27" en 62 brede banden. Ik rij dan wel iedere werkdag 32 km woon-werk fiets op mooie fietspaden, maar ik rij er aansluitend nog vaak 30 km bij door het bos, en ieder weekend doe ik ook nog zo'n 70-100 km waarbij er gerust wat ruiger werk mag bijkomen. Dus als die andere set banden er gaat komen weet ik nog niet. Maar ik vind het fijn dat het zou kunnen.
Ik maak geen gebruik van een auto, dus het mag wat kosten. En ik heb nu 4 fietsen, die mogen weg. Ik heb liever 1 ruim inzetbare fiets. Concluderen dat ik niet weet wat ik wil vind ik dan weer raar.
Wim schreef:
wo 22 aug, 2018 10:05
Die uitspraak van die outdoorguru is wat misleidend. Natuurlijk verandert de omtrek, behalve als je dat verschil compensert met dikkere banden. 622-584=38. Dus bij de etrto 584 velg zouden de banden 19 mm hoger moeten zijn. Dat kan inderdaad. Maar waarom doe je dit?
Als je tijdens je fietsreis over de Hanzeroute 62 mm banden op je fiets had, weet ik zeker dat je je een stuk veiliger en comfortabeler had gevoeld op de onverharde wegen/paden dan je omschreef hoe het nu was.

Op de Jutlandroute heb ik duidelijk een voordeel ondervonden op de onverharde wegen, afgezet tegen de 50 mm banden van mijn vrouw en 37 mm banden van mijn zoontje. Op asfaltwegen heb ik wellicht wat meer rolweerstand (?), maar vind dat mogelijke nadeel niet opwegen tegen het voordeel op onverhard.

Mijn keuze is om op 62 mm banden te blijven rijden.

Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat iemand dezelfde fiets(*) voor woon-/werkverkeer gebruikt en daarvoor de smallere banden i.c.m. 28" wielen wil gebruiken.
Ik gebruik mijn fiets puur recreatief, dus die behoefte heb ik niet.

(*) hiervoor zijn allerlei redenen te bedenken: goed ingereden zadel, geen 2e fiets erbij willen hebben, zich prima kunnen vinden in dit concept, etc.
Misschien is dit een voldoende antwoord op je vraag "Maar waarom doe je dit? "
Edwin* schreef:
wo 22 aug, 2018 09:29
Persoonlijk hoeft het kunnen wisselen van de wielen voor mij ook niet. De 27.5 " wielen met 62 mm banden bevallen mij erg goed. Ik zie dan ook geen reden (voor mij persoonlijk) om te willen wisselen met 28" wielen.
Hier idem dito (niet dat ik kan wisselen bij mijn fiets ;)). De 27.5 " wielen met 62 mm banden dekken voor mij de hele lading, van glad asfalt tot grove gravel en nog erger. Misschien zou ik iets harder gaan met dunnere banden maar het besef dat ik makkelijk ff een bermvlucht kan maken bij een tegenligger op een smal weggetje is ook wel een gemak.

En het staat een stuk vetter ;)
Ik heb laatst in plaats van de 55 mm banden ineens 40 mm banden op mijn fiets gezet. Dan verandert er dus iets aan de geometrie, maar om nou te zeggen dat het rijgedrag van mijn fiets is veranderd? Nee. Ik merk tenminste niets.
Wel is de fiets nu een stukje lager; iets waar ik in het begin in de bochten wel rekening mee moest houden. Mijn pedalen hebben een paar keer duchtig over het asfalt gekrast.
Sinds 2 weken in het bezit van een TM3+. Voorheen had ik een Koga Signature 26 inch met 50 mm Supreme banden.
Super tevreden met de TM3. Ik heb de 27.5 inch met 62 mm banden.
Ik was en ben absoluut niet van plan om te wisselen met wielmaten.
Dus wat mij betreft hadden ze al die extra poespas achterwege kunnen laten. Stoort mij die extra nokjes ?
Nee, valt mij niet op en al die vele afdekdopjes ook niet omdat ik een donker frame heb en het niet opvalt.

Hij is wel 2kg zwaarder als mijn Koga. Komt ook mede doordat de 62 banden echt zwaar zijn. Ik merk er met fietsen niks van alleen het op gang brengen vergt wat meer heb ik het gevoel.

Verder een dijk van een fiets. Super strak en veel comfort van de 62 banden. Beduidend beter als de 50 mm. Mijn vrouw heeft dezelfde Koga als ik had en als we samen fietsen is het verschil goed merkbaar.
Laatst een lange 12% helling afgereden met bijna 50 km per uur over slecht wegdek met stukken asfalt we uit en de fiets gaf geen krimp. Was net een tank.
Ook veel mee in de bossen onverhard gereden en vond dat ook erg comfortabel.

Qua remmen heb ik lang getwijfeld en veel mensen raad gevraagd.
Heb gekozen voor de schijfremmen van Hope en ben er nog steeds ontzettend blij mee. Ontzettend goed doseerbaar en met veel gevoel te bedienen. Is echt wel een verschil met de xt remmen van shimano die ik erg bijterig vond.

Is mijn eerste Santos en ik ben er erg tevreden over. Enigste minpunt vind ik toch wel de prijs. Daar heb ik ook lang over getwijfeld. Kon het betalen dat was niet het probleem, maar moest het wel tegen over mezelf verantwoorden. Mensen vragen wel eens wat de fiets kost. Zeg altijd maar, veel geld 😀 vind het toch wel een beetje decadent.

Heb ik er spijt van?
NEE, GEEN MOMENT. ZOU HET ZO WEER DOEN.
Alleen zal ik waarschijnlijk deze na 5 jaar niet inruilen wat ik bij mijn andere fietsen wel gedaan heb.