Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft ervaring met de Nordisk (Oppland 3) LW tent? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wie heeft ervaring met de Nordisk (Oppland 3) LW tent?

Edwin* schreef:
wo 27 jun, 2018 10:12
Vanuit mijn alpinisme achtergrond was ik gewend om zo weinig mogelijk mee te nemen en wat je meeneemt zo licht mogelijk. Het klimmateriaal weegt immers al genoeg en alles moet op de rug mee naar boven.
Ha memories... eerst lijkt het allemaal mee te vallen maar dan komt het ijzerwerk en een 50m 11mm-touw er bij... en dan is het niet meer te huffen ;)
Ik heb een Oppland 2 si.
Voorheen altijd met goedkope tentjes gekampeerd dus voor mij is het dan al snel een verbetering van kwaliteit.
Dit model gekozen omdat mijn fiets ‘s nachts voorin kan liggen.
Ik heb de si versie gekocht (t.o.v. de PU) vanwege het lagere gewicht en de DAC tentstokken. Los daarbij nog een passende footprint grkocht.
Binnenruimte is voor mij genoeg, maar als er 2 in moeten slapen zou ik een maat groter kopen.
Na pas een paar dagen gebruik zeer tevreden. En het donkergroen met de goudkleurige scheerlijnen, haringen en tentstokken ziet er goed uit.


Afbeelding



Afbeelding
theLabrigs schreef:
vr 06 jul, 2018 13:03
Ik heb een Oppland 2 si.
Voorheen altijd met goedkope tentjes gekampeerd dus voor mij is het dan al snel een verbetering van kwaliteit.
Dit model gekozen omdat mijn fiets ‘s nachts voorin kan liggen.
Ik heb de si versie gekocht (t.o.v. de PU) vanwege het lagere gewicht en de DAC tentstokken. Los daarbij nog een passende footprint grkocht.
Binnenruimte is voor mij genoeg, maar als er 2 in moeten slapen zou ik een maat groter kopen.
Na pas een paar dagen gebruik zeer tevreden. En het donkergroen met de goudkleurige scheerlijnen, haringen en tentstokken ziet er goed uit.
Dank voor het delen van je eerste ervaringen!

Wij hebben inmiddels ook de bijpassende footprint erbij. Dat was wel een beetje een tegenvaller, d.w.z., hij is best dik en daardoor wat zwaarder en heeft een wat groter pakvolume in vergelijking met de footprint die we bij onze Vango Omega 350 hadden.

Wij hebben de Oppland 3 gekocht voor 2 personen en als ons zoontje er bij in moet kan dat, maar zoals een 2 persoonstent fijn veel ruimte geeft aan 1 persoon, geeft de 3 persoonstent fijn veel ruimte aan 2 personen.

Wat betreft de kleurstellingen ben ik het helemaal met je eens, het geheel ziet er daardoor goed uit!

Na onze fietsvakantie zal ik de ervaringen met onze tent hier delen...
Mooie tent met een mooi gewicht.
theLabrigs schreef:
vr 06 jul, 2018 13:03
....Dit model gekozen omdat mijn fiets ‘s nachts voorin kan liggen....
Afbeelding
Heb je al eens geprobeerd om de fiets in de tent te leggen?
Ik kan me zo voorstellen dat dat niet eenvoudig zal zijn: blijkbaar past het wel, maar kun je er dan zelf nog langs/overheen klauteren om naar buiten/binnen te komen?
(Ik begrijp dat de foto een vertekend beeld geeft...?)

Groet,
Tom.
Fiets ligt ‘s nachts altijd in de tent. Klauteren valt wel mee.
Had uiteraard vantevoren al gemeten of het zou passen en er is ruimte genoeg.

Afbeelding
Uhh... da's inderdaad veel ruimte! 8)

Groet,
Tom.
Edwin* schreef:
di 26 jun, 2018 22:12
We zijn toch overstag gegaan... :oops:

....etc... (we) hebben de Nordisk Oppland 3 gekocht, maar dan wel de SI uitvoering i.p.v. de LW. Ik heb nog niet zo heel veel vertrouwen in dat hele dunne tentdoek van 20 denier van de LW.

De Nordisk Oppland 3 spreekt ons erg aan vanwege zijn formaat, pakmaat en gewicht. Door de aanschaf van deze tent besparen we ca. 1,9 kg in gewicht en winnen we in pakvolume. Dat betekent dat ik geen rol meer achterop de fiets heb waar de tent in zit, maar de nieuwe tent in mijn ene achtertas meegaat, samen met wat andere spullen.

....etc....

We hebben de Nordisk Oppland 3 SI in de tuin opgezet en zo op het eerste gezicht voldoet hij aan onze verwachtingen. Alleen de footprint is wat aan de volumineuze kant, die had wat mij betreft wel wat dunner gemogen.
Als het echt hondenweer is kunnen we er met ons drieën in en zetten we één tent op, anders kan ons zoontje in zijn eigen tentje slapen en beschikken wij over een ruime tent voor ons tweeën.

....etc....

Na onze fietsvakantie kunnen we wellicht meer vertellen over de tent(en).
Nou dat kunnen we. We hebben de tent 2,5 week gebruikt tijdens onze fietsvakantie naar Denemarken en onlangs tijdens een weekendje op natuurkampeerterrein De Grutto.

Wat formaat en gewicht betreft voldoet de tent helemaal aan onze verwachtingen. De tent en footprint passen inderdaad in een Ortlieb Backroller Classic, wat een rol achterop overbodig maakt. Daar ben ik blij mee.

Hoe de tent zich houdt in de regen hebben we in deze warme en droge zomer nog niet echt goed kunnen uitproberen. We hebben 1 x een buitje gehad, waarbij er wel regen door de buitentent "nevelde" (en dan niet op de naden, maar gewoon heel het tentdoek). Iets wat we bij de Vango absoluut niet hadden. Ik vraag me af of dit niet zgn. nieuwigheid is, of dat dit de eigenschap van de tent is... :?

Iemand hier ervaring mee?
Edwin* schreef:
wo 22 aug, 2018 13:39


Hoe de tent zich houdt in de regen hebben we in deze warme en droge zomer nog niet echt goed kunnen uitproberen. We hebben 1 x een buitje gehad, waarbij er wel regen door de buitentent "nevelde" (en dan niet op de naden, maar gewoon heel het tentdoek). Iets wat we bij de Vango absoluut niet hadden. Ik vraag me af of dit niet zgn. nieuwigheid is, of dat dit de eigenschap van de tent is... :?
Iemand hier ervaring mee?
Niet met deze tent. Het effect is goed op te lossen door het doek te impregneren. Let op dat je het juiste impregneermiddel voor het doek gebruikt. Iets met niet en wel gesiliconiseerd geloof ik.
Sorry voor het late antwoord...
Edwin* schreef:
wo 22 aug, 2018 13:39
We hebben 1 x een buitje gehad, waarbij er wel regen door de buitentent "nevelde" (en dan niet op de naden, maar gewoon heel het tentdoek). Iets wat we bij de Vango absoluut niet hadden. Ik vraag me af of dit niet zgn. nieuwigheid is, of dat dit de eigenschap van de tent is... :?
Hier een nog later antwoord omdat ik toevallig tegen dit topic aan liep in mijn speurtocht ;)

Het gedrag wat je zag kan ook komen als er condens aan de binnenzijde van de buitentent zit. Door het geroffel van regendruppels op de buitenkant laat het condens los wat kan zorgen voor de nevel. De tent is dan verder nog gewoon waterdicht.
Edwin* schreef:
wo 22 aug, 2018 13:39
Nou dat kunnen we. We hebben de tent 2,5 week gebruikt tijdens onze fietsvakantie naar Denemarken en onlangs tijdens een weekendje op natuurkampeerterrein De Grutto.

Wat formaat en gewicht betreft voldoet de tent helemaal aan onze verwachtingen. De tent en footprint passen inderdaad in een Ortlieb Backroller Classic, wat een rol achterop overbodig maakt. Daar ben ik blij mee.
De tent past in een Ortlieb Br Classic? Dat klinkt mij als muziek in de oren. Afgelopen vakantie hield ik ruimte over in de 4 tassen waarbij de tent los achterop de drager lag. Net als het matje. 1 rol minder zou praktischer zijn.

Verder bevalt de tent nog steeds?
Een tent is in de ochtend vaker nat dan droog. Dan heb ik hem niet graag in een waterdichte tas of rol. (Maar al eerder voorbij gekomen) 😊
LHTJoost schrijft een verstandige bijdrage.
DeFiets schreef:
za 06 aug, 2022 06:01
De tent past in een Ortlieb Br Classic? Dat klinkt mij als muziek in de oren. Afgelopen vakantie hield ik ruimte over in de 4 tassen waarbij de tent los achterop de drager lag. Net als het matje. 1 rol minder zou praktischer zijn.
De packsize is 48 bij 13 cm. Dat gaat niet goed passen in een achtertas (misschien net diagonaal). Je zou de stokken los achterop kunnen vervoeren, opgerold in je mat.

Maar zoals hierboven al gesteld: handiger is het om een natte/vochtige tent gewoon niet in een waterdichte tas te stoppen.
De tent past in een Ortlieb Backroller Classic (diagonaal inderdaad) en het is daarbij ook niet verstandig om ‘m nat in te pakken, maar dat komt in de zomervakanties minder vaak voor, naar mijn ervaring.
Afgelopen fietsvakantie (gedeelte van de Veloroute du Soleil) geen last van een natte tent gehad.

Tegenwoordig gebruik ik geen voortassen meer, waardoor de backrollers gevuld zijn met kleding, slaapzak, -matje, etc. en de tent in een waterdichte zak van Ortlieb op de achterdrager mee gaat.

Ik ben overigens wel benieuwd naar hoe je een natte tent dan wel meeneemt. De zak waarin de tent geleverd wordt is niet waterdicht, maar ook niet dermate “ademend” dat de tent tijdens het fietsen droogt als hij eenmaal nat ingepakt is.

Wat wij doen is de tent in de ochtendzon te drogen hangen, nadat we de druppels eraf hebben geschud (als de zon schijnt en de tent nat is van condens), terwijl we de rest organiseren om in te pakken en ons ontbijtje nemen.
De tent pakken we als laatste in, die dan inmiddels een stuk droger is.

In de regen kamperen proberen wij te vermijden. En als het regent, maakt het volgens mij niet uit waar je de tent in pakt, nat blijft-ie toch wel en nat wordt-ie weer als je hem in de regen opzet.

De tent bevalt overigens nog steeds erg goed. Een fijne tent.

E91C2D9F-798C-4929-B9CC-5A0B47682497.jpeg
De MSR Carbon reflex 2 hebben we voor zowel onze zoon als hij meegaat op fietsvakantie, als voor onszelf als we met z’n tweetjes gaan bikepacken, zoals de afgelopen week. Ook een prima tent(je).
Ik wacht vrijwel nooit met inpakken tot een tent droog is. Daarvoor vind ik fietsen te belangrijk en op de camping zijn te onbelangrijk. De natte buitentent en grondzeil gaan bij mij in de niet-waterdichte tentzak achterop de bagagedrager mee. Immers, is de tent nat, dan maakt het niet uit of er onderweg regen op kan komen. Bovendien leert de ervaring dat met een beetje zonnig weer een hoop vocht uit die natte tentzak ontsnapt.
Regen is voor mij zeker geen reden om niet te kamperen. Het is nou eenmaal een buitenactiviteit en ik neem het zoals het komt. Anders kan ik veel mooie bestemmingen meteen afstrepen.

Mijn ervaring is dat een tent in zijn eigen zak vaak best wat droogt (zoals al genoemd hiervoor) en anders gebeurt dat snel genoeg na het weer opzetten. Dat liever dan opgesloten laten broeien in een waterdichte tas/zak.
willem.m schreef:
za 06 aug, 2022 13:12
Ik wacht vrijwel nooit met inpakken tot een tent droog is. Daarvoor vind ik fietsen te belangrijk en op de camping zijn te onbelangrijk. De natte buitentent en grondzeil gaan bij mij in de niet-waterdichte tentzak achterop de bagagedrager mee. Immers, is de tent nat, dan maakt het niet uit of er onderweg regen op kan komen.
Helemaal mee eens, een camping is wat ons betreft niets meer dan een plek om te overnachten, fietsen is inderdaad belangrijker.

Het is bij ons dan ook geen kwestie van wachten tot de tent droog is, maar gebruik maken van de tijd die nodig is om reisklaar te zijn en de tent als laatste inpakken, zodat deze in de tussentijd heeft kunnen drogen. Maar nogmaals, ik heb vaker de tent droog ingepakt dan nat ingepakt. Dat geldt dan vnl. voor de Nordisk en niet voor de MSR. De Nordisk ventileert goed, wat condensvorming grotendeels voorkomt. De footprint helpt wellicht ook iets tegen optrekkend vocht vanuit de grond.

De MSR daarentegen niet, die is ‘s morgens zeiknat, maar binnen en mum van tijd droog. Waarschijnlijk omdat deze van veel dunner materiaal gemaakt is.

Ik bedoel maar te zeggen dat de ene tent de andere niet is en iedereen het zo op zijn/haar eigen manier ervaart. Met twee verschillende tenten heb ik twee verschillende ervaringen als het om een natte tent door condens gaat.

De waterdichte zak van Ortlieb is meer bedoeld om de tent droog te houden ingeval het onderweg gaat regenen. En of de tent er van 8:00 tot 16:00 uur nat in zit kan volgens mij geen kwaad, tenzij je 3 weken regen hebt tijdens je fietsvakantie (een andere bestemming helpt dan beter 😉), of de buitentemperatuur zodanig is dat het gaat broeien (maar dat rijm ik dan weer niet met aanhoudende regen). Daarbij heb ik dan altijd nog de keuze om de tent niét in de Ortlieb zak te vervoeren.
En let wel mensen, het was 22 augustus 2018 (bijna 4 jaar geleden) dat ik schreef dat de tent in een Ortlieb backroller past.

Ik merk dat dit nu opgevat wordt als dé oplossing om je tent mee te kunnen nemen en er allerlei bezwaren genoemd worden (natte tent, broeien, wel of niet in de regen kamperen, allerlei mooie bestemmingen afstrepen door de regen, etc.) om de tent op die manier mee te nemen.

Het is inmiddels 4 jaar later waarbij ik het nog steeds als een mogelijkheid beschouw en niet als de meest ideale manier in elke omstandigheid.

Ik pak dan ook geen zeiknatte tent in om vervolgens te laten broeien in een waterdichte tas.

Het is best wel weer even wennen op het forum na een tijdje niet actief te zij geweest. Ik krijg weer het gevoel dat ik elk woord op de waagschaal moet leggen en het dan alsnog uit zijn verband wordt gehaald. Zal wel aan mij liggen… bij deze mijn excuses als ik het niet goed omschrijf.
Dank voor je genuanceerde uitleg Edwin. En ik ben het met je eens hoor!
willem.m schreef:
za 06 aug, 2022 13:12
Ik wacht vrijwel nooit met inpakken tot een tent droog is. Daarvoor vind ik fietsen te belangrijk en op de camping zijn te onbelangrijk. De natte buitentent en grondzeil gaan bij mij in de niet-waterdichte tentzak achterop de bagagedrager mee. Immers, is de tent nat, dan maakt het niet uit of er onderweg regen op kan komen. Bovendien leert de ervaring dat met een beetje zonnig weer een hoop vocht uit die natte tentzak ontsnapt.
Dit. Bij een zeer natte tent 's ochtends (bij mij meestal rond 0600 ;)) even afnemen met de handdoek die ik daarna kan uitwringen en tijdens het fietsen verder laat drogen.

De hoes houdt evt. regen verder voldoende buiten om de tent niet natter te laten worden en ademt nog een beetje. Verder zet ik de tent 's avonds gewoon weer op en dan droogt hij wel. Bij een lange pauze overdag wil ik hem soms wel even uithangen (scheelt gewicht ;)).