Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gereedschap, lichter en lichter 176 gram - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gereedschap, lichter en lichter 176 gram

Klopt. De Topeak. Sorry.....was niet snel genoeg met antwoorden :lol: .
Spaakspanner ligt er wel bij maar verstopt. De opening in het tangetje (net voorbij de rode handvaten) is dezelfde breedte als mijn spaaknippel.

@Willem, goeie vraag. Als ik dat 10 jaar geleden moest antwoorden zou het antwoord nee zijn geweest. Mijn gereedschap was een heel stuk meer uitgebreid. Alleen al voor de trappers had ik steeksleutel 15 mij me en een dopsleutel. Maar door de jaren heen is het volgende veranderd voor mij:
1. Veel minder verschillende sleutels nodig om een fiets te onderhouden.
2. Materiaal van veel fietsen is sterk vooruit gegaan daardoor heb ik niet al het gereedschap dagelijks/wekelijks nodig.
3. het enige wat ik niet kan vervangen is mijn strapas en mijn achtertandwiel. Beiden zie je kwa slijtage aankomen. De oplossing voor mij is dan de trapas op laten sturen. Crancktrackers zijn vaak in het buitenland nog wel te vinden en zo niet dan laat ik die meesturen. Zelfde geldt voor het tandwiel.

Dus het antwoord is, ja. Zo maken we ook onze grote tochten.
Waarom trouwens een normale combinatietang en geen "Leatherman"-tang? Heb je er meteen een mes, flessenopener (heel belangrijk), blikopener, kurkentrekker (onmisbaar) etc. bij ;)
te zwaar.....en we hadden al een licht zakmesje bij de keukenspullen waar dat allemaal in zit.
Marco Meijerink schreef:
wo 01 aug, 2018 12:14
Crancktrackers zijn vaak in het buitenland nog wel te vinden ....

Ja, logisch voor een tracker. Een cranktrekker wordt misschien lastiger :wink:
Ik heb eens een kapotte pomp moeten repareren. Dat gaat met afgebeelde gereedschap niet lukken. :lol:
Heb dit onlangs aangeschaft, weegt 92g.

https://pb.swisstools.nl/webshop/catego ... ding-p-125
Marco Meijerink schreef:
wo 01 aug, 2018 00:40
Waarom niet? Paar minuutjes werk.
Niet dat het vaak nodig is maar echt rocket science is het niet.
Afhankelijk van of je een open of gesloten systeem hebt of niet is het wat meer of minder werk, ik kom er als ik er mee bezig moet vaak achter dat er ook andere dingen aan het remsysteem aandacht nodig hebben, en dat doe ik toch liever thuis, waar (bijna) alles voorhanden is, dan onderweg. (Meestal moet er (vraag me niet waarom) toch ook weer wat olie bij.)
Ik mis ook een hamer, zeker voor vluchten waar je fiets meegaat. Dit om de bout in de stuurpen naar beneden te tikken voor een kwart slag draaien.
Poeh Martin, een hamer heb ik nooit meegenomen. Met een headset is een inbussleutel voldoende. Wel handig voor de haringen....een hamer :D
Martin neemt geen tent meer mee zoals je weet. Als er een hamer nodig is om je haringen de grond in te rammen, komt dat omdat de bodem uit rotsen bestaat of omdat deze uitgedroogd is. Als je de bodem dan nat maakt op de plek van de haring gaat deze er makkelijker in met behulp van een steen of een stuk hout., In rotsachtige bodem is het elke keer weer een uitdaging, stenen genoeg i.i.g.
N.a.v. dit topic ook het Topeak setje gekocht. Had al heel veel standaard bitjes liggen en die passen idd perfect dus kan mooi een "eigen" selectie maken. Bijvoorbeeld mijn verstelbare stuurpen heeft een torx-35 en die zit in geen enkele minitool of gereedschap voor onderweg. Nu kan ik deze wel aan de set toevoegen (net zoals een torx-20 voor het zadel). Torx 10 en 15 gebruik ik niet dus die kunnen er uit.

Vraag me wel af of het tooltje sterk genoeg is (het is wel erg klein) voor het losmaken van pedalen. Daarom mijn vraag over goede montagepaste (hoop dat dat dan makkelijker maakt). Normaal moet ik echt heel veel kracht zetten (met een "zwaardere" pedaalsleutel) om deze los te krijgen.
Om kracht te kunnen zetten op de pedalen met de inbus gebruiken wij als verlengstuk een dik plastic buisje. Erg licht, sterk en door de verlenging van zo'n 10 cm geen problemen meer met de pedalen los te krijgen.
Reinder schreef:
ma 20 aug, 2018 20:21
Om kracht te kunnen zetten op de pedalen met de inbus gebruiken wij als verlengstuk een dik plastic buisje. Erg licht, sterk en door de verlenging van zo'n 10 cm geen problemen meer met de pedalen los te krijgen.
Kracht zetten kan toch ook door de crank beet te pakken en de inbus en crank naar elkaar toe te knijpen? Tenminste, zo doe ik het en het gaat eigenlijk altijd goed.
Ja, zo doe ik het ook én ik probeer het eerst thuis los te krijgen voor ik vertrek. Dan kom je niet voor verrassingen te staan op het vliegveld.
Mee eens met het bovenstaande. Heb daar een grote inbussleutel voor die ik in de fietstas (tas waar de fiets in gaat) achter laat. Als ik terug kom dan gebruik ik de sleutel om de trappers weer los te draaien. Zal vast wel lukken met de kleine Topeak maar heb toch liever een groter moment.
Fedor schreef:
ma 20 aug, 2018 19:15
N.a.v. dit topic ook het Topeak setje gekocht. Had al heel veel standaard bitjes liggen en die passen idd perfect dus kan mooi een "eigen" selectie maken. Bijvoorbeeld mijn verstelbare stuurpen heeft een torx-35 en die zit in geen enkele minitool of gereedschap voor onderweg. Nu kan ik deze wel aan de set toevoegen (net zoals een torx-20 voor het zadel). Torx 10 en 15 gebruik ik niet dus die kunnen er uit.
Dit Topeak setje wordt hier inclusief een torx-20 bitje verkocht (dat je ook nodig hebt voor Rohloff onderdelen).

Marco Meijerink schreef:
wo 01 aug, 2018 12:14
Spaakspanner ligt er wel bij maar verstopt. De opening in het tangetje (net voorbij de rode handvaten) is dezelfde breedte als mijn spaaknippel.
Marco, van welk merk is dit tangetje? Kun je er ook goed versnellingskabels mee knippen? (Zelf gebruik ik daarvoor sinds kort een tangetje dat in een 3-delig setje bij de Action verkocht werd. Het weegt 65 g en knipt kabels in een keer door, wat niet altijd lukte met een zware leatherman, met rafelende kabeleinden als gevolg).

Nog veel meer voorbeelden van fietsgereedschap voor onderweg in dit topic. En op deze overzichtsfoto van de tools die Shane meenam in Afrika, met aanklikbare kaders.
keesswart schreef:
di 21 aug, 2018 13:41
Fedor schreef:
ma 20 aug, 2018 19:15
N.a.v. dit topic ook het Topeak setje gekocht. Had al heel veel standaard bitjes liggen en die passen idd perfect dus kan mooi een "eigen" selectie maken. Bijvoorbeeld mijn verstelbare stuurpen heeft een torx-35 en die zit in geen enkele minitool of gereedschap voor onderweg. Nu kan ik deze wel aan de set toevoegen (net zoals een torx-20 voor het zadel). Torx 10 en 15 gebruik ik niet dus die kunnen er uit.
Dit Topeak setje wordt hier inclusief een torx-20 bitje verkocht (dat je ook nodig hebt voor Rohloff onderdelen).
Ahs, die heb ik nog niet nodig gehad, handig dus om mee te nemen :)
Nog veel meer voorbeelden van fietsgereedschap voor onderweg in dit topic. En op deze overzichtsfoto van de tools die Shane meenam in Afrika, met aanklikbare kaders.
Hij heeft z'n multi-tool gedemonteerd (of het viel vanzelf uit elkaar) en alles aan een karabiner gehangen. Scheelt wel gewicht iig (uiteindelijk gebruik je maar de helft of zo van een multitool). Vraag me wel af of het dan nog wel handelbaar is. Zijn nu wel heel kleine gereedschapjes geworden.
Een cranktrekker meenemen zou ik niet doen, daar heb je ook hele mooie selfextracting crankbolts voor (alleen wel de juiste imbus-sleutel meenemen (ook in bitjes vorm)
Ik kwam dit nog tegen, aardige combi van bandenlichters en "missing link" tangetje (verder geen persoonlijke ervaring mee)

Afbeelding
RIH schreef:
wo 01 aug, 2018 13:41
Heb dit onlangs aangeschaft, weegt 92g.

https://pb.swisstools.nl/webshop/catego ... ding-p-125
Heb ik zelf ook. Werkt echt prima. Ben wel wat minder te spreken over de bandenlichters, maar het kunststof setje van Schwalbe weegt bijna niets en werkt gewoon erg goed.

Ben wel nog op zoek naar een goede tang voor bouten e.d.