Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Montagepasta en Loctite - Forum Wereldfietser

Montagepasta en Loctite

Ik wil mijn onderhoudsspullenverzameling een beetje uitbreiden (plus de fiets prepareren en andere pedalen monteren) en liep tegen de volgende vragen aan:

Montagepasta of montagespray? Hebben mensen ervaringen met spray? Ik kom beide tegen (bijv. bij BOL) en kan niet achterhalen wat de voor- en nadelen zijn. Het gaat om het vastzetten niet-carbon-zaken (zoals pedalen). Tips voor een goed merk (pasta of spray) zijn ook welkom natuurlijk :)

Verder wil ik Loctite gaan gebruiken op een aantal (andere) boutjes, m.n. van de dragers, om te voorkomen dat ze lostrillen. Moet ik hiervoor Loctite 243 gebruiken? Er zijn nogal veel Loctite-versies...
Fedor schreef:
ma 20 aug, 2018 13:07
Montagepasta of montagespray?
Sorry, 't is geen concreet antwoord op je vraag, maar in z'n algemeenheid is mijn ervaring dat je van pasta vieze vingers krijgt, en van spray een vieze vloer/schoenen/muur etc.

Ik gebruik zelf naar tevredenheid montagepasta uit een tube van Cyclon, maar ik heb weinig vergelijkingsmateriaal.

Sleutel ze, alvast,

Carl
Geen montagepasta, geen loctite. Gewoon likje kogellagervet. Bij mij trilt er niks los, en als het los moet gaat het gewoon weer los.
Wat je aan kleine boutjes door rvs zelfborgende versies kunt vervangen is ook alleen maar winst; voor de boutjes waarbij geen moertje hoort werkt de tijd in je voordeel want iets dat gecorrodeerd is trilt minder snel los. Ik heb ooit van die witte pasta bij m-gineering gekocht maar die bus is vrij groot dus ik doe nu mijn best om tot mijn 175e verjaardag te blijven fietsen en monteren. Witte vlekken zijn overigens minder erg dan de vlekken van kogellagervet. Spray is denk is vooral gemaakt omdat het kan. Kogellagervet is uiteindelijk niet gemaakt om te smeren en los te gaan maar ik heb het daar ook decennia mee gedaan.

Ik bewonder Carl dat hij kennelijk aan zijn fietsen kan werken zonder vieze vingers te krijgen. 8) Ik tik dit namelijk terwijl mijn handen nog naar jif ruiken omdat ik van een fiets net cassette en ketting vernieuwd heb en alles schoongemaakt en ontvet voor waxsmering. De Pedro's op de andere fiets bevalt namelijk goed.
terwijl mijn handen nog naar jif ruiken
Probeer dan eens koffiedik en groene zeep. Geen geurtjes en je krijgt er zelfs drukkersinkt mee van van handen. :idea:
arnob schreef:
ma 20 aug, 2018 16:11
terwijl mijn handen nog naar jif ruiken
Probeer dan eens koffiedik en groene zeep. Geen geurtjes en je krijgt er zelfs drukkersinkt mee van van handen. :idea:
Nee joh. Ik vindt de geur heerlijk want ik associeer die er inmiddels mee dat de fiets weer helemaal tiptop is. :D
Leon schreef:
ma 20 aug, 2018 15:22
Ik bewonder Carl dat hij kennelijk aan zijn fietsen kan werken zonder vieze vingers te krijgen. 8)
Hoe kom je daar nou bij? Ik heb net gezegd dat ik montagepasta gebruik, en dat je van pasta vieze vingers krijgt. Maar dat vind ik minder lastig dan spray die overal terechtkomt behalve daar waar het moet. :D

(Montagepasta veeg je natuurlijk met een doekje zo af, maar meestal zie ik pas als het te laat is dat ik met dat doekje eerder al een ketting heb gedaan ofzo. Daarvoor beveel ik dan de garagezeep van de Aldi weer van harte aan.)

Carl
Pasta werkt veel beter dan die spray!
Loctite gebruik ik eigenlijk alleen voor de bidonhouders en het stuur. Wel een milde variant (243) want het moet wel ooit los.

Lagers gaat kogellagervet in. En voor de ketting gebruik ik wax.
Ik gebruik montagepasta van shimano gecombineerd met kogellagervet voor trappers of soms alleen kogellagervet, ik gebruik montagepasta vooral voor trapassen en voor rekje heb ik idd. ook wel gehad, dat hij lostrilde, ik gebruik dan een veerring. Misschien kan gekookte lijnolie ook wat helpen, dat wordt na drogen een beetje kleverig. Ik gebruik het bij wielen maken/spaakuiteinden/nippels. Met locktite heb ik geen ervaring.
Met @Leon eens, als iets niet los moet en kan worden uitgebreid met een moer, een RVS zelfborgende moer gebruiken, makkelijk (ook enkele stuks) te verkrijgen via bijv. rvspaleis.nl. Zo heb ik bijv. de boutjes van mijn standaard geborgd en de bout die het de staande achtervork aan elkaar verbindt op de plaats die open kan om een riem te vervangen. Voor boutjes zou ik wel uitkijken met RVS, RVS is minder sterk als staal.

Voor montagepasta gebruik ik Cyclon Assembly MT Pasta niet dat dat een bewuste keus was maar je moet wat kiezen. Wat me wel bevalt is dat het niet bijzonder vlekt.
Is kogellagervet gewoon kogellagervet? Het zal waarschijnlijk wel. Ik wil het ook gaan proberen. Wat voordeliger dan montagepasta. Die van Kroon bijv. te koop bij bouwmarkt voor €3.
Bel schreef:
di 26 mar, 2019 10:15
Is kogellagervet gewoon kogellagervet?
Euh, ja. Kogellagervet is voor kogelagers. Het is niet in eerste instantie bedoeld als montagevet of vet om andere dingen te smeren. Het schijnt zelfs op bepaalde vlakken slechte smerende eigenschappen te hebben. Daarom heb i uiteindelijk toch maar een pot witte montagepasta gekocht. Die was wat groot. Ik denk dat ik er uiteindelijk nog van over houdt, dus afhankelijk van wie mijn schuur ooit leegmaakt heeft die er nog wat aan.
Morgan Blue waterproof pasta doet heel goed zijn werk (anti-seize) en vind ik net een tikje aangenamer om mee te vingerverven dan vet.
In de toepassing waar wij het gebruiken gebruiken we geen enkel smeermiddel echt op z’n grens dus het zal wel loslopen - oh nee :oops:
Dus toch liever montagepasta? Het is aanvankelijk bedoeld om de bout van mijn verstelbare stuurpen vast te zetten en van lostrillen te weerhouden. Loctite lijkt me niet wat, want hij moet ook wel weer los kunnen.

Bijlagen

Ik gebruik liever geen loctite aan een fiets - vooral niet wanneer er rvs boutjes in alu of staal zitten, gaat toch niet snel los en anders gebruik ik indien mogelijk langere boutjes en aan de achterkant een borgmoer erop. Montagepasta - ik gebruik zink compound zoals de Shimano pasta.
Vet is prima.

edit :Ik val in herhaling zie ik nu :lol:
Bel schreef:
di 26 mar, 2019 17:57
....liever montagepasta... ...bedoeld om de bout.. ...van .... lostrillen te weerhouden. ...
Montage-pasta is niet bedoeld om lostrillen te voorkomen!

Lostrillen voorkom je door gebruik te maken van het juiste aanhaal-moment of door borging (bijvoorbeeld met borgmoer/-bout, veer-ring of lijm).
Voor het vastzetten met het juiste aanhaal-moment heb je een momentsleutel nodig.
Het te gebruiken aanhaal-moment staat vaak op het betreffende onderdeel.

Groet,
Tom.
Bel schreef:
di 26 mar, 2019 17:57
Dus toch liever montagepasta? Het is aanvankelijk bedoeld om de bout van mijn verstelbare stuurpen vast te zetten en van lostrillen te weerhouden. Loctite lijkt me niet wat, want hij moet ook wel weer los kunnen.
Daarom zijn er verschillende versies van Loctite. Helaas ben ik nog nooit een goed overzicht tegengekomen en ook hun eigen site is een rommelige folder. Heeft iemand een lijstje?

Die stuurpen heeft wel wat weg van mijn Zoom-stuurpen. Daar was het niet het terugdraaien van de boutjes wat de speling opwekte maar de matige passing. Dan zou loctute niet geholpen hebbeb. Bij mij hielp een vijl.
Mhhh......ik moet het nog eens nader bekijken. Dit is de standaard verstelbare stuurpen die Santos monteert op de TM 2.6 en 2.8 specials met conventioneel balhoofd.

Daarnaast heb ik de stuurpen onlangs een stuk lager/dieper gezet en heb de indruk dat 'ie in deze stand niet lekker op de vertanding aangrijpt.