Additionally, paste this code immediately after the opening tag: grote bidonhouders en flessen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

grote bidonhouders en flessen

Hartelijk dank voor alle reacties. Het gaat me inderdaad om een grote fles om onder het rijden uit te drinken. De bikebuddy valt dan af. Hoeveel water genoeg is hangt erg af van de omstandigheden maar in warm weer kun je er nauwelijks genoeg van hebben. In Israel leerde ik dat iets van 5 liter per dag dan toch wel de norm is. Als je daarvan de helft onderweg drinkt is dat best een flinke hoeveelheid om op je fiets te hangen. Met de 2.25 liter die ik nu bij me had kwam ik er vaak niet en moest ik onderweg nog aanvullen. En ook dan zat een derde van mijn voorraad in de achtertassen. Dat neemt schaarse ruimte in en je merkt het wel een klein beetje aan het rijgedrag. Meer gewicht naar voren zou dan goed zijn ook al zal ik in de hitte de wijnzak als (eerste te legen) waterzak moeten blijven gebruiken.
Ik zou natuurlijk mijn thermosfles van 0.75 liter kunnen vervangen door een grote waterfles maar ik vind die thermosfles wel handig om 's morgens al heet water te hebben voor een snelle kop thee en koffie.
Als Klean Kanteen gewoon een sportscap drinktuit zou naken voor hun 40 oz wide mouth fles was alles opgelost. If only...
Contigo heeft 750 ml thermoskan met drinkdop. Wij gebruiken die voor thee en koffie(water) op de camping en koud water onderweg.
Ik heb onderstaande petfleshouder. Simpel, doeltreffend en goedkoop. Heeft zeer slechte wegen overleefd en is nog heel.

Je zou kunnen overwegen om een (evt met natte sok geïsoleerde) max. 2 literfles op zo'n petfleshouder te combineren met een thermoskan in je bikebuddy.
willem.m schreef:
ma 20 aug, 2018 09:58
Ik heb onderstaande petfleshouder. Simpel, doeltreffend en goedkoop. Heeft zeer slechte wegen overleefd en is nog heel.

Je zou kunnen overwegen om een (evt met natte sok geïsoleerde) max. 2 literfles op zo'n petfleshouder te combineren met een thermoskan in je bikebuddy.
Maar dat drinkt weer niet zo handig onder het rijden. Daarnaast vermoed ik (maar ik kan ernaast zitten natuurlijk) dat Wim, gezien zijn smaak, ook niet zo voelt voor oplossingen met natte sokken, doorgezaagde regenpijpen enz. De door willem.m getoonde petfleshouder komt dan wel weer in de buurt. Ik heb hem zelf ook, wel na tien jaar het elastiekje vervangen. Rekening houdend met:
- fles waar je makkelijk uit kunt drinken onder het rijden;
- thermosfles om water koud te houden;
- petfles voor groot volume
zou ik denken: thermosfles elders onderbrengen (aan stuur, vork, zadel?), huidige bidon vervangen door bidon zonder nare smaak (waarvoor al wat mogelijkheden gegeven zijn) aan zitbuis en petfleshouder op onderbuis (evt. met natte chique zwarte anklet :wink:). Monteer je toch een houder aan bv. je zadel of een andere plek waar je rijdend bij kan, dan kan je bidon daar natuurlijk ook in en je thermosfles aan de zitbuis.

Ik snap niet zo goed dat er mensen zijn die het niet nodig vinden te kunnen drinken onder het fietsen. Drinken zij zo weinig of stappen ze zo vaak af?

Succes met het vinden van een oplossing Wim,

Carl
Bij mijn fiets kreeg ik vorig jaar twee Nalgene bidons meegeleverd en daar was ik in eerste instantie wel content mee, gezien de vaak lovende woorden hierover op dit forum. Maar ik moet zeggen dat ik toch wel teleurgesteld was door de 'plastic-smaak' die het water erin krijgt bij de hogere temperaturen van afgelopen zomer. Dan was het water uit de petfles toch aanmerkelijk smakelijker.
Toch maar weer met voortasjes gaan rijden bij heet weer, Wim :P :wink:
Wederom dank. En ja, voor mij is drinken onder het rijden inderdaad van belang, net als indien mogelijk een beetje gesoigneerd uiterlijk. Daarom leek de combinatie van die Mojave bidonhouder en een grote (meer dan 1 liter) rvs fles me zo'n leuke optie. Nuttig maar teleurstellend te horen dat ook die Nalgene flessen vervelend gaan smaken. Ging het daarbij om de heldere flessen van wat harder plastic?
Ik heb Nalgene (die ook een 38 oz rvs wide mouth fles maken) geschreven met de vraag of hun On The GO drinkdop daarop past.
Voortasjes zou kunnen, maar grotere 40 liter achtertassen zouden eerlijk gezegd de eerste stap zijn. Dat is wel 1 kg meer dan de huidige Altura tassen van 33 liter. Gewoon een grotere bidon lijkt dan een handiger optie.
Wim schreef:
ma 20 aug, 2018 12:21
Nuttig maar teleurstellend te horen dat ook die Nalgene flessen vervelend gaan smaken. Ging het daarbij om de heldere flessen van wat harder plastic?
Het zijn deze. Zijn die 'heldere' flessen beter?
Dat zou goed kunnen.
Wim schreef:
ma 20 aug, 2018 12:21
Wederom dank. En ja, voor mij is drinken onder het rijden inderdaad van belang, net als indien mogelijk een beetje gesoigneerd uiterlijk. Daarom leek de combinatie van die Mojave bidonhouder en een grote (meer dan 1 liter) rvs fles me zo'n leuke optie. Nuttig maar teleurstellend te horen dat ook die Nalgene flessen vervelend gaan smaken. Ging het daarbij om de heldere flessen van wat harder plastic?
Ik heb Nalgene (die ook een 38 oz rvs wide mouth fles maken) geschreven met de vraag of hun On The GO drinkdop daarop past.
Hopen dat het antwoord positief is, want dan kan ik je de fles van Klean Kanteen aanbevelen i.c.m. met de dop van Nalgene. Misschien dat Ortlieb anders de gewenste dop in het assortiment heeft?

Zowel de Klean Kanteen Wide, de Nalgene flessen (wide) als de Ortlieb waterzak passen onder de MSR (Miniworks) Waterfilter. Het schroefdraad en het formaat komen exact overeen.

Ik ga ervan uit dat de doppen dan ook onderling uitwisselbaar zijn :idea:
Op Amerikaanse fora is veel discussie over de uitwisselbaarheid van de doppen van de diverse merken en de fabrikanten maken het ook niet overzichtelijker. Ik heb belangstelling voor de wide mouth 40 oz Klean Kanteen rvs fles (niet de thermos variant) want die is ook lichter dan die van Nalgene, maar Klean Kanteen maakt dus geen wide mouth sportscap. Humangear heeft nu een capCAP+ voor rvs flessen maar sluit Klean Kanteen expliciet uit. Zucht.
Je brengt me wel op een idee.

ik zou dan zelf gaan voor de volgende Nalgene fles:

https://www.nalgene.com/bottles/fitness/

Ik denk dat ik (uit nieuwsgierigheid) eens een Bever bezoek en daar eens kijk of de Nalgene dop op een Klean Kanteen wide past.

De "café cap" die op mijn Klean Kanteen Wide 20oz zit functioneert trouwens ook tijdens het fietsen. Ik houd de fles vast in de hand waar ik mee stuur (handpalm op het stuur en de fles tussen de vingers) en draai het schuifje om te drinken met de andere hand open om te kunnen drinken.
Edwin, ik heb het idee dat deze flessen van materiaal zijn gemaakt waarvan ik zojuist meldde dat ze bij warm weer een vieze plasticsmaak aan het water gaven. Ik ga zelf eens naar de Klean Kanteens kijken, daar heb ik meer vertrouwen in, in elk geval voor wat betreft de smaak.
Ik gebruik 2 flessen die elk een hele liter bevatten. Het frame biedt er voldoende ruimte voor. Om tijdens het fietsen te kunnen drinken, gebruik ik een plastic bidon, die in een normale bidonhouder past. Hierin blijft het water echter niet lang koel. Aangezien deze bidon nog enig licht doorlaat, worden na enkele weken algen op de bidonbodem zichtbaar. In kleurloze doorzichtige bidons, die ik vroeger gebruikte, vormen zich nog sneller algen.
Een reservevoorraad water bewaar ik in een witte Siggfles van aluminium. Hoewel dit geen thermosfles is, blijft water hierin wel langer koel. De smaak blijft perfect en algen kunnen er bij gebrek aan daglicht niet in groeien. Voor deze Siggfles heb ik een extra brede houder van kunststof aangeschaft.
Omdat water me na een tijdje gaat vervelen, heb ik vaak ook nog een liter vruchtensap onderin een achtertas liggen, aan de kant die het langst koel blijft omdat de zon daar niet schijnt (dus als ik op een dag voornamelijk naar het oosten rij, dan blijft de linkertas, die aan de noordkant hangt, veel langer koel dan de rechtertas; rij ik vooral naar het zuiden, dan blijft 's ochtends de rechtertas, die aan de westkant hangt, het koelst, en 's middags de linkertas).

Afbeelding
PeterVanRijn schreef:
ma 20 aug, 2018 13:24
Edwin, ik heb het idee dat deze flessen van materiaal zijn gemaakt waarvan ik zojuist meldde dat ze bij warm weer een vieze plasticsmaak aan het water gaven. Ik ga zelf eens naar de Klean Kanteens kijken, daar heb ik meer vertrouwen in, in elk geval voor wat betreft de smaak.
Klopt, maar het gaat hier om alleen de dop. Als die past (en dat lijkt mij wel), dan is dit mogelijk een oplossing voor Wim.

De Klean Kanteen die ik heb is de Insulated versie. Geen bijsmaken, geen nasmaken, etc. Ik heb 'm wel alleen voor water gebruikt en een enkele keer wat geconcentreerde ranja/siroop druppels voor een smaakje toegevoegd, maar de smaak van water is/wordt hierdoor niet aangetast.

Met koffie en/of thee in de fles zal dat wellicht anders zijn, maar die ervaring heb ik er niet mee.

De insulated versie was (per ongeluk*) een fantastische oplossing om heerlijk koud water voorhanden te hebben tijdens de hitte die we in onze fietsreis naar DK hadden.

(*per ongeluk, omdat ik de ongeisoleerde versie toch wel aan de prijs vond en als ik dan toch veel geld aan zo'n fles moest uitgeven, dan maar meteen de thermosversie wilde. Dit is erg goed uitgepakt!).
Edwin* schreef:
ma 20 aug, 2018 13:37
(*per ongeluk, omdat ik de ongeisoleerde versie toch wel aan de prijs vond en als ik dan toch veel geld aan zo'n fles moest uitgeven, dan maar meteen de thermosversie wilde. Dit is erg goed uitgepakt!).
Maar de geisoleerde fles biedt wel veel minder "bergruimte" als de ongeisoleerde versie (als je kijkt wat maximaal in het frame past)... bij Kleen Kanteen ongeveer 0,6 tegen 1,2 liter (heeft ongeveer dezelfde buitenmaat).
Geen Wereldfietser maar was ik met mijn fietshobby bezig gebruikte ik ook heel veel water. Een bidon moet voor mij van heel soepel kunststof zijn gemaakt zodat ik niet aan het tuitje moet zuigen maar het water moet ik als het ware in mijn mond kunnen spuiten. De meeste bidons zijn voor mij van veel te harde kunststof gemaakt en dan ging dat niet lekker. De schroefdop moet ook zo groot mogelijk zijn. Spoel je de bidon na gebruik om en maak je deze aan de binnenzijde niet droog gaat er iets groeien in je fles. Vooral als je iets aan het water toevoegd. Ik maak na gebruik de binnenzijde van mijn bidon met theedoek droog. Het type bidon van bijna 1 ltr. inhoud die met een hele grote schroefdop gaat dat perfect.
Fedor schreef:
ma 20 aug, 2018 14:07
Edwin* schreef:
ma 20 aug, 2018 13:37
(*per ongeluk, omdat ik de ongeisoleerde versie toch wel aan de prijs vond en als ik dan toch veel geld aan zo'n fles moest uitgeven, dan maar meteen de thermosversie wilde. Dit is erg goed uitgepakt!).
Maar de geisoleerde fles biedt wel veel minder "bergruimte" als de ongeisoleerde versie (als je kijkt wat maximaal in het frame past)... bij Kleen Kanteen ongeveer 0,6 tegen 1,2 liter (heeft ongeveer dezelfde buitenmaat).
Klopt, het is dan ook niet mijn enige watervoorraad, maar met hitte wel mijn favoriete!
(Behoor ik tot een zeldzame soort vakantiefietser die gewoon (lauw) water uit fles of bidon drinkt? Overigens ben ik nog wel op zoek naar een in een bidonhouder geintegreerde espressomachien 8) )