Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ode aan de terugtraprem - Forum Wereldfietser

Ode aan de terugtraprem

De laatste jaren heb ik me wat verdiept in fietstechniek. Vorige maand kwam ik erachter dat ik eigenlijk helemaal niet wist hoe de interne technische werking was van de "eenvoudige" achterwielnaaf met terugtraprem.

Het kostte me best wel wat moeite e.e.a. te doorgronden.

3 "platforms": de fiets, het wiel en het achtertandwiel
3 toestanden: trappen, vrijlopen(freewheelen) en remmen

Best wel vreemd dat ik dat gedurende mijn leven nog nooit ben tegengekomen. Waarschijnlijk door het feit dat het
bijna nooit kapot gaat.

De beste uitleg: http://www.troubleshooters.com/bicycles ... ry_details
Aj, zou graag willen dat dat waar was. Helaas worden terugtrapremmen heel erg heet bij intensief gebruik (bijvoorbeeld afdalingen). Dat was/is een van de redenen waarom je ze minder vaak ziet op fietsen voor intensief gebruik. Voor stadfietsen daarentegen zijn ze top. Weinig rotzooi aan je fiets. Prima voor gebruik in de stad.
Marco Meijerink schreef:
zo 19 aug, 2018 21:22
Aj, zou graag willen dat dat waar was. Helaas worden terugtrapremmen heel erg heet bij intensief gebruik (bijvoorbeeld afdalingen). Dat was/is een van de redenen waarom je ze minder vaak ziet op fietsen voor intensief gebruik. Voor stadfietsen daarentegen zijn ze top. Weinig rotzooi aan je fiets. Prima voor gebruik in de stad.
In Duitsland is het zelfs verboden op een fiets met alleen een terugtraprem te rijden, ongetwijfeld vanwege die potentiële verhitting bij afdalingen. Een fiets moet daar twee remmen hebben.
Terugtrapremmen, en de daar op lijkende rollerbreaks van Shimano, zijn geweldige dingen: ze remmen gewoon goed, en ik heb er na vele jaren gebruik nog nooit onderhoud aan hoeven te verrichten.

Dat ze minder geschikt zijn voor lange/steile afdalingen met volle bepakking, doet daar niets aan af.
JanS schreef:
zo 19 aug, 2018 22:03
Terugtrapremmen, en de daar op lijkende rollerbreaks van Shimano, zijn geweldige dingen: ze remmen gewoon goed, en ik heb er na vele jaren gebruik nog nooit onderhoud aan hoeven te verrichten.

Dat ze minder geschikt zijn voor lange/steile afdalingen met volle bepakking, doet daar niets aan af.
Zij het dat dit forum wel ietwat gericht is op fietsers die wel eens zulke afdalingen doen.
Leon schreef:
zo 19 aug, 2018 22:06
Zij het dat dit forum wel ietwat gericht is op fietsers die wel eens zulke afdalingen doen.
Als ik zo wat lees op dit forum wat mensen zoal doen dan valt dat reuze mee. (of tegen)
peter de rijk schreef:
zo 19 aug, 2018 21:40
In Duitsland is het zelfs verboden op een fiets met alleen een terugtraprem te rijden, ongetwijfeld vanwege die potentiële verhitting bij afdalingen. Een fiets moet daar twee remmen hebben.
Ook in België moet een fiets minstens voorzien zijn van één rem die werk op het voorwiel en één die werkt op het achterwiel. Ik kan het niet uitsluiten, maar ik denk niet dat die regel er specifiek is gekomen met oververhitting van een terugtraprem indachtig. (Dan zouden ook twee rollerbrakes moeten verboden worden.) Volgens mij is het eerder gebeurt met de gedachte dat er dan minstens één rem functioneert als de andere het begeeft.

Ik vind die regeling overigens meer dan terecht. Natuurlijk zal ook een fiets met twee slechte remmen, slecht remmen. Maar ik vind 1 terugtraprem echt onvoldoende.
In België zijn terugrapremmen eerder een zeldzaam fenomeen. Maar de enkele keren dat ik met een fiets met terugraprem heb gefietst (onlangs nog in Kopenhagen en diverse keren in Nederland) dan vond ik de terugraprem ruim onvoldoende om vlot te stoppen.

Renaat
JanS schreef:
zo 19 aug, 2018 22:03
Terugtrapremmen, en de daar op lijkende rollerbreaks van Shimano, zijn geweldige dingen: ze remmen gewoon goed,
De ene terugraprem en rollerbreak zal de andere niet zijn, maar mijn ervaring is toch echt wel anders.
Bovendien is er een 'dood punt' waarop men een terugtraprem niet kan activeren. Dat vind ik in geval van een noodzakelijke noodstop erg problematisch.

Renaat
Als je een fiets met alleen terugtraprem hebt, voor mij tussen mijn 8ste en 12de jaar, dan leer je snel als automatisme dat je in de vrijloop je pedalen horizontaal moet houden.
Dat is net zo vanzelfsprekend als dat je met trommelremmen niet met losse handen moet fietsen.
math schreef:
zo 19 aug, 2018 22:59
Als je een fiets met alleen terugtraprem hebt, voor mij tussen mijn 8ste en 12de jaar, dan leer je snel als automatisme dat je in de vrijloop je pedalen horizontaal moet houden.
Een noodstop kenmerkt zich doordat het onverwacht is en dus niet noodzakelijk op een moment dat je je pedalen horizontaal aan het houden bent.

Renaat
math schreef:
zo 19 aug, 2018 22:59
Dat is net zo vanzelfsprekend als dat je met trommelremmen niet met losse handen moet fietsen.
:?:
Revanho schreef:
zo 19 aug, 2018 23:04

Een noodstop kenmerkt zich doordat het onverwacht is en dus niet noodzakelijk op een moment dat je je pedalen horizontaal aan het houden bent.
Dit automatisme kenmerkt zich doordat het onverwachte al in je doen geanticipeerd wordt. Anders gezegd: je houdt vanzelf de pedalen stil en horizontaal als je iets onverwachts voelt aankomen.
math schreef:
zo 19 aug, 2018 23:30
: je houdt vanzelf de pedalen stil en horizontaal als je iets onverwachts voelt aankomen.
Als ik iets onverwachts aan voel komen houd ik mijn vingers wel aan de remmen, maar als dat niet zo is durf ik gerust met 2 handjes een banaan te pellen :wink:
Ik durf je te voorspellen dat als je gewend was aan een fiets met terugtraprem, dat je op elk moment gerust een banaan kunt pellen. Op een fiets met trommelremmen kun je weer probleemloos op elk moment je toeclips aantrekken.

Wissel je van fiets en remtype, dan heb je meestal een paar dagen waarin je enkele narrow-escapes meemaakt. Zo belangrijk zijn automatismen in onze reacties!
Ik kan 1 voet op de bovenbuis zetten en met 2 handen mijn veter strikken :lol:
Dat er nadelen zijn van de terugtraprem is duidelijk. Maar ik was even gefascineerd door de interne werking van de naaf met rem. Ontworpen in 1890 en nog steeds veelvuldig toegepast. De 3 toestanden (fietsen, freewheelen, remmen) worden ook nog eens bediend door hetzelfde mechanische als waardoor de aandrijving plaatsvindt zonder extra handeltjes of kabeltjes. En het is best nog wel even lastig te begrijpen hoe het werkt. Doordat het zo'n gewoon ding is, die veel voorkomt zie je eigenlijk niet meer hoe bijzonder hij is.

Helemaal mee eens dat hij niet zo geschikt is voor de vakantiefiets.
Shrek schreef:
zo 19 aug, 2018 23:43
Als ik iets onverwachts aan voel komen
Dan is het niet onverwacht :D
Ik ben ook helemaal fan van de terugtraprem, je hebt verschillende terugtrapremmen met een iets ander systeem van binnen maar het komt dan wel op hetzelfde neer, de werking ervan, maar het simpele eraan en hoe vernuftig uitgevonden inderdaad, zo TOP,
Ik gebruik ze op mijn huis tuin en keuken fiets en heb twee achterwielen, dan maak ik de éne schoon en voorzie van nieuw vet en nieuwe kogels, op mijn gemakkie en gaat het andere wiel erin. Super degelijk.
Alhoewel de nieuwere shimano terugtrapremmen veel lichter zijn en heb begrepen dat ze voor maar 5 of 6000 km ingeschaald worden, maar ze gaan natuurlijk veel langer mee.
math schreef:
zo 19 aug, 2018 23:30
... houdt vanzelf de pedalen stil en horizontaal als je iets onverwachts voelt aankomen.
Aha, dus daarom zijn in België twee remmen op de fiets verplicht. :D
#kernvanwaarheid
ik vind het echt genieten, zo'n stukje techniek. eigenlijk is het heel simpel ('als je het doorhebt' (dat zei Johan Cruijf, toch?) :wink: ) : door een paar vormen en de juiste materialen te combineren werkt het prima én het is gedegen: slijtvast,betrouwbaar (in de zin dat het weinig storing heeft of geeft), goed te onderhouden, etc.
en ook niet onbelangrijk: geen elektronica en ook geen externe energiebron of zo nodig voor een prima werking.

gisteren heb ik een startmotor (van een motorfiets) voor 80% gedemonteerd. via een forum en enkele youtube-filmpjes werd me de werking duidelijk: eerst laat wat stroom een tandwiel opschuiven en direct daarna draait de elektromotor rond. dit brengt je verbrandingsmotor op gang. zodra de stroom weg is, schuift het tandwiel terug en stopt de elektromotor: de startmotor is in ruststand. ook zo'n stukje techniek dat ons dagelijks helpt en dat eerst en soort 'black box' voor me was. fijn! 8)

ook in Engeland was vroeger alleen een terugtrap op en fiets niet toegestaan: een vriend van me ging daar wonen en werd door de politie aangesproken. er was voor hen geen rem zichtbaar! hij heeft er voor een velgrem bij gezet en toen was het o.k. :)
groet! hoogframe