Additionally, paste this code immediately after the opening tag: grote bidonhouders en flessen - Forum Wereldfietser

grote bidonhouders en flessen

Op mijn recente tocht in Duitsland was het zo warm dat ik toch wel tegen problemen met de drinkvoorziening onderweg ondervond. Bovendien, hoe oostelijker ik kwam, hoe minder horeca en winkels er waren.
Normaal heb ik op mijn frame een 0.75 liter plastic bidon om al fietsend uit te drinken, en in een Bikebuddy een 0,75 liter thermosfles in die ik 's avonds gebruik om alvast thee en koffie water voor de volgende ochtend te maken, en 's morgens vul met koud water. Ik begin dan met het water uit de plastic bidon, en in de loop van de ochtend giet ik de inhoud van de thermosfles over in de bidon. De derde bidonhouder, onder het frame, gebruik ik voor mijn brandstof fles (ook weer met Bikebuddy).
Dit keer was dat echter niet genoeg, en na de eerste dag heb ik de 0.75 liter Platypus wijnzak een andere bestemming gegeven als extra waterzak in mijn fietstas. Als ik de bidon had leeggedronken goot ik het water uit de wijnzak over in de bidon, en had ik daarmee ook ruimte om in de loop van de dag boodschappen te doen en die op te bergen. Drie dingen bevielen me echter niet. Het eerste was dat het water in de bidon knap smerig smaakte (Taxx bidon). Het tweede was dat dat water ook al snel erg warm werd. Het derde was dat het gewoon nog steeds niet echt genoeg was.
Wat ik nodig heb is een grotere bidon die niet smerig smaakt en een bidonhouder om dat ding op mijn frame te vervoeren en me de kans te geven al rijdend te drinken. Wat ik gevonden heb is de klassiek ogende Velo Orange Mojave rvs bidonhouder: https://velo-orange.com/products/mojave-cage . Daar passen grotere bidons in van Klean Kanteen en Nalgene (en misschien nog wel andere). Het probleem is dat dit niet in ieder fame goed gaat passen. Een Klean Kanteen rvs bidon van 1,2 liter (of wat kleiner als je een geïsoleerde wilt) is samen met een sportscap drinktuit iets van 29 cm. Tel daarbij de lengte van de houder op (145 mm van het onderste boutgat tot de bovenrand) en de combinatie past althans niet meer in mijn frame. Momenteel ben ik aan het uitzoeken of er ook nog andere flessen zijn die in deze houder passen en net wat minder hoog zijn. De wijdhals flessen zijn korter voor dezelfde inhoud, maar een model met sportscap is moeilijk te vinden. Suggesties zijn welkom.
Hoi Wim,
Ik heb twee bidons van 0,75 liter in twee bidonhouders op mijn fiets. Daarnaast had ik nog twee 0,5 liter colaflesjes met vocht in mijn tas. Op de meeste dagen, ook met die hitte, voldoende. Twee keer onderweg bij een huis gevraagd om water. Werkte prima! Heb Langs Oude Wegen gefietst, dus ook in het lege Noord-Frankrijk, maar overal wonen best wel mensen, hoor.
Groet, Petra.
Wim, ik had in de alleshouder een petfles met water om de dorst te lessen zolang dit water nog redelijk te drinken was qua koude temperatuur.

Voor een echt koude slok water beviel mijn Klean Kanteen Insulated wide 20oz verrassend en verfrissend goed.
Deze paste in mijn bidonhouder aan de zitbuis.

Met name de koude temperatuur van water is erg aangenaam tijdens hitte.

Bij benzinepompen en begraafplaatsen konden we onze watervoorraad regelmatig aanvullen met koud drinkwater.
Een oplossing die ik heb gebruikt afgelopen jaren is het gebruik van twee Ortlieb Bottle Cages op mijn twee achtertassen. Daar passen twee 0,7 liter bidons in (grotere diameter past niet) en dat betekend 1,5 liter extra capaciteit.

Afbeelding

Wat ik ook handig vond is dat daarmee direct duidelijk is wat de linker- en de rechtertas is, voorheen wist ik niet direct wat de kleding/slaap tas en de eten/overige tas was.
Is dit misschien wat voor je? 950Ml

https://www.decathlon.nl/p/fietsbidon-m ... mc=8355185
AndreM schreef:
zo 19 aug, 2018 18:32
Is dit misschien wat voor je? 950Ml

https://www.decathlon.nl/p/fietsbidon-m ... mc=8355185
Die heb ik, en die wordt bij warm weer wel erg slapjes.
Ik gebruik de MTB variant van de bidon die Andre linkt (met extra deksel om de schapestront van de drinktuit te houden) en een 950ml Zefal bidon. Beide passen in een normale bidonhouder en geven geen vieze smaak*

* water aangelengd met appelsap is goor, water dat door 30m PVC tuinslang in je bidon komt is ook nauwelijks drinkbaar
Afbeelding
Of je gebruikt de bikepack-manier. Ik heb 2 van deze aan m'n MTB-stuur hangen met elk een 1l nalgene fles erin.
Met de recente warmte twee van bovenstaande 950ml bidons gecombineerd met een petfles van 1,5 liter in de alleshouder. Medereiziger had minder bidonplekken en daarom een petfles van een liter in de tas.

Ik had trouwens niet echt last van slap worden van de bidons door de hitte, wel van lekken bij het drinken.
Al eens gedacht aan een grotere waterzak (van Platypus of Camelbak), die je of op je rug draagt of ergens aan je fiets hangt? Als je het ding in de schaduw ophangt blijft het water redelijk lang koel is mijn ervaring.
AndreM schreef:
zo 19 aug, 2018 18:32
Is dit misschien wat voor je? 950Ml

https://www.decathlon.nl/p/fietsbidon-m ... mc=8355185
He, die zag ik laatst niet in het rek liggen daar. Volgende keer beter opletten. Tnx
Ik gebruik een gewone 1,5 l frisdrankfles. De buitenkant is gewikkeld in aluminiumfolie en daaroverheen heb ik een dikke sok geschoven. Als ik fles vul met koud water maak ik ook de sok nat zodat deze ook voor een beetje koelte zorgt. Werkt voor mij prima en water smaakt ook nog. :D

Bijlagen

_Peter_ schreef:
zo 19 aug, 2018 19:52
Al eens gedacht aan een grotere waterzak (van Platypus of Camelbak), die je of op je rug draagt of ergens aan je fiets hangt? Als je het ding in de schaduw ophangt blijft het water redelijk lang koel is mijn ervaring.
Afgelopen maanden een bevroren waterzak in ortlieb-tas gedaan. Slang er voldoende uit laten steken maar wel vastzetten. Bij een stop even loshalen en aan zuigen en je hebt een stromend koud beekje achter je fiets. Ideaal om handen te wassen na plaspauze, bidon bijvullen, je gezicht te verfrissen etc.

Daarnaast een thrialthon bidon op het opzet stuur gedaan, paste net, klotst wel flink maar laat je snel even drinken zodra je een droge mond krijgt, zonder te stoppen.
Na de ergste hitte is ie er nu weer afgehaald.
Met Mladen,
Natte lap om de bidon, en je hebt de hele dag koel water.
De Toearegs in de Sahara passen dit natuurkundige principe (verdampings warmte ontrekken) al eeuwen lang toe. Dan moet het wel goed werken 8)

Groet,
Tom.
Klopt. Werkt prima. Hebben we veel gebruikt.
Alleen in gebieden waar het echt heet is, en waar water moeilijk te vinden is, gebruiken we het niet.
Water is dan te schaars om een lap nat mee te maken.
daulagari schreef:
zo 19 aug, 2018 18:11
Afbeelding
Het jammere hiervan is dat de reflectie wordt afgedekt en dat het gewicht helemaal achteraan de tassen hangt.

Hier gewoon een extra petfles (naast twee bidons) in de tas of op de bagagedrager. En in Noord-Brabant zijn er veel tappunten waar lekker fris water uit komt :)

https://www.brabantwater.nl/overbrabant ... nten1.aspx

Wel denk ik er aan om één van de bidons te vervangen voor een Santos flessenhouder icm met een 1,2 liter Kleen Kanteen (mits het past). De andere bidon (op de schuine buis) hou ik voor het drinken tijdens het rijden.
Ik gebruik altijd een alu folie om de fles met een sok.

Toen ik eens ging fietsen waar weinig water was, kocht ik in een leger dump zaak voor €25 een 2 liter camelback. Commando uitvoering.

In de hitte is de eerste slok lauw, maar de rest heerlijk koud water.

Mario
Fedor schreef:
zo 19 aug, 2018 22:28
... in Noord-Brabant zijn er veel tappunten waar lekker fris water uit komt :)
https://www.brabantwater.nl/overbrabant ... nten1.aspx
En hier een kaartje voor heel Nederland.
https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik- ... er-tappen/
Ik meen dat ze ook in OSM staan aangegeven.

Groet,
Tom.
Waarom geen 1 1/2 liter nalgene fles in de bikebuddy en even stoppen om te drinken. Past bij mij in het frame dus vermoed dat het bij jou ook moet passen. Aan de zadelbuis zit min 0.5l bidon (gevuld met thee) en dat geeft mesdtal wel voldoende vochtvoorraad.
Fedor schreef:
zo 19 aug, 2018 22:28
Wel denk ik er aan om één van de bidons te vervangen voor een Santos flessenhouder icm met een 1,2 liter Kleen Kanteen (mits het past).
Als jij een beetje handig bent kan jij zo ’n “Santos-houder” zelf maken. Een stukje pvc buis + een afsluitdop en jij bent er bijna. Oké, het is niet Santos maar doet wel zijn werk en jij houd wat € over voor ander dingetjes. :idea:

Bijlagen