Roos stelt iets en stel een vraag. Top.
Ìk vind de E-bike een aanvulling. Het is met de trapondersteuning en het aardige bereik echt een fijn hulpmiddel voor veel mensen die om redenen anders niet of minder vaak fietsen of minder ver fietsen.
Zo blijkt ook uit de verkoopaantallen en het gebruik.
Qua verkeersdeelname (maar dan stap ik over naar een ander onderwerp: gedrag) vind ik dat o.a. de E-bike-fietsers ook eens niet naast elkaar hoeven te blijven fietsen: mijn ergernis. Bijvoorbeeld als ik van de nadere kant kom op een niet zo breed fietspad met twee kleine kinderen. Ik ga met de kinderen achter elkaar rijden, uiteraard, maar de tegenmoet komende fietsers vaak niet: grrrr
Technisch en zo vind ik het een soort elektrische snorfiets (met moeten meetrappen, dat wel). En het doet me terugdenken aan de tijd dat een brommer persé trappers moest hebben zodat je de 'fiets met hulpmotor' ook zonder gebruik van de *hulp)motor kon voortbewegen
Nostalgie, zeg maar.
Ik vind dat 'ze' qua snelheid en vermogen de elektrische fiets op 100 Watt maximale ondersteuning en maximaal 20 km/u snelheid tot waarbij 'ie elektrisch ondersteund hadden moeten maken. Maar dit is een gepasseerd station: dat gaat het niet meer worden. 250 Watt en 25 km/u vind ik te veel, zowel voor wat het vergt van de bestuur qua beheersing van de fiets als qua snelheid in het (fiets)verkeer.
Hoe dan ook, de elek. fiets heeft wat mij betreft meerwaarde en is een blijvertje
groet! hoogframe