Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
....
Hans Keesom schreef:
za 18 aug, 2018 18:12
Mijn punt is dat die fietsenwinkel nog bestaat en ik eraan twijfel of er zoveel fietsenwinkels nog zouden bestaan als de e-bike niet zo'n opmars had gemaakt.
Dat is zeker waar, al kan je nu bijna al gaan praten over e-bike-winkels die ook een beperkte verzameling andere fetsen in het aanbod hebben.

Maar het is zeker een impuls voor de fietsenbusiness geweest.
Leon schreef:
za 18 aug, 2018 17:48
........

Hier lees ik de "maximaal acceptabele afstand voor recreatie": 10 km voor een fiets en 30 km voor een e-bike.
Dat heb ik dus vanmiddag maar weer eens grof overschreden om het gemiddelde op te krikken want enigszins verbaasd ben ik nu wel: https://raivereniging.nl/ecm/?id=worksp ... e8e729b97e
Ik lees daar dat voor woonwerkverkeer geldt : "Maximaal acceptabele afstand voor woon-werk verkeer
fiets 10 kilometer e-bike 15 kilometer.
Heeft naar mijn gevoel meer te maken met de tijd die het duurt en hoe zweterig je aankomt. Op een e-bike kan je op de heenweg zowel de tijd als het zweet beperkt houden door de ondersteuning omhoog te draaien. Op de terugweg kan je kiezen, ga je de uitdaging aan, of moet je zo snel mogelijk thuis zijn.

De e-bike geeft mensen die 10-15 km van werk wonen dus een mogelijkheid om de auto te laten staan, het OV te laten voor wat het is en te gaan fietsen. En ook al is dat ondersteund, ze maken in ieder geval iets van beweging met hun benen.
En op de terugweg kan de ondersteuning een beetje omlaag zodat het gelijk een beetje een training wordt.

Ik sprak eerder deze week een collega die 30 km van werk af woont*. Hij scooters (25 km/h maar wel opgevoerd) om zo snel en onbezweten op werk te komen. Hij is 35 jaar, prima gezond en fit en toch pakt ie de scooter. Fietsen is gewoon niet z'n ding.
Maar in een e-bike groeit zijn interesse, zeker omdat hij in Amsterdam op de rijbaan moet met zijn scooter en dan onhandig vind. Als ie overstapt doet ie in ieder geval meer dan op de scooter, ik verwacht niet dat zijn BMI-index daardoor omhoog zal gaan, maar we wachten af ;-)

*Als je maar rondbazuind dat je een e-bike hebt komen collega's een voor een langs om toch eens te vragen hoe dat is. Ja een aantal heeft een buikje en wil daar wat aan doen, maar wil niet te veel bezweten op werk komen en als ze moe worden een steuntje hebben. Dat ik sinds half december niet meer mijn auto heb getanked vinden ze een interessante .....
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 16:47
Hans Keesom schreef:
za 18 aug, 2018 16:31
Een statische meting van de BMI is zinloos. Waar het om gaat is of de BMI-index in de loop van de tijd veranderd.
Dus heeft iemand met een super hoge BMI-index die overstapt van het OV naar een electrische fiets een jaar later een lagere BMI-index.
Het onderzoek gaat niet over een statische BMI meting, maar over het effect op de BMI. Een groep mensen is langdurig geobserveerd. En een van de conclusies is dat je als je vet kwijt wilt raken, je nog beter met het openbaar vervoer kan gaan dan op de e-bike.

Dus het omgekeerde van wat jij beweert.
De kop van het artikel wordt niet in het artikel zelf waar gemaakt. Tevens bevat het artikel taalfouten waardoor ik me afvraag met welke zorgvuldigheid men te werk is gegaan.
Klik je door naar het onderzoek is er niet meer over van de bewering in de kop. Er staat alleen : "Riding an e-bike was associated with an elevated BMI." : "Mensen op een e-bike hebben een hoger BMI"

Ik kan in het artikel noch het onderzoek waarnaar verwezen wordt een basis voor jouw opmerking : "En een van de conclusies is dat je als je vet kwijt wilt raken, je nog beter met het openbaar vervoer kan gaan dan op de e-bike."

Je draait volgens mij oorzaak en gevolg om. Mensen worden niet minder gezond van e-biken, minder gezonde mensen gebruiken e-bikes om minder in de auto te zitten, meer te fietsen en meer reizen per fiets te kunnen maken.

Ze snappen heus wel dat op een heel kort ritje de ondersteuning uit kan, zodat ze weer wat meer inspannen. Als je lui hadden willen zijn hadden ze wel in de auto of OV gebleven.

Het doet me allemaal weer denken aan "Je vliegbrevet halen is goed tegen epilepsie want piloten hebben geen epilepsie" en "volgens treinmachinisten zijn de overwegen altijd gesloten". ;-)
I
Hans Keesom schreef:
za 18 aug, 2018 18:45
Tevens bevat het artikel taalfouten waardoor ik me afvraag met welke zorgvuldigheid men te werk is gegaan.

Als je lui hadden willen zijn hadden ze wel in de auto of OV gebleven.
:D zullen we afspreken dat jij altijd gelijk hebt? De groeten verder, ik kan mijn tijd wel beter besteden.
Hans Keesom schreef:
za 18 aug, 2018 18:45
Klik je door naar het onderzoek is er niet meer over van de bewering in de kop. Er staat alleen : "Riding an e-bike was associated with an elevated BMI." : "Mensen op een e-bike hebben een hoger BMI"
Zucht, behalve dat je vertaling niet klopt is dat niet "het onderzoek", het is ook maar een samenvatting, het hele artikel zit achter een betaalmuur. Nu ben ik echt weg.
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 17:03
Ik begrijp niet waarom ik niet mag zeggen dat ik dikke mensen op fietsen zie zitten als bijna de helft van onze bevolking te dik is, en overigens steeds dikker wordt gezien de cijfers.
Zonder mij over een concreet individu uit te spreken denk ik dat het absurd is om te ontkennen dat:

- er veel mensen zijn met een overgewicht (en dat zeer ernstige gezondheidseffecten heeft)
- er veel mensen zijn die veel te weinig bewegen (en dat zeer ernstige gezondheidseffecten heeft)
- er zeker mensen zijn die voor hun gezondheid veel beter op een gewone fiets zouden kunnen fietsen dan op een elektrische fiets en daar fysiek best wel toe in staat zijn

Renaat
+1

Als je algemeen spreekt dan heb je het over de mensen zonder handicap of ziekte. Het vergt dan het logisch redeneren van die kant om door te hebben dat dit niet een persoonlijke aanval op hen is.

De TS had dit misschien iets duidelijker kunnen verwoorden en direct de statistieken te nemen. Door de woorden: 'ik zie' komen uitspraken vaak onbedoelt bot over.

En als we dan kijken naar het gehalte elektrische fietsen bij de jeugd. Van mijn dorp naar de stad met middelbare scholen is 14-17 km fietsen. Alleen de laatste jaren fietst er steeds minder jeugd (OV) en degene die fiets heeft steeds vaker een elektrische fiets. Naar mijn mening is deze afstand prima te fietsen.
...of je laat het lekker los dat anderen op een E-bike gaan zitten :roll:
Revanho schreef:
za 18 aug, 2018 19:35
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 17:03
Ik begrijp niet waarom ik niet mag zeggen dat ik dikke mensen op fietsen zie zitten als bijna de helft van onze bevolking te dik is, en overigens steeds dikker wordt gezien de cijfers.
Zonder mij over een concreet individu uit te spreken denk ik dat het absurd is om te ontkennen dat:

- er veel mensen zijn met een overgewicht (en dat zeer ernstige gezondheidseffecten heeft)
- er veel mensen zijn die veel te weinig bewegen (en dat zeer ernstige gezondheidseffecten heeft)
- er zeker mensen zijn die voor hun gezondheid veel beter op een gewone fiets zouden kunnen fietsen dan op een elektrische fiets en daar fysiek best wel toe in staat zijn

Renaat
Je eerste twee punten worden door mij niet ontkend.

Bij het derde punt past denk ik een stuk nuancering, het hangt af van over welke afstand je het hebt en hoeveel tijd er voor beschikbaar is.

Als iemand voor woonwerkverkeer over stapt van auto naar ebike is dat winst.
Als dat een rit boven de 10 km is, is niet iedereen in staat om dat op een gewone fiets te doen, zeker als men niet bezweten op werk wil zitten.
Ik bezoek een vriend 100 km verderop tegenwoordig met de ebike inplaats van de auto, per gewone fiets zou ik niet meer redden. Ondanks de ondersteuning is de rit per ebike gezonder dan de autorit lijkt me.
jorryt schreef:
za 18 aug, 2018 19:50
+1

....

En als we dan kijken naar het gehalte elektrische fietsen bij de jeugd. Van mijn dorp naar de stad met middelbare scholen is 14-17 km fietsen. Alleen de laatste jaren fietst er steeds minder jeugd (OV) en degene die fiets heeft steeds vaker een elektrische fiets. Naar mijn mening is deze afstand prima te fietsen.
Zit daar ook jeugd tussen die vroeger een brommer/scooter kocht?
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 19:12
Hans Keesom schreef:
za 18 aug, 2018 18:45
Tevens bevat het artikel taalfouten waardoor ik me afvraag met welke zorgvuldigheid men te werk is gegaan.

Als je lui hadden willen zijn hadden ze wel in de auto of OV gebleven.
:D zullen we afspreken dat jij altijd gelijk hebt? De groeten verder, ik kan mijn tijd wel beter besteden.


Dat afspreken doe ik liever niet, ik hoop altijd dat iemand met een duidelijk onderbouwd verhaal mijn mening kan doen verbeteren.
Hans Keesom schreef:
za 18 aug, 2018 20:02
jorryt schreef:
za 18 aug, 2018 19:50
+1

....

En als we dan kijken naar het gehalte elektrische fietsen bij de jeugd. Van mijn dorp naar de stad met middelbare scholen is 14-17 km fietsen. Alleen de laatste jaren fietst er steeds minder jeugd (OV) en degene die fiets heeft steeds vaker een elektrische fiets. Naar mijn mening is deze afstand prima te fietsen.
Zit daar ook jeugd tussen die vroeger een brommer/scooter kocht?
Nee. Het aantal brommers is gelijk gebleven (waren er al nooit veel)
jorryt schreef:
za 18 aug, 2018 21:04
Hans Keesom schreef:
za 18 aug, 2018 20:02
jorryt schreef:
za 18 aug, 2018 19:50
+1

....

En als we dan kijken naar het gehalte elektrische fietsen bij de jeugd. Van mijn dorp naar de stad met middelbare scholen is 14-17 km fietsen. Alleen de laatste jaren fietst er steeds minder jeugd (OV) en degene die fiets heeft steeds vaker een elektrische fiets. Naar mijn mening is deze afstand prima te fietsen.
Zit daar ook jeugd tussen die vroeger een brommer/scooter kocht?
Nee. Het aantal brommers is gelijk gebleven (waren er al nooit veel)
Hmmm, lastig. Volgens het eerder aangehaalde onderzoek zouden we de e-bikende jeugd moeten overhalen om het OV te nemen, schijnt beter voor hun BMI te zijn. Misschien als die eenmaal gedaald is, ze dan weer op een gewone fiets stappen... ;-)
Volgens mij was het ei er eerder dan de kip, de gemiddelde westerling was al dik voor de e-bike er was. Op de solex na.
Er is de afgelopen 40 jaar nogal veranderd in consumptiegedrag, kijk maar naar de klassefoto's van de jaren '70, daar was vrijwel ieder kind dun.
En hoeraaa, daar was de e-bike en ging de zwaarder wegend mens het fietsen herontdekken.
Je ziet ook superdunne/kleine tieners op een e-bike fietsen (die vaak een maat te groot voor hen zijn, maken ze (nog) geen tiener-e-bikes?/ geleend van hun vader of moeder natuurlijk en de zadelhoogte niet aagepast)
Dat is dan soms best wel een raar gezicht. Dan zit er zo'n 'groot' apparaat onder zo'n 'kind'. Dan denk ik, waar komt al die kracht vandaan? Ok vanuit de e-bike, ik begrijp het, maar dan nog :)
Ik sprak laatst 2 collega's de een fietste niet of nauwelijks en sinds ze een e-bike heeft veel vaker, dat noem ik vooruitgang, de ander zei te merken dat doordat hij nu op een e-bike fietst merkt dat hij minder snel/ver kan hardlopen zonder dat te merken, en dat is dus geen vooruitgang.

Ik blijf mezelf voorlopig nog even op eigen kracht voortbewegen.
En inderdaad er zijn volksstammen die baat hebben bij een steuntje in de rug, maar iedereen gezond van lijf en leden doet er verstandig aan zo lang mogelijk zonder ondersteuning te blijven bewegen.
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 19:15
Nu ben ik echt weg.
Saluut.
Marjan schreef:
za 18 aug, 2018 21:35
Volgens mij was het ei er eerder dan de kip, de gemiddelde westerling was al dik voor de e-bike er was. Op de solex na.
Er is de afgelopen 40 jaar nogal veranderd in consumptiegedrag, kijk maar naar de klassefoto's van de jaren '70, daar was vrijwel ieder kind dun.
En hoeraaa, daar was de e-bike en ging de zwaarder wegend mens het fietsen herontdekken.
Mooi gezegd.

Doet me denken.... de e-biker is voor de fietser wat de fietser voor de wandelaar is. Er zullen best wandelaars zijn die fietsers zien voorbij komen waarvan ze denken : "die zou eens moeten gaan wandelen, veel beter voor ze." ;-)
jorryt schreef:
za 18 aug, 2018 19:50
En als we dan kijken naar het gehalte elektrische fietsen bij de jeugd. Van mijn dorp naar de stad met middelbare scholen is 14-17 km fietsen. Alleen de laatste jaren fietst er steeds minder jeugd (OV) en degene die fiets heeft steeds vaker een elektrische fiets. Naar mijn mening is deze afstand prima te fietsen.
Degene die altijd te laat kwamen vroeger waren degenen die het dichtste bij school woonden. Die uit de omliggende dorpen fietsten gezamenlijk naar school, weer of geen weer. OV was toen al dermate slecht dat ze wel moesten, geen pa of ma die er aan dacht ze met de auto te brengen (als ze die al hadden).

Ik zie de vraag al op de aanvraag voor de zorgvekering staan, fietst U zelf ja/nee. Bij Nee betaal je een hogere premie.