Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trek 920 of een KOna sutra LTD - Forum Wereldfietser

Trek 920 of een KOna sutra LTD

Beste

Ik ben op zoek naar een fiets die op fietsvakantie kan en die zowel road als offroad kan.Reisbestemming is het noorden van Europa ( Noorwegen, Schotland, Ierland of IJsand) waarbij de fiets nu en dan ook eens de gravel, bospad of zandweg moet trotseren.

Bedoeling is wel te reizen met tent, slaapzak, ...

Ik heb 2 fietsen op het oog
KOna sutra LTD
Trek 920

Zijn er mensen die deze fietsen kunnen vergelijken met het beoogde doel in het achterhoofd?
Of zijn er nog alternatieven?
Alvast bedankt

grt
Dirk
Ik denk dat ze beide voldoen aan je eisen, het zijn mooie fietsen, misschien zijn ze zelfs wat overkill als je alleen af en toe een stukje onverhard meepakt. Ze hebben wel een iets andere geometrie, de Kona gaat meer richting een racefiets, terwijl de Trek is gebouwd voor meer bagage.
Mijn advies is: probeer ze gewoon eens uit en kijk waarop je lekkerder zit en een beter gevoel hebt.

Mijn persoonlijke voorkeur zou toch de Trek zijn, ook al ben ik geen fan van Bontrager onderdelen (het huismerk van Trek). Maar de langere wielbasis, een dubbel voorblad en de meegeleverde bagagedragers én de lagere prijs maken het verschil.

Als ik zonder bagage het bos in zou willen, dan zou de Kona winnen, het is een prachtige fiets.
beste Dirk,
hier een review van de trek 920: http://www.bikepacking.com/bikes/trek-920-review/
en van de kona: http://www.bikepacking.com/bikes/kona-sutra-ltd-review/
en nog een: http://www.bikepacking.com/news/2018-kona-sutra-ltd/
en verder geldt wat mij betreft wat de Engelsen zo zeggen: 'The proof of the pudding, is in the eating'.... ga er meer proefrijden! :D
groet! hoogframe
Hoi,

Ik heb beiden gereden (trek model 2016 en Kona model 2017), beide maar kort als test.

Wat verschillen die ik bemerkt heb (en die in de reviews volgens mij ook hier en daar benoemd worden):

Op de weg vond ik de Trek net wat prettiger, kan ook aan de standaard banden liggen die erop zaten.
Met zware bagage (4 tassen op bagagedrager en lowrider) vond ik de Trek ook oke rijden. Schakelen ging niet via de remgrepen maar via schakelhendels aan het uiteinde van het stuur, wat ik zelf minder prettig vond. Volgens mij is dit in de nieuwe modellen wel via de remgrepen.

De Kona vond ik prettiger offroad, met name vond ik deze wendbaarder/ beter sturen op de smallere bospaadjes. De fiets die ik reed was afgemonteerd met 1x11 versnellingen. Dat vond ik erg prettig rijden, maar dan moet je wel even kijken wel tandwiel je voor monteert, ivm laag verzet voor klimmen met bagage.

Uiteindelijk heb ik zelf nog geen van beiden gekocht, maar de Kona Sutra LTD staat nog steeds op mijn verlanglijstje. Ik denk dat ik je de Trek zou adviseren als je met bagagedragers + tassen wil rijden, en/of als je het meeste van je tijd op verharde en onverharde "normale" wegen rijdt, terwijl ik de Sutra zou aanraden wanneer je meer van het bikepacken bent (lichtere tassen aan het frame) en/of wat gevarieerder offroad terrein opzoekt.

De trek voelde meer als een touringbike me dropbar, de kona meer als een mountainbike met dropbar.

Volgens mij zeg ik nou 3x hetzelfde :roll:

Succes met de keuze! Hoe dan ook zijn het beide mooie en capabele fietsen waar je veel plezier aan kunt beleven!

En ik ben erg benieuwd wat het geworden is :D
Vandaag de nieuwe Kona bekeken. Mooie fiets.

DE Trek heb ik nog nergens kunnen bewonderen.
Je kan hem nergens bekijken. Dat is wel een nadeel.

De prijs speelt toch ook een rol. De Kona is 200euro duurder. Als we daar nog eens 2 bagagedragers moeten bijtellen dan gan we een verschil van 300 a 400 euro.
Weet niet of hij dat waard is.

Heeft er iemand de trek 920 hier in zijn nieuwe vorm waarbij de shifters in de remhendel is geintegreerd?

grt
dirk
Vandaag is er een consumenten dag bij Trek in Harderwijk. Misschien dat ze daar te zien zijn.
peter123 schreef:
za 18 aug, 2018 07:55
Vandaag is er een consumenten dag bij Trek in Harderwijk. Misschien dat ze daar te zien zijn.
Even nagevraagd, er is geen 920
Bedankt voor de antwoordjes en suggesties .
Heb wel een winkel gevonden. Nu eerst eens kijken

Thx
Ik zit een beetje in dezelfde situatie maar ik twijfel wel tussen de trek 920 en de nieuwe cube nuroad race fe
https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/road/ ... grey-2019/

Zelf rijd ik al 7jaar met een trek 5.2 racefiets waar ik 2 jaar terug een bagagedrager heb opgezet en met een kleine 20kg bagage reeds meerdere fietsvakanties heb gemaakt (onder andere veel zware offroad in schotland) De standaard bontrager velgen hebben nog geen krimp gegeven!
De Cuba ziet zr inderdaad ook een leuke fiets uit maar de dikte van banden is toch een pak smaller dan de kona en de trek denk ik of vergis ik me?
Dirklode schreef:
za 18 aug, 2018 17:58
De Cuba ziet zr inderdaad ook een leuke fiets uit maar de dikte van banden is toch een pak smaller dan de kona en de trek denk ik of vergis ik me?
Tot 40mm kun je op de cube leggen. Voor mij meer dan genoeg voor een sporadisch bospad/keiweg op vakantie.
De trek lijkt voor mij een beetje teveel mtb maar ooit zou ik wel eens de Torino-nice rally willen rijden en met de cube moet je daar niet aan beginnen lijkt me...keuzes :P