Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
Ik ben vnl. bang dat in de toekomst de keuze in normale fietsen (uitgezonderd race en mtb) wel kleiner gaat worden...
rooss schreef:
vr 17 aug, 2018 20:37
Misschien moet je wat meer aandacht besteden aan de manier waarop je met quote's omgaat, want dit heb ik niet geschreven. Even lezen nadat je wat hebt gepost kan geen kwaad.
Als je de fout hebt ontdekt dan zal je wel weten welke post bij wie hoort.

Wat ik wil duidelijk maken:

Zelf zit ik geplaagd met een chronische ziekte.
Zien doet men dat niet, niemand, ook jij zal dat niet zien.
Toch lukt het me om allerlei dingen te ondernemen, zo rijd ik regelmatig met de fiets, maar dat kan niet altijd ... er zijn goede maar ook slechtere momenten.
Ik hoor vaker de opmerking (over mij) kijk nu eens, plots kan hij het wel.
Die dommeriken vinden het blijkbaar nodig om een oordeel te vellen over het verloop van mijn ziektebeeld.

Als jij dan gaat vertellen dat, ik citeer:
"Jammer genoeg zie ik echter meestal mensen die een e-bike gebruiken terwijl ze ook heel goed zouden hebben kunnen fietsen".

En dan ook nog eens gevolgd door het volgende:
"Ik krijg toch vrij sterk de neiging te denken dat veel mensen erg lui zijn. Soms zie ik heel sportief uitziende mensen met de juiste sportkleertjes op een heel sportieve............e-bike zitten".
Dan krijg ik het idee dat jij erg kortzichtige meningen hebt over je al dan niet zieke medemens.
Waarschijnlijk hebben we allemaal wel begrip voor de toepassing van een e-bike onder de juiste omstandigheden. Ouder worden en vitaal proberen te blijven of met je partner mee willen fietsen op de wat langere fietstochten.

Echter het houdt bij mij wel een beetje op wanneer er grof misbruik van wordt gemaakt. Ik werd onlangs bijna omver gereden door een speed e-bike en dat kon ik toch wat minder waarderen.

Ach, ook gezonde jongelui die in een 45km invalide autootje of met een overjarige oldtimer millieu-belastend rondcrossen wekken irritaties bij me op. Mijn vriendin zegt dan altijd dat ik het toch maar moet loslaten ;-) Geen slecht advies...
Ed, ik denk dat als je tussen het gegeneraliseer van rooss door kijkt er soms toch wel heel erg veel mensen op een ebike fietsen, soms meer dan de helft. Die zullen toch niet allemaal onzichtbaar een ebike nodig hebben? Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er een boel bij zitten die best eens zelf zouden kunnen fietsen. Aan de andere kant zie ik in de recreatieve gebieden rondom hier, en dan vooral in het vlaamse deel, nu misschien wel 10x zo veel fietsers als 25 jaar geleden, op de knooppunten na mede dankzij de ebike. (Met de fiets naar werk, op visite of boodschappen doen is in België nog wel not done lijkt het. Volgens zijn er bij die zelfs voor minder dan 100 m de auto pakken)
Of de elektrische fiets de fiets zal verdringen betwijfel ik. Er zijn nog teveel fietsen. Dat door de elektrische fiets de vraag naar de tweewielige ligfiets sterk is verkleind dat is zeker.
Is het wel eens opgekomen dat wij er helemaal niets mee te maken hebben of iemand op een e-bike rijdt. We kunnen van alles vinden, wij kunnen onze criteria stellen van leeftijd, gezondheid en i.p.v. de auto, maar als een gezonde scholier op een elektrische fiets wil rijden is dat zijn verantwoordelijkheid en misschien die van zijn of haar ouders. Houdt er ook rekening mee dat de gemiddelde forum bezoeker waarschijnlijk positief is over fietsen, maar heel veel anderen, jong en oud, hebben helemaal niets met fietsen en zijn maar wat blij met een steuntje in de rug. Er zijn ook zat jongeren die echt wel (veel) sporten, maar de pest hebben aan fietsen. Daar kan ik van vinden wat ik wil, daar kan ik me druk om maken, maar ik heb er helemaal niets mee te maken wat hij of zij doet.
Ik weet niet of dat zo is. Er protesteren vaak heel veel mensen tegen de aanleg van een snelweg, maar als de snelweg er dan éénmaal ligt, gaan ze er zelf ook net zo hard overheen scheuren.

Iedereen moet altijd zelf alles maar weten, soms is dat HET probleem. Als iets er IS, is het veel moeilijker om nog nee te zeggen. Als de supermarkt vol groente ligt, is het ook niet meer zo erg als je eigen winterwortel oogst mislukt, of hoef je in nood al helemaal geen wortels meer te verbouwen en doen we dat ook massaal niet meer.

Is het nog te volgen
Ik heb dit onderwerp verplaatst naar Kletspraat, aangezien dit geen specifieke e-bike discussie is.

Sorry hemdd, door het late vrijgeven is jouw reactie over dit onderwerp tussen wal en schip gevallen.
viewtopic.php?p=313397#p313397
Mijn mening over elektrische fietsen had ik idd al in dat eerder topic geschreven, sta ik nog steeds achter en ga ik schaamteloos herhalen:
Een van de nadelen van e-bikes vind ik dat de focus verdwijnt van de fiets als efficiente machine naar een motorvoertuig. Dat er oudere mensen en mensen met weinig kracht (oud, handicap, whatever) in een vlak land als nederland voor een 25km/h e-bike gaan, snap ik. Dat er gezonde mensen zijn die anders die 25km/h niet halen snap ik niet. Met elke niet al te slechte stadsfiets zou je die snelheid onder normale omstandigheden zonder ondersteuning makkelijk moeten halen, al was het maar na wat conditieopbouw.

Een van de voordelen van de populairiteit van e-bikes vind ik persoonlijk dat meer mensen uit de auto op de fiets stappen. Een ander voordeel vind ik dat meer mensen fietsen en ook een hogere snelheid hebben, en dat dit waarschijnlijk een prikkel is voor de overheid om fietsinfra hiervoor te verbeteren. Denk aan bredere fietspaden, beter asfalt, betere fietsroutes geschikt voor langere afstanden, enz. Slechte hobbelige fietspaden met bochten voor ontwerpsnelheid 15km/h zie je steeds minder. Althans is dat iets wat de afgelopen 10 jaar in het westen van het land en in de grote steden duidelijk is verbeterd.

Wat betreft fietsvakanties; ik heb me niet zo verdiept in de verhalen op dit forum over fietsvakanties met de elektrische fiets. Van kennissen heb ik echter begrepen dat het een dusdanig gedoe is met overnachtingen/oplaadpunten plannen, hopen-dat-je-het-haalt enz, dat het eigenlijk niet leuk meer is. Ik heb persoonlijk een hekel aan al dat soort geregel, zeker op vakantie, dus alleen dat zou al een goede reden zijn om er niet aan te beginnen.
Verder eens met Senior2, individuele keuzes, al rijd je met een ouderwetse brommer, moet iemand zelf weten, vind het prima. Wat dat betreft is bv de scooterhetze van de Fietsersbond zwaar overdreven. Ik heb echter wel een mening over gebruik van dat soort voertuigen in het algemeen. Net als dat ik vind dat er teveel auto gereden wordt.
Met een ouderwetse brommer berokken je anderen hinder en schade door de herrie en de schadelijke uitlaatgassen die precies boven het fietspad worden uitgestoten.
Een ebike heeft gelukkig dat probleem niet.
"Nou ik moet toch altijd wel behoorlijk meetrappen hoor, en ben na 30 kilometer best wel moe" aldus mijn moeder van 78 na haar wekelijkse tocht op zondag.... Het is dus maar uit wel perspectief je bekijkt of het fietsen is of niet met zo'n e-geval. En zo lang er auto's stil blijven staan omdat mensen de fiets nemen, vind ik het allemaal prima.
Juist mijn nieuwe "SPORT" partner gaan ophalen, een E- fiets.
Lekker naar huis getrapt ... E - fiets voor luierikken? ... ik kwam nochtans bezweet van de fiets ... het is maar hoe je het gebruikt.
Het stroomverbruik van een elektrische fiets is gering, dus de milieuwinst is al snel flink positief als het mensen beweegt de auto of de stink scooter te laten staan. De sociale winst is ook groot als het mensen met beperkingen van welke aard dan ook in staat stelt mobieler te zijn. De scepsis van mij en anderen betreft diegenen die eigenlijk prima in staat zouden moeten zijn zonder ondersteuning te fietsen. Ik zie net iets teveel dikke mensen en/of althans op het oog verder gezonder vijftigers op zo´n 25 km Ebike. Het zou voor de volksgezondheid beter zijn als die mensen op een gewone fiets overstapten. De werkelijkheid is helaas waarschijnlijk dat ze daar niet aan moeten denken en dan is een Ebike beter dan de auto of de scooter, of thuis op de bank. Voor mijn gevoel zie ik de laatste tijd veel minder 25 km scooters - ik ben wel benieuwd of de verkoop daarvan inderdaad is ingezakt. Dat zou een flinke milieuwinst zijn.
Ach er is zoveel gedrag van anderen waaraan je je zou kunnen storen. Zolang je er geen hinder van ondervindt vraag ik me af of het de moeite waard is om daar je tijd en energie in te steken. Besef ook dat het oordeel over anderen uiterst subjectief is - studie naar menselijk gedrag is geen exacte wetenschap. Voor mensen die graag het eigen ideaalbeeld op anderen projecteren zou ik een enkele reis naar een socialistische heilstaat willen adviseren.

P.S. Het gebruik van telefoon, laptop of tablet om dit bericht in te tikken kost ook energie. En ik ben nu niet aan het fietsen (of nog beter: wandelen, zoals Leon al treffend aangaf). Foei!
In het begin van de week was ik drie dagen in Kopenhagen. Wat mij opviel was het bijzonder lage aantal elektrisch ondersteunde fietsen. Speedpedelecs zag ik er al helemaal niet.
rooss schreef:
vr 17 aug, 2018 20:49
Omgekeerd, als het lopen het fietsen zou verdringen zou ik er geen problemen mee hebben. Daar zijn overigens wel hele goede argumenten voor. Het is goedkoper, alleen werkt het alleen als je minder haast hebt.
De capaciteit van weg is aanzienlijk groter als mensen er zich te voet over verplaatsen dan met de fiets. Op zeer drukke locaties binnen steden kan het dus zinvol zijn om zoveel mogelijk mensen te laten kiezen voor verplaatsingen te voet.
Natuurlijk is een verplaatsing met de fiets nog steeds veel minder ruimteverslindend dan een verplaatsing met de wagen.

Renaat
Potsierlijk, dat is het woord dat opkomt als ik veel van de reacties hier lees.
Ik weet niet of dat het juiste woord is, krampachtig komt ook ik m'n hoofd boven.

Allereerst kan de lui-opmerking de wereld uit. Je weet absoluut niet hoeveel kilometers de e-biker van plan is af te leggen en ook niet hoe hij/zij deze kilometers zou afleggen als hij/zij geen e-bike zou hebben.
Raf van Hulle vertrok onlangs uit Lyon op een E-bike, is hij lui? 40 dagen later kwam hij aan in een Chinese havenstad, 12000 km verderop. Zie https://www.facebook.com/raf.vanhulle

Ten tweede, hoe durf iemand iets te zeggen over de fysieke gesteldheid van mensen waarvan die persoon niet de huisarts bent. Wie denk je wel dat je bent. Ik snap dat je je er lekker bij voelt om anderen te beoordelen, maar het is ongefundeerd en onbeschoft! Wees blij dat mensen buiten komen en de pedalen nog een beetje laten rondgaan. Moedig ze aan om de ondersteuning af en toe een paar kilometer om laag te schroeven als manier om conditie op te bouwen inplaats van je eigen fatsoen steeds te verlagen.

E-bike verdringt niet de fiets. Er zijn mensen die fietsen van oudsher en die zullen dat blijven doen. Een deel van hun kilometers zullen ze per e-bike doen maar dat zijn kilometers die ze vroeger per auto deden. Daarnaast komen er mensen die bijna nooit fietsten maar door de e-bike er weer mee begonnen zijn.

De e-bike laat meer mensen vaker fietsen en dat is alleen maar goed.
Wim schreef:
za 18 aug, 2018 12:10
Het stroomverbruik van een elektrische fiets is gering, dus de milieuwinst is al snel flink positief als het mensen beweegt de auto of de stink scooter te laten staan. De sociale winst is ook groot als het mensen met beperkingen van welke aard dan ook in staat stelt mobieler te zijn. De scepsis van mij en anderen betreft diegenen die eigenlijk prima in staat zouden moeten zijn zonder ondersteuning te fietsen. Ik zie net iets teveel dikke mensen en/of althans op het oog verder gezonder vijftigers op zo´n 25 km Ebike. Het zou voor de volksgezondheid beter zijn als die mensen op een gewone fiets overstapten. De werkelijkheid is helaas waarschijnlijk dat ze daar niet aan moeten denken en dan is een Ebike beter dan de auto of de scooter, of thuis op de bank. Voor mijn gevoel zie ik de laatste tijd veel minder 25 km scooters - ik ben wel benieuwd of de verkoop daarvan inderdaad is ingezakt. Dat zou een flinke milieuwinst zijn.
In Amsterdam moeten de 25 km/h scooter op de rijbaan en hun berijders een helm op. Ook al zijn ze vaak opgevoerd, ze houden het verkeer op de rijbaan niet bij. Die mensen kijken nu naar een e-bike en verkopen hun scooter.
Senior2 schreef:
vr 17 aug, 2018 23:09
Is het wel eens opgekomen dat wij er helemaal niets mee te maken hebben of iemand op een e-bike rijdt. We kunnen van alles vinden, wij kunnen onze criteria stellen van leeftijd, gezondheid en i.p.v. de auto, maar als een gezonde scholier op een elektrische fiets wil rijden is dat zijn verantwoordelijkheid en misschien die van zijn of haar ouders

Daar kan ik van vinden wat ik wil, daar kan ik me druk om maken, maar ik heb er helemaal niets mee te maken wat hij of zij doet.
Dat klopt, voor zover die keuzes niet worden gestuurd en geen negatieve gevolgen hebben voor anderen.
Maar ik stel vast dat in België het gebruik van de elektrische fiets door de overheid (o.a. financieel) wordt gesteund. Zo zijn er diverse steden die bijdragen aan de aanschaf van een elektrische ondersteunde (bak)fiets. Diezelfde ondersteuning is er nooit bij de aanschaf van een gewone fiets.
Ook zijn er bedrijven die meer steun geven bij de aanschaf van een elektrisch ondersteunde fiets dan bij de aanschaf van een gewone niet.
fud0 schreef:
vr 17 aug, 2018 23:42
Ik weet niet of dat zo is. Er protesteren vaak heel veel mensen tegen de aanleg van een snelweg, maar als de snelweg er dan éénmaal ligt, gaan ze er zelf ook net zo hard overheen scheuren.

Iedereen moet altijd zelf alles maar weten, soms is dat HET probleem. Als iets er IS, is het veel moeilijker om nog nee te zeggen. Als de supermarkt vol groente ligt, is het ook niet meer zo erg als je eigen winterwortel oogst mislukt, of hoef je in nood al helemaal geen wortels meer te verbouwen en doen we dat ook massaal niet meer.
Inderdaad. En op dat gebied mag de overheid best wel wat aan gedragsbeïnvloeding doen. Ik begrijp niet dat ik in België nog steeds 21% BTW betaal bij de aanschaf van een fiets of fietsonderdelen en een pak minder bij de aanschaf van een elektrische auto.

Renaat
Hans Keesom schreef:
za 18 aug, 2018 14:45
Ten tweede, hoe durf iemand iets te zeggen over de fysieke gesteldheid van mensen waarvan die persoon niet de huisarts bent. Wie denk je wel dat je bent. Ik snap dat je je er lekker bij voelt om anderen te beoordelen, maar het is ongefundeerd en onbeschoft!
Het is inderdaad onbeschoft om individuele mensen te beoordelen op dit criterium. Wat wel kan, en dat doe ik, is het hebben over grote groepen mensen. Als ik een uurtje op een dijk op Terschelling ga zitten turven, dan blijkt 70% elektrisch te fietsen en maar 30% met een gewone fiets.

Het gaat daarbij om dergelijke grote aantallen dat het wel een redelijke afspiegeling is van onze maatschappij. En ik weet wel zeker dat het niet zo slecht met de gemiddelde fysieke gesteldheid in Nederland is, dat 70% een elektrische fiets "nodig" heeft op dat soort gronden.

Sterker nog, ik zie zoveel te dikke mensen (ja, dat kan ik beoordelen zonder hun huisarts te zijn) dat ik denk "had nou maar een gewone fiets gepakt, dan had je er misschien nog een pondje meer afgereden".

Dat is een mening over een maatschappelijk verschijnsel, en gaat niet over individuen. Zo neemt de obesitas gigantisch toe in de westerse wereld en dit opmerken is heel wat anders dan tegen je buurman zeggen dat hij te dik is.

Lees je eigen tekst nog even na en kijk eens wie degene is met een oordeel over een ander.
Maar misschien hadden die 'in jouw ogen' te dikke mensen anders wel helemaal niet op een fiets gezeten?
En misschien waren ze voordat ze gingen fietsen wel nog dikker?

Het is makkelijk oordelen vanaf een bankje als je aan het turven bent...