Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff of Nuvinci - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Rohloff of Nuvinci

uit dit artikel:
---
Het lage rendement is gebleven. ‘Maar dat is niet erg’, vindt TestKees, ‘want je merkt het niet dankzij de trapondersteuning. De actieradius is wel wat kleiner omdat de motor harder moet werken. Op basis van de testen schat ik dat je actieradius tien procent kleiner is. Maar dat is niet erg, daar kun je rekening mee houden.’
---
Principieel vind ik dit wel een erg vreemd argument van TestKees. Iets met een slecht rendement wordt opeens goed omdat er toch genoeg energie voorhanden is, omdat het een electrische fiets is.

-Dat is net zoiets als zeggen dat het niet erg is dat je remmen aanlopen omdat je toch niet zelf hoeft te trappen.
-Dat is net zoiets als zeggen dat het niet erg is dat je een slecht geisoleerde woning hebt omdat je toch een grote kachel hebt.

Als je 's winters op een e-bike fietst, dan ben je uiteindelijk gewoon kolen aan het verstoken zolang we in Nederland nog kolengestookte energiecentrales hebben die 35% van de door ons gebruikte stroom opwekken.
Heb je enig idee hoeveel energie er hier met die fiets verloren gaat en of dit iets voorstelt? Ik wel, en ik ga het je niet voorrekenen want het gaat helemaal nergens over.
Ik ben wel het met je eens dat het gevoelsmatig een raar argument is en dat de combi NuVinci en e-bike naar ik verwacht niet bijdraagt aan het hebben van het idee dat je zelf aan het fietsen bent.
Leon schreef:
vr 17 aug, 2018 17:30
Heb je enig idee hoeveel energie er hier met die fiets verloren gaat en of dit iets voorstelt? Ik wel,
Ik ook, en daarom begon ik met het woord "principieel".

Alle beetjes helpen en electrische fietsen zijn toch gewoon "brommers" die gedeeltelijk op fossiele energiebronnen lopen.

En het hele idee over hoeveel iets "voorstelt" als het gaat over energie, moet misschien wel om. Daarom stel ik voor dat iedereen die een electrische fiets heeft hem inruilt voor een fiets. Alleen al de aanslag op het milieu door de productie van zoiets is enorm, met name van de accu's.
rooss schreef:
vr 17 aug, 2018 17:45
Leon schreef:
vr 17 aug, 2018 17:30
Heb je enig idee hoeveel energie er hier met die fiets verloren gaat en of dit iets voorstelt? Ik wel,
Ik ook, en daarom begon ik met het woord "principieel".

Alle beetjes helpen en electrische fietsen zijn toch gewoon "brommers" die gedeeltelijk op fossiele energiebronnen lopen.

En het hele idee over hoeveel iets "voorstelt" als het gaat over energie, moet misschien wel om. Daarom stel ik voor dat iedereen die een electrische fiets heeft hem inruilt voor een fiets. Alleen al de aanslag op het milieu door de productie van zoiets is enorm, met name van de accu's.
Dat is flauw. Je hebt nota bene vandaag zelf drie groepen genoemd die wel met goede reden, volgens jou, een ebike gebruiken.

Als we niet in ogenschouw nemem hoeveel iets voorstelt krijg je overal van die situaties dat onwetende types denken dat ze groen bezig zijn maar dat dat geen bal uitmaakt omdat een halve straat verder iemand het duizendvoudige in drie minuten verspilt.

Zo worden we hier in limburg deze week lekker gemaakt met een tiental minibosjes - nieuw woord - van 200 vierkante meter terwijl op hetzelfde moment negen hectare grasland volgestort zijn met asfaltafval. Dat zijn dus 90000 m2 . Https://www.1limburg.nl/statenvragen-ov ... xt=default
Over futiliteiten versus grof geschut gesproken.
rooss schreef:
vr 17 aug, 2018 17:45
Daarom stel ik voor dat iedereen die een electrische fiets heeft hem inruilt voor een fiets. Alleen al de aanslag op het milieu door de productie van zoiets is enorm, met name van de accu's.
Alks ik mijn elektrische fiets inruil, zal dat helaas voor een auto moeten zijn. 2 x 45 km per dag woon-werk-verkeer ga ik op een gewone fiets niet doen (daar doe ik doe andere 6000 km per jaar al mee)
rooss schreef:
vr 17 aug, 2018 17:45
Alle beetjes helpen en electrische fietsen zijn toch gewoon "brommers" die gedeeltelijk op fossiele energiebronnen lopen.
...
Daarom stel ik voor dat iedereen die een electrische fiets heeft hem inruilt voor een fiets. Alleen al de aanslag op het milieu door de productie van zoiets is enorm, met name van de accu's.
Ik heb ergens op dit forum (hier) al eens voorgerekend dat het heel waarschijnlijk is dat het voedsel dat we gebruiken om te kunnen trappen veel fossiele energie bevat. Een elektrische fiets, ook al wordt die uit de verbranding van fossiele brandstoffen opgeladen, verbruikt, denk ik, minder fossiele energie dan iemand die trapt op een boterham met pindakaas, laat staan op een boterham met lekkere Ardense ham.

Vooral principiële mensen zouden dit sommetje-op-de-achterkant-van-een-envelop eens goed moeten doorrekenen voordat ze zulke principiële standpunten innemen.
Pff

De hoeveelheid energie die een e-bike met een nuvinci naaf meer verbruikt tov een derraileur is echt zo weinig. Als je daar moeilijk over doet hoop ik dat je in de auto ook zonder radio/airco/tomtom rijd en op de fiets zonder fietscomputer maar met een ouderwetse fietskaart. Want het gaat echt nergens over
Pff. Gaat maar om circa 10% extra verlies bovenop het verlies van bijvoorbeeld een derailleurschakeling. Dus gewoon circa 10% minder actieradius of snelheid. Gewoon een accu met meer capaciteit en de zaak is gelijkgetrokken.

https://fahrradzukunft.de/bilder/17/wir ... 08-big.png
Heb een bakfiets besteld met NuVinci naaf, heb al een Rohloff op de randonneur (komt een tweede op 29"er) kan ze dus vergelijken- al hebben de fietsen een andere functie en zal daar het gebruik ook naar zijn. Ben wel benieuwd.