Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff of Nuvinci - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff of Nuvinci

AB schreef:De gebruikerservaringen over de naaf zijn nou niet bepaald overwegend positief:
http://www.breukelman.net/NuVinci/ervaring.html
Dat gaat nog over de eerste versie (de N171), en dat is een geheel andere dan de huidige N360 die niet zozeer een verbeterde versie is alswel een compleet nieuw product die allerlei nadelen van de N171 niet heeft.
Frans
fsap schreef:
AB schreef:De gebruikerservaringen over de naaf zijn nou niet bepaald overwegend positief:
http://www.breukelman.net/NuVinci/ervaring.html
Dat gaat nog over de eerste versie (de N171), en dat is een geheel andere dan de huidige N360 die niet zozeer een verbeterde versie is alswel een compleet nieuw product die allerlei nadelen van de N171 niet heeft.
Frans
oh sorry,... weet je ook iets over de kwaliteit van de afdichting van de rollagers van deze naaf? Pekel, modder, zand, regen?
AB schreef:oh sorry,... weet je ook iets over de kwaliteit van de afdichting van de rollagers van deze naaf? Pekel, modder, zand, regen?
De afdichting moet heel goed zijn anders loopt de tractievloeistof er uit (kwam in oude series wel eens voor).
Ik heb er al heel wat mee in regen en modder gereden en geen problemen, ook het freewheel bleef van binnen schoon.
Frans
fsap schreef:
AB schreef:oh sorry,... weet je ook iets over de kwaliteit van de afdichting van de rollagers van deze naaf? Pekel, modder, zand, regen?
De afdichting moet heel goed zijn anders loopt de tractievloeistof er uit (kwam in oude series wel eens voor).
Ik heb er al heel wat mee in regen en modder gereden en geen problemen, ook het freewheel bleef van binnen schoon.
Frans
Misschien een leuke naaf voor op het strand??, mits de lagers een beetje simpel te onderhouden zijn.
fsap schreef:
ruudvp schreef:Kortom de traploze versnelling voldoet in Nederland uitstekend, met uitzondering van Limburg.
Ik heb in Zuid-Limburg ge-mtb'd met een 38 voor en 22 achter, niet hoeven te lopen.
Daar was ik inderdaad niet duidelijk genoeg. Ik bedoelde met volle bepakking. Mijn referentie is mijn eigen 3x9 derailleur , waarbij het aet behoorlijk sjouwen is tegen zo'n heuvel op. Met die ervaring verwacht ik dat het mij met een NuVinci 360 niet gaat lukken. Met twee tandwielen voor kan ik een groter (klim)bereik halen.
fsap schreef:
ruudvp schreef:Rest de vraag, hoe krijg ik mijn eigen fiets uitgerust met een NuVinci naaf? Een 26" wiel, een naaf, berekeningen voor spaken heb ik ook terug gevonden, maar zelf een wiel spaken? Daar ga ik verder op studeren.
Misschien kan ik je helpen, ik heb al diverse fietsen omgebouwd naar NuVinci.
Als je interesse hebt, stuur me een pb.
Frans
Kom ik nog op terug. Woensdag wordt de leenfiets opgehaald en ik wil ook even van de vertegenwoordiger/importeur in Nederland horen wat de mogelijkheden zijn.
AB schreef:
fsap schreef:
AB schreef:oh sorry,... weet je ook iets over de kwaliteit van de afdichting van de rollagers van deze naaf? Pekel, modder, zand, regen?
De afdichting moet heel goed zijn anders loopt de tractievloeistof er uit (kwam in oude series wel eens voor).
Ik heb er al heel wat mee in regen en modder gereden en geen problemen, ook het freewheel bleef van binnen schoon.
Frans
Misschien een leuke naaf voor op het strand??, mits de lagers een beetje simpel te onderhouden zijn.
Op het strand zou ik mij meer zorgen maken om de ketting en de tandwielen dan de naaf.
ruudvp schreef:Op het strand zou ik mij meer zorgen maken om de ketting en de tandwielen dan de naaf.
juist ketting en tandwiel zijn simpel zelf te onderhouden..... verborgen naaflagers een stuk minder (vooral in geval van slechte afdichtingen). Met de afdichting van de versnellingslagers/kogels in het afgesloten huis van de versnellingsnaaf zal het wel snor zitten, maar de lagers die het wiel doen draaien tellen ook mee natuurlijk. Wat is de prijs van die naaf tov alfine 8 bijvoorbeeld?
ruudvp schreef:
fsap schreef:
ruudvp schreef:Kortom de traploze versnelling voldoet in Nederland uitstekend, met uitzondering van Limburg.
Ik heb in Zuid-Limburg ge-mtb'd met een 38 voor en 22 achter, niet hoeven te lopen.
Daar was ik inderdaad niet duidelijk genoeg. Ik bedoelde met volle bepakking. Mijn referentie is mijn eigen 3x9 derailleur , waarbij het aet behoorlijk sjouwen is tegen zo'n heuvel op. Met die ervaring verwacht ik dat het mij met een NuVinci 360 niet gaat lukken. Met twee tandwielen voor kan ik een groter (klim)bereik halen.
Inderdaad, op mijn vakantiefiets heb ik ook een dubbel voorblad gebruikt om een Rohloff bereik te krijgen. Echter, de lage ratio betekent wel dat de NuVinci garantie vervalt omdat je officieel niet onder de 1.8 mag (tanden voor gedeeld door tanden achter). Dit wordt nogal eens met succes toegepast, onderweg kwam ik zelfs een NuVinci tandem (2x menskracht) i.c.m. een tripel tegen.
Frans
AB schreef:
ruudvp schreef:Op het strand zou ik mij meer zorgen maken om de ketting en de tandwielen dan de naaf.
juist ketting en tandwiel zijn simpel zelf te onderhouden..... verborgen naaflagers een stuk minder (vooral in geval van slechte afdichtingen). Met de afdichting van de versnellingslagers/kogels in het afgesloten huis van de versnellingsnaaf zal het wel snor zitten, maar de lagers die het wiel doen draaien tellen ook mee natuurlijk. Wat is de prijs van die naaf tov alfine 8 bijvoorbeeld?
De wiellagers zijn ook niet bereikbaar en zijn volgens mij naaldlagers.
Alleen het freewheel naaldlager is te servicen.
De prijs is zo'n 350,-, althans vorig jaar.
fsap schreef: De wiellagers zijn ook niet bereikbaar en zijn volgens mij naaldlagers.
.

de wiellagers zijn alleen bereikbaar als je sectie verricht op een overleden exemplaar, en het zijn enkelrijige groefkogellagers
Afbeelding
m-gineering schreef:
fsap schreef: De wiellagers zijn ook niet bereikbaar en zijn volgens mij naaldlagers.
.
de wiellagers zijn alleen bereikbaar als je sectie verricht op een overleden exemplaar, en het zijn enkelrijige groefkogellagers
Mhhh het kan dus ook kapot, of is dit nog het oude model?
groefkogellagers hebben om de X aantal kilometers toch een klodder vet nodig? Hoe onderhoud je dat als je er niet bij kan?
ruudvp schreef:
m-gineering schreef:
fsap schreef: De wiellagers zijn ook niet bereikbaar en zijn volgens mij naaldlagers.
.
de wiellagers zijn alleen bereikbaar als je sectie verricht op een overleden exemplaar, en het zijn enkelrijige groefkogellagers
Mhhh het kan dus ook kapot, of is dit nog het oude model?
groefkogellagers hebben om de X aantal kilometers toch een klodder vet nodig? Hoe onderhoud je dat als je er niet bij kan?
myth busted tav 100% onderhoudsvrij?
m-gineering schreef:
fsap schreef: De wiellagers zijn ook niet bereikbaar en zijn volgens mij naaldlagers.
.

de wiellagers zijn alleen bereikbaar als je sectie verricht op een overleden exemplaar, en het zijn enkelrijige groefkogellagers
Toch handig, zo'n kaduuk exemplaar.
Heb jij ook enig idee wat een de oorzaak kan zijn van een geluid+gevoel van slechte lagers en een rammelend/krakend geluid bij snel onbelast ronddraaien, beide in low-gear?
Is de sleutel die nodig is om het deksel los te draaien specifiek voor NuVinci of dient hij ook ergens anders voor en heeft de lbs er misschien eentje?
Frans
ruudvp schreef:
m-gineering schreef: de wiellagers zijn alleen bereikbaar als je sectie verricht op een overleden exemplaar, en het zijn enkelrijige groefkogellagers
Mhhh het kan dus ook kapot, of is dit nog het oude model?
groefkogellagers hebben om de X aantal kilometers toch een klodder vet nodig? Hoe onderhoud je dat als je er niet bij kan?
Dit was er een van de eerste series waar wel eens lekkage optrad.
Het draait wel allemaal in een olie/tractievloeistof bad.
fsap schreef:
ruudvp schreef:
m-gineering schreef: de wiellagers zijn alleen bereikbaar als je sectie verricht op een overleden exemplaar, en het zijn enkelrijige groefkogellagers
Mhhh het kan dus ook kapot, of is dit nog het oude model?
groefkogellagers hebben om de X aantal kilometers toch een klodder vet nodig? Hoe onderhoud je dat als je er niet bij kan?
Dit was er een van de eerste series waar wel eens lekkage optrad.
Het draait wel allemaal in een olie/tractievloeistof bad.
de wiellagers ook?
AB schreef:
fsap schreef:Het draait wel allemaal in een olie/tractievloeistof bad.
de wiellagers ook?
Ja.
Overigens lijkt het op onderstaande foto of het lager aan de dekselkant wel een naaldlager is.
http://imageshack.us/photo/my-images/23 ... sofan.jpg/
fsap schreef:
AB schreef:
fsap schreef:Het draait wel allemaal in een olie/tractievloeistof bad.
de wiellagers ook?
Ja.
Overigens lijkt het op onderstaande foto of het lager aan de dekselkant wel een naaldlager is.
http://imageshack.us/photo/my-images/23 ... sofan.jpg/
dat klinkt wel erg goed, met een oliebad en naaldlagers hoef je je dan eigenlijk nauwelijks zorgen te maken over zand, zout en passingroest, of is dat te optimistisch gedacht?
Combi met riem erbij en je hebt een mooie onderhoudsvrije aandrijflijn. Benieuwd naar de addertjes onder het gras.
AB schreef: aantal quotes verminderd
dat klinkt wel erg goed, met een oliebad en naaldlagers hoef je je dan eigenlijk nauwelijks zorgen te maken over zand, zout en passingroest, of is dat te optimistisch gedacht?
Combi met riem erbij en je hebt een mooie onderhoudsvrije aandrijflijn. Benieuwd naar de addertjes onder het gras.
384 uur een zoutoplossing volgens ISO 9227 kan de naaf weerstaan.
Een riem kan, maar in overleg. En ik las dat het op een E-bike niet gesupporteerd is.
Dutch datasheet
Heb inmiddels ruim 60000 km gefietst met mijn nuvinci naaf.
Gebruik hem elke dag naar het werk 16 km enkel.
Zeer tevreden.
Wil bij de volgende fiets weer een nuvinci, of blijf anders deze rijden.
Inmiddels wel een nieuw voorblad in moeten zetten en natuurlijk al 3 achtertandwielen.
litoven42 schreef:
vr 17 aug, 2018 15:26
Heb inmiddels ruim 60000 km gefietst met mijn nuvinci naaf.
Heb je een elektrische fiets, of een gewone fiets?
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... or-e-bike/