Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een oud karretje is zo gek nog niet - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Een oud karretje is zo gek nog niet

Domme vraag: Kan je buitenboordlagers vervangen door inwendige trapaslagers of is dat frame-afhankelijk (dus zit je aan het type vast)?

Heb zelf overigens een verstelbare BB (Bushnell) dus dat zijn weer andere omstandigheden ;)
Je kan buitenboord lagers vervangen voor interne BB
Schroefdraad is het zelfde.
je hebt wel een andere crank nodig
Het antwoord is eigenlijk gewoon ja, maar met een JIS trapas (Shimano BB-UN55, Token, Stronglight enz) met conische astappen heb je wel een daarop passend crankstel nodig. Maar die zijn er in vele soorten: Shimano, Stronglight, Sunrace enz
Hetzelfde geldt voor Shimano Octalink V2 trapas en cranks.
Fedor schreef:
vr 17 aug, 2018 06:54
Heb zelf overigens een verstelbare BB (Bushnell) dus dat zijn weer andere omstandigheden ;)
In je EBB zit gewoon bsa draad gok ik ;)
math schreef:
vr 17 aug, 2018 00:09
1. Poetsen, invetten en sleutelen doen we allemaal,
Ha, ik ben binnen deze club best een gemiddeld poetser maar toen mijn fiets een aan de start van een reis tussen de wielrenfietsen op een aanhanger stond kon je mijn fiets eigenlijk alleen ontwaren als de donkere vlek ergens in het midden. :shock:
Mooi fietsje en een sympathieke prijs!

Zelf heb ik nu een Raleigh fiets uit de jaren 80, tweedehands voor 140 euro gekocht (maar wel flink in geïnvesteerd met opwaarderingen zoals nieuwe wielen en degelijke verlichting). Rijdt niet slechter of zelfs beter dan mijn vorige, nieuw gekochte dure vakantiefiets.
Lagers is voor het grootste deel kwaliteit van het staal en de tolerantie waaronder wordt geproduceerd. De diameters van de kogels moeten, misschien op een duizendste van een milimeter, zo gelijk mogelijk zijn. Dit kost geld voor een producent en willen we die betalen?
Het afstellen van de lagers is levensduur bepalend. Als ik een lager van mijn wiel moet afstellen kan dat zomaar een halfuur duren. Je denkt toch niet dat een fietsenmaker een halfuur de tijd neemt daarvoor. Ook die willen we niet betalen.
Waarom zo lang. Ik hang het wiel in de fiets, zet de snelspanner zo strak dat het wiel niet uit de vork kan vallen. Bij het ronddraaien voel ik bij de band of het wiel een heel heel klein beetje speling heeft. Dan trek ik de snelspanner aan en dan is er tijdens het ronddraaien van het wiel geen speling meer voelbaar.
Til een willekeurige fiets op en kijk of de wielen uit zichzelf gaan draaien is een heel aardige indicatie. Moet wel vermelden dat er fietsen zijn met afdichtingen van de lagers die wat weerstand hebben en bij naaf dynamos lukt dit ook niet.
In de schuur staat een Koga direct na de koop novermber 2003 de lagers van de wielen op mijn manier afgesteld en daarna nooit meer iets aan gedaan. Eigenlijk moet ik me schamen. Helaas geen kilometer stand.
janenliseth schreef:
do 16 aug, 2018 10:43
[...]De vorige eigenaar had de bovenbuis met rode verf beklad om wat oppervlakkige beschadigingen te behandelen.
Ik had de bovenbuis daarom helemaal kaal geschuurd met de bedoeling te spuiten maar heb er gemakshalve duct-tape omgewikkeld. Niet fraai maar wel effectief en onaantrekkelijk voor het dievengilde.
Maar heb je die bovenbuis wel ergens mee behandeld of heb je er alleen dat plakband overheen geplakt? Lijkt mij verstandiger om 'm wel te behandelen om te voorkomen dat er toch vocht/damp tussen (of door) de tape komt. Want dan krijg je toch roest en dan kan je fietsje van € 125,-- alsnog bij 't schroot als je niet uitkijkt.
quote=Wim
> Lagers is voor het grootste deel kwaliteit van het staal en
> de tolerantie waaronder wordt geproduceerd. De diameters van de kogels moeten,
> misschien op een duizendste van een milimeter, zo gelijk mogelijk zijn.
> Dit kost geld voor een producent en willen we die betalen?
> Het afstellen van de lagers is levensduur bepalend.
Je vergeet smering en vooral vervuiling.
Voor goede, goed afgestelde, normaal gebruikte lagers waarvan de smering niet vervuild raakt geldt in de praktijk een oneindige levensduur. Kijk naar automotoren en -wielen. Een half miljoen kilometers is niet vreemd. En ze zijn nauwelijks duurder dan de naven van een fiets, wel zwaarder en lopen stugger.
Probleempjes met fietsen zijn in de eerste plaats dat de construcite zo licht is dat het nog maar net gaat, dat de afdichtingen zo licht moeten lopen dat ze nog maar net genoeg rommel en water buiten houden en dat wielen regelmatig uit en in de fiets gaan waarbij de afstelling vaak verloren gaat. Daarnaast staat Shimano bekend als te zuinig met vet.

> Dan trek ik de snelspanner aan en dan is er tijdens het ronddraaien
> van het wiel geen speling meer voelbaar.
Zo doe ik het ook: ik kies na het afstellen de spanning van de snelspanner zodanig dat er net geen speling meer is. Als dit niet meer lukt moet ik aan de slag met de conussleutels.
math schreef:
vr 17 aug, 2018 00:09
Enkele opmerkingen en vragen: [...]
Wanneer ik google op 'buitenboordlagers', kom ik veel berichten tegen van fietsers die daar bijzonder slechte ervaringen mee hebben, vooral op MTB-forums. Misschien dat Google inmiddels zoveel van mij weet, dat die negatieve berichten keurig bovenin mijn zoekresultaten belanden, maar ze zijn er beslist, ook van ver na 2008.
Tot een jaar of 5 geleden had ik mij nauwelijks verdiept in de kwaliteitsverschillen tussen de interne lagers op mijn fiets en de externe lagers op Corries fiets. We hadden deze fietsen bij een fietsenmaker gekocht die de indruk maakte dat hij alles van vakantiefietsen wist. Hij had ons verzekerd dat we op deze fietsen zonder problemen 20.000 km konden fietsen, als we alleen snel slijtende onderdelen als banden, ketting en tandwielen tijdig zouden vervangen. Na 14.000 km kwamen we er in de Pyreneeën achter dat de buitenboordlagers op Corries fiets ook tot die snel slijtende onderdelen behoorden. En dat ze bij de geringste speling direct vervangen moeten worden om verdere schade aan de trapas te voorkomen; terwijl je bij een conventionele 'vierkante' trapas met een beetje speling nog dagenlang door kunt fietsen. Wat wel zo fijn is, als het nog 500 km fietsen is naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker.
Hierna werd me snel duidelijk dat bij veel fietsers de buitenboordlagers het al veel eerder hadden begeven dan bij Corrie. Daarnaast zijn er altijd wel wat berichtjes van fietsers zoals Math, die al tigduizend km op één setje van die omstreden lagers rond blijken te fietsen. Zo kom ik op een geschatte gemiddelde levensduur van 10.000 km. Natte vingerwerk dus, want betrouwbaar cijfermateriaal is er bij mijn weten niet. Ja, misschien ergens achter de firewall van de researchafdeling van Shimano...

Het verhaal dat de Hollowtech II lagers nu langer meegaan dan tien jaar geleden, heb ik ook gehoord. Het werd mij verteld door de chefmonteur van de firma Snel in Utrecht. Als dat verhaal klopt, waarom zijn ze bij Snel die lagers dan al gaan gebruiken bij vakantiefietsen toen de kinderziektes nog lang niet verholpen waren? Niet alleen M-gineering, maar ook Santos en Avaghon - en ik dacht ook Vittorio - zijn trapassen met interne lagers blijven gebruiken omdat betaalbare assen met externe lagers te snel versleten waren. Idworx is een eigen trapas gaan maken, met grotere externe lagers en een betere afdichting, die volgens Gerrit Gaastra nu zelfs langer mee zouden moeten gaan dan een 'vierkante' trapas. De tijd zal moeten leren of die claim waargemaakt kan worden en of er dan andere fabrikanten zullen zijn die deze lagers voor een lagere prijs en in grotere hoeveelheden kunnen maken. Die trapas van Idworx is namelijk wel acht keer zo duur als de UN55 van Shimano.
math schreef:
vr 17 aug, 2018 00:09
In de tijd van m-gineering [...]
M-gineering bestaat nog steeds en ik heb de indruk dat Marten Gerritsen het razend druk heeft. Zelf moest ik bij hem een paar jaar geleden maar liefst 11 maanden op een nieuwe fiets wachten, maar een wachttijd van langer dan een jaar komt ook al voor. Dat Marten al enkele jaren niet meer op dit forum verschijnt, kan ik begrijpen en respecteren. Voor dit forum is het echter een niet te onderschatten verlies.
Het prettige aan Marten heb ik altijd gevonden dat hij geen gedreven verkoper is, maar een ietwat introverte vakman die werktuigbouwkunde gestudeerd heeft. Een nerd dus, maar dan wel eentje met humor (van het soort dat je eerder bij Britten aantreft dan bij Amsterdammers). Ik vermoed dat Marten niet happy zou worden van het runnen van een winkel, maar aan zijn kennis van en ervaring met framebouw en fietstechniek kunnen maar weinig mensen tippen. In zijn werkplaats ligt een bonte verzameling kapotte fietsonderdelen, waarvan hij uitstekend uit kan leggen wat er aan haperde (zie ook de Oops-pagina op zijn website). Wat er mis was aan moderne trapassen, legde hij o.a. hier uit. En inmiddels heb ik hier gevonden dat Marten ook zijn twijfels had bij de levensduur die Gerrit Gaastra nu claimt voor de trapas van Idworx. Uiteraard is ook Marten geen onfeilbaar orakel met oordelen die tot in de eeuwigheid geldig blijven, maar zijn argumenten hebben beslist meer inhoud dan het verkoopverhaal dat iets (een stalen frame, kettingaandrijving, 26-inch wielen, derailleur, 'vierkante' as, etc) verouderd of achterhaald zou zijn.
Het enthousiasme van degenen die er belang bij hebben dat een vernieuwing een succes wordt, is vaak een valkuil. 'Laat wielrenners en MTB-ers maar in die kuil vallen voordat zo'n vernieuwing mijn fietsvakantie gaat vergallen', denk ik dan.

jeroen_ schreef:
vr 17 aug, 2018 13:21
Zelf heb ik nu een Raleigh fiets uit de jaren 80, tweedehands voor 140 euro gekocht (maar wel flink in geïnvesteerd met opwaarderingen zoals nieuwe wielen en degelijke verlichting). Rijdt niet slechter of zelfs beter dan mijn vorige, nieuw gekochte dure vakantiefiets.
Was dat die Santos die anderhalf jaar terug in Emmen is gestolen?
Met buitenboordlagers is het om te beginnen al zo dat niemand duidelijk kan uitleggen wat er beter aan zou zijn dan aan de oude inwendige gelagerde trapassen. Simpelweg omdat dat (wellicht theoretisch aanwezige?) voordeel in de praktijk niet bestaat.
Wat in de praktijk wel bestaat, is het "verdienmodel" van het jaarlijks lagers vervangen a 20 euro. Dat is toch niet zoveel, lees je dan als commentaar op diverse fiets-forums.
Dat is dus de essentie: al die fietsers zien blijkbaar niet hoeveel geld zoiets genereert voor een producent in vergelijking met de oude situatie. Men neemt de extra kosten voor lief, die, want het is al een kostbare hobby, en hobby's mogen geld kosten etc etc, persoonlijk nog wel betaalbaar zijn, en omdat zo stilaan alternatieven randverschijnselen zijn geworden (doelbewust; zoek maar eens een goede "groepset" met vierkante as; bestaat niet meer) zonder dat de nieuwe situatie een voor de fietser in kwestie in werkelijkheid een verbetering is.
keesswart schreef:
vr 17 aug, 2018 16:07
jeroen_ schreef:
vr 17 aug, 2018 13:21
Zelf heb ik nu een Raleigh fiets uit de jaren 80, tweedehands voor 140 euro gekocht (maar wel flink in geïnvesteerd met opwaarderingen zoals nieuwe wielen en degelijke verlichting). Rijdt niet slechter of zelfs beter dan mijn vorige, nieuw gekochte dure vakantiefiets.
Was dat die Santos die anderhalf jaar terug in Emmen is gestolen?
Ja, die fiets bedoelde ik. Ik heb hem helaas nooit meer terug kunnen vinden.
keesswart schreef:
vr 17 aug, 2018 16:07
Daarnaast zijn er altijd wel wat berichtjes van fietsers zoals Math, die al tigduizend km op één setje van die omstreden lagers rond blijken te fietsen.
Maar die krijgt het nog wel op zijn brood... :twisted: Ik had hier op dit forum nog niet geschreven dat de mijne 14.000 km probleemloos liepen, of de boel ging stuk! 't Is de goden verzoeken.
keesswart schreef:Het verhaal dat de Hollowtech II lagers nu langer meegaan dan tien jaar geleden, heb ik ook gehoord. Het werd mij verteld door de chefmonteur van de firma Snel in Utrecht. Als dat verhaal klopt, waarom zijn ze bij Snel die lagers dan al gaan gebruiken bij vakantiefietsen toen de kinderziektes nog lang niet verholpen waren?
Ja! Waarom monteerden ze bij Snel tien jaar geleden niet de lagers die nú gefabriceerd worden? ;)
keesswart schreef:Niet alleen M-gineering, maar ook Santos en Avaghon - en ik dacht ook Vittorio - zijn trapassen met interne lagers blijven gebruiken omdat betaalbare assen met externe lagers te snel versleten waren.
Ik weet niet welke periode je in gedachten hebt, maar mijn Avaghon werd in 2007 dus geleverd met de externe lagers die standaard in de LX-groep zaten.

Groetjes,

Carl
Leuk zeg! Ik houd van opgeknapte 'oudere' fietsen. Ik vind ze vaak er zo strak en degelijk eruitzien en als je het goed lopend weer hebt gekregen met de nodige nieuwe onderdelen kunnen ze idd. nog jaren mee en doe je ook niet zo moeilijk over een buis omwikkelt met ductape, dat heeft dan een meerwaarde met een glimlach. :)
keesswart schreef:
vr 17 aug, 2018 16:07
math schreef:
vr 17 aug, 2018 00:09
Enkele opmerkingen en vragen: [...]
Wanneer ik google op 'buitenboordlagers', kom ik veel......
Bedankt voor je uitvoerige reactie, die ik zeer waardeer.
Toch nog enkele opmerkingen
keesswart schreef:
math schreef:
vr 17 aug, 2018 00:09
In de tijd van m-gineering [...]
M-gineering bestaat nog steeds ...
Dat weet ik als lezer van dit forum natuurlijk. Ik had misschien voor de duidelijkheid beter kunnen schrijven "In de tijd van de commentaren van m-gineering op dit forum ......".
Mijn indruk is dat voor sommige mensen Zijn commentaar het evangelie is geworden en de tijd sindsdien is blijven stilstaan.
We mogen ons als fietsers gelukkig prijzen dat de fietsmarkt gedomineerd wordt door Shimano, een typisch Japans bedrijf waar technische perfectie een hoog bedrijfsdoel is. Niet alleen in processen maar ook in producten wordt naar continue verbetering gestreefd. Daarom is een commentaar uit 2008 nauwelijks meer relevant, behalve als over het constructieve hoofdzaken gaat.
Voor bling kun je bij genoeg andere firma's terecht.
math schreef: 1. Poetsen, invetten en sleutelen doen we allemaal, maar ik ken niemand die zelf onderhoud aan Hollowtech lagers doet. Jij wel? Wat dan?
Daar gaf je geen antwoord op, misschien omdat je die lagers afgezworen hebt. Ik heb vandaag gezocht naar zinvol onderhoud aan Hollowtech en vond dit. Het antwoord van Nathan Knutson (tweede alinea), dat je de spanning op de Hollowtech lagers regelmatig moet controleren en bijstellen, lijkt me heel zinvol. Het past ook bij wat WimB hierover opmerkte.

Ik heb drie fietsen met een 'binnenboordlager'-trapas en drie fietsen met een Hollowtech-gelagerde trapas. Ik maak me over de levensduur van die laatste groep geen zorgen, hoewel ik daar wel de grote fietsreizen mee maak.
Georg schreef: Met buitenboordlagers is het om te beginnen al zo dat niemand duidelijk kan uitleggen wat er beter aan zou zijn dan aan de oude inwendige gelagerde trapassen.
Toch wel. Hoe verder de dragende lagers uit elkaar staan en hoe groter de diameter van de trapas, hoe stijver de constructie.
Wat betreft buitenbordlagers is volgens mij het probleem dat er makkelijker water en vuil in komt, dat komt door het grotere oppervlakte waardoor water/vuil kan binnendringen en de plaats, meer naar buiten. Waarschijnlijk valt dat "op te lossen" door regelmatig schoon te maken en de lagers van nieuwe vet te voorzien, maar als je dat door een vakman laat doen ben je ook geld kwijt.

Ik heb al een keer een buitenbordlager moeten vervangen omdat er water in was gekomen en de kogels waren verroest.

M276 schreef: Je kan buitenboord lagers vervangen voor interne BB
Schroefdraad is het zelfde.
je hebt wel een andere crank nodig
Ook de kettinglijn is anders en je moet tandwielen vinden die op de nieuwe as passen. Een no-go in combinatie met een riem.
Nu dacht ik dat die belt tandwielen ook gewoon 4 gaats verbindingen waren 104BCD als ik mij niet vergis.
Dus hoeft het probleem denk niet te zijn.
Carl schreef:
vr 17 aug, 2018 20:21
keesswart schreef:
vr 17 aug, 2018 16:07
Het verhaal dat de Hollowtech II lagers nu langer meegaan dan tien jaar geleden, heb ik ook gehoord. Het werd mij verteld door de chefmonteur van de firma Snel in Utrecht. Als dat verhaal klopt, waarom zijn ze bij Snel die lagers dan al gaan gebruiken bij vakantiefietsen toen de kinderziektes nog lang niet verholpen waren?
Ja! Waarom monteerden ze bij Snel tien jaar geleden niet de lagers die nú gefabriceerd worden? ;)
Snel had natuurlijk de good old 'vierkante' as kunnen blijven gebruiken.

Weet iemand trouwens of er iets klopt van het verhaal dat Hollowtech II lagers nu beter of minder slecht zijn dan 10 jaar geleden?

Carl schreef:
vr 17 aug, 2018 20:21
keesswart schreef:Niet alleen M-gineering, maar ook Santos en Avaghon - en ik dacht ook Vittorio - zijn trapassen met interne lagers blijven gebruiken omdat betaalbare assen met externe lagers te snel versleten waren.
Ik weet niet welke periode je in gedachten hebt, maar mijn Avaghon werd in 2007 dus geleverd met de externe lagers die standaard in de LX-groep zaten.
Ik wist niet dat Avaghon destijds ook fietsen met buitenboordlagers heeft geleverd. De Avaghons die ik heb gezien, zoals deze, hebben trapassen met interne lagers. Misschien heeft de toenmalige dealer van Avaghon (Recycle in Wageningen) geëxperimenteerd met moderne trapassen en heeft de huidige dealer (sinds 2011 is dat Bike4Travel in Rotterdam) daar weer een eind aan gemaakt. (Daar weten ze namelijk ook dat de UN55 met interne lagers betrouwbaarder is.)
M276 schreef:
zo 19 aug, 2018 13:05
Nu dacht ik dat die belt tandwielen ook gewoon 4 gaats verbindingen waren 104BCD als ik mij niet vergis.
Dus hoeft het probleem denk niet te zijn.
Het is inderdaad mogelijk, was het even vergeten maar mijn VSF fiets met riem heeft gewoon een binnenbordlager met een vierkante as.

Vervangen zou dus inderdaad mogelijk moeten zijn maar is wel kritischer, er geldt niet zoals voor een ketting wel geldt "Een paar millimeter scheef loop bij een ketting is acceptabel. Bij een derailleur aandrijving loopt de ketting immers altijd scheef." (bron)
daulagari schreef:
zo 19 aug, 2018 17:05
"Een paar millimeter scheef loop bij een ketting is acceptabel"
Oneens. Als de kettinglijn op mijn SS of fixie meer dan 1mm afwijkt ga ik stuiptrekken en schuimbekken hoor!