Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Foto opslag onderweg op grote hoogte - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Foto opslag onderweg op grote hoogte

Bedankt!
Die hyperdrive ziet er inderdaad goed uit!
Ik maak al jaren gebruik van een pda, goed voor beveiligde bestandjes, dagboek, adresboek, muziek luisteren, plaatjes bekijken etc, werkt met SD en CF kaartjes, is zo ongeveer onmisbaar geworden. Maar met een schamel 64mb HDD kom ik niet ver met foto opslag voor lange tijd.

groet,
Bernadette

whisky schreef: Tot 3000M is er niks aan de hand. Vanf 3000M kan gebruik tot fysieke schade van de harde schijf leiden.
Als je de harde schijf niet gebruikt boven de 3000M is er niks aan de hand.
Een stevige beschermhoes is natuurlijk altijd handig voor transport. Eerder in dit draadje werd zo een HDD genoemd: http://hyperdrive.com/shop/
Hi,

is wel een gevaarlijke aan name die 3000m, het gaat nl. om de luchtdruk, niet om de hoogte. als dus de luchtdruk extreem laag is kan ie al stuk gaan op een veel lagere hoogte.

Bas

Dacht ik eruit te zijn, ben ik het toch weer even kwijt. Hoe weet ik nu tot wanneer het gebruik veilig is?

Hi,

de lezer werkt met een luchtkussentje, deze wordt opgepompt tot een bepaalde druk zodat deze in de meeste situaties gewoon goed (redelijk) werkt. Als je dus naar grote hoogte stijgt zal de luchtdruk in de HDD dalen en zal de werking van het luchtkussentje verdwijnen waar door de lezer crashed op de schijf, als je de hdd niet boven de critische luchtdruk grens gebruikt gebeurt er geheel niets. Doe je dit wel dan loop je de kans dat de lezer crashed, vaak geeft dit weinig problemen maar het kan in principe zowel de schijf als d lezer beschadigen.

De 3000m grens is een theoretische, ben al weer even als een gek aan het zoeken naar een referentie luchtdruk voor het gebruik van een hdd maar nergens geven ze die op, ze geven alleen een hoogte op. Maar gezien het feit dat de luchtdruk redelijk variabel is wil je natuurlijk de kans zo klein mogelijk houden. Maar tot op heden dus nog weinig gevonden. Daarbij komt nog dat het de vraag is ofdat die 3000m de critische grens is of een heel veilig gemiddelde.

Bas

Fabrikanten geven de beperkingen van de hard disk aan in een maximale gebruikshoogte.

Waarschijnlijk kun je er dus wel vanuit gaan dat zij al rekening hebben gehouden met een worst case scenario: niet alleen bevindt de hard disk zich op een grote hoogte maar de luchtdruk is ook nog eens laag door de weersomstandigheden.

Als je hem dus niet gebruikt wanneer je je op 3000 m of hoger bevindt zit je wel goed.

WilcoS schreef:Waarschijnlijk kun je er dus wel vanuit gaan dat zij al rekening hebben gehouden met een worst case scenario: niet alleen bevindt de hard disk zich op een grote hoogte maar de luchtdruk is ook nog eens laag door de weersomstandigheden.

Als je hem dus niet gebruikt wanneer je je op 3000 m of hoger bevindt zit je wel goed.
Das dus juist het probleem, het is een erg onzuivere manier van het opgeven van de werkings waardes van de hdd... wat dus ook impliceert dat je ook niet weet ofdat je de hdd in de buurt van de 3000m kunt gebruiken of zelfs ver daar boven... Das dus eigelijk de essentie van de vraag.

Bas.

Hi!

B@se: de lezer werkt met een luchtkussentje, deze wordt opgepompt tot een bepaalde druk zodat deze in de meeste situaties gewoon goed (redelijk) werkt. Als je dus naar grote hoogte stijgt zal de luchtdruk in de HDD dalen en zal de werking van het luchtkussentje verdwijnen waar door de lezer crashed op de schijf [/quote]


Luchtkussentjes? Het werkt toch via 'lift'? (zie eerder in deze draad: http://www.pcguide.com/ref/hdd/op/heads/op_Height.htm)
'When the disk spins up to operating speed, the high speed causes air to flow under the sliders and lift them off the surface of the disk--the same principle of lift that operates on aircraft wings and enables them to fly.
Air is required for the heads to function. If a drive is used at too high an altitude, the air will become too thin to support the heads at their proper operating height and failure will result.'

Fiets de wereld (nog steeds zonder dataoplslag),
Whisky

whisky schreef:de lezer werkt met een luchtkussentje, deze wordt opgepompt tot een bepaalde druk zodat deze in de meeste situaties gewoon goed (redelijk) werkt. Als je dus naar grote hoogte stijgt zal de luchtdruk in de HDD dalen en zal de werking van het luchtkussentje verdwijnen waar door de lezer crashed op de schijf
Yep, oeps, stukje vergeten te posten. onduidelijk zo.

de traditionele hdd's werken met een systeem waarbij de arm omhoog wordt gebracht door spin= lift. Speciale hdd's voor op grote hoogte werkten met een soort luchtkussentje die de daling in lucht druk bufferen. Deze systemen werken best ok maar een te grote ondere druk stoppen deze der ook mee.

Tegenwoordig werken ze dus ook met volledig gesealde hdd's die een vast interne druk bezitten.

Hoop dat het zo duidelijker is.

Bas
Iemand anders die ook een oogje heeft op de iPod Touch?

Kunnen 20.000 foto's op met 16GB flash-geheugen.

Klink mij interessant.

Momenteel denk ik aan de volgende nadelen:
* Data-overdracht kan weleens langzaam zijn.
* Bij de Photo Connector staat de Touch niet genoemd.
(* RAW-bestanden kunnen niet getoond worden. Nadeel geldt niet voor iedereen.)

Iemand anders nog ideeën hierover?

Kunnen 20.000 foto's op met 16GB flash-geheugen.
@ Marco en andere hoge resolutie fotografen: Fotografeer jij in RAW, TIFF of JPEG? Hoe groot zijn jou bestanden en hoeveel passen er dan op een 1 GB kaart? Dan kan ik een beetje inschatten hoeveel geheugenkaarten ik nodig heb.
Een snelle rekensom leert dat je dan uitgaat van 0,8 MB per foto. Als ik foto's schiet, zijn ze toch al gauw 2 à 3 MB. 'Officieel' (volgens de teller op de camera) zouden er 564 op een 2GB kaartje gaan, dat blijken er in de praktijk heel wat meer te zijn, ik schat zo'n 800 (nooit vol gehad). Ik heb de Nikon D50 (6 megapukkels) en schiet meestal op stand Fine en Large. De RAW stand gebruik ik niet, dat kost me veels te veel nabewerken (lees: tijd) en meestal werkt de autowitbalans heel behoorlijk. Die kun je trouwens ook gelijk aanpassen.

Ik zou dus toch wel uit gaan van 2 MB per foto. Dan krijg je er dus 'maar' 8000 op de iPod. Ook wel veel, maar toch.

Kan je volgens mij net zo goed een paar SD-kaartjes meenemen en een MP3speler met voicerecording (als je dat dus wilt). Lijkt me nog goedkoper en kleiner ook.

Groet,
Maurits

Ik ben op een gegevn ogenblik met een Iriver H320 (20Gb HDD) op pad gegaan, waar ik net als Eric al mijn backups op had staan. Met een adaptor kon ik hem met AA'tjes opladen etc, hij had zelfs een USB host poort. Maar de AA'tje moesten ook opgeladen worden. Dus kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat net zo goed een licht USB stopkontact ladertje mee kon nemen, inplaats van de AA'tjes.

Nu heb ik een 2GB SD kaartje in mijn camera en een 2GB reserve en een 8Gb Ipod Nano speler voor wat muziek en data en photo's backup (dus totaal goed voor 6000fotoo's, op 6mp). De Nano speelt 24uur op een keer opladen en wordt via USB opgeladen. Mijn USB stopkontact ladertje weegt 30gr en de 12volt cigaret adaptor ook, ik heb ze net even gewogen. En dan heb ik nog een SD kaartlezertje waarmee ik in een Internet Kafee de fotoos kan overzetten. Al met al is dit voor mij de beste oplossing.

Groet,

Stijn

Woeps, late reactie van me, maar beter laat dan nooit :wink:.

Ik heb nog even uitgeprobeerd met m'n D70s, en denk dat ik veel foto's net zo goed op JPEG Normaal in M kan schieten. Alleen de "toppers" zal ik dan ik NEF / RAW schieten. Dan passen voor mij (inschattinkje) voldoende foto's op de iPod touch. Tevens gaan er dan 2 a 3 2GB kaartjes mee, waardoor ik nog wat speelruimte heb (ook handig als de accu van de iPod even leeg is en niet opgeladen kan worden...).

Mijn keuze is dan weer dat het toch voor mij verder in het dagelijks leven een ideaal apparaatje is, en voor tochten ook als de Camera Connector erop past (ziet ernaar uit dat het misschien niet gaat kunnen... Maar dat zien we dan wel weer).

Voor mijn keuze speelde (heb 'm inmiddels besteld) ook het flash-geheugen mee. Op m'n (vorige) "grote" reis had ik een Archos mee met HD, die het leven had gelaten (wellicht inderdaad door de "grote hoogte", als je 4800m dat kunt noemen).

Mijn dank voor de argumenten, het heeft me met mijn keuze geholpen.

ik zit met het zelfde opslagprobleem.
Let er op dat de ipod aan trage usb1 snelheden werkt om foto's op te laden. Natuurlijk heb je er dan wel ook een mp3 speler erbij... En met de capaciteit van 80 a 160GB moet het echt wel volstaan.

daarnaast heb je natuurlijk ook de echte image tank, die speciaal ervoor is gemaakt.
Meerdere merken verkopen die, en je hebt er in alle prijsklasses.

Ik dacht trouwens dat de ipod touch niet met de camera adaptor compatibel was. Let op dus!

Deze zomer in Spiti de Hyperdrive gebruikt
Geen enkel probleem ondervonden, ging heel vlotjes
Heb hem wel enkel gebruikt op stukken onder de 4200m

Groetjes

Dennis