door
PietV » za 11 aug, 2018 13:06
bast1aan schreef: ↑vr 10 aug, 2018 17:01
PietV schreef: ↑vr 10 aug, 2018 16:23
De realiteit is dat heel veel SP zijn gemaakt volgens regels van 2004 (EG Richtlijn 2004/24/EG). Motorvermogen tot 25 km/h en de rest mag je erbij trappen. We hadden al een snorfiets, de elektrische fiets met trapondersteuning, die bij Wet was uitgezonderd als snorfiets, maar die SP kon door de mazen van de wet met een blauwe kentekenplaat rijden over de fietspaden.
Toen ruim vijf jaar geleden de nieuwe regels bekend waren gemaakt en de maas in de Wet was gedicht (Richtlijn 2004/24/EG) ging de productie van de "opgevoerde" elektrische fiets gewoon door. Men wist het, maar na ons de zondvloed. Tot de invoering van de Richtlijn 2004/24/EG is er grof geld aan verdiend. Een maas in de Wet is een gat in de markt. Veel kopers zijn erin gestonken.
De realiteit is dat er nu vele SP rijders rijden op een bromfiets, die in vele gevallen ongeschikt is op drukke rijbanen. Die realiteit dwingt de SP rijder te kiezen. Of je past de route aan via bromfietspaden en rustige rijbanen of je kiest voor de elektrische fiets op het fiets/bromfietspad. Dat is een eenvoudige keuze.
De keuze is helemaal niet zo eenvoudig als je hier schetst. Je kan niet zomaar van voertuigtype wisselen of een heel arsenaal voertuigtypen in je schuur hebben staan. Route over bromfietspaden en rustige rijbanen is ook niet altijd mogelijk. Je gaat bovendien voorbij aan andere hier aangedragen argumenten; dat je in veel gevallen niet het maximale vermogen uit je SP wil hoeven halen, bv als je een lange afstand rijdt om accu te sparen of dat je zelf moe bent en onvoldoende vermogen bij kan trappen.
PietV schreef: ↑vr 10 aug, 2018 16:23
Het onderwerp "rijbaan of fietspad" is onrealistisch. Dat is de rijbaan. Met een goede SP prima te rijden. Irritatie voor de automobilist krijg je als je als SP-er aanmerkelijk langzamer gaat rijden dan het overige verkeer. In de spits is inhalen vaak niet mogelijk. Dat krijg je met die ongeschikte SP volgens de EG Richtlijn 2004/24/EG.
Je doet alsof de wet in steen is gegoten en de discussie allang is afgesloten. Het tegendeel is waar; de discussie is levendig en wordt op veel plekken gevoerd, niet alleen hier. Er wordt in veel gemeenten aanpassingen aan verkeersituaties overwogen en al doorgevoerd, bv door SP's toe te staan op fietspaden.
derdekeer schreef:
Het probleem is dat je sommige intrinsiek gevaarlijke situaties niet ongevaarlijk maakt door het uitdelen van verantwoordelijkheden.
Voertuigen met zeer uiteenlopende snelheden over dezelfde infrastructuur laten rijden, creëert een dergelijke intrinsiek gevaarlijke situatie.
Zoals ik al opmerkte ben ik tegen speed pedelecs op fietspaden. Maar ik ben enigszins begripvol wanneer ze, om hun eigen veiligheid te garanderen, toch het fietspad gebruiken. Zodra ze andere fietsers voorbij beginnen te scheuren met 40+ km/u is dat begrip evenwel op.
De situatie wordt gevaarlijk als we met z'n allen geen rekening met elkaar wensen te houden. De gedragsverbetering moet komen van beide kanten. Het is nu eenmaal druk in Nederland, je moet rekening met elkaar houden. Dat er veel verschillende snelheden voorkomen is daarbij een voldongen feit. Je kan moeilijk voor elke snelheidscategorie eigen infrastructuur aanleggen. Overigens is al jaar en dag de situatie dat de fietspaden buiten de bebouwde kom voor alle snelheden bedoeld zijn tot 45km/h. Is dat nou zo'n probleem?
Niets is in steen gegoten. Ik weet nog dat voor de bromfiets geen maximumsnelheid gold en dat die op de rijbaan moest rijden. Later werd de bromfiets begrensd op vermogen en snelheid en verbannen naar het fietspad. Dat waren nog eens tijden.
Heb het begin van de snorfiets meegemaakt. Grote overbemeten trommelremmen van een bromfiets en kleine wielen. Bij een noodremming ging je spontaan over de kop. Nederland kon alles zelf wel regelen onder druk van de tweewielerindustrie.
We hebben circa 750.000 snorfietsen op kenteken, die gebruik moeten maken van de verplichte fietspaden. Vele Europese landen kennen de snorfiets niet en hebben 1 bromfietsregel, inclusief helm en maximaal 45 km/h. Daar moeten we naar terug. Kan eenvoudig. Bijna alle snorfietsen zijn eenvoudig te ontgrenzen tot bromfiets. Komt er heel veel ruimte vrij voor de speed pedelec op de fietspaden. Mag van mij per 2019, met de aanvullende gedragsregel: bestuurders van speed pedelec mogen het verplichte fiets gebruiken.
Maar politiek gezien is de speed pedelec van klein belang. Circa 2 miljoen elektrische fietsen en maar circa 18.000 speed pedelecs.
Voor de elektrische fiets, de echte snorfiets, is alles Europees geregeld. Bij Wet uitgezonderd van de status motorrijtuig en als fiets naar de (on)verplichte fietspaden verwezen.
De speed pedelec blijft internationaal, VN verdrag en Europees verdrag, de status bromfiets houden. Als in steen gebeiteld.
De plaats op de weg lag al in 2013 vast. Al kwam de invoering later. De speed pedelec heeft ook sinds de EG regels van 2004 een “valse start” gemaakt. Het kaf moet nog van het koren worden gescheiden. Vorig jaar verkocht Stromer circa 1864 speed pedelecs. Dat is circa 41% van de totale verkoop van 4506 stuks. Dit jaar zullen de laatste lichte speedpedelecs, die vorig jaar nog op kenteken zijn gezet, op de weg komen. Vele merken zullen afhaken. De markt is klein en de betere speed pedelec nog duur.
Als de politiek groen licht geeft voor de uitvoering van milieubesparende zaken, komt ook de doorbraak voor de speed pedelec. Snelfietswegen zijn dringend nodig. Gescheiden rijbanen, elk minstens 3 meter breed en in de voorrang. Mag wat kosten. Een miljard per jaar kom je redelijk in de richting. Goed voor het milieu, de gezondheid en de werkgelegenheid.
Laat de vervuiler maar mee betalen. Te beginnen met milieubelasting op vervuilende 2 takt bromfietsen.