Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hitte... - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hitte...

215 berichten
Deze week in 32 graden een dagtochtje gemaakt van 70 km op de fatbike. Van Heerlen naar België en terug.

Was toch wel erg warm. Zeker als je aardig doorfietst. M’n pa was op z’n Spartamet en die loopt 28kmph. Ik hield hem goed bij , alleen bergop niet :lol:


Ik las eens in een oud topic op dit forum dat Spartametjes niet vooruit te branden zijn. Dan heb je een slecht blokje eronder hangen. Deze heeft een gereviseerd blokje en heeft genoeg trekkracht voor de meeste hellingen in Zuid-Limburg makkelijk omhoog te komen met normaal mee trappen (Cauberg in Valkenburg bijvoorbeeld is een eitje. Je bent zo zonder te zweten boven). In een flinke tegenwind gaat die nog 25kmph zonder mee trappen. Wordt de helling echter te steil en merk je dat het blokje echt heel veel moeite moet doen en je geen snelheid meer hebt dan moet je afstappen en lopen anders helpt je het blok de vernieling in.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar de hitte van de laatste paar weken is echt niet fijn meer. Ik hou meer van de winter. Ideale fietstemperatuur voor mij is rond de 10 graden.
Hele dag in de uitlaatgassen gefietst dus ;)

Hier vrijdag toch op de fiets gestapt voor een dagtocht. Ging goed tot een uur of 13:00. Daarna bleef ik aan de (warme) bidon lurken om "fris" te blijven en zo nu en dan een stopje in de shaduw. Zo kon ik de laatste 20 km nog ff afmaken.

Vannacht misschien een licht gevalletje van hyperthermie daardoor? Volgens bronnen kan dat enkele dagen na een zware inspanning in de hitte optreden... en ik was gisteren (rustdag) ook nog aan de wijn gegaan ;). Lag te koken in bed en een rusthartslag van boven de 100. Nu weer hersteld gelukkig.
Ik gisteren nog een mooie middagtocht gemaakt van Arnhem op snelfietspad naar Zevenaar en vandaar door naar Hoch-Elten om op terrasje een kop koffie met appelgebak te nuttigen. Dan door naar Emmerich a. Rhine en de Rijn over naar Kleve, vandaar naar Beek/Ubbergen en via Nijmegen weer huiswaarts over snelfietspad Nijmegen-Arnhem, om na afloop een verkwikkende duik in een meertje te nemen, in de uiterwaarden nabij Arnhem. Als afsluiting.
Totale afstand 87 km.
Ik houd wel van dit warme weer. Ideaal om dagtochtjes te fietsen.

Uiteraard met de nodige stops voor eten en drinken.
Fedor schreef:
zo 05 aug, 2018 10:56
Hier vrijdag toch op de fiets gestapt voor een dagtocht. Ging goed tot een uur of 13:00. Daarna bleef ik aan de (warme) bidon lurken om "fris" te blijven en zo nu en dan een stopje in de shaduw. Zo kon ik de laatste 20 km nog ff afmaken.
Vannacht misschien een licht gevalletje van hyperthermie daardoor? Volgens bronnen kan dat enkele dagen na een zware inspanning in de hitte optreden... en ik was gisteren (rustdag) ook nog aan de wijn gegaan ;). Lag te koken in bed en een rusthartslag van boven de 100. Nu weer hersteld gelukkig.
Oef, 100 hbpm, dat klinkt niet lekker. Waar ik wel eens last van heb gehad is warmte en inspanning in combinatie met zonnebrand. Ik wordt niet snel rood maar ook voordat ik een rode huid krijg kan ik me al belabberd voelen 's avonds en 's nachts. Ook als ik me helemaal insmeer met factor 30 en blijkt dat ik niet verbrand ben merk ik op het einde van een hele dag buiten met felle zon - spanje of zo - dat het licht energie van me afsnoept. Tijdens pauzes zit ik dan ook altijd in de schaduw.
Met fietstochtjes van tot 4 uur lang van nu is er geen probleem meer, we hebben immers al een heel lange zomeraanloop gehad.
Vandaag trouwens de koelste dag sinds tijden hier, maar 28 graden.
Wij hadden tijdens onze fietsvakantie ook een hitteklassieker: een band van de fietskar die midden op de dag explodeerde. Het hielp natuurlijk niet mee dat de band al wat ouder was.
Ook mijn molen in Kolham heeft last van de hitte gehad: de wiggen, waarmee het grote bovenwiel op de wiekenas is bevestigd, zijn door de droogte gekrompen en eruit gevallen. Ik stond op de stellingzolder toen ik wat gebonk hoorde. Zoef, snel naar de staart om de vangketting te pakken en de molen onmiddellijk stil gezet.
Ik heb de wiggen voorzichtig terug aangetikt en met de zogenaamde wouterlatjes geborgd (nog niet op de foto). Maar het kwaad is al geschied: het bovenwiel is 2 cm over de as verschoven en de molenmaker zal verwittigd moeten worden. Het is zeker geen fietswiel dat je met de naaf op de as kunt afstellen, want het bovenwiel is 2,65 m in doorsnee! (vergelijk het formaat van de hamer op de foto) Echt balen.... De diameter is exclusief de houten ring met de zwarte gebogen ijzers rechts op de foto, want dit is de vang, de remband. Hij staat dus stil wanneer de molen draait. De as ligt op 25 meter hoogte.

Afbeelding
Net terug van een leuke maar voor mij te hete fietsvakantie in Denemarken. Ik vind de gevolgen van de klimaatverandering zorgwekkend, maar het uitblijven van een reactie van de mens vind ik eigenlijk nog zorgwekkender.
Ik ben zeker geen ontkenner van de klimaatverandering, maar om deze lange droge periode maar meteen aan de klimaatverandering te wijten gaat me veel te ver. Overigens zou ik er persoonlijk geen moeite mee hebben als we voortaan ieder jaar in de zomer een lange droge periode hebben. Dat dit funest is voor de huidige flora en fauna snap ik ook wel.
jeroen_ schreef:
di 07 aug, 2018 20:56
Ik vind de gevolgen van de klimaatverandering zorgwekkend, maar het uitblijven van een reactie van de mens vind ik eigenlijk nog zorgwekkender.
Die van 1975 en 1976 kan ik me nog haarscherp herinneren. Maar daarna hebben wij ook wel eens slechte zomers gehad. Dus niet zo overdrijven over de klimaatverandering. Dacht ik in 2002 in een lekker warm land te gaan fietsen, maar het bestond voor de helft uit veel regen....
Bert van Sprang schreef:
di 07 aug, 2018 21:32
IOverigens zou ik er persoonlijk geen moeite mee hebben als we voortaan ieder jaar in de zomer een lange droge periode hebben. Dat dit funest is voor de huidige flora en fauna snap ik ook wel.
Ik ben voor elke dag regen tussen 2300 en 0100 ;)
Bert van Sprang schreef:
di 07 aug, 2018 21:32
Ik ben zeker geen ontkenner van de klimaatverandering, maar om deze lange droge periode maar meteen aan de klimaatverandering te wijten gaat me veel te ver.
Dat het klimaat in razend tempo verandert is niet alleen een voorspelling voor morgen maar ook een gemeten feit uit het verleden, van het verleden tot en met vandaag bedoel ik.
Leon,

wij spreken elkaar niet tegen.
Een is andere niet. Gisteren namiddag een tocht van 180km op racefiets gemaakt. Ik vind dit weer heerlijk in vlakke Nederland te fietsen. Met 30km/uur heb je altijd wind. Ik had 4 bidonen met water en bij geplande waterkranen bijgetankt.
Opvallend was dat tussen 12...16 uur de fietsers waren gestopt aan de kant van weg– in bossen lekker in de schaduw. Na 17uur was alweer druk op fietspaden. na 22.00uur was alweer rustig
Wat vind ik vervellend warm – eerste 10 km wan een Alpenpas klimmen. Het is warm en snelheid is behoorlijk laag – geen wind af te koelen. Boven 2000m word wat koeler en is altijd wind.
Dennis1987 schreef:
zo 05 aug, 2018 05:05
Ik las eens in een oud topic op dit forum dat Spartametjes niet vooruit te branden zijn. Dan heb je een slecht blokje eronder hangen. Deze heeft een gereviseerd blokje en heeft genoeg trekkracht voor de meeste hellingen in Zuid-Limburg makkelijk omhoog te komen met normaal mee trappen (Cauberg in Valkenburg bijvoorbeeld is een eitje. Je bent zo zonder te zweten boven). In een flinke tegenwind gaat die nog 25kmph zonder mee trappen. Wordt de helling echter te steil en merk je dat het blokje echt heel veel moeite moet doen en je geen snelheid meer hebt dan moet je afstappen en lopen anders helpt je het blok de vernieling in.
Die Spartametjes zijn betrouwbaar en beschikken over voldoende vermogen. Nadelen: Te veel vermogen voor een snorfiets 25 km/h en CDI begrenst op het toerental bij circa 26 km/h. Dan slaat de CDI een vonk over en gaat 50% van het mengsel onverbrand de uitlaat uit. Een topper in het verspreiden van ultra fijnstof. De motor raakt vol met koolresten en het verbruik schrikbarend hoog. Even tunen en het motortje snort naar circa 33 km/h en het verbruik minder dan de helft. Van 1 op 30 naar 1 op 70.
miro schreef:
di 07 aug, 2018 22:08
Een is andere niet. Gisteren namiddag een tocht van 180km op racefiets gemaakt. Ik vind dit weer heerlijk in vlakke Nederland te fietsen. Met 30km/uur heb je altijd wind. Ik had 4 bidonen met water en bij geplande waterkranen bijgetankt.
Opvallend was dat tussen 12...16 uur de fietsers waren gestopt aan de kant van weg– in bossen lekker in de schaduw. Na 17uur was alweer druk op fietspaden. na 22.00uur was alweer rustig
Wat vind ik vervellend warm – eerste 10 km wan een Alpenpas klimmen. Het is warm en snelheid is behoorlijk laag – geen wind af te koelen. Boven 2000m word wat koeler en is altijd wind.
De grap is natuurlijk dat het juist tussen 15u en 18u het warmst is, al neemt de zon intensiteit wel al af op dat tijdstip.
miro schreef:
di 07 aug, 2018 22:08
vervellend warm
Dát is warm!
Leon schreef:
wo 08 aug, 2018 13:01
miro schreef:
di 07 aug, 2018 22:08
vervellend warm
Dát is warm!
/offtopic
In elk geval weet Miro hoe je "Ik vind" correct schrijft.
Het zal niet voor iedereen gelden, maar voor mij was hitte vooral een mentale kwestie. Het ging van vijand naar vriend. Net zoals klimmen trouwens, en niet te vergeten klimmen in de hitte. Een paar jaar geleden 42 graden van Seville naar het noorden, een paar honderd meter klimmen op asfalt van een paar weken oud. Heerlijk, ik zwelg erin.

Ik dacht trouwens helemaal gelijk te hebben over mijn toestand, in elk geval wat zon betreft: ik verbrandde in een mum van tijd. Dus ging ik me helemaal inpakken: petjes, overhemd met lange mouwen en een kraag op en natuurlijk een lange broek. Ik kon steeds slechter tegen de zon.

Het roer ging om: wennen vanaf de eerste lentezon. Resulterend in dat ik nu al 5 jaar met een tube zonnebrand doe.

Ik heb een petje, vaak alleen maar een racebroek en ik drink veel (zes liter op een dag is heel normaal) en vooral ook regelmatig.
In 1979 heb ik vijf dagen door de Arabische woestijnen gefietst, nergens schaduw en het was 41 graden. Hoogteverschillen tot 1200 meter. Grootste dagafstand 98 km. Een watertank van 5 liter aan m'n fiets, welke bij tappunten werd aangevuld. Ik dronk wel 10 liter per dag! Zoveel mogelijk huidbedekkende lichte kleding en een hoed op m'n hoofd. M'n eigen schaduw lag recht onder me, verticaal.
Maar.... de lucht was droog en ik heb me nooit getranspireerd. Alleen tijdens het fietsen voelde ik wat rijwind, bij het stilstaan kwam de warmte echt op me af.

Afbeelding
In 1979 heb ik vijf dagen door de Arabische woestijnen gefietst, nergens schaduw en het was 41 graden. Hoogteverschillen tot 1200 meter.
Dat is behoorlijk indrukwekkend, op het krankzinnige af, als u mij permitteert :shock:

Gisteren mijn traject Brussel - thuis gedaan. Temperaturen in BXL boven de 35 °C. Netjes armen en benen bedekt, niet geslenterd maar ook niet bepaald op zoek gegaan naar een besttijd.

Vond dat ik die 35+ °C goed overleefd had, maar 's avonds voelde ik me niet lekker. Had geen eetlust, zeer onrustige nacht, getranspireerd als een gek. Ik ben vandaag nog altijd niet helemaal OK. Te warm is te warm. Ik ben erg blij dat de ergste zomerhitte (voorlopig toch) voorbij is.