Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Randonneur vlinderstuur probleem - Forum Wereldfietser

Koga Randonneur vlinderstuur probleem

Dag,

Ik heb een probleem met het vlinderstuur van mijn Koga Randonneur.

Tijdens het fietsen is het stuur naar voren beginnen zakken. De inbusmoeren aan de zijkant van de stuurpen vastzetten bracht geen oplossing, stuur ging telkens weer doorhangen. Daar ging het comfort van het vlinderstuur :) De index staat ook helemaal bovenaan.

Ik heb het eens uit elkaar gehaald en het klopt wel dat het rubber vanbinnen in het mechanisme nogal verstorven is.
Geen idee of dit aan de oorsprong van het probleem ligt.
Weet ook niet of je dit onderdeel afzonderlijk kan aankopen?

Iemand hier ervaring mee? Advies voor dit probleem? Zou zeeer welkom zijn :)

Bedankt!

Bijlagen

Elke behoorlijke fietsenmaker heeft een vervanger liggen, of kan die bestellen.
Begrijp ik het goed dat het probleem de verstelbare stuurpen is en niet het stuur? Wat er precies aan de hand is kan ik uit je beschrijving niet opmaken, maar als het de stuurpen is, is er een goedkope en betrouwbare oplossing: een vaste stuurpen. Dat kost niet veel en is lichter en degelijker. Je weet inmiddels in welke stand je het stuur wilt hebben dus daarvoor heb je geen verstelbare pen meer nodig. Als je een vrij hoge zoekt kom je al gauw bij Nitto terecht.
Wim schreef:
di 01 mei, 2018 22:00
Begrijp ik het goed dat het probleem de verstelbare stuurpen is en niet het stuur? Wat er precies aan de hand is kan ik uit je beschrijving niet opmaken, maar als het de stuurpen is, is er een goedkope en betrouwbare oplossing: een vaste stuurpen. Dat kost niet veel en is lichter en degelijker. Je weet inmiddels in welke stand je het stuur wilt hebben dus daarvoor heb je geen verstelbare pen meer nodig. Als je een vrij hoge zoekt kom je al gauw bij Nitto terecht.
Klopt! Het probleem is de verstelbare stuurpen. Merci voor de tip!
Goedenavond,

Gisteren heb ik een - flink gebruikte - Koga Miyata randonneur gekocht en het vlinderstuur bewoog bij mij ook. Met behulp van uw foto's heb ik het onderdeel eruit gehaald. Het uitboren van de dolle imbusboutjes bleek de grootste klus - kennelijk heeft de vorige eigenaar geprobeerd om de beweging te verhelpen door de boutjes heel hard aan te draaien. Enfin, dat is nu klaar. Volgens mij is dit onderdeel alleen bedoeld om een bepaalde vering in het stuur te hebben, en moet het stuur steeds weer terugkomen waar het pijltje naar het middelste streepje wijst.
Het rubber aan de binnenkant was poedervormig gruis. Ik heb dat er allemaal uit gepeuterd en nu eerst opgevuld met siliconenkit. Dat laat ik vannacht drogen en dan kijk ik of het nu weer werkt zoals ik denk dat het hoort. Als dit te slap is, dan haal ik de kit er weer uit en probeer ik een rubber kurk van een wijnfles op maat te snijden en de ruimtes weer op vullen met siliconenkit.

Ik laat u weten of het een werkende oplossing is.

Vriendelijke groet, Jos
Goedendag,

Mijn experiment om het busje op bovenstaande foto vol te spuiten met siliconenkit heeft niet het gewenste resultaat gehad: vering was veel te slap (ook omdat de kit plaatselijk nog niet goed was uitgehard).
Ik heb het eruitgehaald en een gewone kurk, strak op maat gesneden en geschuurd. Die heb er met beleid in getimmerd.
Het stuur blijft nu zitten en er is een zekere mate van vering. Ik denk dat het zo redelijk goed is.

Vriendelijke groet, Jos
Ik zou dit avontuur juist aangrijpen als kans om eens een ander stuur te monteren :wink:
Ik zou een andere stuurpen monteren ... maar dan eentje zonder dat nutteloos vering gedoe, die vering heeft uiteindelijk weinig zin / nut.
Enfin dit is mijn bescheiden mening.

Ziet men wel vaker met Koga, toevallig eergisteren nog een Nederlandse dame tegen gekomen hier in de buurt. Haar vlinderstuur was los gekomen en ze had op de koop toe redelijk speling op haar stuurpen (boutjes deden het volgens haar niet meer.)
Gelukkig kon ze zo nog verder fietsen ... nog ongeveer 75 km had ze te gaan, dan eindigde haar fietsavontuur en kon ze naar het plaatselijk fietsatelier.
Shrek schreef:
zo 05 aug, 2018 20:52
Ik zou dit avontuur juist aangrijpen als kans om eens een ander stuur te monteren :wink:
Dit. Vlinderstuur is zwaar. Als het toch al niet goed werkt vervangen door bijv. een dergelijk stuur

http://i113.photobucket.com/albums/n238 ... gadali.jpg
En vervang dan meteen ook de verstelbare stuurpen door een vaste die gewoon de juiste maat heeft.
Weer 200 gram en een potentiële bron van kraakjes, speling en pech minder :lol: