Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SPD of Click'R pedalen - Forum Wereldfietser

SPD of Click'R pedalen

Ik zit er aan te denken over te stappen op een clicksysteem ipv platte pedalen. Mijn ervaring met SPD-SL geeft toch het gevoel dat ik een hoger rendement zou halen. En de schoenkeuze wordt ineens een stuk groter ;)

Nu ben ik twee keer (één keer bij het stoplicht en één keer hard) onderuit gegaan met SPD-SL-pedalen (op de racefiets) en daarnaast nog een aantal "oeps"-momenten. Dus ik heb een beetje angst om "all-in" op SPD te gaan ;)

Hoe zit dit met SPD? Deze zitten ook behoorlijk vast (ik heb ze op de spinbike). Daarnaast heb je ook het Click'R-systeem van Shimano, waarbij de veerspanning lichter is. Hebben mensen ervaring hiermee (of met beide systemen)?

Daarnaast zijn er naast de standaard SPD-plaatjes ook multi-release plaatjes (Shimano SM-SH56), die op beide systemen werken. Wat zijn de ervaringen hiermee? Is een SPD-pedaal met een multi-release plaatje bijvoorbeeld een goede optie? Standaard is de combinatie Click'R en multi-release plaatjes.
Geen ervaring met die Click’r, maar SPD pedalen kun je losser stellen. De spinningfiets zal niet heel veel naar voren en opzij gaan dus daar zullen ze wel strak staan, maar met een inbusje kun je het in- en uitklikken beïnvloeden.

Ik rij al jaren met klikpedalem, SPD en Eggbeaters.
In je keuze voor een clicksysteem zou je ook kunnen kijken naar Time ATAC's.
Mijn ervaring is dat het in- en uitklikken gemakkelijk gaat en de bewegingsvrijheid (meer t.o.v. SPD) ervaar ik als prettig.
Na een meerdaagse tocht op de racefiets met bagage (paar jaar geleden) met SPD en Shimano mountainbike schoenen waar je ook een beetje mee kon lopen, kreeg ik eerst tintelende tenen. Na een paar dagen regen, waarbij het schuim aan de binnenkant van de schoenen volledig was doorweekt, viel het gevoel in mijn middelste tenen helemaal weg.

Dat is langzaam hersteld en sindsdien rij ik met SPD SL en gebruik ik raceschoenen met zo min mogelijk schuim aan de binnenkant en maximale ventilatie. Die zijn dus van nepleer. Ik neem nu extra schoenplaatjes mee en moest afgelopen tocht nog onderweg een 3e setje kopen. Shimano racefietsspullen zijn gelukkig goed verkrijgbaar. In de winter draag ik winterfietsschoenen met SPD SL. Als ik met gewone schoenen niet klik ik de Flypedals 2 in. Tegenwoordig zijn er veel meer van die dingen. Het is soms ff klooien om bij het opstappen de goede kant boven te krijgen.

Het is voor mij belangrijk dat de druk verspreid wordt over een pedaal. Ik rij bijna altijd hard, dus dan is er ook veel druk. Daarom voor mij geen fiets/wandelschoenen meer, maar raceschoenen en eenvoudige Teva's in de tas. Die kan ik aandoen als ik moet lopen met een kapotte fiets of op een rustdag of bij een vieze douche.
Ik heb een halfjaar met Click'r pedalen gefietst. Toen ging er iets stuk aan een pedaal. Daarna alweer 3 jaar met gewone SPD-pedalen gefietst. Het veertje minder strak gesteld. Toen was het verschil met Click'r niet groot.
Je hebt natuurlijk altijd wel onverwachte situaties, maar je moet anticiperend fietsen.

Jan
Bebop en Speedplay systeem al bekeken? bewegingsvrijheid voor je knieën en geen bewegende delen.
Hmmm de keuze is nu al uit 7 (OK 6, want SPD-SL gaat het niet worden) systemen. Het gaat er niet makkelijker op worden... ;)
Ik heb geen ervaring met SPD-SL, wel met Look (classic en Keo), en ik vind gewone SPD's veel minder prettig fietsen: minder speling vooral, plus de druk op een veel kleiner oppervlak. In uitklikken weinig verschil. SPD's hebben wat mij betreft als enige voordeel dat je op de schoenen beter kunt lopen dan op SPD-SL en Look.

Volgens mij is het een beetje standaard dat je met klikpedalen in het begin op je oren gaat, dat hoort bij het wennen en meestal is het zonder erg. Het is mij in het begin (2001) ook twee keer overkomen ofzoiets, sindsdien niet meer. Dus ik zou me daardoor niet laten afschrikken (SPD-SL niet afschrijven). Inderdaad anticiperend fietsen. Ik rijd soms door de stad de hele tijd met één voet uitgeklikt.

Ik zou zelf niet zo gauw een van de andere merken doen, Look en SPD zijn echt de marktleiders en dat scheelt ook voor van die dingen als in het buitenland op zoek moeten naar onderdelen enzo.

Louise
Ik heb diverse SPD-pedalen gehad, maar ben toch wel erg te spreken over deze die ik eind 2018 op mijn MTB heb gezet:

http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... p-prod4516

Solide, veel bewegingsvrijheid en makkelijk in- en uitklikken.

Ze kunnen veel hebben als je de fiets op de grond legt (ik gebruik geen standaarden).

Ik kan me voorstellen dat ze het ook goed doen op een 'gewone' vakantiefiets.
Mag ik dan toch weer keuze nr 7 presenteren :lol:?
Ik gebruik spd alleen voor mijn woon-werk fiets, dat moet zo snel mogelijk, vandaar.
Op de andere fietsen gebruik ik het liefst pedalen met half-cage toeclips van MKS er zijn versies met leer bekleed en een geheel stalen kooi. Het grote voordeel van deze half constructie is dat je in het geheel niet vast zit, maar wel ook enigzins kunt trekken ipv alleen maar duwen op de pedalen.
Tot nu toe vind ik het ideaal.
Shimano m424 vind ik zelf prima. Kan je mee klikken, maar ook redelijk goed met gewone schoenen. Zijn wat goedkoper dan de versie met kooi hierboven. Verder zijn ze aardig los te stellen.
Louise schreef:
di 31 jul, 2018 12:39
Ik rijd soms door de stad de hele tijd met één voet uitgeklikt.
Idem.

Jan
Shadow schreef:
di 31 jul, 2018 11:45
Bebop en Speedplay systeem al bekeken? bewegingsvrijheid voor je knieën en geen bewegende delen.
Bebop is geloof ik niet meer, maar Time is zeker ook iets om naar te kijken, is er ook in enkelzijdig inklikken en platform aan de andere kant.
Ik denk dat je gewoon even door moet bijten. SPD-SL is een prima systeem dat enige oefening nodig heeft. Je moet jezelf min of meer een automatisme aanleren in een voor jouw gevoel relatief korte tijd waarbij je gewoon de beweging goed leert en deze uitoefent zodra je gaat stoppen. Ieder systeem heeft wel een klein handigheidje dat je moet aanleren en dat gaat uiteindelijk vanzelf bij wat oefening. Tip: oefen het klikken vanuit stilstand als je tegen een hekje/paal leunt.
Ik verwacht dat bij nagenoeg alle systemen je wel ingeklikt kan vallen als je jezelf gewoon niet op tijd uitklikt (duh). Bij de één gaat het meteen goed en soepel, de ander (m'n vrouw bijvoorbeeld) heeft veel langer nodig. Maar wij allebei zouden niet snel terug gaan naar ongeklikt fietsen.

Ik zou persoonlijk meer nadruk leggen op welke schoen je lekker vind zitten en deze goed passen / uitkiezen en afhankelijk van welk systeem daarbij hoort, dat systeem kiezen. Je geeft zelf al aan dat spd-sl veel keuze geeft, maar dit zijn wel vooral racefiets schoenen. Wil je meer onder 'winterse' omstandigheden bezig gaan, dan zijn mountainbike schoenen weer talrijker in keuze mogelijkheden.

Veel succes in ieder geval
:idea:
Het voordeel van Clickr pedalen is er zeker wel.
De meeste recreatiefietsschoenen (dus geen race!) hebben een wat slappere bovenzijde.
Deze schoenen zijn gemaakt om ook nog aardig op te kunnen lopen.
Vooral als je deze niet superstrak aantrekt zal je schoen duidelijk moeilijker "lossen" aan het eind van de dag.
Mijn ervaring met beide systemen op fietsvakanties gaat duidelijk uit naar de Clickr pedalen.
Met SPD moet je gewoon wat meer "scherp" zijn en vooral als de schoen wat losser is gaan zitten en je bent moe, is er een wezenlijk verschil.
Overigens heb ik beide systemen gebruikt met zo ongeveer de laagste veerspanning.
Het enige jammere van de Clickr pedalen is dat er niet echt een kwalitatief mooie lichte uitvoering van bestaat.
De pd t 421 is naar mijn idee met 1 vlakke zijde en 1 klikkant t fijnst op een reisfiets.
Mijn vriendin heeft Click'R pedalen gehad en ik kan ze niet aanraden. Bij de eerste waren binnen 2 maanden de lagers kapot, en bij de tweede kwam er na wat onverhard fietsen een kraak in die er niet meer uit te krijgen was. Ze zijn ook maar van plastic en niet erg duurzaam.

Als je je niet helemaal zeker voelt zijn SPD combi pedalen wellicht een optie. Dus met één kant SPD en één kant platform. In drukke steden gebruik je dan bv de platformkant.
Ik heb ze zelf ook maar dan omdat ik het prettig vind om tussendoor eens 10 minuten met een andere voetpositie te fietsen en om 's ochtends broodjes te kunnen halen op mijn slippers.
Hilver schreef:
di 31 jul, 2018 16:51
Louise schreef:
di 31 jul, 2018 12:39
Ik rijd soms door de stad de hele tijd met één voet uitgeklikt.
Idem.
Dat zou ik nou niet doen, want uitgeklikt op een spd-pedaaltje heb je echt 0 grip en controle. Levensgevaarlijk als je uit moet wijken of een noodstop moet maken.
Beter even doorbijten en oefenen met in- en uitklikken (denk aan: grasveldje, vak van pionnetjes, tikkertje etc etc etc), maar uitgeklikt rijden vind ik echt een halfbakken oplossing.

Ik fiets dagelijks zo'n 100 km door de stad met old skool PD-M515's, die ook nog eens veel langer meegaan dan PD-M520's, zowel het klikmechanisme als de lagers.
Shrek schreef:
zo 05 aug, 2018 20:59
Louise schreef:
di 31 jul, 2018 12:39
Ik rijd soms door de stad de hele tijd met één voet uitgeklikt.
Dat zou ik nou niet doen, want uitgeklikt op een spd-pedaaltje heb je echt 0 grip en controle.
Het geheim: combipedalen.

Carl
Carl schreef:
zo 05 aug, 2018 22:26
Het geheim: combipedalen. skills
:wink:
Ik fiets ruim 15 jaar met spd maar gebruik ze niet in afdalingen, op onverharde steile of gladde paadjes omhoog en al helemaal niet in de stad. Met letterlijk overal "shared space" sta je daar immers op elk willekeurig moment binnen één meter stil. Inderdaad combipedalen. Wel vind ik het irritant dat het vet in mijn pedalen wat vloeibaarder wordt waardoor kiezen van de zijde lastiger is.