Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten. - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

205 berichten
loknor schreef:
do 29 mar, 2018 21:04
Ed kettingvet schreef:
di 27 mar, 2018 11:06
Batavus krijg ik meer en meer de indruk dat men deze moet proberen, zoveel positiefs over te lezen.
Hou er rekening mee dat stuur en zadel te vervangen zijn. Vooral de Razer heeft een on-ergonomisch stuur. Een beetje FM ruilt dat kosteloos bij aankoop. Een prima nieuw stuur van XLC/Shumpert met meer sweep kost een tientje. Setje Ergon Leathers erop (dat zal wel wat extra kosten^^) en je bent het heertje.
Zadel is van het type breed+zacht, maar dat vind ik sowieso niet iets waar een fietsenmerk veel geld aan moet besteden. Een zadel is erg persoonlijk.
Stuur heb ik al klaarliggen moest ik kiezen voor een fiets met een recht exemplaar.
Zadel erg belangrijk, ik kies meestal voor eentje met weinig draagvlak m.a.w. een vrij smal zadel bevalt me altijd beter als een breed zadel.

Heb intussen al wel zeker 15 fietsverkopers van verschillende merken gemaild met aanvraag voor testrit, weinig respons komt daar op, krijg allerlei gekke verhalen te horen om duidelijk te maken dat het niet kan / niet de gewone manier van fiets kopen is. Ik merk ook wel wanneer ik met mensen praat over hun aankoop E- bike dat het een verhaal van kijken / kiezen / kopen is.
Een fietsenmaker stelde voor om eens naar de Orbea Keram Asphalt 10 te kijken, toen ik vroeg om te testen kon dat ... maar dan wel in damesuitvoering ... pfff wat weet ik dan meer.
Gelukkig is er geen haast bij.
Vandaag eindelijk nog eens een E-bike kunnen proefrijden, een Giant QUICK-E+25 KM/H.
https://www.giant-bicycles.com/nl/quick-eplus-25-km-h
Framemaat M was de juiste maat.
Mooie fiets, mooi afgewerkt, geen verende onderdelen.
Tot mijn grote verbazing beviel het Giant Contact upright zadel beter als verwacht, in tegenstelling tot het Aluminum 6061 T6 640x31,8mm 9dgr Sweep stuur.
Ondanks de ergo handgrepen had ik snel last van slapende handen / vingers.
Navraag leerde me dat de achterdrager vervangen kan worden door een gewoon model.

De Giant SyncDrive Sport, 80Nm, 250W motor (Yamaha):
Deze heeft 3 standen (tegenover 4 bij de Bosch motor): eco / normaal / sportief.
De Yamaha maakt wat minder geruis dan de Bosch.
De ondersteuning bij de Yamaha vond ik sportiever t.o.v. de Bosch, in die zin dat de Yamaha sneller en heviger reageert zodra men druk zet op de pedalen, maar zodra de trapkracht iets afneemt reageert de Yamaha ook erg snel, de motor valt dan vrijwel ogenblikkelijk uit.
Begrenzing bij de Yamaha ligt blijkbaar ook iets lager dan bij de Bosch, verder dan 26 km/h kwam ik niet.

Voorlopig neig ik meer naar de Bosch Performance CX.

Verder gaf de fietshandelaar mij nog een adres van een fietshandelaar die Conway fietsen verkoopt.
Deze zou ook een leuk fietsje zijn:
https://www.conway-bikes.de/nl/modell/e-urban-sport/
Vandaag deze Conway eUrban Tour getest en deze word met vrij grote zekerheid mijn eerste fiets met elektrische ondersteuning:
https://www.conway-bikes.de/nl/modell/e-urban-sport/

Mijn conclusie:
Goede prijs / kwaliteit.
Vlot te berijden zonder ondersteuning.
Stuur met lichte terugloop beviel uitstekend.
Zadel voelde ook meteen goed aan.

Aansluiting (onderkant) accu met frame kon beter worden afgewerkt, (zit wat speling op).
Bagagedrager kan wat breder.
Als de aansluiting frame/accu niet goed is afgewerkt, wordt dat bij nat weer snel een belangrijk punt. Water en elektra is geen goede combinatie.
Polling schreef:
za 28 jul, 2018 14:48
Als de aansluiting frame/accu niet goed is afgewerkt, wordt dat bij nat weer snel een belangrijk punt. Water en elektra is geen goede combinatie.
Zal binnenin wel oké (beschermd) zijn vermoed ik.
@ Ed: Ziet er prima uit.
Polling schreef:
za 28 jul, 2018 14:48
Als de aansluiting frame/accu niet goed is afgewerkt, wordt dat bij nat weer snel een belangrijk punt. Water en elektra is geen goede combinatie.
Hier wat extra uitleg (bedoel dit niet wijsneuzig, jij zal dit als e-bike bezitter ook wel snappen):

De accu sluit qua electronica bij Bosch (of Yamaha, vermoedelijk bij geen enkel merk))niet aan op het frame, maar op de accuhouder. De aansluiting van accuhouder op frame zou eigenlijk geen invloed horen te hebben, tenzij de accu daardoor niet goed meer klemt. Eventuele speling van de accu zou daar kunnen zitten. Maar die passing kan je (of je FM) zo nodig iets strakker zetten door de bovenste vergrendeling een paar mm op te schuiven.

Heb ik ook een keertje gedaan omdat het bij de fiets van mijn vrouw na een ros-vakantie (ze is nogal van het groffe werk) een klein beetje begon te resoneren. Met andere woorden, je merkt dat eigenlijk lang voordat je dusdanige grote spleten hebt dat je waterschade kan krijgen. Maar ja, er zijn zat mensen die met een rammeltje door blijven karren :lol:

Als ik zo naar de Conway kijk is het de integratie accuhouder frame die een beetje "rauw"is, maar dat zegt niks over of de accu netjes klemt. Dat is ook niet iets ingewikkelds, ik kan me totaal niet voorstellen dat Conway dat fundamenteel fout doet.

FWIW: Ik hoor nooit wat over water schade bij moderne motoren, het gaat meestal mis bij displays (en die van Bosch is op dat punt prima). Maar alles ken kapoet :D
Bij stromer is het wqel een probleem bij de accu-aansluiting onderaan bij het frame... verder heb je gelijk.
en zo leer ik weer wat :)

S-Pedelecs is niet mijn niche wat dat soort dingen betreft.
Enigszins off topic. Sorry.

Ik overweeg ook de aankoop van de Conway:
https://www.conway-bikes.de/nl/modell/e-urban-sport/
Die kost 2.800 euro.

De Koga Wordltraveller e-bike lijkt me ook een prachtige e-vakantiefiets: https://www.koga.com/nl/elektrische-fie ... tm?frame=H
Die kost 4.000 euro.

Ik ben een technisch onbenul (weet weinig van groepen, frames, Bosch-motoren e.d.). Is de 1.200 euro verschil terecht? M.a.w. heb je met de Koga echt een 1.200 euro betere fiets?

Ik zou de fiets vooral binnen Europa gaan gebruiken. Week of twee, drie per vakantie. Drie keer per jaar (ja, ik heb veel vrije tijd).

Bedankt alvast!

Marcel
Prijs / kwaliteit is de Conway een heel sterk produkt, maar minder bekend als het merk "Koga".
Of de Koga het prijsverschil t.o.v. de Conway waard is ... voor mij niet.
Ed kettingvet schreef:
vr 03 aug, 2018 21:29
Prijs / kwaliteit is de Conway een heel sterk produkt, maar minder bekend als het merk "Koga".
Of de Koga het prijsverschil t.o.v. de Conway waard is ... voor mij niet.
Conway biedt heel veel voor dit bedrag (zelfs 62mm Super Moto banden). Accu hetzelfde als de Koga, ook een Bosch... 1200 euro verschil is dan idd heel erg veel. Paar stevige dragers zijn de kosten ook niet.

Wel apart dat Conway niet hetzelfde model zonder motor aanbiedt trouwens.
Dank voor de snelle en duidelijke reactie, Ed en Fedor. Goed weekend,
Marcel
Ik zit al een tijdje te dubben over de aanschaf van een e-bike voor meerdaagse tochten, kant-en-klaar of ombouw. Vandaag kwam ik op de Victoria Trekking 5.8D, met Gates riem, herenmodel, €999,- en verder volgens mij ook wel goeie specs. Zou je dan kunnen ombouwen met Bafang of eventueel Pendix. Wat vinden jullie hiervan?
Beetje paard achter de wagen spannen.
Die pendix kost je € 1750,-. Opgeteld bij de aanschaf voor je fiets zit je dus op een bedrag van € 2750,-.
Voor dat geld koop je een e-bike die ook als zodanig ontworpen is.
Overigens ; met die pendix heb ik een proefrit gemaakt en het is een heel goed motortje.Maar veel en veel te duur.
Die Bafang ,als achteraf ingebouwde motor, zou ik maar niet aan gaan beginnen.
Prijs / kwaliteit is de Conway een heel sterk produkt, maar minder bekend als het merk "Koga".
Of de Koga het prijsverschil t.o.v. de Conway waard is ... voor mij niet.


Voor mij wel.
Het frame van de Koga e=xite is , behalve heel erg mooi en stijlvol,ook buitengewoon stijf.
Uiterst soepel rijgedrag.
Nee, ik heb niet op de Conway gereden. Wel op Batavus ,Flyer en Sparta .
Maar goed ;ben al mijn hele leven koga fan.
ANDO schreef:
do 09 aug, 2018 21:01
Beetje paard achter de wagen spannen.
Die pendix kost je € 1750,-. Opgeteld bij de aanschaf voor je fiets zit je dus op een bedrag van € 2750,-.
Voor dat geld koop je een e-bike die ook als zodanig ontworpen is.
Overigens ; met die pendix heb ik een proefrit gemaakt en het is een heel goed motortje.Maar veel en veel te duur.
Die Bafang ,als achteraf ingebouwde motor, zou ik maar niet aan gaan beginnen.
Ik had belangstelling voor deze fiets omdat hij gebruik maakt van een Gates aandrijfriem, dat leek me een voordeel omdat ik de fiets vnl. voor langere tochten in het buitenland wil gaan gebruiken; een ketting (met derailleur) slijt immers harder. De meeste andere trekkingfietsen die zo'n riem hebben zijn veel duurder: een e-bike met riem zit al gauw tussen de 5 en 6000 euro. Dan is €2750 niets eens zó duur.

Ik ken het merk Victoria echter niet vanuit de praktijk dus vroeg me af of hier mensen zijn die wat meer weten over de kwaliteit ervan. Zo'n frame b.v. moet wel stijf genoeg zijn voor een riem. En hoe is de combinatie Shimano Nexus-Gates riem (t.o.v. Rohloff)?

Los hiervan: het ontwerp van Pendix spreekt me aan, heb er veel over gelezen, maar binnenkort ga ik een proefrit maken met zo'n omgebouwde fiets, ben ontzettend benieuwd hoe dat in de praktijk functioneert.
ANDO schreef:
do 09 aug, 2018 21:11
Voor mij wel.
Het frame van de Koga e=xite is , behalve heel erg mooi en stijlvol,ook buitengewoon stijf.
Uiterst soepel rijgedrag.
Nee, ik heb niet op de Conway gereden. Wel op Batavus ,Flyer en Sparta .
Maar goed ;ben al mijn hele leven koga fan.
Je zal tegenwoordig al echt op zoek moeten wil je een HERENframe vinden dat niet stijf is ... en kuipert had het over de Koga Wordltraveller e-bike een fiets van 4000 euro, zou maar erg zijn dat deze niet stijf is en uiterst soepel rijd.
Ik was ook lang Koga fan, tot ik andere fietsen ontdekte, minder naambekendheid dan Koga maar ook zeer degelijk afgewerkt met volwaardige onderdelen en evenredigere prijs / kwaliteit dan Koga.
En ook handgemaakte??? Koga frames kunnen breken, dat heb ik zelf mogen ondervinden ... heb toen ook de andere kant (garantie) mogen ontdekken, m.a.w frame werd vervangen door een Koga exemplaar uit de middeleeuwen.
Dit laatste om maar aan te geven dat het ook bij Koga vaak veel mooier word voorgesteld als dat het in werkelijkheid is.
Ed kettingvet schreef:
za 28 jul, 2018 14:46
Vandaag deze Conway eUrban Tour getest en deze word met vrij grote zekerheid mijn eerste fiets met elektrische ondersteuning:
https://www.conway-bikes.de/nl/modell/e-urban-sport/
Inmiddels heb ik de Conway ruim een week in bezit, bevalt prima.
Ed kettingvet schreef:
wo 29 aug, 2018 18:37
Ed kettingvet schreef:
za 28 jul, 2018 14:46
Vandaag deze Conway eUrban Tour getest en deze word met vrij grote zekerheid mijn eerste fiets met elektrische ondersteuning:
https://www.conway-bikes.de/nl/modell/e-urban-sport/
Inmiddels heb ik de Conway ruim een week in bezit, bevalt prima.
Mooie fiets hoor!

Heb je er nog een opzet/ander stuur opgezet? Opzet Aero maakt er een mooi snelheidsbeest van op de lange stukken.
Zodra mijn fietsenmaker terug uit verlof is zal hij, als test, het Jones H- Bar stuur monteren.
Het stuur dat er nu opstaat vind ik zeker niet slecht maar ik wil toch graag eentje dat wat meer naar me toe komt.