Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rijbaan of fietspad? - Forum Wereldfietser

Rijbaan of fietspad?

174 berichten
Wat een goed artikel. Het laat meerdere kanten van het verhaal zien
Delen van het motorrijbewijs mogen ze wat mij betreft ook, dwingend en niet informatief, in een pedelecbewijs invoeren, want bij het lessen op de motor heb ik ook veel geleerd over hard fietsen wat ik hier gezien de omgeving vaak doe.
Omdat ik als vakantiefietser en ww-speedpedelecer aan het verkeer deelneem, merk ik inderdaad dat op dit moment het grootste probleem is dat automobilisten neit weten dat ik met de SP de weg op moet, ook als er een fietspad ligt. Dat levert irritaties op.
Daarnaast is het probleem dat we geen rekening meer met alkaar willen houden. Helaas geldt dat niet alleen voor automobiulisten, maar ook over andere weggebruikers. De wegen en paden zijn druk, laten we rekening met elkaar houden, dan gaat het best goed.
Mmm, ik zie hier wel potentieel voor een verhit, uit de hand lopend draadje ...

Maar goed. Ik meen dat er een goed argument bestaat om de snelle e-fiets niet de baan op te sturen tussen de gewone auto's etc. Het snelheidsverschil tussen de e-fiets en de auto zal vaak te groot zijn, ook als het een snelle e-fiets is. Voertuigen met een zeer uiteenlopende snelheden mengen, verhoogt het risico.

Maar paradoxaal genoeg is dat ook een argument om de snelle e-fiets weg te houden van het fietspad. Ik ben vandaag weer met de fiets gaan werken, en dan rij ik voorbij kinderen die op hun kinderfiets pakweg 14 km/u halen op het fietspad. Een niet-elektrische volwassene haalt 18 of 20 km/u. Het lijkt me niet verantwoord om daar met 45 km/u voorbij te scheuren. Het snelheidsverschil is te groot.

Voor mij is het probleem van de snelle e-fiets dat hij vlees noch vis is. Te traag voor de weg, te snel voor het fietspad. Je zou er bijna aparte infrastructuur voor moeten aanleggen.
derdekeer schreef:
do 26 jul, 2018 13:31
Mmm, ik zie hier wel potentieel voor een verhit, uit de hand lopend draadje ...
Ja, als je zo begint..., :lol:
Het is eigenlijk al lang duidelijk dat systeemautistisch geregel met rijbanen per voertuigcategorie niet meer goed werkt. Veel mensen schroeven het nummerbord van hun speed pedelec af. De verschillen tussen bromfietspad en fietspad zijn ook in veel gemeenten onduidelijk, onlogisch en verwarrend. Ook zo'n ding; de gare wisselstrookjes om steeds tussen fietspad en rijbaan te wisselen bij het in/uitrijden van de bebouwde kom die je als s-pedelec en brommer moet gebruiken zijn inherent onveilig.

Het lijkt mij een beter idee om de keuze fietspad/rijbaan te doen op basis van snelheid die op dat moment gereden wordt, en niet per voertuigcategorie. Dat je boven zeg 30km/h binnen de bebouwde kom over de rijbaan gaat en daaronder op het fietspad blijft, onafhankelijk van welke categorie je voertuig valt. Veel mensen willen namelijk niet altijd 45 rijden met een speed pedelec, en met een racefiets 40 over fietspaden met onoverzichterlijke uitritten of langzame fietsers is ook niet veilig.
van mij mogen ze de speedpedelec tot elektrisch bromfiets aanmerken en dus een rijbewijs verplichten. en inderdaad heeft het elementen van het motorrijden of die helpen als je dat geleerd hebt.
ik heb ook in de drukke randstad moeite met de elektrische fiets: waarom blijven veel oudere koppels hoe dan ook naast elkaar rijden, ook als ik als fietser met wee kinderen hen op het fietspad tegenkom? waarom gaan wij maar weer achter elkaar rijden elkaar niet te raken bij het passeren? ongelofelijk :evil:
maar ja, mensen en hun gedrag.... en rekening met elkaar willen houden....
en ze hadden de gewone elektrische fiets maximaal 100 a 150 watt en maximaal 20 km/u moeten maken, vind ik, want 250 watt en 25 km/u is meer dan veel mensen aankunnen qua voertuigbeheersing en verkeersgedrag.
genoeg geklaagd :D
mooi wat bastiaan opmerkt over plek op de weg laten afhangen van snelheid en zo :!:
groet! hoogframe
hoogframe schreef:
do 26 jul, 2018 16:35
van mij mogen ze de speedpedelec tot elektrisch bromfiets aanmerken en dus een rijbewijs verplichten.
Dat heeft de wetgever dan goed gedaan, want zo is het nu geregeld.
Ik begrijp eigenlijk niet wat het probleem is. Een speed-pedelec is verkeerstechnisch een brommer. De snelheden zijn vergelijkbaar met een brommer, de regels ook, dus elk probleem van een speed-pedelec zou ook het probleem van een brommer moeten zijn.

En omdat dat zo is, zijn er dus geen nieuwe problemen , maar gewoon de gebruikelijke problemen met brommers.
hoogframe schreef:
do 26 jul, 2018 16:35
van mij mogen ze de speedpedelec tot elektrisch bromfiets aanmerken en dus een rijbewijs verplichten.
De speedpedelec is wettelijk een bromfiets (45) en een rijbewijs AM is verplicht. Dat was al geregeld in de EG Richtlijn 168/2013. Dus de plaats op de weg was toen al geregeld, maar vorig jaar ingevoerd. Dat na 5 jaar wetenschap nog zo lang wordt gemekkerd verbaast me niet. Dat is een Nederlandse eigenschap.

De elektrisch ondersteunde fiets is feitelijk een snorfiets, maar bij Wet uitgezonderd als het motorvermogen maximaal 250 Watt is en de ondersteuning bij maximaal 25 km/h wordt onderbroken.
rooss schreef:
do 26 jul, 2018 18:12
Ik begrijp eigenlijk niet wat het probleem is. Een speed-pedelec is verkeerstechnisch een brommer. De snelheden zijn vergelijkbaar met een brommer, de regels ook, dus elk probleem van een speed-pedelec zou ook het probleem van een brommer moeten zijn.

En omdat dat zo is, zijn er dus geen nieuwe problemen , maar gewoon de gebruikelijke problemen met brommers.
Het probleem is, dat de meeste SP’s die 45 km wel mogen, maar niet kunnen rijden. En zeker niet langdurig kunnen volhouden. Op sommige wegen waar auto ‘s 50(+) rijden, kan een bromfiets goed mee, maar een SP die een kruissnelheid van ongeveer 35 aanhoudt, niet mee. Op die plekken ga ik (illegaal) het fietspad op en houd me daar aan de wetteliojke snelheidsbeperking van 30, die op bromfietspaden binnen de bebouwde kom geldt.
Polling schreef:
do 26 jul, 2018 21:08
Het probleem is, dat de meeste SP’s die 45 km wel mogen, maar niet kunnen rijden. En zeker niet langdurig kunnen volhouden. Op sommige wegen waar auto ‘s 50(+) rijden, kan een bromfiets goed mee, maar een SP die een kruissnelheid van ongeveer 35 aanhoudt, niet mee. Op die plekken ga ik (illegaal) het fietspad op en houd me daar aan de wetteliojke snelheidsbeperking van 30, die op bromfietspaden binnen de bebouwde kom geldt.
Elke weldenkend persoon die een speed pedelec ging aanschaffen en reeds jaren voor die tijd de EG Richtlijnen op de hoogte kon zijn, kon op zijn tien vingers natellen welke voertuig die zou kopen. De wettelijke verhouding trapvermogen/trapondersteuning is 20% - 80%.
Ik kan me niet voorstellen dat je met 150 Watt trapvermogen en 600 Watt trapondersteuning die 45 km/h niet voortdurend kunt aanhouden. Lukt dat niet, koopt dan een elektrische scooter (45). Veel goedkoper.
Tegen de regels een andere plaats op de weg kiezen dan is toegestaan is het noodlot tarten. De kans is groot dat je na botsing of ongeval moet vechten met juristen van een verzekeringsmaatschappij.
Kom op Piet. als agent weet je ook wel dat het probleem echt niet zo simpel is. Immers, een scooter mag 31, een brommer 50... en dan kijk je om je heen en dan weet je dat de meerderheid van de scooters zeker 40+ loopt.

Dus links of rechtsom, het is een feit dat een brommer net even harder mag en een ander feit dat de meesten ook nog een stuk harder rijden. Dus dat dat net even wat soepeler gaat dan iemand op een S-pedelec is natuurljjk klip en klaar. Verder is het ook al gebeurd dat agenten een S-pedelec berijder naar het fietspad dirigeerden omdat jezelf in gevaar brengen ook weer niet mag.

Een S-pedelec is gewoon binnen de huidige regelgeving een onding en dat is een enorme gemiste kans.
PietV heeft deels gelijk. Maar alleen deels. Die Europese regelgeving was bekend, maar ook bekend was dat daar verschillende nationale regels gevolg van zouden zijn: In. Belgie zijn de regels over plaats op de weg of fietspad duidelijk anders. Toen ik de SP kocht (half 2016) was eea nog niet zo duidelijk uitgekristalliseerd. Er was toen nog geen helmplicht, en hoewel wel duidelijk wqas dat die er zou komen, waren de eisen nog niet duidelijk en de helmen nog niet te koop.de helm die ik toen voor 200 euro kocht (hoewel het mocht, vond ik zonder helm geen optie) bleek een half jaar later in NL niet gekeurd. In BE mag ik er gewoon mee rijden...
loknor schreef:
do 26 jul, 2018 22:28
Een S-pedelec is gewoon binnen de huidige regelgeving een onding en dat is een enorme gemiste kans.
De SP is een geweldig pparaat. De regelgeving is niet goed. Maar het is ook wel erg moeilijk, er kont gewoon een snelheidscategorie bij, zo kort na de gewone ebike.
Probleem is dat er een gat is tussen de theorie, die de regelgeving volgt, en de praktijk. Theorie is auto 50 en sp 45, ofwel de max toegestane snelheden. Praktijk is de auto 55 -60 en de sp 35-40, dat is mijn aanname want ik heb hier geen data over. Wat je nu zal gaan zien, ben ik bang, is dat toekomstige infrastructuur ontworpen zal worden op basis van theorie en niet op basis van praktijk. Gevolg zal dan zijn dat die infrastructuur iets wordt wat eigenlijk niemand als ideaal ziet en minder veilig zal zijn, in ieder geval voor delen van de weggebruikers.
PietV schreef:
do 26 jul, 2018 21:51
Ik kan me niet voorstellen dat je met 150 Watt trapvermogen en 600 Watt trapondersteuning die 45 km/h niet voortdurend kunt aanhouden. Lukt dat niet, koopt dan een elektrische scooter (45). Veel goedkoper.
Tegen de regels een andere plaats op de weg kiezen dan is toegestaan is het noodlot tarten. De kans is groot dat je na botsing of ongeval moet vechten met juristen van een verzekeringsmaatschappij.
Veel speedpedelecs zijn uitgerust met een Boschmotor. Geen 600 W, maar 350. Daarmee ga je niet kilometers achter elkaar 45 km/u rijden. Ergens is er iets mis met de perceptie als gevolg van de bovengrens voor de snelheid van die snelle elektrische fietsen. Iedereen neemt aan dat die allemaal continu 45 rijden. De realiteit is anders.

Het verschil met een elektrische scooter: met zo'n speedpedelec blijft het fietsen. Jij levert inspanningen en de ondersteuning zorgt ervoor dat je met die inspanning een hogere snelheid haalt. Op een scooter zit je stil.
Er is in Nederland verdeelde informatie verspreid. De eerste “speedpelelecs” zijn door een maas in de EG Richtlijn 2002/24/EG, niet als bromfiets, maar als snorfiets op de weg gekomen. Deze “speedpedelec” konden alleen op elektrische ondersteuning de 25 km/h halen en de rest mocht je bijtrappen. De controle op de begrenzing was gelijk aan die van snorfietsen. De EG Richtlijn norm van 25 + 5 km/h overschrijding. Met het daar bovenop toegevoegde trapvermogen feitelijk een bromfiets (45) met een snorfiets kentekenplaat. Deze “speedpedelecs” tot 31 december 2017 geproduceerd zijn allemaal volgens de basiseisen van Richtlijn 2004/24/EG gekeurd en vorig jaar voorzien van een bromfietskenteken met gele plaat. Te groot voor servet en te klein voor tafellaken. Een onding op drukke rijbanen.

De hedendaagse speedpedelecs hebben de trap/ondersteuningsverhouding 20/80 en mogen een motorvermogen hebben tot zelfs 4.000 Watt. Hangt van je trapvermogen af hoeveel je daarvan van kan aanwenden. Voor korte tijd kun je met 250 Watt trapvermogen, 1.000 Watt motorvermogen worden aangewend als dat nodig is. Totaal 1.250 Watt lijkt dat mij ruim voldoende om de 45 km/h te halen. En als uit veiligheids oogpunt de controle-norm voor speedpedelecs gelijk wordt getrokken met de EG bromfietsnorm 45 + 5 km/h, wordt het een stuk prettiger op de weg.
Een echte speedpedelec hoeft geen onding te zijn.
CapoJan schreef:
vr 27 jul, 2018 08:13
Veel speedpedelecs zijn uitgerust met een Boschmotor. Geen 600 W, maar 350. Daarmee ga je niet kilometers achter elkaar 45 km/u rijden. Ergens is er iets mis met de perceptie als gevolg van de bovengrens voor de snelheid van die snelle elektrische fietsen. Iedereen neemt aan dat die allemaal continu 45 rijden. De realiteit is anders.
Van producent tot detaillist, ze kenden de EG Richtlijnen. De productie volgens Richtlijn 2004/24/EG was in gang gezet en draaide door zolang EG Richtlijn 168/2013 nog niet in alle EG landen van kracht was. Dat zijn economische motieven. Niets mis mee. De klanten konden weten dat EG Richtlijn 168/2013 op termijn zou worden ingevoerd, maar kochten graag de "verkapte snorfiets" omdat het voordelen bood op een fietspad.
Nu de 5 jaar oude EG Richtlijn 168/2013 is ingevoerd heb je 2 keuzes. Of een echte speedpedelec kopen of alleen de fiets/bromfietspaden route volgen. Producenten en detaillisten kunnen je van dienst zijn. Voor je eigen veiligheid.
Het overgrote deel van de speedpedelecs die nu te koop zijn, hebben nit de kracht om langdurig 45 kmpu te rijden. Ik ken eigenlijk van de grote merken alleen de Stromer en de Klever die dat kunnen. Daarbij gaat dan de accu ook meetellen: 45 kmpu kost veel extra accucapaciteit. Ik ga dan mijn 45 km enkele reis ww-verkeer niet met 1 acculading redden (650 Wh) en moet dan een tweede accu aanschaffen (heb al een tweede lader die op het werk ligt).
Ik vind die kruissnelheid van 35 kmpu prima. Alleen vinden de automobilisten het te langzaam...

<edit>
Het lijkt me geen enkel probleem om de regelgeving zo aan te passen dat er een keuze komt: bij fietspaden mag je kiezen: met beperkte snelheid (30 km op verplichte fietspaden binnen de bebouwde kom, 25 km op recreatieve (onverplichte) fietspaden, 45 op de zogenaamde fietssnelwegen). Als je harder wilt / kunt, mag je de rijweg op. Natuurlijk blijvend verplicht op een (brom)fietspad buiten de bebouwde kom.