Hey hoi,
Sinds een paar weken ben ik de zeer gelukkige bezitter van de Santos Travelmaster 3+.
Mijn configuratie is voorzien van een Go Swissdrive 500W motor in het achterwiel en een Pinion versnellingsbak bij de trapas. Ik fiets er dagelijks mee tussen Zwolle en Apeldoorn. De motor is softwarematig begrenst onder de 30km/pu maar dat is prima. De actieradius is in mijn geval ongeveer 130km omdat ik beperkt gebruik maak van de ondersteuning. Ik trap zelf graag hard mee en gebruik het enkel om met een constante snelheid van 28km/pu naar Apeldoorn en terug te fietsen.
Ik heb op de fiets verder een complete set Ortlieb tassen gemonteerd en een iPhone 7 Plus op het stuur met de QuadLock (aanrader). De Son Naafdynamo met Cycle2Charge zorgt voor automatisch laden van de telefoon tijdens de rit hoewel het laden beter werkt met direct laden vanaf de fiestaccu wat ook gewoon kan.
Soms fiets ik ook gewoon zonder de motor ofwel in standje 0 waarbij je kunt kiezen tussen standen -2 tot 5. (de min-standen zijn voor regeneratie van stroom en dus handig bij lange afdalingen om op te laden en je remmen te ontzien).
Wanneer ik de motor op standje 0 zet en mijn versnelling op 13 ipv 15 dan trap ik iets lichter en is mijn kruissnelheid ongeveer 19km/pu. Dat is aanzienlijk lager, maar wel lekker fietsen. Dus als ik zonder lading kom te zitten kan ik gewoon relaxed doorrijden. Sterker nog, ik haal de 20 of 21 ook nog wel maar ik verkies rustig aan doen soms om de lange tochten prettig te houden en meer van de omgeving te genieten.
Ik kan je van harte aanraden om deze configuratie ook eens te proefrijden bij een Santos Dealer. Een fiets voor het leven wat mij betreft.
Oh ja, ik heb er een extra achterwiel bij zonder motor. Dus als ik de accu eraf haal, de kabel loskoppel en het wiel wissel dan heb ik een gewone fiets. Het enige wat Santos nu niet voorziet zijn afdoppers voor de kabel die dan blijft zitten maar ik heb daar zelf al een handige oplossing voor gevonden met een rubberen kapje en een afdichtring die ik kan opschroeven. Dus daarmee is dat ook verzorgt. Ik zal binnenkort even kijken wat het verschil is met het fietsen zonder motor. Vooralsnog zie ik geen reden om deze eruit te halen want het is gewoon buitengewoon prettig.
Trouwens, de Santos is dan niet licht. Hij fiets zelfs een beetje als een motor. Je gooit hem daadwerkelijk in de bochten met zijn dikke 27.5 inch wielen. Prachtig!
Succes met je zoektocht en keuze.