Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het klinkt als een krakende trapas maar het is een achterkransje - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Het klinkt als een krakende trapas maar het is een achterkransje

Kun je met een excentrische trapas dan ook axiaal schuiven?
Klopt. Je kan de trapas naar links of naar rechts schuiven.
Even een aanvulling: er zijn twee soorten carriers voor het splined kransje. Gebruik de juiste.
Fedor schreef:
di 26 jun, 2018 10:11
Vraag aan de techneuten: Bij vervangen van de splined carrier door een schroeftandwiel (van Gates) verandert de kettinglijn (gaat van 57 naar 54 mm). Is dit aan de voorzijde goed af te vangen zodat de riem precies recht blijft lopen?
Bij de juiste splined carrier (Rohloff art. 8540) en het Gates tandwiel correct gemonteerd (met de tekst zichtbaar) heb je een 'kettinglijn' van 54.75mm. Het Gates tandwiel is offset gemaakt, in tegenstelling tot het Rohloff tandwiel voor ketting. Bij een 'standaard' crankstel waarbij je het Gates tandwiel monteert aan de buitenant van de crankarmen, zal de kettinglijn ongeveer goed zijn. Gates levert dunnen rondelletjes mee die je tussen trapas en frame en/of tussen crankarm en voortandwiel kan monteren. Ik adviseer om de excentrische trapas niet te gebruiken om links/rechts uit te lijnen.

(on topic: het lijkt erop dat nieuwe Gates tandwielen voor splined carriers nog niet onmiddellijk in aantocht zijn)
Soms toch net iets anders , die vlaamse taal. :D
Een rondelletje is een ring / busje ??
Just Koen schreef:
vr 29 jun, 2018 14:41
(on topic: het lijkt erop dat nieuwe Gates tandwielen voor splined carriers nog niet onmiddellijk in aantocht zijn)
Door Koga is iig ook de nieuwe serie afgekeurd. Misschien moet Rohloff zelf maar riem-tandwielen maken, die kunnen het vast beter.

Vandaag is iig een schroefversie gemonteerd (heerlijk stil fietsen weer). 20-tands ipv de oude 19-tands maar dat komt mij iig niet slecht uit (kan ik net wat hoger zitten in de versnellingen).

Riem moest dus wel opnieuw worden afgesteld, Volgens de monteur was na montage de riemlijn (kettinglijn) prima, ze hebben dus niets aangepast in de breedte.
Vandaag met Stewart (Rohloff) heen en weer gemaild. Rohloff zet in op een nieuwe carrier waar ook iets afwijkende kransjes geen kans meer krijgen op speling. Geen idee hoe, maar hij kon er verder niets over zeggen. Maar op Eurobike komen ze met een persverklaring.
Eric Schuijt schreef:
vr 29 jun, 2018 18:59
Rohloff zet in op een nieuwe carrier waar ook iets afwijkende kransjes geen kans meer krijgen op speling.
Beetje omgekeerde wereld. Gates verkloot de boel en nu gaan Rohloff het aanpassen.

Het idee van de carrier is op zich wel goed (makkelijk kransjes wisselen). Over enkele jaren zal ik wel weer overstappen naar de carrier (als het huidige kransje op is of ik vanwege continue steile hellingen een grotere wil), maaar dan moeten de "kinderziekten" er wel 100% uit zijn.
Eric Schuijt schreef:
zo 10 jun, 2018 13:52
Voor mensen met een CDX riemaandrijving op een Rohloff fiets is het volgend bericht:

Vanaf derde kwartaal 2018 moet dit zijn opgelost. Heb je je fiets (idworx, Koga, Santos, Tout Terrain, Gaastra, Van Nicholas) bij ons gekocht en heb je hier last van, neem dan contact met ons op. In het derde kwartaal 2018 gaan we kransjes vervangen, als dan de verbeterde exemplaren op de markt zijn.
Ter aanvulling op bovenstaande.

Santos heeft het nieuwe Gates/Rohloff opschuifsysteem voor de tandwielen nooit gebruikt. Wij gebruiken uitsluitend de Gates CDX tandwielen met schroefdraad. Deze worden op de carrier geschroefd. Een beproefd systeem dat niet kraakt.

Wisselen is daarom niet nodig tenzij er recent een nieuwe tandwiel met deze schuifpassing op is gezet.
Het wisselen van de opgeschroefde tandwielen is wel wat lastiger. Onze dealers helpen je daar graag bij.
Gelukkig hoeft bij de meeste rijders een riemtandwiel niet vaak verwisseld te worden.
Een oplossing is op komst. Meer info via deze link: https://www.rohloff.de/en/company/news ... nscheiben/
Een systeem met nokjes is veel beter als de geschroefde - oh nee dat maakt herrie - gaan we terug naar het oude beproefde systeem - nee we voegen een geschroefde lockring toe :roll:
Dit is toch gewoon ‘keep going left until you end up right?’
Maar ik hoop dat het werkt.
Just Koen schreef:
do 19 jul, 2018 22:30
Een oplossing is op komst. Meer info via deze link: https://www.rohloff.de/en/company/news ... nscheiben/
Vreemde oplossing in mijn lekenogen...

Pluspunt voor de splined carrier is dat je dan het tandwiel kan vervangen zonder speciaal gereedschap. Da's met deze oplossing niet meer mogelijk.

De problemen met de splined carrier was vanwege de passing van het Gates tandwiel. Met een schroefring (ipv een sluitveer) fixeer je het tadwiel misschien wat meer, maar dan alleen de beweging parallel aan de as. De beweging recht op de as (vanwege slechte passing) die de problemen veroorzaakt wordt hier niet mee weggenomen.
Deze discussie volgend,blijf ik gewoon maar met een ouderwets versnellings apparaat en ketting fietsen.
Daar kan ik onderweg alles zelf aan reapareren.
Niet alle vernieuwing is een verbetering

Dirk
Volgens mij kun je prima met een Rohloff en ketting of een riem met geschroefd tandwiel rijden, het ging fout toen men de splined carrier ging gebruiken. Ik zal tzt onze fietsen ook ombouwen naar Rohloff - met ketting dus.
Nieuwsbeief van Rohloff:

Nieuwe Splined Carrier met Lock-ring voor Gates-Rohloff opsteek-riemkrans

De nieuwe Rohloff Splined Carrier L (artikel nr. 8540L) is speciaal voor de combinatie van Gates-Rohloff opsteek-riemkrans en is een uitbreiding op het aanbod Splined Carriers.

Anders dan bij de Rohloff Splined Carrier (artikel nr. 8540) en Splined Carrier S (artikel nr. 8540S) waarbij de opsteek-krans of de opsteek-riemkrans door een klemring op hun plaats gehouden worden en de (de-)montage zonder speciaal gereedschap kan, heeft de nieuwe Splined Carrier L een opschroef Lockring. Deze wordt met een pensleutel, een haaksleutel of het speciale Rohloff Lock-ring gereedschap (artikel nr. 8518) vast gezet. Het aanhaalmoment van de Lock-ring bedraagt 30Nm.

Daarmee wordt de Gates-Rohloff opsteek-riemkrans zijdelings op de Splined Carrier L gespannen en kleine bewegingen door de voorspanning van de tandriem worden zo voorkomen.

Afhankelijk van de verschillen in tolerantie tussen de Carrier en de opsteek-riemkrans, alsmede de slijtage tussen de beide componenten door de kleine bewegingen kon het tot voor kort bij de onderdelen 8540 en 8540S tot bijgeluiden tussen de Rohloff en de Gates onderdelen komen.

De oplossing tegen deze kleine bewegingen wordt nu dus geboden door het vastzetten van de Gates-Rohloff opsteek-riemkrans op de nieuwe Splined Carrier L met de Lock-ring.

Alle Gates-Rohloff opsteek-riemkransen zijn met de Splined Carrier L uitwisselbaar. De riemlijn blijft geheel gelijk.

Vanaf eind augustus 2018 zijn de nieuwe artikelen (8540L en gereedschap 8518) verkrijgbaar.
Komt op mij als erg amateuristisch over allemaal. Dat komt helaas vaker voor bij bedrijven die de korte lijnen met de consument missen, of waar een marketing & promotie afdeling tussen zit..
Nou lijkt me dat bij Rohloff wel meevallen, maar de combinatie met Gates is niet zo gelukkig...
Fedor schreef:
vr 20 jul, 2018 10:43
Met een schroefring (ipv een sluitveer) fixeer je het tadwiel misschien wat meer, maar dan alleen de beweging parallel aan de as. De beweging recht op de as (vanwege slechte passing) die de problemen veroorzaakt wordt hier niet mee weggenomen.
Dat hoeft niet per definitie steeds zo te zijn. Bij gebruik van een licht tapse passing komen beiden delen in muurvast te zitten. Deze tapse vlakken kunnen op beide onderdelen toegepast worden maar ook op slechts één van hen en afhankelijk van op welk vlak kan er in verschillende richtingen geklemd worden.

Ter illustratie een snelle schets. Ik hoop dat het principe duidelijk is. Hoe vaster je de lock ring aandraait hoe vaster de blauwe tandring zich vastklemt tussen de, in dit geval tapse, steeds smaller wordende tanden van de carrier wordt geklemd.


Afbeelding

Bij Rohloff werken ingenieurs die hun sporen al redelijk verdiend hebben. Een euvel als dat met die splined carriers daar zal echt wel redelijk snel een degelijke oplossing voor ontworpen worden. Productietijden en leveringstijden van leveranciers en afwijkingen van toleranties ten opzichte van de specificaties die aan een leverancier worden aangeleverd dat is een ander paar mouwen. Bij dat laatste moet je eigen QC afdeling streng zijn en het laatste woord hebben.

Greetz,
Bram
Bovenstaand zou kunnen werken, maar de carrier ziet er helaas anders uit:

Afbeelding

Zijwaartse bewegingen tov de as (als er speling is tussen tandwiel en carrier) worden imho dan niet ongedaan gemaakt, hoe strak je die ring ook aandraait. Er komt te veel kracht op het tandwiel zodat deze toch gaat bewegen.

Zie ook dit plaatje:
Afbeelding

Die speling ga je ook niet met een schroefring ongedaan maken.
+1 :|