Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Behoud oude decals op frame en spuiten - Forum Wereldfietser

Behoud oude decals op frame en spuiten

Ik wil een oude schuurvondst op gaan knappen en denk na over een manier om grote delen van het frane over te spuiten maar het liefst wat oude decals laten zitten en er bijv. omheen werken.

Zijn er mensen die zoiets gedaan hebben en een fotootje ter inspiratie willen delen?

Bijlagen

Zonde. Ik vind dat patina juist wel mooi. Goed ontvetten met Dasty en dan poetsen met commandant... Dan wordt 'ie erg mooi... Als je delen gaat spuiten wordt het een gedrocht vrees ik. Als je het dan wil doen, dan nieuwe decals laten maken, stralen en lakken, decals erop en afwerken met kleurloze laklaag. Dan is het als nieuw, maar of het je dat allemaal waard is?
Nee, ik zoek inderdaad naar een manier om het geleefde karakter te behouden maar de sterk beschadigde lakdelen wel weer wat netter te maken en het frame te beschermen.
Ik dacht misschien achter en voorvork met hammerite bijwerken?

Bijlagen

Neeeeeeeeeeeeeee :lol: Eerst poetsen en boenen :wink:
Idd, schoonmaken, voorzichtig met heel fijn schuurpapier of scotchbrite opruwen, ontvetten en dan blanke lak erover, eventueel zijdeglans om er niet teveel shine aan te geven, zo doe ik dat tenminste.
Niks aan doen en lekker binnen zetten na elk gebruik, dan roest ‘ie echt niet door. :wink:
Dank! ik ga poetsen. Was al met de onderdelen begonnen...

Bijlagen

De lak is echt niet zo mooi meer, ik hoop dat misschien licht opschuren en poetsen helpt

Bijlagen

Niet schuren, poetsen met autoboenwas en de roestplekjes met een penseeltje matblanke lak of met olie.
Boutjes en moertjes zou ik wel vervangen.
Hebben jullie een foto van het resultaat dat het jullie heeft opgeleverd? Altijd leuk om te kijken hoe het geworden is...
Helemaal mee eens met het bovenstaande. Overspuiten zou zonde zijn. Poetsen is de beste manier. De boutjes en moertjes kun je vervangen door nieuwe exemplaren. Dan ziet de hele fiets er gelijk een stuk beter uit.
Voorbeeldje (maar niet zo mooi als jou fiets, gaaf exemplaar!).
201801 OnderdeLinden 006.jpg
201801 OnderdeLinden 002.jpg
Hou er wel rekening mee dat als je met poetsmiddelen aan de gang gaat je overspuiten wel kan vergeten, de siliconen en wax maken de hechting van verf even lastig zeg maar.
Ik zou ook wel benieuwd zijn naar het effect van heel voorzichtig schoonmaken en dan het geheel onder blanke lak zetten. Antiquairs en liefhebbers van oude fietsen zullen er in ieder geval van gruwen. Misschien ziet het er inderdaad niet uit...

Ik ben het wel met veel reacties eens dat het het beste is om de details schoon te maken etc. Nieuw remblokjes bijvoorbeeld.

Oas bij die nog mooi blinkende remmen op met staalwol/piwel/brillo; als je pech hebt worden ze er heel grauw en dof van. Alles eerst proberen op een heel klein verborgen plekje.

Spaken poetsen. :lol:
spaken doe ik wel vaak met staalwol, ook niet goed? een aantal spaken zijn geen rvs, dat valt niet te poetsen dus die ga ik wel vervangen voor rvs.
Vond nog een v Zuylen op Ebay waarvan ik denk dat deze fiets precies de kleur heeft die de mijne ooit had.

Bijlagen

Aangetast ijzer of chroom kun je goed mooi krijgen met wd40 en een propje alufolie.
En je krijgt met wat polijsten met commandant die prachtige kleuren terug!
Die op ebay kopen scheelt wel een hoop werk.

Je had die moeten kopen, niet zeggen en dan aan ons laten zien als Kijk eens, ik heb gepoetst!
gios schreef:
wo 18 jul, 2018 19:43
Aangetast ijzer of chroom kun je goed mooi krijgen met wd40 en een propje alufolie.
En je krijgt met wat polijsten met commandant die prachtige kleuren terug!
Ja da’s een hele goeie! Toen ik die voor het eerst hoorde geloofde ik hem niet maar dat poetst als een jekko!