Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe stuurpen verhogen? - Forum Wereldfietser

hoe stuurpen verhogen?

Ik kocht me vandaag een 2dehandse stevens galant lite. De stuurpen is bij nader inzien (gemerkt tijdens fietsrit naar huis) toch een beetje laag en zou ik graag wat verhogen.
Enig zoeken op internet leerde me dat dit met een verhoger zou kunnen https://www.bike4travel.nl/sturenstuurp ... hoger.html of https://www.banggood.com/nl/BIKIGHT-Bic ... rehouse=CN of https://www.myxlshop.be/j-s-fietsstuur- ... gL9QPD_BwE of...
Er zijn blijkbaar grote prijsverschillen, maar misschien ook kwaliteitsverschillen?
Dat het geen schoonheidsprijs zal winnen, dat is duidelijk. Het moet echter vooral veilig zijn.

Wat raden jullie aan?

ter info: fiets is maat 46, het zadel staat op goede hoogte. De fiets zal vermoedelijk vooral gebruikt worden voor dagtochten in België en mogelijks korte fietsvakanties in buurlanden. Hij is vrij licht, dus kan al wat makkelijker mee in de trein.

Bijlagen

of zoiets

viewtopic.php?f=8&t=31337&p=305893#p305909

maar het lijkt me sterk dat dat aangewezen is. Ik weet niet waar je hem wilt hebben maar er zijn allerlei verschillende soorten stuurpennen, en ze hoeven ook niet gelijk uit China te komen. Die verhogers die je linkte daar gaat het een heel eind hoger mee en ze zijn mechanisch niet optimaal, vanwege toch al een flinke hefboomwerking.

Kijk hier maar eens https://www.ergotec.de/en/products/vorb ... orbau.html.
Ik zou eerder voor zo'n hoge stuurpen van Ergotec (of een ander merk) gaan dan voor een losse stuurverhoger. Hoe minder onderdelen/verbindingen op die plaats hoe beter imho.
Ik zou die merkloze spullen, die misschien door niemand op sterkte zijn gekeurd, laten liggen, zelfs al zouden ze gratis zijn.
Naast de aangewezen stuurpennen die van zichzelf hoger zijn heb je ook stuurtjes die dat effect hebben. Zoek op ergotec riser bar. Een stuur kost ook niet veel, Bij ergotec hebben ze ook categorieën sturen waarmee ze aangeven hoe sterk die zijn en wat voor tochten je ermee zou kunnen doen. Een lichtgewicht van 50 kilo die over asfalt zoeft belast een stuur minder dan een kerel (m/v 8) ) van 195 cm, 110 kilo die met 40 kmu van een rotsachtige helling dendert... de eerstgenoemde kan dus gewicht besparen.

Je kunt een iets hogere pen ook combineren met een riser bar, maar begin eens met één ervan.
Ik vind de fiets nu mooi in balans, en het stuur lijkt mij zeker niet te laag. Een tourfiets heeft normaal gezien een andere, meer actieve, fietshouding dan een stadsfiets. Natuurlijk kan je het stuur verhogen maar ik vind een actievere fietshouding beter voor rug en bekken en comfortabeler onder inspanning als je bijvoorbeeld wat hellingen begint te doen. Ik zou dus proberen aan deze houding te wennen en niet tegen het DNA van de fiets in te gaan.

De handvaten lijken mij wel voor verbetering vatbaar; staan deze handvaten vast of draaien ze rond bij inspanning? Ergon is altijd een goede optie voor handvaten.
Ik zou allereerst ook beginnen met riserbar. Zo te zien op de foto staat je stuur nu al net hoger dan je zadel, dus veel hoger hoef je niet te gaan. Veel fietsen, in het begin wat kortere ritjes van pak 'm beet een uur en dan ga je er vanzelf aan wennen. Rug-, arm- en beenspieren worden sterker, polsen en handen wennen vanzelf wel aan de iets hogere belasting, je hebt minder snel last van je kont en het kost minder moeite om vooruit te komen door het kleinere frontale oppervlak en de betere hoek tussen romp en benen.
bdr schreef:
ma 16 jul, 2018 10:23
Ik vind de fiets nu mooi in balans, en het stuur lijkt mij zeker niet te laag. Een tourfiets heeft normaal gezien een andere, meer actieve, fietshouding dan een stadsfiets.
Klopt. Je kunt een fiets met onderdelen en afstelling wel een beetje richting een andere categorië schuiven maar racen op een stadsfiets wordt het niet en je vijfjarige fietsen met 12 km/u op een wielrenfiets wordt ook nooit prettig.

Ik zou dus inderdaad ook eerst een tijdje op de fiets rijden en er achter proberen te komen of het stuur echt te laag is, of misschien dat het alleen te ver naar voren staat of dat zelfs het zadel niet goed staat, al lijkt het op de foto in een heel normale stand te staan.
Zomaar aanpassen van een zadelstand om een verkeerde stuurstand te corrigeren is echter nooit een goed idee.
Bedankt voor alle goede tips. Ga deze eens bekijken.
Hopelijk zijn mijn kabels ook nog lang genoeg als ik ietsje verhoog.

Bij het naar huis rijden vond ik dat er teveel gewicht op de handen, armen en schouders steunde. Ook begon ik mijn nek al wat te voelen. Daar ik intussen al enige tijd sukkel met rug- en schouderklachten wil ik niets overbelasten. Goed kunnen rondkijken vind ik ook belangrijk. Ik merk dat ik in zo'n sportieve positie dan iets te veel met de nek omhoog moet.

De handvaten zijn idd niet super. Bij warme temperatuur kun je die met (veel kracht) ronddraaien.


btw vreemd dat er maar 1 foto meer staat, ik had er 3 geplaatst en initieel stonden er ook 3.

Bijlagen

opnieuw maar 1 foto geplaatst ipv 3
ik moet toch niets fout doen.
in de voorbeeldweergave staan ze telkens wel
brilsmurf613 schreef:
ma 16 jul, 2018 11:17
Bij het naar huis rijden vond ik dat er teveel gewicht op de handen, armen en schouders steunde. Ook begon ik mijn nek al wat te voelen. Daar ik intussen al enige tijd sukkel met rug- en schouderklachten wil ik niets overbelasten. Goed kunnen rondkijken vind ik ook belangrijk. Ik merk dat ik in zo'n sportieve positie dan iets te veel met de nek omhoog moet.
Dit zijn allemaal tekens dat je deze houding niet gewoon bent. Paradoxaal genoeg is het niet beter voor je rug om rechter te zitten.

Ipv je stuur hoger te willen zetten zou je ook kunnen opteren om het dichter bij jou te brengen. Dit zal zeker eenvoudiger zijn dan een ander stuur te monteren, je moet alleen een kortere stuurpen monteren, zoals bv. https://www.rosebikes.nl/xtreme-pro-stu ... e=25%2C4mm

(maat 25,4mm selecteren want jouw stuur lijkt mij geen 31,8mm dik).
brilsmurf613 schreef:
ma 16 jul, 2018 11:17
De handvaten zijn idd niet super. Bij warme temperatuur kun je die met (veel kracht) ronddraaien.
Ergon GP1 of een andere Ergon variant met bar-ends worden door mij en veel andere fietsers op dit forum naar genoegen gebruikt.
brilsmurf613 schreef:
ma 16 jul, 2018 11:17
btw vreemd dat er maar 1 foto meer staat, ik had er 3 geplaatst en initieel stonden er ook 3.
Het forum kan maar 1 foto per post aan, je kan meer proberen maar zoals je het zelf ziet lukt het niet.
Op een wat sportiever gebouwde fiets moet juist wat gewicht op het voorwiel rusten. Doe je dat niet en laat je je volledige gewicht achterop rusten dan krijg je een fiets die heel raar stuurt. Uiteindelijk levert dit meer problemen voor je schouders op (valpartijen).
Je stuur dichterbij zetten zou eerder een goede oplossing zijn. En experimenteren met de vorm van je stuur. Handvaten kun je makkelijk vervangen, dat is het probleem niet. Hier is individuele smaak erg belangrijk.
Om echt een goede analyse te kunnen maken is het handig als je iemand een foto van je laat maken terwijl je voorbijfietst. Dan is je houding beter te beoordelen en is het makkelijker te zien of je fiets wellicht te groot of te klein is.
brilsmurf613 schreef:
ma 16 jul, 2018 11:17
btw vreemd dat er maar 1 foto meer staat, ik had er 3 geplaatst en initieel stonden er ook 3.
als je de foto's op het forum zelf laad, kun je maar 1 foto met text plaatsen, doe je er meer dan gaat de forumsoftware tegenstribbelen is mijn ervaring. Als je extern host heb je dat niet.
Je krijgt vaak gelijk heeeel veel advies als je hier plaatst he? Ik ga er nog bij doen! :D

Ik ben het met posters een dat je stuur al niet erg laag staat. Het kan wel dat hij voor jou te laag staat. Te ver weg kan ook, en als het stuur wat dichterbij komt zit je ook al rechter op, 2 cm is daarbij al flink. Als ik naar de fiets kijk zie ik dat al de vulringen onder de voorbouw zitten. Die kunnen er dus ook boven, waarmee de voorbouw lager komt. Als je dus een verstelbare voorbouw koopt met dezelfde lengte als wat je nu hebt (10 of 11 cm?, meten!) of een fractie korter, ik denk aan 1 cm, heel misschien 2, kun je die naar je toe draaien kom het stuur hoger en dichterbij. Is hij te hoog haal je een vulring eronder weg waar je nog een paar cm ruimte voor hebt zo te zien.

Een van de beste verstelbare stuurpennen is de ergotech swell, die is te vinden zo rond de 40 euro, en verkrijgbaar in 8, 10 en 12 cm lengte. Ik denk aan de 10, is je huidige voorbouw nou 9, neem dan de 8. Is het nou helemaal niks, raak je hem op dit forum wel kwijt.

Goedkopere verstelbare voorbouwen zijn er ook wel, als die ergens bij een goede fietsenmaker liggen scheelt het natuurlijk ook nog eens verzendkosten. Om te proberen waarschijnlijk goed genoeg, voor wat licht gebruik ook, maar om met bagage over slechte wegen te rijden is iets stevigers waarschijnlijk beter.
erg veel reacties idd
ik heb intussen het zadel nog een halve cm vooruit geschoven (staat nu maximaal) en ook nog een halve cm laten zakken. Ik heb het stuur ook wat gedraaid, daardoor staat het wat hoger (maar ook wat verderweg) en dat fietst aangenamer. Maar het ziet er nu toch wel wat vreemd uit, dus ik denk dat ik het nog een beetje terugdraai waardoor het minder hoog en iets dichterbij staat.
Indien ik er niet kan aan wennen ga ik kijken voor een ander stuur of stuurpen of zo'n ergotech swell.
Eerst nog maar eens een paar km mee rijden.
Hallo,
haha, het maakt toch niet uit of het er vreemd uit ziet?
Als het maar lekker fietst!
Groet, Petra.
Petra137 schreef:
za 21 jul, 2018 17:25
Hallo,
haha, het maakt toch niet uit of het er vreemd uit ziet?
Als het maar lekker fietst!
Groet, Petra.
Dat laatste is dus waar ik over schreef. Op het moment dat je heel anders op je fiets gaat zitten dan dat bedoeld is voor de geometrie van je fiets dan gaat je fiets heel rottig sturen. Dat fiets niet alleen niet lekker, het is ook gevaarlijk onder lastige omstandigheden, je beheerst dan je fiets niet meer met valpartijen als gevolg.
De afgelopen tijd heb ik (noodgedwongen) de fiets al heel wat gebruikt voor langere en kortere ritjes. De achterband van mijn andere fiets heeft namelijk een (nauwelijks zichtbare) scheur in het karkas en rijdt heel vreemd (met een soort slag/bobbel in het wiel). Ben al op zoek geweest naar een degelijk maar niet te zware (gewicht) vervangband maar de maat is niet zo courant (42-622) en de huidige schwalbe citizen banden zijn niet meer echt verkrijgbaar. Zijn vermoedelijk ook niet zo'n super banden., hoewel ik er niet echt kan over klagen. Ik blijf liefst in dezelfde breedte ipv te versmallen. Daar de spatborden heel erg aansluiten, luistert het vermoedelijk vrij nauw. Antilek laag en reflectiestreep zijn echter noodzakelijk. Ik kijk daarom momenteel naar de marathon mondial performance. Heb hem echter nog nergens in het echt gevonden. Veel fietsenwinkels hebben geen breedte 42 binnen, als ze al niet in verlof zijn. het zal dus vermoedelijk een 'blinde' internetaankoop worden.

Ik rij nog steeds veel liever op de andere fiets, dus ik denk dat het niet een kwestie van gewoon worden zal betekenen, maar van toch iets veranderen.
(ter info: ik heb geen wagen en doe alles met de fiets)
djveer schreef:
ma 16 jul, 2018 14:30
Je krijgt vaak gelijk heeeel veel advies als je hier plaatst he? Ik ga er nog bij doen! :D

Ik ben het met posters een dat je stuur al niet erg laag staat. Het kan wel dat hij voor jou te laag staat. Te ver weg kan ook, en als het stuur wat dichterbij komt zit je ook al rechter op, 2 cm is daarbij al flink. Als ik naar de fiets kijk zie ik dat al de vulringen onder de voorbouw zitten. Die kunnen er dus ook boven, waarmee de voorbouw lager komt. Als je dus een verstelbare voorbouw koopt met dezelfde lengte als wat je nu hebt (10 of 11 cm?, meten!) of een fractie korter, ik denk aan 1 cm, heel misschien 2, kun je die naar je toe draaien kom het stuur hoger en dichterbij. Is hij te hoog haal je een vulring eronder weg waar je nog een paar cm ruimte voor hebt zo te zien.

Een van de beste verstelbare stuurpennen is de ergotech swell, die is te vinden zo rond de 40 euro, en verkrijgbaar in 8, 10 en 12 cm lengte. Ik denk aan de 10, is je huidige voorbouw nou 9, neem dan de 8. Is het nou helemaal niks, raak je hem op dit forum wel kwijt.

Goedkopere verstelbare voorbouwen zijn er ook wel, als die ergens bij een goede fietsenmaker liggen scheelt het natuurlijk ook nog eens verzendkosten. Om te proberen waarschijnlijk goed genoeg, voor wat licht gebruik ook, maar om met bagage over slechte wegen te rijden is iets stevigers waarschijnlijk beter.
mijn voorbouw is momenteel 8cm (bij beide fietsen gelijk). Als ik dan zo'n swell van 8cm koop lijkt me het verschil met wat ik nu heb zeer minimaal. dan misschien toch beter een niet verstelbare https://www.ergotec.de/en/products/vorb ... -25-4.html?
neem ik dan best de lengte die best aansluit bij mijn huidige voorbouw?
Ik keek ook naar de https://www.ergotec.de/en/products/vorb ... -25-4.html. Maar die heeft geen 4 vijzen om het stuur vast te zetten, vind ik toch een groot minpunt.

Is BBB ook een goed merk? Zag ik in een fietsenwinkel hangen en daar hebben ze dit https://www.bbbwebshop.nl/nl/s/stuurpen ... results=37
brilsmurf613 schreef:
wo 01 aug, 2018 00:04
Is BBB ook een goed merk? Zag ik in een fietsenwinkel hangen en daar hebben ze dit https://www.bbbwebshop.nl/nl/s/stuurpen ... results=37
BBB is prima.
Als je iets gaat bestellen bestel dan ook wat kabels erbij.
Ik heb zo het idee (op de eerste foto) dat je rechter derailleurkabel het niet gaat redden om het stuur nog hoger te zetten.