Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies! Vsf of...? - Forum Wereldfietser

Fietsadvies! Vsf of...?

Dag allemaal,

Ik zoek een fiets, en maak graag gebruik van jullie advies.
De vragenlijst op de wiki geeft een error, dus ik kan niet beloven dat ik in een keer de juiste achtergrond info geef. Maar ik probeer volledig te zijn:
- ik zoek een vakantiefiets om in september dit jaar een maand mee weg te gaan, en hopelijk vele keren daarna
- ik verwacht binnen Europa te blijven
- ik hoef de fiets niet ook voor woon-werkverkeer te gebruiken
- ik ga kamperen, dus neem bagage mee
- klimmen zie ik als noodzakelijk kwaad, dus ik verwacht geen uitgebreide bergtochten te gaan maken
- ik heb eerder fietsvakanties gedaan in NL, België, Frankrijk, Zwitserland en Engeland. Toen steeds op een tweedehands Gazelle Bahia. Die fiets beviel goed qua houding, maar is inmiddels flink versleten. En gek genoeg in versleten staat gestolen trouwens.
- ik houd van een ietwat sportieve zit. Geen diepe racefietshouding maar wel licht voorover
- ik ben lang, 1.88, met in verhouding lange benen, dus kom snel bij een mannenframe uit, wat prima is
- ik ben niet heel technisch dus onderhoudsvriendelijk is een pre
- mijn budget laat me nu toe een wat betere fiets te kopen,maar blijft beperkt en ik hoef ook geen uitgebreide technische snufjes
- ik fiets geloof ik relatief veel op de zwaardere versnellingen, mocht dat relevant zijn
- ik vind het fijn als een fiets licht is
- tweedehands is zeker een optie
- ik woon in den haag maar wil best een eindje reizen (ov!) als dat nodig is.
- ik kan ca 700 euro besteden tweedehands of ca 1000 euro nieuw (ivm fietsenplan)

De vsf t 400 werd hier aangeraden, maar kan ik nergens meer vinden. Is de vsf t 300 een geschikt alternatief wat jullie betreft? Of andere suggesties?

Alvast veel dank!
Maaike
Hoi Maaike,

Een VSF T-400 heeft 26" wielen zover ik weet en aangezien je in Europa blijft en lang bent is er geen reden voor 26" te kiezen. 26" wordt sowieso steeds minder gangbaar en vandaar dat je de T-400 waarschijnlijk niet meer makkelijk kan vinden.

Ik kan de T-400 wel nog op de site vinden en dan is die beduidend duurder en als ik hem met de T-300 vergelijk dan zijn voor de T-400 iets betere onderdelen gebruikt maar de T-300, voor het gebruik dat je voor ogen lijkt te hebben, ook prima geschikt.

Hoewel het niet je eerste fietsreis is, geeft het document De eerste keer op fietsvakantie wel een goede intro wat betreft fietsen. Tweedehands zou er zeker iets goeds voor €700 of minder te kopen moeten zijn maar heel vaak zal er wel iets aan moeten gebeuren, wat dat betreft is een cursus handig.

Wanneer heb je de fiets nodig?
Er is geen reden om voor 26” te kiezen? Kom op, als je een derailleurfiets hebt en vrij fors bent en met bagage gaat rijden is 130kg op een 28” wiel de max, met een goed gebouwd wiel. Met een 26” wiel kun je door naar 150kg+. En ga je voor 48spaaks...dan kun je laden tot en met, zowel in 28” als 26”.

Ik zou zeggen, waar kom je vandaan en wie zit er bij je in de buurt? Met je budget kijk je wel naar 2e hands Koga’s, Avaghon’s, Santossen e.d. Je kunt lastig iets goeds vinden nieuw voor dat geld, dan ga je toch meer richtig de 2k.
Shadow schreef:
vr 13 jul, 2018 23:18
Er is geen reden om voor 26” te kiezen? Kom op, als je een derailleurfiets hebt en vrij fors bent en met bagage gaat rijden is 130kg op een 28” wiel de max, met een goed gebouwd wiel. Met een 26” wiel kun je door naar 150kg+.
Ik heb nooit begrepen waarom een wiel ineens zoveel sterker zou worden als alleen de spaken een klein stukje korter zijn. Vroeger was het zelfs zo dat gezegd werd dat je een 26"nodig had omdat 28" niet sterk genoeg was; nu is er nauwelijks meer een 26" vakantiefiets te vinden. Over mode gesproken.
Ik denk dat dit een mythe is die ooit ontstaan is toen er in 28" wielen nog vaak lichtere en zwakkere velgen gebruikt werden terwijl op de mountainbikes, die voor het ruwe werk bedoeld waren, al zwaardere in zwang waren.

Ik heb zelf, dwz mijn fietsen, beide wielmaten en zie inderdaad wel dat de bandenkeuze voor 26" flink aan het afnemen is.

Voor Maaike: bedenk dat een tweedehands fiets van bijvoorbeeld 850 euro uiteindelijk - na vervangen van nodige onderdelen en dergelijke - beter of aantrekkelijker moet zijn, om welke reden dan ook, dan een even dure nieuwe VSF T-100 of bijvoorbeeld een goedkopere T-50 waar je nog wat veranderingen aan laat doorvoeren. Op een tweedehands fiets zit namelijk geen garantie.

De T-400 staat gewoon in de folder: https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/kat ... g-hs33-769
Maar het zal vast zo zijn dat hij zelden in winkels staat. Misschien staat er wel ergens een en komt hij in de opruiming.
Ik ben vrij zwaar en met 28” derailleurwielen altijd ellende gehad, maar goed. Je hebt een punt over de bandenkeuze btw.
beste MaaikeCatharina,

ik zou zeggen: kijk eens op marktplaats.nl rond en zoek bijv. op 'vakantiefiets' en je ziet allerlei fietsen. blijf een paar honderd euro onder je budget, zodat je wat speling hebt voor onderhoud, een nieuwer/degelijker achterwiel of een drager en dan heb je veel keuze.
denk ook even terug aan je Gazelle qua framemaat ongeveer en hoe je er op zat.
dan is bijvoorbeeld dit misschien iets voor je: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
zo'n fiets is naar je zin te maken door er bijvoorbeeld ook jouw model stuur en zadel en pedalen op te zetten.

groet! hoogframe
Kijk dat vergat ik weer op te schrijven, +1!
Dank voor jullie uitgebreide reacties en meedenken! Ik ben niet zo zwaar, dus denk dat de 26" of 28"banden in mijn geval niet echt uitmaken, afgaande op de redenering.

Ik ben er door bezoek aan een fietsenzaak inmiddels achter gekomen dat een vsf t-300 zelfs in maat 62 te klein is! Er blijkt een speciaal xxl-model te bestaan, die ook steviger is. In een ander berichtje op wereldfietser vond ik al dat mensen hier goede ervaringen hebben met die fiets. Nadeel: met 1300 euro toch wel echt een beetje boven mijn budget. In Duitsland vond ik een aanbieding van de vsf xxl voor 800 euro (https://www.zweiradladen-aurich.de/shop ... hs22-2017/), maar die heeft een nexus 8 in plaats van derailleur. Is dat handig als vakantiefiets? Met fietsenplanverrekening zou die fiets mij 500 euro kosten, wat fijn is.

De fietsen die jullie tipten op marktplaats zijn op basis van bovenstaande vrees ik te klein...Een koga 62 zou nog kunnen, weet ik op basis van de fiets van een vriend (koga terraliner) waar ik wel goed op pas.
Op marktplaats zag ik nog deze optie:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618
Een Nexus 8-naaf is geen optie voor een vakantiefiets.
De Koga is niet de nieuwste maar als deze goed onderhouden is dan krijg je deze niet versleten.
Ik zou er wel een ander stuur opzetten, zo'n spaghettistuur is alleen maar zwaar en lastig met een stuurtas, en een nieuw Axa-slot met een losse ketting erbij om de fiets aan een lantaarnpaal vast te kunnen zetten. Het type slot wat erop zit is makkelijk te manipuleren. Verder een set goede banden en dan kilometers maken.
Success
Hoewel ik de Reitsema-route wel op een VSF met Nexus-8 heb gedaan, zou ik ook geen Nexus-8 aanraden, tenzij je alleen "rivier-routes" rijdt, het versnellingsbereik aan de onderkant (de bergversnellingen) is te beperkt.

Ik ben wel een verbaast dat een VSF T-300 in maat 62 te klein is, een zadel kan je hoger zetten en VSF fietsen vallen vaak groot wat betreft "reach" groter dan Koga zover ik weet.

De Koga op marktplaats lijkt ook mij me een prima optie.
Een 62 is, normaal gezien, bij 188cm lengte al te groot, dus bij gevalletje lange benen veeel te groot. Zeker bij VSF die bekend staan om hun lange frames.
Even opgezocht: De T-XXL 60cm damesframe(2017) heeft een lengte van 609mm. Echt te groot dus.
https://www.fahrradmanufaktur.de/de/pdf ... edaten.pdf
gios schreef:
zo 15 jul, 2018 23:44
Een 62 is, normaal gezien, bij 188cm lengte al te groot, dus bij gevalletje lange benen veeel te groot.
Deze snap ik niet? Zeker omdat ik er in de winkel op gezeten heb en op gefietst heb en de conclusie heel duidelijk was: te klein. Ik weet het ook niet, misschien ben ik langer dan ik altijd dacht?

Mooi dat jullie denken dat de koga geschikt is! Ga ik eens kijken of die nog beschikbaar is...
MaaikeCatharina schreef:
zo 15 jul, 2018 23:58
gios schreef:
zo 15 jul, 2018 23:44
Een 62 is, normaal gezien, bij 188cm lengte al te groot, dus bij gevalletje lange benen veeel te groot.
Deze snap ik niet? Zeker omdat ik er in de winkel op gezeten heb en op gefietst heb en de conclusie heel duidelijk was: te klein. Ik weet het ook niet, misschien ben ik langer dan ik altijd dacht?

Mooi dat jullie denken dat de koga geschikt is! Ga ik eens kijken of die nog beschikbaar is...
Omdat je bij lange benen relatief gezien een kort bovenlichaam hebt. Als je dan dus een langer frame(hoe groter het frame, hoe langer het is) hebt, dan zit je snel te gestrekt... daarbij gebeurt het regelmatig dat fietsenmakers het verkeerde advies geven...helaas.
MaaikeCatharina schreef:
zo 15 jul, 2018 23:58
gios schreef:
zo 15 jul, 2018 23:44
Een 62 is, normaal gezien, bij 188cm lengte al te groot, dus bij gevalletje lange benen veeel te groot.
Deze snap ik niet? Zeker omdat ik er in de winkel op gezeten heb en op gefietst heb en de conclusie heel duidelijk was: te klein. Ik weet het ook niet, misschien ben ik langer dan ik altijd dacht?

Mooi dat jullie denken dat de koga geschikt is! Ga ik eens kijken of die nog beschikbaar is...
Wij kunnen niet zien hoe die VSF in de winkel was afgesteld en hoe jij er op zat. In onderdelen en afstelling zit soms nog meer variatie dan in de framelengte
Op de foto van de Koga kun je wel zien dat het zadel tamelijk ver naar voren staat. Het zou niet vreemd zijn als de zit erop wat vreemd is, al zie ik op straat wel vaker mensen erg ongelukkig op hun fiets zitten.
Beste Maaike,

Je zal op dit forum veel verschillende meningen horen en uiteenlopende adviezen krijgen. Maar dat een 62 cm te klein is voor iemand van 1.88 zal de meesten wat vreemd in de oren klinken. Ik denk niet dat je met die maat frames gelukkig wordt.
Zat er toevallig een heel korte stuurpen op?
En bij welke zaak ben je in Den Haag gaan passen? Beer?
Ah, verhelderend! Het 'te klein' zat in het niet kunnen strekken van de benen bij het trappen. Stuurpenhoogte heb ik niet op gelet. Was trouwens in Utrecht, bij kok fietsen. Is Beer in den haag een aanrader? Woon ik vlakbij. Of andere zaak in den haag?
MaaikeCatharina schreef:
ma 16 jul, 2018 20:54
Ah, verhelderend! Het 'te klein' zat in het niet kunnen strekken van de benen bij het trappen. Stuurpenhoogte heb ik niet op gelet. Was trouwens in Utrecht, bij kok fietsen. Is Beer in den haag een aanrader? Woon ik vlakbij. Of andere zaak in den haag?

Mijn hemel dan zet je het zadel toch hoger? Als dat al te lastig is voor een verkoper, of ben je er gewoon op gaan zitten en heb je zelf die conclusie maar getrokken?
Ik ben 1,98 en rij momenteel op een 56cm frame, dat wel een bovenbuislengte heeft van 63cm, laat dat nou belangrijk zijn, dat noemen ze stack and reach in goed Nederlands :wink:
Dus, binnenbeenlengte opmeten, uitkomst x 0,66 voor een frame met horizontale bovenbuis en x 0,55 voor een frame met aflopende bovenbuis, dan krijg je bij benadering je framehoogte en dan gaan de effectieve bovenbuislengte en afstand van het balhoofd tot hartlijn trapas een rol spelen, wat je dan nog kan variëren zijn zadelhoogte, zadel voor-achter (paar cm maar heel belangrijk), stuurhoogte en stuurpenlengte. Dan is jouw verhouding benen - lijf ook nog eens belangrijk en bij welke zithouding je prettig voelt.
Ik denk niet dat Kok fietsen dit allemaal besproken heeft?
Zeker niet!
Er zijn in Den Haag een aantal prima zaken, in Rotterdam heb je bike4travel nog, die weten ook van hoe en wat maar gezien je budget zou ik het bij de Kogadealers in je buurt proberen.