door
math » za 14 jul, 2018 13:02
Je kunt de GDMBR op elke stevige reisfiets rijden, maar een fiets met geveerde voorvork is wel een stuk comfortabeler op de veel aanwezige washboards en rotsige bospaden. Ik neem aan dat je Rockhopper voorvering heeft.
29" wielen rollen iets beter dan 26" en sturen wat rustiger, maar dat verschil is ook weer niet heel groot. Een nadeel van een 26" MTB is wel de korte wielbasis, waardoor je de tassen ver naar achteren moet hangen om 'heelstrike' te vermijden. Daardoor komt het zwaartepunt naar achteren te liggen wat je met voortassen moet compenseren voor het stuurgedrag. Ik reed de GDMBR op een 29" MTB zonder voortassen en vond dat fijn.
Als je wielen 32-spaaks zijn, zou ik me om de sterkte niet ongerust maken als je brede banden monteert. Brede niet te hard opgepompte banden zijn de beste bescherming voor je wielen. Alle schokken worden als door een zacht kussen opgevangen. Daardoor wordt de belastingspiek over een langere tijd uitgesmeerd, dus een lagere piekwaarde.
Je hebt je remmen niet gespecificeerd. Schijfremmen of Magura velgremmen zijn zeer aan te bevelen. Bij schijfremmen is een 18 cm schijf bij de voorrem aan te bevelen. Ik heb op een lange afdaling met een 16 cm schijf 'vapor lock' gehad, door oververhitting, wat nooit meer voorgekomen is nadat ik een 18 cm schijf heb laten monteren.
In het algemeen loop je m.i. met een goed onderhouden gebruikte fiets minder risico dan met een nieuwe.