Additionally, paste this code immediately after the opening tag: meten trapas - Forum Wereldfietser

meten trapas

Hallo, techneuten,

Mijn vraag is ik wil een andere trapas kopen, en vroeg mij af hoe kan je nu het beste weten/meten welke as je moet kopen. Ik bedoel, kan je ook aan de buitenkant meten hoe groot deze is of moet je deze er altijd eerst uit halen.

Dit heb ik natuurlijk ook geprobeerd, maar deze as zit zo vreselijk vast, dat ik hem er niet uit kan draaien. Heeft iemand nog suggesties?

Mario, die zijn stalen 2 de hands giant 26 inch stalen granite aan het op knappen is.

Dit heb ik natuurlijk ook geprobeerd, maar deze as zit zo vreselijk vast, dat ik hem er niet uit kan draaien.
Eeh, een vraag, maar hoe kan je er een nieuwe inzetten als je de ouwe er niet uitkrijgt?

Het loshalen. Een trapas heb ik nog niet los moeten maken, maar biuj trappers werkt:
- kruipolie
- cola
- er een brander opzetten en dan laten schrikken met koud water
meestal wel. Maar of je dat bij je trapas wil proberen...

Succes iig!

Groet,
Maurits
mario schreef:Hallo, techneuten,

Mijn vraag is ik wil een andere trapas kopen, en vroeg mij af hoe kan je nu het beste weten/meten welke as je moet kopen. Ik bedoel, kan je ook aan de buitenkant meten hoe groot deze is of moet je deze er altijd eerst uit halen.

Dit heb ik natuurlijk ook geprobeerd, maar deze as zit zo vreselijk vast, dat ik hem er niet uit kan draaien. Heeft iemand nog suggesties?

Mario, die zijn stalen 2 de hands giant 26 inch stalen granite aan het op knappen is.
Bij Shimano staan de maten op de as vermeld maar dan moet je hem er dus eerst uit hebben. In ieder geval meet je gewoon van buitenkant as naar buitenkant as. Met een schuifmaat gaat dat ook als de as er nog in zit. 118 en 121 mm zijn veel voorkomende maten.

En verder? Draai je de goede kant op? Normaal is naar links draaien los bij rechtse (normale) schroefdraad. Maar, er zijn ook brackets met links getapte schroefdraad erin, dan is losdraaien dus juist de andere kant op. En losdraaien aan de rechterkant van de bracket dus daar waar de kettingbladen hebben gezeten.
mario schreef:Hallo, techneuten,

Als je weet welk crankstel je hebt kun je het ook opzoeken
Gereedschap in de bankschroef, en het frame er boven op prikken. Links heeft rechtse draad, rechts is links en draai je dus vast om los te krijgen.