Ik kijk naar andrijving als een prototype en geen final product.
Als ik doorheen kijk zie nog 3..4 nog niet genoemde problemen, maar allel zijn makelijk op te lossen.
Ik find de twee innovatie in deze prototype interessant
1. Cardan aandrijving met versnelling
2. Enorm hoge efficiency bij de rollende tandwielen – Ik vraag me af kun je een versnellingsnaaf op deze principe maken?
Ik zie ook de mogelijke potentie voor een toekomstige product.
@ math – Ik beschrijf wat ik doe tijdens de film kijken. Ik begin met een open mindset en ik zoek naar de geniale ideas achter, de kleine en makelijk oplosbare problemjes laat ik naar achtergrond. Ook kijk ik naar wat je kan met deze product en niet wat je niet kan.
Direct naar jouw vrag
De getallen zijn grof. Een goede engineer kan altijd de ordegroten bepalen – praten wij over 1% of over 10% of over 50%. Efficiency van de tandwielen heb ik ze in mijn hoofd ,zoals ooit /25jaar geleden / geleerd op TU mechanica cursus.
Ik neem aan dat Cardaan eficienty is 100% en alle verlies komt van de tandwielen en bijbehorende zijkrachten. Mooi te zien in SolidWorks simulatie. Helaas geen eigen film
https://www.youtube.com/watch?v=9P-01CMfuQ4
Bij een rechte tandwiel heb je redelijk “sliding fricton”- geen idee hoe heet dit in Nederlands.
Het leuke van deze systeem is dat je heb “rolling friction” – trouwens soortgelijk wrijving heb je mij een ketting- kettingroller draait rond de tand. Eigenlijk de ketting is een technische wonder
n = n1 * n2 = 0.9*0.95 = 85%
Waar
n1 – efficency van voorblad→ Cardaan . Here de gear ratio is hoog 6:1 schat ik. Dus lagere eficienty
n2 – efficency van cardaan naar achterwiel
85% zegt excell maar mij hersens zegt ong 80% – Dus normaal is 20% verlies en deze is 1% , dat triggers mij neuron netwerk –> Kijk uit. Attentie Atentie – meer hersencellen inschakelen – er is iets nieuw. Zo binnen 2..3 minuten film kijken leer ik iets nieuw.