Om toekomstige lotgenoten te kunnen helpen post ik hier hoe ik het doortrappen van mijn rohloff naaf heb kunnen verhelpen.
Na tien maanden reizen door Turkije en Iran verloor ik af en toe spanning bij het trappen en bleek de rohloff door te trappen. Na het afspeuren van dit forum vond ik mogelijke oplossingen. De laatste, die mij het minst logisch leek bracht soelaas. De achteras minder vast aandraaien.

Ik vraag me af hoe dit kan verklaard worden. Het doortrappen kwam namelijk niet voor vanaf ik mijn wiel had aangedraaid. Het gebeurde na en lange tijd niet aan mijn achteras gekomen te zijn. Wie weet de verklaring.
Nog wat details.
-Ondertussen net aan de 5000 km na vorige olie wissel, het doortrappen begon rond de 4500 en verergerde stelselmatig. Naaf heeft er 7500 km opzitten.
-Alle versnellingen lijken last te hebben. Meest oovalen in 7 en 8 (worden ook meest gebruikt).
-we fietsen hier in de hitte. Elke dag tot 40 graden. Uitschieters tot 45 graden.

Dankzij dit forum kan ik nu gerust het Turkmeense avontuur aanvatten: 500 km woestijn in 5 dagen met een stevige wind tegen.