Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenkeuze Marokko - Forum Wereldfietser

Bandenkeuze Marokko

Dag allemaal,

Ik lees hier al een tijdje mee, maar nu pas men eerste post.
Het plan is om in augustus een 3 tal weken te gaan fietsen in de Atlas.
De focus ligt op voornamelijk op de onverharde passen.
Op men fiets zitten nu Schwalbe Big Apples (50-559), prima voor hier, maar ik had er dus graag iets anders opgezet voor het onverharde werk in Marokko. Tussen band en liggende achtervork is er nog voldoende plek, maar bij de ketting op het kleinste verzet meet ik 9mm tussen band en ketting. Het kan dus breder, maar niet erg veel.
De banden zouden, wanneer terug thuis, weer plaats moeten ruimen voor de Big Apples.
Iemand een suggestie?
In Marokko fiets je over het algemeen over droge tracks met and en rotsen. 50mm Big Apples kunnen dat prima aan. Mocht je echt meer grip willen hebben dan kan je kiezen voor Schwalbe Racing Ralph.
Het is niet zo zoals in bv de Ardennen dat je over modderige glibberige paden heen dendert waar grip echt wel een ding is,
Ik zou Marathon Mondials nemen, oersterk en lopen niet al te zwaar. Wel de vouwversie pakken.
Ik sluit me aan bij de mondials dat is toch wel de band waar ik met vertrouwen overal naar toe zou gaan. Maar als het inderdaad droog is (waarschijnlijk, maar ik ben persoonlijk niet bekend met de wegen/weer van Marokko) voldoen je big apples of de marathon almotions ook al.
Bedankt voor de reacties.

De 50mm Big Apples vallen bijzonder smal uit op mijn velgen. Ik dacht in Marokko misschien stukken los zand tegen te komen, vandaar men idee om meer grip te willen. Een vriend heeft nog een nieuw setje 50mm Mondial vouwbanden liggen die ik kan overnemen. Eerst misschien eens kijken hoe breed die uitvallen.
Wat voor velgen heb je dan? Op standaard 19mm velgen zijn het geen balonbanden misschien, maar breed zat. Ik rij zelf op 50-559 Marathon Mondials op m’n Giant mtb. Bevalt goed, maar op m’n Big Dummy rij ik 63-559 Maxxis Hookworm, ja dat is breder, veeeel breder ook nog omdat die op 25mm velgen liggen.
Tzijn Ryde Andra 30 velgen, de Big Apples meten 43-44 mm op hun breedste.
Dat is niet gek breed idd, ik heb opgezocht dat Andra 30’s ook 19mm intern zijn, net zoals mijn Sputniks. Je kan verwachten dat de Mondials even breed uitvallen op die velg. In principe kom je er wel mee weg hoor, je kunt eventueel nog voor Mondials of Almotions in 55-559 gaan, klein beetje extra...

Ik heb even gemeten voor je;
E57B4F02-FD4A-4C17-A298-ECF60A19CF72.jpeg
47mm voor een Mondial 50-559 op een 19mm velg. Druk ongeveer 4 bar. Vouwversie.
Tja voor echt los zand zal je misschien toch naar veel breder moeten gaan. Ik heb zelf almotion 55, ik heb een klein stukje strand (echt los zand) gedaan afgelopen vakantie maar erg vrolijk werd ik er niet van. Het ging in heel laag verzet maar niet van harte, dat is toch meer fatbike banden die je dan wilt. Ik weet dus niet of je stukjes woestijn mee wilt pakken maar buiten dat blijf ik bij de mondial voor jouw trip. Zeker gezien je zo te zien niet veel bredere banden kan pakken zonder drastische aanpassingen aan je fiets.