Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS tracks online maken - Forum Wereldfietser

GPS tracks online maken

Ik ken verschillende websites waarmee ik redelijk tot goed GPS tracks kan vervaardigen. Maar geen van die kan ergens binnen een track niet-magnetische (dus zonder routering) aanpassingen voor elkaar krijgen. Ik heb daar echter soms wel behoefte aan.

[EDIT:] Mijn behoefte is niet duidelijk geformuleerd. Wat ik wil is een bestaande track aanpassen, zomaar ergens middenin, zonder routering.

Bij GPSies en Bikemap kun je tijdens het tekenen wisselen tussen routering (wat ik doorgaans erg handig vind, hoewel niet zo bij Bikemap want die slooft zich uit om allerlei minuscule weggetjes voorrang te geven) en volledig handmatig. Maar het probleem waar ik voorsta is dat ik achteraf een aanpassing wil doen, zonder routering. Daar schiet elke site die ik ken tekort.

Websites die tekenen met routering die ik ken:
- GPSies
- bikemap.net (ik ben niet erg dol op deze website)
- bikeroute toaster (lijkt niet meer onderhouden te worden).

Weet iemand een geschikte voor mij?
Uit het topic van Leon, volgens mij kan https://www.gpscoordinaten.nl/ een route tekenen zonder automatische routering.

Verder zou het denk ook in Basecamp moeten kunnen, dat gebruik je niet zelf maar een programma als Viking kan dat ook.
Bikeroutetoaster werkte een jaar of 8 geleden nog heel goed. Ik heb er toen veel aan gehad bij het maken van de frontlijnroute, maar sinds enkele jaren is het inderdaad een baggersite. Voor de Kanaalroute gebruikte ik vooral bikehike; met name handig voor het plannen van routes in de UK vanwege de Ordnance Survey kaartjes in de rechterbovenhoek.
Nu werk ik bijna alleen nog met de gratis versie van ridewithgps. Hiervoor moet je wel eerst een account aanmaken.
Ik weet niet zeker of ik je vraag helemaal begrijp, maar bikemap kan niet magnetisch routes trekken. Probeer tijdens het route maken op het magneet-icoon te klikken, deze verandert dan in een niet-magnetische routering..
Ook bij gpsies kan je bij het tekenen van een track gewoon "volg wegen" aanvinken of uitzetten. In jouw geval zal je hem dus uit willen zetten.
Je kan het zelfs zo doen dat je alleen voor bepaalde stukken de track de wegen niet laat volgen maar het meerendeel wel, dat kan soms handig zijn als de routering zegt dat je ergens niet door kan, terwijl je weet dat het in het echt wel kan.
Ik heb laatst inderdaad Viking gebruikt om een GPS track zo aan te passen dat ie een stukje gras door de berm pakt tussen twee niet-aansluitende wegen, wat met een routeplanner nooit zou zijn gelukt. Ik heb dit achteraf gedaan bij een track die uit Google Maps komt.
QMapsHack is een andere vergelijkbaar tool, net als Basecamp.
Het was wel veel gepruts met punten verschuiven, dus wellicht zijn er betere oplossingen, of moet ik die Viking nog wat beter onder de knie krijgen.
Ik gebruik deze . Je vult links de plek in waar je wilt beginnen. Je kan kiezen uit een rij opties waarmee je die route wil rijden en of deze kort mooi enz moet zijn. Op de kaart zet je een punt waar je naar toe wil en de wegen worden voor je uitgerekend. Zelf kijk ik met StreetView of het de wegen zijn die me bevallen en zo stoei ik de rit bij elkaar.
Mijn behoefte is niet duidelijk geformuleerd. Wat ik wil is een bestaande track aanpassen, zomaar ergens middenin, zonder routering.

Bij GPSies en Bikemap kun je tijdens het tekenen wisselen tussen routering (wat ik doorgaans erg handig vind, hoewel niet zo bij Bikemap want die slooft zich uit om allerlei minuscule weggetjes voorrang te geven) en volledig handmatig. Maar het probleem waar ik voorsta is dat ik achteraf een aanpassing wil doen, zonder routering. Daar schiet elke site die ik ken tekort.
Bij Ridewithgps kan je tussen iedere twee routepunten kiezen voor routeren of zelf lijn trekken. Soms erg handig als je zeker weet dat je er kunt fietsen en je route er niet langs wil, soms ben ik te eigenwijs en blijkt een trap oid te liggen.
De route die ik in RouteYou zelf heb gemaakt kan ik wijzigen. Nooit geprobeerd om een route van het internet te plukken en deze naar mijn wens aan te passen.
bikelike schreef:
di 10 jul, 2018 11:56
Mijn behoefte is niet duidelijk geformuleerd. Wat ik wil is een bestaande track aanpassen, zomaar ergens middenin, zonder routering.

Bij GPSies en Bikemap kun je tijdens het tekenen wisselen tussen routering (wat ik doorgaans erg handig vind, hoewel niet zo bij Bikemap want die slooft zich uit om allerlei minuscule weggetjes voorrang te geven) en volledig handmatig. Maar het probleem waar ik voorsta is dat ik achteraf een aanpassing wil doen, zonder routering. Daar schiet elke site die ik ken tekort.
Voor het aanpassen van tracks gebruik ik Mapsource. Bij aanpassingen achteraf maak ik eerst online (in bijvoorbeeld ridewithgps) een nieuwe track van het te wijzigen stukje van een fietsroute. Vervolgens zet ik deze track in Mapsource, samen met de ongewijzigde track. In Mapsource kun je met knippen en plakken in een handomdraai wijzigingen in tracks aanbrengen. (Dit schijnt ook te kunnen in Basecamp, de onhandige opvolger van Mapsource, maar dat is mij nog nooit gelukt.)
Mapsource kun je ook vele malen openen, zodat je gelijktijdig verschillende tracks in verschillende vensters kunt bewerken.
Een programma waarbij je routes over elkaar kunt leggen zou wel erg fijn zijn.
bikelike schreef:
di 10 jul, 2018 11:56
Mijn behoefte is niet duidelijk geformuleerd. Wat ik wil is een bestaande track aanpassen, zomaar ergens middenin, zonder routering.

Bij GPSies en Bikemap kun je tijdens het tekenen wisselen tussen routering (wat ik doorgaans erg handig vind, hoewel niet zo bij Bikemap want die slooft zich uit om allerlei minuscule weggetjes voorrang te geven) en volledig handmatig. Maar het probleem waar ik voorsta is dat ik achteraf een aanpassing wil doen, zonder routering. Daar schiet elke site die ik ken tekort.
Met Garmin Basecamp kan dat.
keesswart schreef:
di 10 jul, 2018 12:33
bikelike schreef:
di 10 jul, 2018 11:56
Mijn behoefte is niet duidelijk geformuleerd. Wat ik wil is een bestaande track aanpassen, zomaar ergens middenin, zonder routering.
(Dit schijnt ook te kunnen in Basecamp, de onhandige opvolger van Mapsource, maar dat is mij nog nooit gelukt.)
Gegoogleld op move track point in basecamp leverde deze link: https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... C9FB8.html :
garmin.com, niet op dit forum, schreef: Editing Track Points on the Map

1. Right-click a track, and select Show on Map.
The track appears on the map as a colored line.

2. From the toolbar, select hand tool.

3. Hover the mouse over the track.

4. Select an option:

* To add new points to a section of the track, hold Alt on your keyboard, and drag a section of the track.

* To move a point, hold Alt on your keyboard, and drag the point.

* To delete a point, right-click the point, and select Delete Track Point.

* To divide the track, right-click the track, and select Split Track Here or Split Track At Segment. The selected track points are removed from the original track and added to a new track.
Edit: De tovenaar denkt mischien dat hij mij voor was maar als je het niet uitlegt....
Leon schreef:
di 10 jul, 2018 12:55
Edit: De tovenaar denkt mischien dat hij mij voor was maar als je het niet uitlegt....
Ik denk helemaal niets Leon. Ik ben ook niet van plan iets uit te leggen als iemand nog nooit met Basecamp heeft gewerkt, bovendien is het heel erg gecompliceerd om Basecamp te doorgronden. Er staan vast wel ergens youtube filmpjes van. Overigens ben ik geen fan van Basecamp, al helemaal niet sinds die laatste update, en gebruik liever Mapsource.
Ik ben ridewithgps aan het bestuderen, en het ziet ernaar uit dat ik alles daarmee kan doen. Morgen hoop ik wifi in de 5 treinen :-( van Oostenrijk naar Amsterdam te hebben, dan ga ik eraan werken :-).

Thanks, guys!
bikelike schreef:
di 10 jul, 2018 13:23
Morgen hoop ik wifi in de 5 treinen :-( van Oostenrijk naar Amsterdam te hebben, dan ga ik eraan werken :-).
Hier en daar experimenteert Deutsche Bahn met internet in regionale treinen, maar ik zou er niet teveel van verwachten. Succes ermee! :wink:
Persoonlijk vind ik nog altijd de combinatie van MapSource en Basecamp de meest ideale manier.
Open Basecamp en ga met het 'route-gereedschap' te werk. Zoals reeds gezegd weigert dit gereedschap bij weggetjes en paden soms alle dienst maar probeer zover mogelijk te geraken. Druk op escape en begin na het pad of de weg opnieuw en ga zo te werk tot je het einddoel bereikt hebt. Je hebt nu x-aantal routes.
Je kan nu stuk voor stuk de routes met de behulp van de rechtermuisknop omzetten in tracks.
Selecteer de tracks (CtrlA-CtrlC) en kopieer naar Mapsource bij Tracks. Je kan nu de tracks zeer makkelijk aan elkaar hangen zodat je ook een verbinding krijgt bij de onmogelijke stukjes route in Basecamp.
Met een beetje handigheid maak je op deze manier zeer makkelijk en in een mum van tijd een perfecte track.
Op deze manier heb ik al tientallen 'lange' fietstochten in elkaar gestoken. Als je ziet wat er al niet verschijnt van 'tracks' op het internet...??? en dan heb ik het over de kwaliteit. Je kan soms met moeite achterhalen welke weg nu eigenlijk bedoeld wordt.
Hopend hiermee iemand te helpen...
Je kan met deze methode uiteraard ook alle tracks naar believen aanpassen
Misschien is her goed hier te wijzen op de mogelijkheid in Basecamp een deel van de route "direct" te maken: maak twee waypoints, laat Basecamp een track/route maken en trek dit deel tussen beide waypoints recht met behulp van het potlood; de rest van de track wordt niet gewijzigd. Ik gebruik dat nogal eens als een route/track bijvoorbeeld weigert een rivier te passeren terwijl ik zeker weet dat hier een varend pontveer is.