Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga terraliner, maar waarop te letten? - Forum Wereldfietser

Koga terraliner, maar waarop te letten?

Beste,

vandaag een beetje aan het zoeken geweest naar een leuke snelle fiets om toch wat meer te kunnen genieten van mijn woonomgeving.

Bij de lokale FM staat een aardige Koga, een terraliner in het blauwe, stalen kader met LX afmontage (volgens de FM, deraileurs idd LX) met cantilever remmen en gripshifts.

Nu is mijn vraag eigelijk, waar kan ik terug vinden hoe oud deze fiets is, en waar ik op moet letten als ik een test rondje ga fietsen om te zien ofdat deze fiets nog zeg bijna 400 euro waard is.

Bijvoorbaat dank voor de info!

Bas

Op de site van Koga kun je een paar jaar terugkijken en zien uit welk jaar jouw model komt. http://www.koga.com/nl/collection.asp?collection=7

Eric Schuijt schreef:Op de site van Koga kun je een paar jaar terugkijken en zien uit welk jaar jouw model komt. http://www.koga.com/nl/collection.asp?collection=7
Helaas, als hij (origineel) cantilevers heeft staat is ie van voor 2001. Zaten er toen al gripshifts op deze Koga's?
Dat er cantilevers opzitten kun je dus als een voordeel uitbuiten, want er is niks mis mee. Handigste is om er zwarte Kool Stop remblokken op te zetten, dan hoef je maar om de 10000 km iets aan de remmen te prutsen. Maar de fietsenman kun je dus wel vertellen dat dit wel erg ouderwets is en nog een aardig stukje van de prijs afsnoepen.
Voor jouw gebruiksdoel is dit in ieder geval een fijne fiets, mist juiste maat en afstelling natuurlijk.
Waar je naar moet kijken is afhankelijk van waarvoor de fiets kennelijk gebruikt is. Bij ruw gebruik willen er nog wel eens beschadigingen optreden aan het frame rond de trapas, vooral door eraf gelopen kettingen. Bij alledaags gebruik kan het roestduiveltje toegeslagen hebben en bij slecht kettingonderhoud kunnen de kransjes en voorbladen sterk versleten zijn.
Je hebt ook kans dat de spaken van het achterwiel slap staan, maar hoe je dat aan de fietsenmaker uitlegt kan nog moeilijker zijn dan hoe je het beoordeelt.
Maar je hebt ook kans dat het een puike fiets is die alleen op zondagmiddag in de zon gebruikt is.
Beoordeel in ieder geval alles aan de fiets en schat in wat je de eerstkomende 1000 km moet vervangen.
Succes,
Leon

Let vooral bij het testritje of je er echt lekker op zit, is het voor jou inderdaad de goede maat, onderdelen zijn vervangbaar, bij een frame kan je er niet zomaar ff iets anders van maken.

Hi, even een update.

na eens bij daglicht goed gekeken te hebben naar deze fiets bleek al snel dat het gevraagde bedrag veel te veel was voor de staat van de fiets. Naast een aantal vreemde scheuren in de lak leek het erop dat zowel de ketting als de ketting wielen aardig richting vervanging gingen.

Nu voor exact hetzelfde bedrag een andere cross/ fitness fiets aangeschaft, alu frame-pje met deore/lx afmontage. Rijdt super!

Moet wel eerlijk bekennen dat ik even moet wennen aan echt een totaal andere fiets, rijdt nu reeds 14 jaar met 26" dus overstappen naar 700c is wel wat anders.

Bas

- gaat voortaan wel eerst even rondvragen bij de huisdealert... -