Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx opinion BLT e-bike getest - Forum Wereldfietser

Idworx opinion BLT e-bike getest

http://www.sintchristophorus.nl/test-id ... ec-e-bike/

Mooie fiets met een zeer goede motor....
Van de Idworx-site:
De idworx oPinion BLT-E is uitgerust met de 6-speed Pinion C1.6 versnellingsbak (totaalbereik 295%, tussenstappen van 24,3%)
Maar 6 versnellingen voor een (elektrische) ruige reisfiets (voor vrijwel alle ondergronden) met nog geen 300% bereik en mega-stappen? Een no-go wat mij betreft.

Vrijwel iedereen zal waarschijnlijk wel voor de 12-bak gaan (en dus iig 300 euro bij moeten leggen).
Je denkt te weinig vanuit het e-bike perspectief. Heel veel fietsers op de ebike schakelen helemaal niet. Daarmee bedoel ik niet dat het goed is om niet te schakelen, in tegendeel zelfs, maar het is nu eenmaal zo.
Overigens is er ook een gaastra fyts ebike versie zonder versnellingen. Werkt op zich prima, al zou ik die dan weer niet in de bergen meenemen, da's net te weinig vermoed ik.
Bij de 1.6 zegt Idworx ook dat de fiets bedoeld is voor woon/werk en recreatief toeren op goede wegen, dus niet het ruige werk wat jij graag ziet. De 1.6 is ook niet de fiets die getest is.
Senior2 schreef:
za 07 jul, 2018 13:06
Bij de 1.6 zegt Idworx ook dat de fiets bedoeld is voor woon/werk en recreatief toeren op goede wegen, dus niet het ruige werk wat jij graag ziet.
Aha. Dan is de fiets wel een beetje overkill misschien.

Overigens vind ik de accu op de Idworx wel 10 keer mooier dan die op de Santos ;)
Betreft de review... een juich verhaal en met comments waarbij Testkees wordt weggezet als Philistijn die merken kapot maakt. En dan de rare gedachte dat een oudere (dus zwakkere) rijder de motor minder belast... dan heb je het niet helemaal begrepen. De kans dat een zwakkere rijder eerder de motor hoog moet zetten is evident.

Het is een prachtige fiets die prima zal rijden, maar ik heb geen fijn gevoel bij dit artikel. Enige disclaimer over het gebruik ontbreekt en dat vind ik nogal wat als je mensen dat soort dure fietsen gaat aanraden.
rockhopper schreef:
za 07 jul, 2018 12:12
Je denkt te weinig vanuit het e-bike perspectief. Heel veel fietsers op de ebike schakelen helemaal niet. Daarmee bedoel ik niet dat het goed is om niet te schakelen, in tegendeel zelfs, maar het is nu eenmaal zo.
Uhnm? Als ik probeer weg te rijden in de 7 of 8 kom ik ook op een ebike met moeite weg (en dan heb ik een krachtpatser als een Yamaha en kan ik zelf ook nog wel wat wegtrappen). Een claim van "heel veel"is niet alleen niet te staven, als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat dit onwaarschijnlijk is.

Wat absoluut wel waar is, is dat je veel minder schakelt. En ja, op een Nexus zal je wegrijden op de 5 of de 4 en daarna dus heel snel naar de 7 of 8 doorschakelen. Maar alles op de 8? Vrij knap voor de bejaarden en omdat ik ze nooit zie omvallen bij het stoplicht zal het wel meevallen :lol:

Maar ook dan, bergop ga e gewoon schakelen... je hebt meer power, maar je gaat echt wel schakelen als je trapfrequentie daalt (en je navenant hard moet duwen).
Dus mijn punt van je hebt maar weinig versnellingen nodig omdat je veel minder schakelt houdt stand.

Ik weet verder niet wat een "8" is bij jou dus dat zegt me verder weinig. Bij de single speed gaastra kom je vanaf 25 km/u in een redelijk vlotte cadans terecht waardoor je niet echt veel harder kan/wil. Ik mis de versnellingen bij die fiets wel, het is fijn om een beetje te kunnen variëren. Maar als je eenmaal op snelheid bent is het niet vervelend.
loknor schreef:
za 07 jul, 2018 16:26
Het is een prachtige fiets die prima zal rijden, maar ik heb geen fijn gevoel bij dit artikel. Enige disclaimer over het gebruik ontbreekt en dat vind ik nogal wat als je mensen dat soort dure fietsen gaat aanraden.
Ook de outdoor guru was erg tevreden over een achterwiel motor. Zal ook wel een "juich" verhaal zijn. Op de facebook pagina van de santos club zijn verscheidene mensen met een santos e-bike op vakantie geweest naar oa Spanje. Allemaal waren ze zeer tevreden over de motor. Lijkt me dus dat een achterwiel motor een erg goede keuze is dan. Binnenkort gaat er een met een santos e-bike en fietskar de 100 cols doen.

Ook is er op de Idworx facebook pagine een vrouw die met deze fiets de Stelvio pass, mont Ventoux en alp de huize beklommen heeft zonder problemen met de motor.

Tegenover al deze positieve verhalen staat 1 negatieve verhaal van de testkees. Dus ja wie geloof je dan? In het filmpje van testkees gaat hij trouwens met 28km per uur een heuvel op in de Eiffel met deze fiets.

Vind het zelf een leuke fiets. Heb geen geld om die te kopen, maar denk zelf dat dit een goede fiets voor vakanties ook, ook voor in de bergen.
@ loknor, de kans dat een zwakkere rijder de motor harder laat werken is een mogelijkheid maar niet evident. Het voorbeeld dat hier gegeven wordt maakt dat duidelijk. Otto voelt zich kennelijk heel senang bij een gemiddelde snelheid van 18 km, inclusief de ondersteuning. Er vanuitgaande (mijn aanname) dat Otto niet voor het eerst kampeert op de fiets en dus een behoorlijke conditie heeft voor een 60 plusser, dan mag je naar mijn mening van een lage belasting spreken. Het wordt inderdaad anders wanneer een zwakkere fietser de zelfde prestatie wil leveren als een jonge God. Komt natuurlijk ook voor, maar ik denk niet dat je dat als meestal mag duiden.
rockhopper schreef:
za 07 jul, 2018 17:13
Dus mijn punt van je hebt maar weinig versnellingen nodig omdat je veel minder schakelt houdt stand.
Nee niet echt. Ook bij een e-bike moet je actief blijven schakelen. 6 versnellingen is echt te weinig voor een vakantie fiets. Ook al is het een e-bike. Door actief te schakelen heb je een groter bereik met de accu. 9 bij een derailleur is toch wel het minimum en met een Pinion is 12 toch wel het minimum. Voor een stads fiets is 6 dan wel weer genoeg als het niet te bergachtig is zoals in San Francisco.
zivojan schreef:
za 07 jul, 2018 18:16
Tegenover al deze positieve verhalen staat 1 negatieve verhaal van de testkees. Dus ja wie geloof je dan? I
Dan geloof je de gebruikers op het pedelecforum die dezelfde ervaring hebben als Testkees?

Ik voorspelde de resultaten van Testkees niet omdat ik Nostradamus ben, maar omdat ik zowel de systemen zelf ken als veel gebruikers ervaringen heb gelezen. De reviews zijn enthousiaster dan de de Duitse gebruikers. Aangezien de testers in vlakland leven en de Duitsers toch wat meer bergjes hebben...

De kritiek op Naafmotoren komt echt niet uit de lucht vallen.

En let wel: een Alpencol is minder problematisch dan een muurtje. Dat je de Alpen ermee overkomt betekent niet dat je in de Eifel overal bovenkomt.
Senior2 schreef: @ loknor, de kans dat een zwakkere rijder de motor harder laat werken is een mogelijkheid maar niet evident. Het voorbeeld dat hier gegeven wordt maakt dat duidelijk. Otto voelt zich kennelijk heel senang bij een gemiddelde snelheid van 18 km, inclusief de ondersteuning.
En hoe hard denk je dat je moet rijden voor dat gemiddelde? Tenzij het langs de afsluitdijk is, zal zijn kruissnelheid echt beduidend hoger liggen. En als het over geaccidenteerd terrein is, is het zelfs gewoon voluit. Je kan er wel vanuit gaan dat Otto behoorlijk doorrijdt.
Er vanuitgaande (mijn aanname) dat Otto niet voor het eerst kampeert op de fiets en dus een behoorlijke conditie heeft voor een 60 plusser, dan mag je naar mijn mening van een lage belasting spreken.

Het wordt inderdaad anders wanneer een zwakkere fietser de zelfde prestatie wil leveren als een jonge God. Komt natuurlijk ook voor, maar ik denk niet dat je dat als meestal mag duiden.
Zo werkt het niet! Voorbeeld:

Eco: 120% extra power
Standaard: 140% extra power
High: 180%

Op Eco moet je dus harder trappen, maar je trekt als je hard genoeg trapt de motor ook gewoon vol.

Bergop zal je in elk logisch scenario de motor vol trekken, hetzij omdat je zelf gaat stampen, of je gaat meer ondersteuning wensen. De reden is namelijk dat je instinctief je cadans zo hoog mogelijk gaat houden (bergop ben je dolblij met 60 rpm+).

Ja, het kan zijn dat Otto niet de power heeft om hem bij eco vol te trappen, maar denken we nu echt dat Otto dan maar liever gaat zwalken in plaats van de motor harder te zetten? Dat heeft niks te maken met een jonge god nadoen, het gaat om het verschil tussen zwalken en enigszins normaal fietsen.

Het is dit fundamentele onbegrip hoe een e-bike werkt (zeker bij grote belasting) wat me dus grote vraagtekens bij de review doet zetten. En nee, dat komt niet omdat ik, Testkees en een aantal Duitse gebruikers een complot aan het smeden zijn tegen de naafmotor.
zivojan schreef:
za 07 jul, 2018 23:09
rockhopper schreef:
za 07 jul, 2018 17:13
Dus mijn punt van je hebt maar weinig versnellingen nodig omdat je veel minder schakelt houdt stand.
Nee niet echt. Ook bij een e-bike moet je actief blijven schakelen. 6 versnellingen is echt te weinig voor een vakantie fiets. Ook al is het een e-bike. Door actief te schakelen heb je een groter bereik met de accu. 9 bij een derailleur is toch wel het minimum en met een Pinion is 12 toch wel het minimum. Voor een stads fiets is 6 dan wel weer genoeg als het niet te bergachtig is zoals in San Francisco.
Je hebt wel gelijk hoor, maar je geeft nu redenen als accuradius als argument. Mijn punt ging er alleen over dat gebruikers lui zijn, dom/gemakzuchtig en dat ze nu eenmaal in de praktijk weinig schakelen. Dus je mag die minimale eisen wel zetten, maar ik denk dat die meer voor de serieuze fietsers zijn. Uiteraard wil iedereen meer en beter, maar ik denk dat de kleine bak wel kan, het is alleen niet ideaal.
loknor schreef:
za 07 jul, 2018 23:23
zivojan schreef:
za 07 jul, 2018 18:16
Tegenover al deze positieve verhalen staat 1 negatieve verhaal van de testkees. Dus ja wie geloof je dan? I
Dan geloof je de gebruikers op het pedelecforum die dezelfde ervaring hebben als Testkees?

Ik voorspelde de resultaten van Testkees niet omdat ik Nostradamus ben, maar omdat ik zowel de systemen zelf ken als veel gebruikers ervaringen heb gelezen. De reviews zijn enthousiaster dan de de Duitse gebruikers.
https://www.idworx-bikes.de/wp-content/ ... 21.t01.pdf

Hier een test van een Duitse krant van de opinion BLT-E. Ook zij zijn positief. Zij zijn er 5000km mee gefietst door Duitse middelgebergte en door winter ook.

Jij weigert elke positieve verhalen van de naaf motor serieus te nemen. Op de santosclub op Facebook heeft iemand met een santos verscheidene cols in Spanje beklommen en had geen slechte ervaringen. Maar dat telt niet voor jouw. Maar jij gelooft testkees wel na 1 test?

Als mensen met behulp van een e-bike zoals een idworx de Alpen overkomen, of ermee naar Spanje fietsen zonder problemen, dan is het toch goed? Daarvoor heb je een e-bike toch?
@loknor

Voor een gemiddelde snelheid van 18 km/u zal je een kruissnelheid aanhouden van net boven de 20/21 km bij een rit in landelijk gebied waar je lekker fietst. Dat is geen gok, maar zijn mijn eigen harde praktijkcijfers. Wanneer het meer geaccidenteerd terrein wordt of wanneer je Rotterdam of Amsterdam doorkruist zal of je gemiddelde omlaag gaan of je kruissnelheid moet omhoog. Als je dit soort snelheden aanhoudt en je beschikt over een normale of goede conditie en fietservaring spreek je niet van een zware belasting. Ook uit de actieradius cijfers van Otto mag je naar mijn mening de conclusie dat hij de motor niet al te zwaar belast.

Veel ouderen zullen de motor niet eens zozeer gebruiken omdat ze dezelfde prestatie willen leveren als vroeger, maar wel om net lekker even een steuntje in de rug te hebben en zo plezier in het fietsen te houden. Snelheid- en prestatiedrang worden normalerwijze gesproken minder als je ouder wordt. Geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar ik denk wel te zien voor de meesten, daarom ben ik van mening dat je niet mag stellen dat het evident is dat een oudere een motor meer zal belasten dan een jongere rijder. Voor alle duidelijkheid, ondanks mijn leeftijd die die van Otto nog een stevig stuk te boven gaat rijd ik niet elektrisch, behoudens als ik af en toe de fiets van mijn ega leen voor een boodschap.

Als laatste, als iemand een andere mening heeft, ga dan niet te snel roepen dat een andeer het niet begrijpt. Heel vaak zijn er verschillende manieren waarop je tegen iets aan kan kijken. Meestal is het niet zo zwart/wit.
Loknor, als de ondersteuning is gebaseerd op een percentage van de eigen trapkracht, betekent dat toch dat een ‘zwakke’ fietser de motor minder belast dan een ‘sterke’ fietser? Bij steile hellingen gaat de zwakke fietser dan wel eerder de hoge ondersteuning gebruiken natuurlijk, maar de grens van de motor wordt niet altijd bereikt lijkt me.
Moeilijk verhaal. Met mijn loodzware Thorax trike met Bafang achternaafmotor reed ik vorige maand in de Pyreneeën. De ondersteuning stond daarbij op stand 1 (uitzonderlijk 2) van de 5. Dat wil zeggen: 20% (soms 40%)van het vermogen. De motor werd nauwelijks lauw en gaf nooit het minste probleem. Daarbij meen ik te mogen stellen dat ik een geoefend fietser ben (elke werkdag 45 km woon-werk en nog wat andere kilometers).
Anderzijds leerde ik dat iemand met een Scorpion trike met GoSwiss naafmotor wel degelijk te maken had met oververhitting op hellingen.

Eén redeneringsfout ergens in de discussie: aangezien het om een naafmotor gaat, heeft de versnelling waarin je rijdt weinig invloed op het motorvermogen. Bij een middenmotor zit dat helemaal anders, omdat daar het toerental van de motor mee gaat met de gekozen versnelling. De omwentelingssnelheid van een naafmotor is recht evenredig met die van het wiel, met de zuivere snelheid dus. Maar ook dat is niet helemaal juist, want de kracht die je zelf uitoefent, kan een rol spelen indien er een krachtsensor op zit.
Senior2 schreef:
zo 08 jul, 2018 08:59
@loknor

(...)

Als laatste, als iemand een andere mening heeft, ga dan niet te snel roepen dat een andeer het niet begrijpt. Heel vaak zijn er verschillende manieren waarop je tegen iets aan kan kijken. Meestal is het niet zo zwart/wit.
Wat mij betreft de beste reactie in de vele posts en reacties over dit onderwerp. Ik heb denk ik al 50x dezelfde bezwaren tegen een bepaald type elektrische fiets gehoord. Op mij komt dit over als gelijk willen krijgen door nog meer en langer te beargumenteren. Het wordt dan een mantra. Er is een omslagpunt dat mensen afhaken.

#Waar blijven de posts over de belevenissen tijdens fietsvakanties (met de e-bike)?
De fabrikanten zouden de hele discussie gemakkelijk kunnen verstommen door technische data in de vorm van het Verbrauchskennfeld bekend te maken. Tot die tijd is het gewoon gissen.

Toelichting: het Verbrauchskennfeld (of Muscheldiagramm, Muschelkurve of Wirkungsgradkennfeld) is een diagram waarin je kunt aflezen wat de efficiëncy van een motor is als functie van toerental en gevraagd koppel.
Meestal wordt het gebruik voor verbrandingsmotoren waaruit je dan bijna altijd kunt aflezen dat verbrandingsmotoren het meest efficient werken bij een gemiddeld toerental en ca. driekwart van het dan beschikbare koppel. (En niet een heel laag toerental en vrijwel geen gas geven zoals sommige automobilisten denken :evil: :wink: )
Voor een electromotor zie het diagram er in ieder geval anders uit. Een overeenkomt is dat ook electromotoren er last van hebben dat ze minder efficient gaan werken bij heel lage toerentallen. Het probleem daarvan is tweeledig: de accu gaat sneller leeg en de niet benutte energie moet in de vorm van warmte worden afgevoerd.
In hoeverre de motor van de BLT hier last van heeft is de vraag waarover deze discussie gaat.
willem.m schreef:
zo 08 jul, 2018 12:59
#Waar blijven de posts over de belevenissen tijdens fietsvakanties (met de e-bike)?
Ik heb alleen een leen fiets als ebike, dus tijdelijk en niet tijdelijk/lang genoeg om er mee op vakantie te gaan. De wil is er, maar in de praktijk gaat het niet lukken voor mij.
Waar blijven de posts over de belevenissen tijdens fietsvakanties (met de e-bike)?

Ons verhaal is te lezen op onze blog: wijfietsen.eu

Vanaf 2016 heb ik drie keer de E-bike meegehad op onze fietsvakantie(Noorwegen, Nrd-Engeland/Zuid-Schotland en Frankrijk). En ik ben blij dat er dertig versnellingen opzitten en dat de achterwielmotor geen geluid maakt