Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waka Waka zonnelader - Forum Wereldfietser

Waka Waka zonnelader

Wij hebben voor onze vakantie de waka-waka gekocht.

De bedoeling was om er onderweg een powerbank mee te laden, die we dan ‘s nachts zouden gebruiken voor het laden van onze telefoons en e-reader (dat hoeft gelukkig maar heel af en toe). Verder hebben we ieder een smartwatch die eens in de 5 dagen geladen moet worden.

De Waka Waka bestaat uit vier panelen van ongeveer 15x15 cm. De technische gegevens staan er niet op (geen typeplaatje oid) en de waarschijnlijk wel meegeleverde documentatie is even niet te vinden...

Onze ervaringen:
- het opladen van een powerbank onderweg werkt wel, maar bij een zonovergoten dag en ongeveer 7 uur op de fiets, grotendeels noord-frans open landschap, is de powerbank van 15.500 mAh 10 % opgeladen. Dat betekent dus 1.550 mAh. Dat is niet voldoende om onze twee telefoons op spanning te houden, van 50-60 % naar 100% kost meer dan die 1.550.
Na aankomst op de camping in de zon leggen en de ereaders / smartwatches er aan hangen werkte prima, met een uurtje zijn die dan weer vol. De capaciteit van die accus weet ik niet.

We hebben het na 1 keer opgegeven. Voor de accu van het fototoestel (kan niet via USB) hadden we toch een stekker en lader bij ons, dus die konden we ook voor het laden van de powerbanks gebruiken, waardoor we de zonnepanelen niet nodig hadden.

Conclusie:
In theorie werkt het. Bij mooi weer en weinig elektra nodig zou het kunnen werken om een telefoon op spanning te houden.

Zijn er meer / andere ervaringen? Doen we iets niet goed, of verwachtten we gewoon teveel?

Bijlagen

Wij hebben een goal zero zonnelader aangeschaft voor reizen off the grid zoals in Mongolie. Batterijen van de camera en gps kunnen we ermee laden. Laden duurt inderdaad lang. Afhankelijk van de batterijen en het zonnepaneel. Voor ons is dat et een zestal uren om de batterijen opgeladen te krijgen. En daarom ligt het paneel overdag op de bagage op de fiets.
Geen ervaring met dit product, maar het bedrijf is toch redelijk discutabel te noemen vanwege niet nagekomen verplichtingen en (mede daardoor) een slechte prijs-kwaliteitsverhouding.

https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/wak ... ingslanden

Failliet gegaan en maakt nu met de voormalige eigenaren weer een doorstart.
Ik heb een 10w zonnepaneel achterop de fiets van de Decathlon voor 50 euro. Kan er nog niet uitgebreid iets over zeggen want heb em slechts 1 keer getest nog.. Maar toen was mijn powerbank (ik geloof 10000mah) in twee uurtjes bijna voor de helft opgeladen. Misschien heb je wat aan deze info
Polling schreef:Doen we iets niet goed, of verwachtten we gewoon teveel?
Een combinatie van beide denk ik; het kan best goed werken maar alleen als je een hele dag op de camping zit zodat je de panelen continue loodrecht op de zon kan richten! Onderweg op de fiets werkt het voor geen meter en is een naafdynamo + omvormer een veel betere oplossing...
Wanneer de zon vol op een zonnepaneel staat wordt z'n 1000 Watt per m2 ingestraald, dat is 22,5 Watt voor 15 x 15 cm; bij een rendement van 15% blijft daar 3,3 Watt van over. Als we voor het laadrendement 75% nemen, dan blijft z'n 2,5 Watt over. Bij 5 Volt komt dat overeen met ongeveer 0,5 A of 500 mA.

Een powerbank van 15.000 mAh is dan met 500 mA in 30 uur opgeladen.

Op de camping kan je de vier panelen goed op de zon richten zonder schaduw en zou de accu met 7,5 uur volledig vol moeten zijn, als je direct de ereaders / smartwatches er aan hangt dan verlies je niet het laadrendement en gaat het dus sneller.

Het probleem op de fiets is om de panelen goed op de zon te houden, geen schaduw en de goede hoek (zie "Zonnepanelen houden van het zuiden" in dit artikel), de oplossingen die in de buurt komen vind je via het e-Fietsen met zonnepanelen topic.

Al met al denk ik dat je ervaringen niet vreemd zijn.
klopt, gebruik de waka alleen tijdens "blijf op 1 plek"vakanties, en dan doet deze het prima.wel vol de zon erop.
Heb hetzelfde model als Polling, maar nog nooit uitgeprobeerd op fietsvakantie. In de volle zon in India werkte het als een zonnetje (dicht bij de evenaar), maar ik vroeg me al af of het zin had om deze op de bagagedrager van een rijdende fiets te bevestigen. Jammer dat het tegenvalt, maar goed om te weten dat ik hem beter thuis kan laten als ik op doortrek ga. Bedankt voor het delen van ervaringen!
Ik dacht dus dat het wel zou werken achterop de bagagedrager. Een een-plek-vakantie doen we nooit, soms wel een lang weekend, maar dan hebben we ruim voldoende aan de powerbanks die we meenemen. Deze kan dus in de verkoop...
Hoi,
Ik ben net weer terug in Nederland 3 maanden gefietst in Frankrijk en Spanje. WakaWaka achterop geknoopt en ben er erg tevreden over. Nog steeds waar mogelijk een stekker om op te laden maar toch regelmatig;
- 2 smartphones
- 2 e-sigaretten (foei)
- 1 iPad
Op spanning kunnen houden met behulp van een 10.000 mah batterij pack en het paneeltje
Ben net 3 dagen weg geweest naar Zeeland. Ik heb een klein 5Wp paneeltje, die levert zo gemiddeld 2,5W afgelopen zonnige dagen (ding heeft een metertje). Ik heb daar prima mijn telefoon mee vol gehouden tijdens een dag fietsen met de navigatie app OSMand continu aan. Op de rustdag stonden de spullen de hele dag op de camping en heb ik de half lege 7Ah powerbank prima vol gekregen.

Zodra er wat bewolking komt daalt het vermogen uit het zonnepaneel drastisch. Ook moet je niet in de schaduw van het ding gaan zitten natuurlijk, want ook dan blijft er weinig over. Onder bomen fietsen levert natuurlijk ook niks op, maar is wel welkome verkoeling met dit weer.

Het kan trouwens ook goed zijn dat sommige powerbanks niet goed kunnen omgaan met stroom uit een zonnepaneel, die vereisen bv de volle 2A USB-stroom of werken helemaal niet.

Edit: ik wil op reis een fototoestel die kan laden op USB, want met aparte laders gaan werken vind ik echt veel te onhandig.
Edit2: zie mijn eerdere zonnepaneelervaring in dit bericht
Edit 3: Trouwens, hoe weet je dat de powerbank 10% is opgeladen? Vaak zijn die indicatie ledjes behoorlijk onnauwkeurig. Ik zie vaak dat ze lang in de eerste helft blijven knipperen en dan op het eind ineens naar vol schieten
Jammer om te lezen dat WakaWaka niet zn verplichtingen na wist te komen. De initiële filosofie van het bedrijf staat me wel aan.

Ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn WakaWaka PowerPlus. Maar in mijn vakanties gaat de telefoon overdag uit en 's avonds pas aan om even berichten te checken en het thuisfront een update te geven. Ik heb één vakantie er een Samsung camera mee opgeladen, de telefoons dus en de e-readers. Dt was een trekvakantie. Die camera heb ik niet meer, de rest nog wel. Nu ook een smartwatch om ermee op te laden. En de ledjes zijn ideaal in de tent. Blijvertje voor mij!
bast1aan schreef:
zo 08 jul, 2018 21:48
Zodra er wat bewolking komt daalt het vermogen uit het zonnepaneel drastisch. Ook moet je niet in de schaduw van het ding gaan zitten natuurlijk,
Als je in de schaduw van je zonnepaneel kunt zitten, heb je wel een apparaat van behoorlijke afmetingen bij je! ;)

Carl
Carl schreef:
ma 09 jul, 2018 09:18
bast1aan schreef:
zo 08 jul, 2018 21:48
Zodra er wat bewolking komt daalt het vermogen uit het zonnepaneel drastisch. Ook moet je niet in de schaduw van het ding gaan zitten natuurlijk,
Als je in de schaduw van je zonnepaneel kunt zitten, heb je wel een apparaat van behoorlijke afmetingen bij je! ;)

Carl
:lol:
Afbeelding
Jammer van 't Waka -einde.
Jose en ik hebben beide zo'n kleine Waka en zijn in '16-'17 de wereld rond gefietst zonder een dag zonder stroom te zitten, 2 camera's en twee telefoons en het laatste uurtje als verlichting. Wel tijdens het rijden opladen en alleen 's nachts de apparaten vullen. Heel af en toe de Waka aan een stopcontact gehad. Groeten van Pier.
bikeiteasy.wordpress.com