Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lens - Bordeaux. - Forum Wereldfietser

Lens - Bordeaux.

Hallo allemaal,
Ik ga voor het eerst op fietsvakantie en vertrek volgende week. Ik denk dat ik tussen de 100 en 150 km aankan om per dag te fietsen (hier op het asfalt). Nou vraag ik me af, hoeveel kan ik verwachten af te leggen in bijv de heuvels van Normandie? Is het dan realistisch om deze route te willen fietsen en 3 a 4 weken?
Ik heb er in ieder geval superveel zin in! Ik ga met de flixbus naar Lens en vanaf Bordeaux dan ook weer met de FlixBus

Bijlagen

Na een weekje fietsen ken je je eigen gemiddelde dagafstand wel zo'n beetje. Dan weet je ook of Bordeaux haalbaar is. Het is voor anderen erg lastig te zeggen wat jij aankan, er zijn grote individuele verschillen en waar de een bij elke kerkje of elke bakker stopt, rijdt de ander met vier volgeladen tassen stug door van 's ochtends zeven uur tot de avond valt.
Als grootste gemene deler voor een fietsvakantie (geen prestatietocht dus) zou je kunnen zeggen: in een vlak landschap is 100 km voor de meeste fietsers met bagage goed te doen, maar in een flink heuvelachtig landschap is 70 tot 80 km per dag realistischer.
Op zich is het heel realistisch.
Ga met met tent en alles erbij of met alleen een creditcard op zak?
Je kunt hier op een dag 100-150 km, maar kun je dat ook een week achter elkaar?
Gelukkig weet je het zoals Peter zegt na een week wel en kun je dan besluiten of je de grote bocht richting Brest gaat maken of dat je hem afsnijdt.
Die heuvels zijn niet zo heel spannend, al moet je natuurlijk wel de versnellingen ervoor hebben, zeker in geval van bagage.
@Douwe,

Ik denk dat de afstanden van Peter de Rijk realistisch zijn. Heb je een stevige wind in de rug, dat kun je een stuk meer halen. Helaas is dat meestal niet het geval.
Ik ken jouw geplande route vanaf Caen.
Je volgt de Velo Francette naar Domfront door Normandisch Zwitserland. Sinds deze route nu voor een groot deel over een voormalige spoorweg gaat, valt het klimmen ontzettend mee.
In Domfront stap je over op de Veloscenie naar Mont-Saint-Michel. Ook dat is een voormalige spoorweg.
Je komt bijna vanzelf op de Tour de Manche langs de noordkust van Bretange.
Ik zou in Morlaix overstappen op de Velodyssee. Dat is veel minder zwaar dat de kust van Bretagne
De Velodyssee volgt het kanaal van Nantes naar Brest
Feitelijk is dit geen kanaal, maar zijn het rivieren die door middel van sluizen met elkaar verbonden zijn.Een stuk met veel historie.
Ook de noordkust van Bretagne is pittig. Stééds daal je af naar de zee, om onmiddellijk weer te klimmen de zoveelste heuvel op
Je kunt ook in de buurt van Saint Malo over jaagpaden langs kanalen via Rennes naar Redon, Hiermee snijd je een flnk stuk af en het scheelt ontzettend veel klimmen.
Je kunt de Velodyssee blijven volgen tot Lacanau op 65 km voor Bordeaux. Vanaf Lacanau loopt een fietspad over een voormalige spoorbaan naar Bordeaux.

Al deze routes zijn bewegwijzerd.

Succes en veel plezier
Bedankt voor de reacties allemaal! Erg bruikbare adviezen en tips. Ik denk dat ik die route via Rennes ga nemen dan. Ook om een leuke afwisseling kust/binnenland te houden. De eerste week maar wat rustig beginnen dan, en dan zie ik het wel!
Bedankt en fijne vakantie alvast allemaal!
Ps. Ik ga met een tentje van camping naar camping :)
Aan de hand van jullie bovenstaande tips heb ik de route nu grotendeels langs die fietspaden zoals aangeraden. Wat zal dat mijn plezier vergroten ipv rijden over de auto wegen!
Zaterdag ga ik. Superveel zin in en bedankt voor alle tips!

Bijlagen