Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimano xt naaf - Forum Wereldfietser

shimano xt naaf

hallo,

Ik heb even voor de kenners een vraag, ik wil een nieuw achter wiel kopen 26 inch.
met een XT naaf 40 gaats voor DT alpine 3 spaken. Ik was bij Herwerden wezen informeren en die meneer vertelde mij dat ik dan een alesa velg zou krijgen (zou het zelfde zijn als een exal velg ) met een xt naaf. Het is echter geen tandem naaf. Mijn vraag is maak dit veel uit? Hij vertelde mij dat dit niet nodig is. IK fiets nu met 21 versnellingen en moet dan een soort ring achter mijn cassette plaatsen, heeft iemand hiet ook ervaring mee? Ik ga in januari in Spanje fietsen er denk er over om mijn fiets te veranderen in 27 versnellingen.

Wacht jullie reacties af.

mario[/i]
mario schreef:hallo,

Ik heb even voor de kenners een vraag, ik wil een nieuw achter wiel kopen 26 inch.
met een XT naaf 40 gaats voor DT alpine 3 spaken. Ik was bij Herwerden wezen informeren en die meneer vertelde mij dat ik dan een alesa velg zou krijgen (zou het zelfde zijn als een exal velg ) met een xt naaf. Het is echter geen tandem naaf. Mijn vraag is maak dit veel uit? Hij vertelde mij dat dit niet nodig is. IK fiets nu met 21 versnellingen en moet dan een soort ring achter mijn cassette plaatsen, heeft iemand hiet ook ervaring mee? Ik ga in januari in Spanje fietsen er denk er over om mijn fiets te veranderen in 27 versnellingen.
waarom wil je 40 spaken, een goed gebouwd 36 spaaks wiel blijft ook heel. Onderweg een 40 spaaks velg organiseren is een stuk lastiger dan 36 gts

Tandem naven zijn te breed voor jouw fiets, daar moet je eerst een stuk afzagen om ze pas te maken
7 speed naven zijn -in kwaliteit- nauweelijks meer te krijgen. Een spacer is dan een pragmatische oplossing

Wil je naar 9 speed: dan heb je een nieuwe ketting, cassette, & shifter nodig

Ha Marten,

bedankt voor je reactie. Ik weeg 95 kilo en dacht dat een sterk achter wiel wel handig zou zijn. Maar wat ik nog zou willen vragen is, als je dan toch een 40 gaats xt naaf koopt, moet je dan een verhoogde flens hebben of kan het ook met een normale xt naaf. Ik heb trouwens een 63 cm frame, en had van iemand anders gehoord dat dit dan geen probleem is voor het plaatsen van een tandem naaf, omdat je die achter vork wat kan uit trekken.

Mario

Hoi Mario,
Bij mijn vorige fiets (Snel Explorer) is de achtervork flink breder gemaakt. Dat ging eigenlijk heel simpel. Frame op de grond, voet op de ene vork en trekken aan de andere vork. Een tandem-naaf is een stuk breder dan een "normale" naaf.
Dit moet je alleen doen bij een fiets met een stalen frame. Bij een alu frame moet je deze methode echt vergeten.
Succes,
Marco

PS: Met de tandem naaf van Shimano hebben we ongeveer 40.000 km gefietst. Prima naaf. Maar net als alle andere shimano naven moet je de naaf wel regelmatig onderhouden (nieuw vet, schoonmaken, enz).

Hoi, Marco,

IK had Santos gebeld en die vertelde mij dat het niet nodig is om een tandem naaf te monteren, omdat een gewone xt naaf 40 gaats sterk genoeg is. Weet jij trouwens hoe het nu zit met die alesa velgen, zijn die nu overgenomen door exal. Bij van herwerden vertelde zij mij dat exal en alesa precies hetzelfde zijn maar dat alesa iedere keer weer van naam veranderd. IK vroeg namelijk naar een Santos axel velg en kreeg dus dit antwoord.


Mario

Hoi Mario,
Klopt in grote lijnen wel.
De naam "Exal" staat voor Ex Alesa.
Groet,
Marco

mario schreef:Ha Marten,
bedankt voor je reactie. Ik weeg 95 kilo en dacht dat een sterk achter wiel wel handig zou zijn.
Hoi,
Terechte gedachtengang. Maar of je als 30% zwaardere medemens echt veel opschiet met een achterwiel met 11% meer spaken zou ik me afvragen.
Als ik dan - behalve een goede wielbouwer - toch naar iets moeilijk verkrijgbaars zou gaan zoeken zou ik ook meteen voor 48 spaken gaan.
Leon

beste Leon,

Bedankt voor je reactie, IK had voor mezelf het idee dat een 40 gaats velg met dt alpine 3 spaken net zo sterk is als 48 db spaken. IK heb voor dit wiel 150 euro betaald.
bij marco mijerink betaal je 199 euro en voor een 48 gaats wiel bij vittorio 280 euro.scheelt dus een hoop. Later bleek dat de medewerker van Herwerden een berekenings fout had gemaakt, maar omdat ik dit wiel al had besteld, kreeg ik deze toch voor de afgesproken prijs. Ondat ik mijn fiets wil upgraden vind ik dit wel een mooie prijs. Ik wil nu deze 21 versnellingen updaten naar 27. En later als ik ooit weer eens echt geld over houd misschien een R-naaf.

Mario

Oh, Sorry, ik bedoelde natuurlijk die marco van Bike4travel.

Weet iemand wat nu precies het verschil is tussen een gewone XT naaf en en tamden naaf. Ik heb al begrepen dat deze breder is, maar betekent dit ook beter?

Zijn er trouwens al mensen die ervaring hebben met de R-naaf van Vittorio die er een 48 gaats naaf van heeft gemaakt.

mario

Hoi Mario,

Jaren geleden waren wij een van de eersten in NL die met de Shimano XT tandemnaaf gingen rijden. Ze werden toen nog niet verkocht in NL.
Wij zochten op dat moment een naaf die als vervanging kon dienen van de Franse Maxicar naaf die toen door veel fietsenbouwers werden gebruikt.
We waren toen op zoek naar een 48 gaats naaf. (28 inch wielen).
We hebben toen speciaal een 48 gaats tandemnaaf uit Azie laten komen. In die tijd werd er ook sporadisch een shimano 48 gaats tandemnaaf gemaakt.
Omdat het heel moelijk bleek om aan die 48 gaats naven te komen zijn we "terug" gegaan naar 40 gaats tandemnaven. Die bevielen ons toen heel erg goed. Zo goed dat veel fietsenbouwers die naven gingen gebruiken.

Het verschil met een normale XT-naaf is alleen niet verschrikkelijk groot.
De flens is hoger, er zit een schroefdraad op voor een sleeprem.
Het belangrijkste verschil is dat het wiel centraal gespaakt kan worden en dat geeft een wiel een grotere sterkte dan normaal gespaakte wielen.
Het binnenwerk is nagenoeg hetzelfde als van een XT as. De as is natuurlijk langer en aan de kant van de sleeprem zitten een aantal vulbusjes.
De naaf is net makkelijk/moeilijk te onderhouden als gewone shimano onderdelen. Gewoon een as met kogeltjes en conussen. Regelmatig onderhoud is wel noodzakelijk wanneer je de naaf in ruige omstandigheden gebruikt.

Het grote nadeel van deze naven is het feit dat 40-gaats velgen niet op elke straathoek te krijgen zijn en daarnaast zijn de meeste frames niet breed genoeg.

We hebben met deze naaf ongeveer 40.000 km gereden.

De tijden zijn gelukkig veranderd. Veel fietsonderdelen (naven, spaken, velgen, spaaknippels, enz) zijn een stuk beter gworden waardoor de noodzaak van 48 gaats, of 40 gaats wielen een stuk minder is geworden. We rijden nu op 32 gaats wielen en 36 gaats wielen zonder een centje pijn.
Veel hangt af van je eigen gewicht. Omdat dit een gewicht is wat relatief hoog op de fiets zit en een gewicht is wat bij bv klimmen heen en weer gaat ontstaat er een relatief grote zijdelingse belasting op de wielen.
Dan kan een centraal gespaakt wiel zinvol zijn.

Groet,
Marco
(niet van bike4travel maar wel erg veel travel bij bike :lol: )
mario schreef:hallo,

Ik heb even voor de kenners een vraag, ik wil een nieuw achter wiel kopen 26 inch.
met een XT naaf 40 gaats voor DT alpine 3 spaken. Ik was bij Herwerden wezen informeren en die meneer vertelde mij dat ik dan een alesa velg zou krijgen (zou het zelfde zijn als een exal velg ) met een xt naaf. Het is echter geen tandem naaf. Mijn vraag is maak dit veel uit? Hij vertelde mij dat dit niet nodig is. IK fiets nu met 21 versnellingen en moet dan een soort ring achter mijn cassette plaatsen, heeft iemand hier ook ervaring mee? Ik ga in januari in Spanje fietsen er denk er over om mijn fiets te veranderen in 27 versnellingen.

Beetje late reactie, maar was ff afwezig. Ik rij dus met een 40 gaats XT naaf rond. Tot volle tevredenheid. Setje XT naven waarvan achter 40 gaats kun je niet los krijgen tenzij je direct in Japan kan bestellen. Maar je kunt wel bij de firma Dracat (ook tandembouwer) ze als wiel krijgen met daaromheen een Alesa velg. Die bij Dracat gespaakt is. Zo ben ik aan m'n setje XT gekomen, maar van die 40 gaats velg heb ik weinig plezier gehad. Aantal busjes sprongen uit de velg. Die busjes roesten. Kan zijn dat ik maandag ochtend exemplaren heb gehad, maar heb ondertussen alles overgespaakt met Mavic A719 velgen erom heen. Achter heeft ondertussen meer km's gemaakt dan dat Alesa geval.

Klein verschil, rij met 28"

Marco,

wat ik niet snap is, hoe kan een wiel radicaal gespaakt zijn als je ook achter bladen hebt zitten, dan krijg je toch altijd een paraplu gespaakt wiel?

Haike,

rot om te lezen dat jij zoveel pech hebt gehad met je alesa achterwiel. IK hoop alleen maar dat ik meer geluk heb met mijn nieuwe alesa (exal ) achter wiel., van 26 inch

Mario

mario schreef:Marco,

wat ik niet snap is, hoe kan een wiel radicaal gespaakt zijn als je ook achter bladen hebt zitten, dan krijg je toch altijd een paraplu gespaakt wiel?

Haike,

rot om te lezen dat jij zoveel pech hebt gehad met je alesa achterwiel. IK hoop alleen maar dat ik meer geluk heb met mijn nieuwe alesa (exal ) achter wiel., van 26 inch

Euuhhh..... Als je het over radicaal spaken hebt, dan heb je het over het feit dat de spaak rechtstreeks van naafgat naar velggat loopt en je onderweg niet kruist met andere spaken.

Paraplu spaken doe je om de naaf in het midden te krijgen ten opzichte van je velg

Hoi Mario,

Heel simpel gezegd komt het erop neer dat de breedte die de tandwielen innemen aan de ene kant ingenomen wordt door een langere as aan de andere kant (dat is tevens de uimte waar je een sleeprem kunt monteren). Dat houdt dus in dat de 2 lagers gewoon in het midden zitten en dat de naaf zelf even breed is als een XT-as.

Groet,
Marco

De gewone 40 gaats XT naaf is een gewone naaf met 40 ipv 36 gaten. Het voordeel is ietsje meer spaken, het nadeel is dat er meer gaten in de flens zitten, die dus makkelijker uitscheurt. De 40 en 48 gaats tandemnaven hebben meer vlees in de flenzen (en geloof ik dikkere assen), en scheuren dus minder makkelijk uit. Ze zijn/waren in 135 breedte te krijgen voor gebruik in een gewone fiets, en in andere breedtes zoals vooral 145 mm, inclusief een schroefdraad aan de linkerkant voor gebruik van een sleeprem. Door dat laatste kun je ze ook zo spaken dat de velg min of meer in het midden tussen de flenzen staat (niet paraplu dus). Dat is overigens ook met een gewone 135 mm naaf mogelijk als je framebouwer het frame asymetrisch bouwt (er zijn er die dat doen).
Een gewone XT achternaaf met een heel zware 36 gaats 26 inch velg is een sterke combinatie, maar alles kan kapot, en alles gaat ook wel eens kapot. Lichaamsgewicht en kracht van de berijder zijn daarbij duildeijk van belang. Wie kijkt op de sites van man/vrouw stellen van wereldfietsers ziet dat het bij grote zware tochten vrijwel altijd de fiets van de man is die veel eerder problemen geeft dan die van de vrouw. De man is meestal zwaarder, sterker, en heeft hopelijk ook de meeste bagage. Je ziet dan onder meer de vrijloop van de cassettenaaf wel een sneuvelen (maar die is bij de Shimano tandemnaaf hetzelfde als bij de gewone XT).
Als je echt bang bent dat je wiel niet sterk genoeg zal zijn, kijk dan eens naar een Phil Wood 135 mm naaf met 48 gaten. Die heeft ook nog eens afgesloten industrielagers, voor gemak bij het onderhoud. Beter is er niet, duurder geloof ik ook niet. Je kunt voor zoveel geld natuur;ijkook kiezen voor een Rohloff naaf. Als je dat ook niet vertrouwt kun je kiezen voor de tandemversie met gaten voor dikkere spaken, en een heel dikke velg. Ga je erg wilde dingen doen?
Wim