Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen door het dal van Oostenrijk naar Slovenië - Forum Wereldfietser

Fietsen door het dal van Oostenrijk naar Slovenië

Hallo. Ik ben nieuw op dit forum. En alhoewel onze zomertrip nog moet starten ben ik alweer voor volgend jaar bezig!
Wij fietsen met gezin van man vrouw en twee pubers 15/17 zowat elk jaar een reis van +/- 900 km in 10 dagen. Dit jaar Rondje Bourgondië.
Voor volgend jaar zoek ik ervaringen over Oostenrijk Slovenië. Een of twee bergpassen max. Het liefst door de dalen waardoor het uitzicht op de bergen blijft!
Hoor graag of er mensen zijn die dit eerder hebben gedaan
Kijk eens op de site van Benjaminse naar de Midden-Europa route https://www.cyclingeurope.nl/routes/mid ... /index.php en de route Salzburg-Venetië https://www.cyclingeurope.nl/routes/sal ... /index.php. Daar is wel een mooi rondje van te maken.
Zelf fietste ik in 2016 Salzburg - Selzthal - Kranj - Bled - Villach - Salzburg.

Een pas is de Seebergsattel (1216 m). Deze is niet echt moeilijk.
Pittiger zijn de 8 km van Obervellach naar Mallnitz (naar de Tauerntunnel).

Veel plezier gewenst met het zoeken van een route en natuurlijk vooral de tocht zelf.

Jan
Binnen 2 weken vertrek ik +- op dezelfde reis, maar in de omgekeerde richting. Dit is normaal gezien onze route:

http://brouter.de/brouter-web/#zoom=9&l ... at=geojson

We zoeken twee keer bewust een hoge berg op (De Mangart in Slovenie en de Stelvio in Italie), daarbuiten heb ik de route over fietspaden proberen leggen (lukt ver niet altijd). Ik weet dat het stuk tussen Bosen en San Candido zeer goed te doen zou moeten zijn qua helling en fietsvriendelijkheid, maar ik zal binnen een maand hier een verslagje posten van mijn ervaringen. Tot dan.
Ik was in 2016 van plan om vanuit Salzburg naar Ljubljana te fietsen, met de trein door de tunnel vanaf Bad Gastein. Na het uitstappen in Spittal via een klein stukje Italië naar de Vršič-pas in Slovenië. Maar ik kwam niet verder dan Bad Gastein, kreeg veel pijn in m'n rechterheup en keerde huiswaarts. Iets waar ik nog dagelijks met een nare nasmaak aan denk.
Ik kan je nu nog geen ervaringen vertellen, maar over twee maanden wel :D

We hebben deze route dit jaar op de planning staan:
Afbeelding

Meer informatie op de blog

Op diezelfde blog kun je ook lezen hoe het ons onderweg vergaat. En na die tijd maak ik er meestal een reisverslag van.
HansvanderVeeke schreef:
vr 06 jul, 2018 11:40
Ik kan je nu nog geen ervaringen vertellen, maar over twee maanden wel :D

We hebben deze route dit jaar op de planning staan:
Afbeelding
Op diezelfde blog kun je ook lezen hoe het ons onderweg vergaat. En na die tijd maak ik er meestal een reisverslag van.
Zo te zien gaat een deel van de route over de Alpe-Adria Radweg: https://www.oppad.nl/?bestemming=alpe-adria-radweg
Dank jullie wel allemaal! Hartverwarmend zoveel tip’s.
Ga ermee aan de slag. Veel fietsplezier allemaal
Hoi Peter,

Mijn vriendin en ik hebben half mei 2,5 week gefietst door Noord-Italie en westkant van Slovenie. Gestart in Verona en van daaruit via naar Venetie . We hebben gebruik gemaakt van de Benjaminse (fietsen in de Veneto). Van daaruit de boot naar Porec gepakt. Vanaf Porec hebben we de Benjaminse (Salzburg - Venetie) gepakt via Kozina, Trieste (geen aanrader want de tram omhoog deed het niet en de weg omhoog was 16% met veel autoverkeer). Vanaf Dornberk hebben we de bikepacking route (http://www.bikepacking.com/routes/bikepacking-slovenia/) genomen. Deze wijkt op sommige stukken van de Benjaminse af (lees soms onverhard en vooral veel meer klimmen!). Wij hebben erg veel plezier van deze route gehad. Sommige stukjes waren erg zwaar zoals vlak voor Ljubljana waar we een klein stukje echt onverhard flink moisten klimmen. Maar daarna een hele mooie afdaling over grindpad richting Ljubljana (wel afgweken van de bikepacking route). Ljubljana - Bled hebben we weer de Benjaminse route genomen zodat we een flinke klim niet hoefden te doen.

Ik zou de Vrsic pas echt aanraden om te beklimmen vanuit Kransjka Gora. Wij hebben gekozen voor de verharde versie en niet de offroad route. Kransjka Gora is heerlijk rustig en fijne sfeer waar je evt halve/hele dag kan bijkomen van het fiesen In de bochten klinkers/kasseien en indrukwekkende bergen om je heen. De afdaling is trouwen schitterend. Volgens mijn vriendin hoef ik niet meer naar Amerika te gaan want dezelfde uitzichten kun je ook hier vinden. Veel campings aan de Soca, en het is lastig kiezen hoe ver je door fietst want iedere camping lijkt weer prachtige vergezichten te hebben. Wij hebben uiteindelijk bij Kamp Soca Bostjan overnacht. FIjne camping waar je zelf je plekje mag uitzoeken.

Als je echt heel stevig en offroad wil klimmen dan moet je de beklimming bij Martuljek doen en de route van bikepacking nemen. Reken wel op flinke stukken lopen omdat het erg steil of smal is (reken op 3 km lopen). Je ziet dan wel marmotten en evt bergherten. Erg zwaar maar ook heel mooi.

Bij kransjka Gora hebbben we overnacht in Galerija Radman. Beetje vergane glorie maar goedkoop en de eigenaar is heel aardig en drinkt graag Bosnische sterke drank met je. Zijn vrouw werkt bovenop de Vrsic pas en kan evt fietstassen mee naar boven nemen.

Het laatste stuk zijn we via de Soca vallei naar Nova Gorica gereden (weer de Benjaminse) en van daaruit via Cividale del Friulli en Cornino naar het Prosecco gebied gegaan en van daaruit weer terug naar Verona.

Lees dat je graag door vallei rijdt om utizicht op de bergen wil houden. Dan kan ik je zeker de Soca vallei aanraden. De VRsic pas zou dan een mooie beklimming zijn

Succes met de reisplannen.
Zoals enkele posts al vermeld, vorige week deden we deze route (van Slovenie naar Oostenrijk):

http://brouter.de/brouter-web/#zoom=9&l ... at=geojson

(hier en daar was de route een tikje anders, brouter neemt soms iets te enthousiast wandelpaadjes).

Zwaar/Druk/...
- De (prachtige!) beklimming naar de Mangart is zeer zwaar en kan je overslaan
- De beklimming naar de Stelvio is nogal druk en kan je ook overslaan
- De klim naar Cima Sappada is qua verkeer te doen, doch net niet aangenaam. Er is dan een nogal druk tot tot Candido. Daarna is de klim naar de Passo del Croce prachtig en zeer goed te doen (3,3% gemiddeld)

Goed te doen:
- Vanaf Chiusaforte tot Ovaro volgden we een vrijliggend fietspad. Meestal geasfalteerd, soms wat gravel (wij reden met 25mm bandjes, en nergens platgereden). Ik denk dat het fietspad doorloopt van Chiusaforte tot Tarvisio, maar dat kan ik niet uit eigen ervaring bevestigen.
- Vanaf San Candido kan je zo goed als de hele tijd vrijliggende, zeer goed aangegeven fietspaden volgen tot Nauders in Oostenrijk. Dat fietspad loopt ook daar verder Oostenrijk in.

Af en toe zit er een (zeer) pittig stukje tussen, maar niets onoverkomelijk. Beide stukjes zijn wel zeer toeristisch en er rijden zeer veel andere fietsers rond. Het stuk tussen de Passo Monte Croce en Brixen is zeer toeristisch, vol met dure hotels. Het was daar onmogelijk om daar een hotel/jeugdherberg te vinden. Alles was volgeboekt, zelfs de (overvolle) campings, en wat over was was onbetaalbaar (wij zijn 2x toevallig op vriendelijke mensen gebotst die wel plaats hadden voor onze matjes)

Slovenie was wat mij betreft overal goed te doen om te fietsen.