Eind 2018 ben ik van plan om van Paramaribo, door Frans-Guyana, via de Macapa-Belem overtocht over de Amazone in Brazilië, uiteindelijk naar Salvador Bahia te fietsen. De precieze route weet ik nog niet, maar een indicatie geeft Google maps door ‘van Belem’ en ‘naar Salvador’ te selecteren en Google Maps de route te laten bepalen. Daar omheen zal de route waarschijnlijk gaan. Ik ben op zoek naar praktische informatie en ervaring over deze route, met name:
Jan
- * Heeft iemand ervaring met fietsen in noord / noord-oost Brazilië?
* Zijn de poussada’s in de praktijk goed te doen als overnachtingsmogelijkheid? Ervaringen?
* De tankstations schijnen een goede overnachtingsmogelijkheid te bieden. Hoe werkt dat? Hangmat of tentje?
* Wat zijn de mogelijkheden tot (vrij) kamperen?
* Zijn er (veel) muggen of andere insecten?
* De (grotere) steden kunnen gevaarlijk zijn is me bekend. Hoe zit het met het platteland? Enige ervaring? Tips?
* Hoe befietsbaar zijn de BR-wegen? En de lokale wegen? (ik weet van de BR-156 die als ’s werelds slechtste weg bekend staat).
* Is water (voldoende) beschikbaar?
* Wat betreft de route (Belem – Salvador): zijn er do’s & dont’s? Welke delen zijn mooi en welke minder mooi (of misschien wel lelijk)?
Jan