Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tijdelijke ombouw vakantiefiets naar 'lichtere' fiets voor een goed doel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tijdelijke ombouw vakantiefiets naar 'lichtere' fiets voor een goed doel

Even tussen jou en mij: jij hebt al een sportieve fiets hoor.
Dragers eraf wanneer het kan scheelt veel. Sloten ook maar die heb je wellicht ook weer nodig.
Smallere banden wanneer het mogelijk is.
Stuur wat platter scheelt heeeeel veel wind. Hoop dat je dan ook nog fijn kunt fietsen.Kwestie van uitproberen.

Gevaar van fietsie lenen is dat je aan die fiets (het zadel) en de andere zithouding moet wennen en dat kan wel eens lang duren. Juiste maat is heel belangrijk. Zomaar een maatje groter of 5 cm krijg ik de rillingen van over mijn rug.
En wat dacht je van flink trainen? Km's maken, intervalletjes, heuveltjes op en af. Daar wordt je echt sterk van. Ik ken wel een paar WFs (o.a. Willem T.) die op een 7-versnellingenfiets met bepakking mij (op Idworx of Koga) voorbij gaan. :shock:

Leuk project trouwens; naar Parijs fietsen. Veel plezier!

Loes
Smallere banden lijkt me geen goed plan. Op echt wegdek zijn bredere banden meestal sneller.
Oh. Dan zal het een sneller gevoel geven, die smallere banden. Affijn.
Klopt. Dat gevoel komt omdat je meer kleine trillingen ervaart, en dat associeert met snelheid. Op een wat hobbelige weg geeft de vering van een bredere band die je iets minder hard hoeft op te pompen je wat extra snelheid, om van het comfort natuurlijk maar te zwijgen.
Travelmaster schreef:
di 10 apr, 2018 09:47
Bij een auto die knap plat is aan de meeste kanten kan ik me voorstellen dat de vormgeving ervan nog best een flink verschil kan maken in luchtweerstand
[offtopic]Aerodynamisch gezien zijn wielkasten van een auto een enorm complex gebied. Er ontstaan allerlei wervelingen (zeker bij hogere snelheden), en de aanwezige lucht moet uit de wielkasten om de luchtweerstand te verlagen en o.a. lift te voorkomen.[offtopic]
Dank allen voor de reacties en tips.

Een andere fiets lenen/huren lijkt me uiteindelijk niet zo'n goed idee.

Ik ga mijn Vlerickfiets gewoon ombouwen voor de gelegenheid, is ook leuk om te doen. Dragers, standaard, slot, spatborden en voorlicht verwijderen maakt alles bij elkaar een verschil van ca 3,5 kg. En die staan er nadien snel weer op, denk ik.

Het vlinderstuur wil ik permanent vervangen door een MTB-achtig stuur met ergongrepen, dan is mijn fiets ook wat meer up to date :-). Wat ik ook nog moet uitzoeken is hoe ik zonder achterdrager het beetje bagage kan meenemen voor onderweg (extra kledij/regenjas...): misschien is een stuurtas hiervoor voldoende, al zal dat er niet uitzien.

Verder het benodigde setje snellere brede (!) banden erop, wat oefenen op snelheid en het zal wel OK zijn.
nicolevelo schreef:
wo 11 apr, 2018 11:56
Wat ik ook nog moet uitzoeken is hoe ik zonder achterdrager het beetje bagage kan meenemen voor onderweg (extra kledij/regenjas...): misschien is een stuurtas hiervoor voldoende, al zal dat er niet uitzien.
Ik schat in dat je met een stuurtas meer nadeel hebt van de luchtweerstand van die tas dan voordeel van het mindere gewicht. Als het je lukt de bagage direct in het verlengde van je achterste op de achterdrager te laden is je voordeel denk ik maximaal. Een andere optie is een bikepacking zadeltas. Dan mijdt je het extra gewicht van de achterdrager, maar de bevestigingen van zulke tassen zijn vaak ook niet echt licht. De achterdrager laten zitten is in ieder geval het minste werk.
Afbeelding
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... an-bagage/

Niet het volledige verhaal, hoe iets fietst wordt niet meegenomen en zo zijn er nog wat factoren die meespelen maar het geeft enige indicatie.
nicolevelo schreef:
wo 11 apr, 2018 11:56
Dank allen voor de reacties en tips.

Een andere fiets lenen/huren lijkt me uiteindelijk niet zo'n goed idee.

Het vlinderstuur wil ik permanent vervangen door een MTB-achtig stuur met ergongrepen, dan is mijn fiets ook wat meer up to date :-). Wat ik ook nog moet uitzoeken is hoe ik zonder achterdrager het beetje bagage kan meenemen voor onderweg (extra kledij/regenjas...): misschien is een stuurtas hiervoor voldoende, al zal dat er niet uitzien.

Verder het benodigde setje snellere brede (!) banden erop, wat oefenen op snelheid en het zal wel OK zijn.
Zo'n eind op een andere fiets heeft alleen zin als je er eerst aan kan wennen en afstand kan opbouwen, dus ik denk dat je een verstandig besluit neemt wat dat betreft. Al blijft het mits je wel de tijd/moeite neemt een optie.

Wat betreft extra kleding en dergelijke, je kan behoorlijk veel "op je lijf" meenemen als je een wielershirt met rugzakken aantrekt, al is dat natuurlijk niet voldoende voor 4 hele dagen. Het is wel genoeg om een dag met sterk wisselende omstandigheden door te komen. Ik kan makkelijk daar een regenjasje en regenbroek kwijt. Is er trouwens helemaal geen bagagevervoer, niet dat ik tegen fietsen met bagage ben, in tegendeel, maar als ik koersen lees denk ik aan wielrenfietsen en die gaan meestal niet hand in hand met grote bepakking. Het kan, maar het is beslist niet het eerst waar -ik- aan denk. Heeft natuurlijk ook te maken met dat het 'er niet uitziet' stijlpunten enzo ;)

Ik wens je in ieder geval veel succes en ik lees graag hoe het gegaan is na afloop. Veel sterkte met de planning en uitvoering
Nog een vraagje: ik heb nu de Ergotec EP-1 pedalen: het grote platform vind ik prima, maar ze geven me onvoldoende grip bij nat weer.

Heeft iemand een suggestie voor een andere pedaal met groot oppervlak die wel goeie grip biedt?
nicolevelo schreef:
wo 11 apr, 2018 20:04
Nog een vraagje: ik heb nu de Ergotec EP-1 pedalen: het grote platform vind ik prima, maar ze geven me onvoldoende grip bij nat weer.

Heeft iemand een suggestie voor een andere pedaal met groot oppervlak die wel goeie grip biedt?
Shimano Saints. Supergrip. Wel met schroefjes dus oppassen voor je kuiten.
Een XLC Platformpedaal PD-M10 is wat mij betreft ook een goede optie, goedkoper dan de Shimano Saints en ook gelijk met reflectors. Ook met schroefjes maar daar heb ik nog nooit last van gehad.
nicolevelo schreef:
wo 11 apr, 2018 11:56
Dank allen voor de reacties en tips.

Een andere fiets lenen/huren lijkt me uiteindelijk niet zo'n goed idee.

Ik ga mijn Vlerickfiets gewoon ombouwen voor de gelegenheid, is ook leuk om te doen.
Hier mijn oude stalen ros getransformeerd tot snelle fiets en klaar voor Parijs-Brussel.

De veranderingen:
- andere banden (Panaracer Pasela, 38mm)
- nieuw zadel: SMP trekking (fantastisch zadel!)
- ander stuur (ergens gerecupereerd) + ergon GPS1 grepen
- verlichting op banddynamo vervangen door batterijverlichting
- pedalen: kunststof met pinnetjes (Specialized)
- cassette en ketting vernieuwd
- tubusdragers voor- en achter verwijderd (nu Ortlieb Seatpack M)
- het slot kreeg ik er niet af.
- eventueel verwijder ik volgende week nog standaard en spatborden (afhankelijk van het weer).

Het resultaat fietst zoveel keren fijner en sneller dan voorheen dat ik hem permanent zo ga houden als dagelijkse fiets.
Blij met de goede tips die ik hier heb gekregen. Dank!

PS: Inmiddels ingeschreven voor de Bike for ThinkPink Classic 2019: dit keer Amsterdam-Brussel: https://www.think-pink.be/nl/acties/d/a/4977 :-)

Bijlagen

Hallo,
Ik heb met dit draadje zitten meelezen en vind het leuk om te zien wat je zoal met alle reacties gedaan hebt en wat het resultaat is geworden!
Groet, Petra.
Als ik de lijst zie denk ik dat de andere banden het grootste verschil in fietsgevoel gemaakt hebben. Heb je het in stapjes gedaan en elke keer geprobeerd?
Wim schreef:
wo 13 jun, 2018 20:17
Ials ik de lijst zue de k ik dat de andere banden het grootste verschil in fietsgevoel gemaakt hebben. Heb je het in stapjes gedaan en elke keer geprobeerd?
Ik heb een voor een wat veranderd, eerst de cassette, dan de banden, later andere zaken, naargelang wat in me opkwam en wat ik op dat moment vond. Bvb het SMP zadel heb ik pas onlangs gekocht.

De banden hebben de grootste bijdrage geleverd tot het rolcomfort van de fiets en deed hem meteen sneller rijden. Het totale gewicht van de fiets en het feit dat er geen zijdelingse tassen meer aanhangen doen het fietsen ook lichter aanvoelen, zeker op hellingen.

Met de andere veranderingen heb ik vooral de fietshouding gewijzigd. En dat maakt een enorm verschil in het fietsgevoel en in de snelheid die ik kan halen.
Ik denk dat naast de banden, je keuze voor een zadel heel erg heeft geholpen. SMP zadels zijn briljant, en werken het best als je wat naar voren helt (rechtop zijn ze minder prettig) wat precies overeenkomt met de aanpassingen die je hebt gedaan 8)

Dus ja, het kan echt niet vaak genoeg worden gezegd: SMP zadels zijn voor een sportievere houding een van de beste keuzes die je kan maken. Kwalitatief uitstekend en via onafhankelijk onderzoek bewezen goed.

Wel duur :shock: :cry:
goede keuze en veel success.
Over de spatboarden. In principe vond ik Jan Heine en circus cloun maar in dit geval heeft hij gelijk

https://janheine.wordpress.com/2018/01/ ... -you-down/

Vreoger dacht ik dat spatborden vertraag veel. Dan heb ik article van jan lelezen en een sezone ge-experimineteerd . Mij conclusie voor een rondje om de kerk mag niet uit - met of zonder spatboarden
Ik zie dat je heb goed afgestelde SKS spatboarden - dit is belangrijk. De rest is kwestie van smaak
rockhopper schreef:
wo 11 apr, 2018 18:38
Ik wens je in ieder geval veel succes en ik lees graag hoe het gegaan is na afloop.
Hier dan hoe het is verlopen:

De voorbije week fietsten 80 vrouwen de Bike for ThinkPink Classic 2018 van Parijs naar Brussel (400 km). Alles bij elkaar hadden we 82.844,38 euro sponsorgeld ingezameld. Dit bedrag gaat integraal naar SMART Fonds waarmee Think-Pink innovatief wetenschappelijk onderzoek naar nieuwe methodes op het vlak van opsporing, behandeling en nazorg van borstkanker financiert. De vierdaagse was een intense hartverwarmende ervaring.

Nagenoeg iedereen reed met een racefiets. Mijn omgebouwde stalen vakantiefiets deed het uitstekend tussen deze sportieve fietsen: ik reed in trio met 2 deelneemster die een racefiets hadden. Over de vlakke delen reden we hetzelfde tempo, in de beklimmingen staken ze me elke keer voorbij, in de afdalingen daarentegen bolde mijn fiets even snel, zoniet sneller dan de racefietsen. Op de vele slechte wegen (grint, beschadigd wegdek, onverhard, kasseien) was ik maar al te blij met mijn stabiele stalen fiets en bredere banden.
loknor schreef:
do 14 jun, 2018 10:42
Ik denk dat naast de banden, je keuze voor een zadel heel erg heeft geholpen. SMP zadels zijn briljant, en werken het best als je wat naar voren helt (rechtop zijn ze minder prettig) wat precies overeenkomt met de aanpassingen die je hebt gedaan 8)

Dus ja, het kan echt niet vaak genoeg worden gezegd: SMP zadels zijn voor een sportievere houding een van de beste keuzes die je kan maken. Kwalitatief uitstekend en via onafhankelijk onderzoek bewezen goed.

Wel duur :shock: :cry:
Het klopt dat dit zadel goed werkt voor de sportievere zit. Als ik er rechter op wil zitten, wordt -voor mij- de druk aan de randen na verloop van tijd storend. Daarom zou ik dit zadel niet gebruiken voor een lange fietsreis met bagage.
Qua prijs valt dit model wel mee: ik betaalde 61 euro voor het zadel.