Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede E-bike voor op vakantie - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Goede E-bike voor op vakantie

173 berichten
Robbert Rutgrink schreef:
vr 29 jun, 2018 21:24
Vraagje: wat vinden jullie, interne accu in de buis(buizen) weggewerkt of externe accu deels weggewerkt in een mooi vormgegeven buis(buizen)? Die eerste is uit het zicht, de tweede is meer zichtbaar, meer lego achtig daardoor op termijn misschien te vervangen door iets anders (een betere accu?) dat dezelfde passing heeft.
Gezien de reacties begrijp ik niet meer of optie 1 nu uitneembaar is of niet. Wat is
Mijn voorkeur zou nogal afhangen van hoe het resultaat er uitziet. Liever een mooie visueel bij de fiets passende externe accu dan een accu in een leijke dikke buis. En het moet handig genoeg blijven voor de hele doelgroep natuurlijk.
Andersom ben ik juist erg blij met mijn lelijke fiets (niet-e-bike) omdat ik die geruster ergens kan stallen dan een heel mooie. Dilemma!

quote="Robbert Rutgrink"

> ....echter, als je de capaciteit van een accu kunstmatig "verkleint" (10-80 versus 100%) dan heb je
> minder capaciteit. Met minder capaciteit kom je minder ver.
> En iedereen wil alleen maar verder komen. Lastige combi.
Bij auto's hebben ze daar aan de onderkant van het bereik een mooie oplossing voor: de reserve. Een metertje dat in het rood staat of een oranje lampje dat brand is psychologisch heel dwingend; zeker voor de - ik blijf er op hameren - doelgroep. Als je de snelheid zou afknijpen tot 15 km/u krijg je ook een leereffect. Iedereen die wel eens met aan auto tussen de vrachtauto's is gaan rijden omdat hij/zij bang was om de volgende pomp niet te halen begrijpt dat. :oops:
Aan be bovenkant van het accubereik is het lastiger, dan zou je een soort boostknopje moeten maken dat niet echt uitnodigt om ook te gebruiken. Je kunt klanten echter niet zomaar zeggen dat ze de accu niet helemaal moeten opladen als ze dat bereik niet nodig hebben die dag. De geniale truc is dan om dat een accu te noemen die tot ook tot 120% opgeladen kan worden of zo. Technisch onzin, maar ik denk wel dat het verkoopt. Denk aan rendementen van CV-ketels, die ook vrolijk boven de 100% gaan.

>Ik heb eens laten uitrekenen door iemand die er voor gestudeerd heeft.
Rekenen met stroompjes zit al in het Mavopakket hoor.

{verhaal}

>Toen dacht ik, hoe gaan we dit nu uitleggen. Want dit had ik nog nooit ergens in een folder gelezen.
De interessantste dingen in de folder zijn altijd de dingen die er niet instaan. :D

> Mijn tip: ga je de bergen in? Neem dan een lader mee en eventueel een tweede akku.
> Met af en toe een langere lunchpauze kom je dan een heel eind. Heerlijk.
Tegen de tijd dat ik een e-bike koop hoop ik dat dat er een wordt waarmee ik de hele dag op pad kan zonder überhaupt te denken aan de accucapaciteit of levensduur, hem 's avonds aan de kabel hang zonder verder ergens naar te kijken en de volgende dag weer op pad kan.
loknor schreef:
vr 29 jun, 2018 07:23
Ongetwijfeld afgenomen, de hoeveelheid durf ik niet te zeggen. Vermoedelijk haal ik in eco in Nederland (dus niet door de stad rossen) nog wel 100 km, misschien zelfs meer. Dat valt me niet tegen.
loknor schreef:
vr 29 jun, 2018 07:23
Ongetwijfeld afgenomen, de hoeveelheid durf ik niet te zeggen. Vermoedelijk haal ik in eco in Nederland (dus niet door de stad rossen) nog wel 100 km, misschien zelfs meer. Dat valt me niet tegen.
make up your maind please. Jij praat over een hypotetysche probleem van Santos en zelfs later geeft een voorbeeld waar een achterwiel aandrijving is de koning. Mij verzoek - Wees eerlijk.

PS: Straks schrijf ik kritiek over Santos. Ik ben niet van de kerk van gelovige in een voor, midden of achterwiel aandrijving.
Robbert Rutgrink schreef:
vr 29 jun, 2018 21:52
Beste Robert,
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Nu begrijp ik wat waren de gedachten achter deze fiets. Ik ben ook positief verbaasd over de samenwerking tussen Santos en GoSwiss – ivm Santos is en relatief klein bedrijf.
Toch heb ik de volgende kritische punten.

1. De fietsdesign is scheef en wat latter was begon


PS> ik kom straks met verdere opmerkingen.
PS> ik kom straks met verdere opmerkingen.nen opknapten /pleisters plakken/ over een verkeerde keuze. Nederlands is niet mij moedertaal – een picture is milion worden.

Afbeelding

Afbeelding

Je kan van een auto trekker makken :-)

Jij hebt gekozen en achterwiel motor voor een vakantiefiets. Dan heb je probleem met lagere torque . Jij kies een 800W die word gekastreert op 200..250w. Probleem was niet volledig opgolest door hardware, dan komt de software oplossing voor na-volg problemen/ thermische profiel ondersteuning/.Enn 800W motor is goed gekoeld bij

PS> ik kom straks met verdere opmerkingen. 50km/h ma

PS> ik kom straks met verdere opmerkingen.ar niet bij 5kmh - ok de software engeer in de slaag :-) Dus niet een keer maar twee keer scheve oplossing /denk aan fotos met de autos/

2. De energie gestopt in deze design in niet toepasbaar in toekomstige uitbreiding van Santos e-bike lijn /no-future proof architecture. Does it worth the efforts?/– Pinion met achterwiel motor is een rare eind. Grote voordeel van pinion is de lage massa in achterwiel. Ik heb gereden full suspension MTB met Pinion. Enorm goede ervaring de achterwil plakte op het terein. Duidelijk verschil tov een dearauler.

Ik heb techische actergrond. Opmerking over de taal. Einstein zegt “Make things as simple as possible, but not simpler.”
Robbert Rutgrink schreef:
vr 29 jun, 2018 14:00
Warm lopen van gelijkstroom motoren is een natuurkundige eigenschap van zo'n motor.
quote="Robbert Rutgrink" post_id=309527 time=1530273631 user_id=7348]
"verkleint" (10-80 versus 100%)
[/quote]
Een accu heeft 9...13 serieel verbonden Li cellen. De BMS /battery managemant system/ zorgt dat de cellen worden nooit volledig ontraden of meer dan vodu\oende opgeladen gebaseerd heleboel facotreen – temeratuuur, stroom-gebruik, accu paket geschidennis. De BMS rapporteert iets tussen 0...100%. Maar 0% betekend niet dat ale cellen zijn volledig leeg – sterker nog een ceel te laag zorgt voor volledig uitschakelen van de hele accupakket. Oook 100% betrekkend niet dat de accu-cellen kan niet verder opgeladen worden. Alles is compromie tussen levensduur en presentatie en dat word bepaald door Accupaket bouwer en eigenschappen van cellen/datasheet.
Consumenten markt is een gekke segment – (10%-80%) bettenknd 30% minder een 500Wh pakket word 350Wh. Raad je een welke akku zou keuzen een klant met gemiddelde IQ van heden 500 of 350Wh :-)
De motor is een drie fase AC motor. Omzetten van DC spanning naar drie fase AC stroom gebeurd bij de controller. Let op een is spanning en andere stroom. En stroom is kracht. Moderne controllers sturen sinusoidal stroom. Daarom een achterwiel motor is geruisloos - een punt gezwegen van de fanatieke supporters van midden motor.
Robbert Rutgrink schreef:
vr 29 jun, 2018 14:00
"verkleint" (10-80 versus 100%)
Een accu heeft 9...13 serieel verbonden Li cellen. De BMS /battery managemant system/ zorgt dat de cellen worden nooit volledig ontraden of meer dan vodu\oende opgeladen gebaseerd heleboel facotreen – temeratuuur, stroom-gebruik, accu paket geschidennis. De BMS rapporteert iets tussen 0...100%. Maar 0% betekend niet dat ale cellen zijn volledig leeg – sterker nog een ceel te laag zorgt voor volledig uitschakelen van de hele accupakket. Oook 100% betrekkend niet dat de accu-cellen kan niet verder opgeladen worden. Alles is compromie tussen levensduur en presentatie en dat word bepaald door Accupaket bouwer en eigenschappen van cellen/datasheet.
Consumenten markt is een gekke segment – (10%-80%) bettenknd 30% minder een 500Wh pakket word 350Wh. Raad je eens, welke akku zou een klant met gemiddelde IQ van heden kiezen 500 of 350Wh :-)

Dat waren mij opmerkingen en gedachten. De bedoeling was
1. feedback aan jouw geven.
2. “Cool down massage” – aan alle fanatieke supporters van een en andere systeem. Geen enkle oplossing is ideaal en geen enkele alleen maar slecht. Maar dat sort van debatten hebben wij vaak here – “optimale bandendruk”, of “de beste framemateriaal” zijn mooi voorbeeld.
mightytheo schreef:
do 28 jun, 2018 23:07
Wim schreef:
do 28 jun, 2018 21:29
Ik ben toch nog wel geinteresseerd in de achtergronden van Theo en vooral zijn vriendin. Zoals ik geloof ik al eerder schreef is dat heel simpel op te lossen door de bagage ongeljk te verdelen.
......
Kortom, we denken er nog even over na....

Adviezen zijn natuurlijk welkom!
Belangrijkste is denk ik dat het een fiets is waarmee jou vriendin graag nog vele keren met jou gaat fietsen. Daarna dat het een fiets is die weinig onderhoud behoeft, anders dan wat jij zelf kan doen en dan nog.

Ik zou als nodig extra geld spenderen aan een tweede accu of een grotere accu zodat je 1000 wH hebt. Kan je vriendin net even een paar uur extra met je meerijden en dat is afhankelijk van wat jij wilt fietsen op een dag van belang.. Eventueel een extra lader zodat het laden sneller gaat en je niet door een kapotte lader stil komt te staan. Is wel weer een kilo gewicht maar dat verdien je terug in comfort.
Je kan natuurlijk ook deze trailer bekijken, kan met een e-motor worden uitgerust. Had je vriendin al niet een fijne fiets?

https://www.lasuntravel.com/home
loknor schreef:
vr 29 jun, 2018 07:23
Ongetwijfeld afgenomen, de hoeveelheid durf ik niet te zeggen. Vermoedelijk haal ik in eco in Nederland (dus niet door de stad rossen) nog wel 100 km, misschien zelfs meer. Dat valt me niet tegen.

Ik ben wel redelijk netjes qua laden. Ik zal in die 3.5 jaar zo'n 600 laadcycli hebben gehaald. Maar dat is niet van 0-100%, meestal laad ik vanaf de pak hem beet 30%. k ben vermoedelijk 10 keer onder de 10% gegaan en 2 keer leeg gestaan waarbij er nog een restje over bleef voor verlichting (zo ingesteld in de software).
Als je regelmatig lange ritten doet voorbij de 100 km, en dus vaak onder die 30% komt, is het te overwegen om :
- je lader bij je te steken om halverwege even bij te laden
- een extra accu te kopen en die te gebruiken als de eerste accu op die 30% zit.

Eigenlijk hoop ik op een systeem waarbij ik tijdens het fietsen regelmatig van accu kan wisselen, schijnt beter te zijn voor de accu's..... en minder werk natuurlijk. R-m.de heeft geloof ikal zo'n systeem.
Interessante wending in de discussie over de ideale vakantie-E-bike.
Robbert Rutgrink (chef Santos) legt in alle openheid zijn vragen en dilemma's rond de ontwikkeling van de E-Santos op tafel.
Daarnaast biedt hij testfietsen met de veel bekritiseerde achterwielmotor aan ter test.

"zelfs als je er een paar dagen mee door de Vogezen of Alpen wilt rijden. Er zijn geen kosten aan verbonden."

Meneer/mevrouw Loknor, wie hij/zij is en vanuit welke hoedanigheid hij/zij schrijft blijft volstrekt onduidelijk.
Toch schrijft hij/zij:

"Dus ja, ik snap het verhaal.. maar het blijft een inferieure oplossing voor dit probleem. Ik kan het gewoon niet aanbevelen, sorry."


Merkwaardig, niet ingaan op het toch riante aanbod van Santos om een paar dagen te gaan testen, maar wel roepen vanuit de anonimiteit 'dat je het niet kunt aanbevelen'.

Het is niet dat de argumenten van Loknor niet valide zijn, hij/zij heeft geen argumenten.
En waar hij/zij ze wel denkt te hebben, heeft hij/zij niet het lef om te onderzoeken of zijn/haar argumenten juist zijn.

Hiermee lijkt meneer/mevrouw Loknor toch wel erg op een blind paard met oogkleppen.
Ook daar moet je met een ruime boog omheen lopen.

Peter
Robbert Rutgrink schreef:
vr 29 jun, 2018 21:52
Goed punt.

Nog even terug komend op de do's en dont's wat betreft het laden van accu's. Mijn ervaring is dat de meeste maar een ding willen weten; hoe ver kom ik met mijn accu en hoe lang gaat die mee.

.............

Hoe ver je komt is bij ons de meest gestelde vraag. En eigenlijk zeer moeilijk te beantwoorden als je eerlijk bent. Want hoe ver je komt is afhankelijk van hoe hard je de motor laat werken in de toekomst. En dat is telkens (een beetje of heel) anders........
Toen dacht ik, hoe gaan we dit nu uitleggen. ............
Ik leg het altijd als volgt uit. De range van fietser en e-bike samen begint met de range van de fietser zelf, dus hoeveel kilometer kan je fietsen op een fiets van gelijk gewicht of op die e-bike zonder ondersteuning te gebruiken.

Vervolgens kan je grofweg voor elke 10 wH die in de accu zit er een kilometer bij optellen zolang je op het vlakke land bent*.
Als je de motor zuinig weet te gebruiken heb je wellicht minder wH per kilometer nodig, maar 10 wH/km rekent wel prettig en is veilig.

Rekenvoorbeeld : als ik me 2,5 uur flink uitleef op m'n 26 kilo zware e-bike en dat doe zonder ondersteuning kom ik aardig richting de 50 kilometer**. Ik heb dan wel even genoeg gedaan voor de dag. Dat is dus mijn range als fietser.
Met een accu van 418 wH kan ik nog 42 kilometer verder komen, verder dus niet ver. Totaal is dus 50+42 = 92 kilometer.

Uiteraard ben ik voor die 92 kilometer wel langer onderweg dan 2,5 uur. Je kan met ondersteuning sneller gaan rijden maar dan heb je meer wH per kilometer nodig, of die nu uit je benen of je uit je accu komen. Boven de 25 km/h gaan rijden met een speedpedelec of een badd-ass module is een mogelijkheid maar dan vliegen de wH er doorheen.

Natuurlijk kan ik m'n rit op verschillende manieren indelen, bijvoorbeeld door de ondersteuning na 50 km pas aan te zetten en dan gelijk helemaal op de hoogste stand, maar ik kan ook die 92 kilometer in een lagere stand afleggen zodat m'n benen gedurende de de hele rit gelijkmatig te belasten. Aan het einde van de 92 kilometer zijn de accu en ik zelf dan helemaal leeg.


Ook kan ik als het 's morgens nog fris is zelf al het werk doen en als het warmer wordt meer aan de motor/accu overlaten. Voor het aantal kilometers die de accu toevoegd aan de range van de fietser lijkt het niet veel uit te maken.

*In de bergen gelden natuurlijk heel andere regels, zelfs als je net zoveel geklommen als gedaald hebt, heb je inderdaad veel meer wH per kilometer nodig.

** Uiteraard zijn er allemaal manieren om m'n eigen range te verbeteren, maar die hebben een gelijk effect of je nou met of zonder accu rijdt.
miro schreef:
za 30 jun, 2018 10:51
loknor schreef:
vr 29 jun, 2018 07:23
Ongetwijfeld afgenomen, de hoeveelheid durf ik niet te zeggen. Vermoedelijk haal ik in eco in Nederland (dus niet door de stad rossen) nog wel 100 km, misschien zelfs meer. Dat valt me niet tegen.
make up your maind please. Jij praat over een hypotetysche probleem van Santos en zelfs later geeft een voorbeeld waar een achterwiel aandrijving is de koning. Mij verzoek - Wees eerlijk.

PS: Straks schrijf ik kritiek over Santos. Ik ben niet van de kerk van gelovige in een voor, midden of achterwiel aandrijving.
Language gap?

Iemand vraagt me hoeveel mijn accu is achteruit gegaan, ik doe een reële schating van wat hij nog kan. Er is namelijk geen manier om het werkelijke vermogen (en het werkelijke start vermogen van 4 jaar geleden) te meten. Helemaal omdat er ook nog dingen als temperatuur meespelen. Dus, ik haal ongeveer 100km met een vier jaar oude accu en dat vind ik persoonlijk meevallen...

Dit heeft ook niks te maken met Santos maar met mijn Batavus Razer.
Peter Molog schreef:
za 30 jun, 2018 15:09
Interessante wending in de discussie over de ideale vakantie-E-bike.
Robbert Rutgrink (chef Santos) legt in alle openheid zijn vragen en dilemma's rond de ontwikkeling van de E-Santos op tafel.
Daarnaast biedt hij testfietsen met de veel bekritiseerde achterwielmotor aan ter test.

"zelfs als je er een paar dagen mee door de Vogezen of Alpen wilt rijden. Er zijn geen kosten aan verbonden."

Meneer/mevrouw Loknor, wie hij/zij is en vanuit welke hoedanigheid hij/zij schrijft blijft volstrekt onduidelijk.
Toch schrijft hij/zij:

"Dus ja, ik snap het verhaal.. maar het blijft een inferieure oplossing voor dit probleem. Ik kan het gewoon niet aanbevelen, sorry."
Mijn geschiedenis betreft e-bike kennis is behoorlijk transparant en verifieerbaar. Ik gebruik niet alleen eigen ervaringen (en geef duidelijk aan wanneer dit mijn ervaringen zijn) en verwijs naar andere bronnen.

Ik ben ook zeer duidelijk waar op andere fora ik actief ben op dit onderwerp.

Geen verborgen agenda's.

Betreft mijn mening dat het inferieur blijft, je hebt nog steeds minder vermogen dan een naafmotor en de kabelloop is minder gunstig, met navenant grotere kans op storingen. Dit is geen mening; heel veel storingen zitten in de bekabeling/stekkers. Vervangen is een duur geintje (ale je pech hebt een paar honderd euro). Hoe minder kabel/stekkers, hoe beter. Een Middenmotor zit dicht bij de accu (bij een frameaccu letterlijk ertegenaan) en zit niet op een draaiend punt zoals een naaf.

Als je dan de prijs in ogenschouw neemt (de prijs van een losse motor!) dan is dit dus inferieur voor een vakantiefiets.

Als we het over een andere usescase gaan hebben (speedpedelecs wil je juist wel een naafmotor!) dan ben ik veel minder anti-naafmotor.
Merkwaardig, niet ingaan op het toch riante aanbod van Santos om een paar dagen te gaan testen, maar wel roepen vanuit de anonimiteit 'dat je het niet kunt aanbevelen'.
1. Ik geef nergens aan dat ik niet in ga op dit aanbod.

Er zijn echter een aantal issues die mij op dit moment geen ideale tester maken.

A. Ik ga de komende maanden niet naar de Alpen of de Ardennen.
B. Ik gebruik e-bikes buiten het normale gebruik, namelijk fietskar(ren) erachter. Dat vind ik niet fair tegenover degene die hem uitleent omdat de kans op overbelasting reëel is.

Dus ja, ik kan best een motor over de zeik krijgen, maar om dan heel stoer te gaan posten heb ik juist geen zin in.

2. Ik ben niet alleen duidelijk waar je me kan vinden op het internet, ik ben ook nog heel duidelijk in directe communicatie tot en met langskomen en bellen. En ja, Robbert heeft al contact met me opgenomen, ik moet alleen heel goed nadenken over mijn antwoord.

Ik heb namelijk GEEN zin in een hatchet job of een juich verhaal,

Het is niet dat de argumenten van Loknor niet valide zijn, hij/zij heeft geen argumenten.
En waar hij/zij ze wel denkt te hebben, heeft hij/zij niet het lef om te onderzoeken of zijn/haar argumenten juist zijn.

Hiermee lijkt meneer/mevrouw Loknor toch wel erg op een blind paard met oogkleppen.
Ook daar moet je met een ruime boog omheen lopen.

Peter
Kom op zeg. Ik geef punt voor punt aan waarom ik iets vind en waar ik dat op baseer.

Dat jij met deze groffe aanval komt terwijl ik transparant advies geef vind ik benden elk peil.
Peter Molog schreef:
za 30 jun, 2018 15:09
Meneer/mevrouw Loknor, wie hij/zij is en vanuit welke hoedanigheid hij/zij schrijft blijft volstrekt onduidelijk.
Toch schrijft hij/zij:

"Dus ja, ik snap het verhaal.. maar het blijft een inferieure oplossing voor dit probleem. Ik kan het gewoon niet aanbevelen, sorry."


Merkwaardig, niet ingaan op het toch riante aanbod van Santos om een paar dagen te gaan testen, maar wel roepen vanuit de anonimiteit 'dat je het niet kunt aanbevelen'.

Het is niet dat de argumenten van Loknor niet valide zijn, hij/zij heeft geen argumenten.
En waar hij/zij ze wel denkt te hebben, heeft hij/zij niet het lef om te onderzoeken of zijn/haar argumenten juist zijn.

Hiermee lijkt meneer/mevrouw Loknor toch wel erg op een blind paard met oogkleppen.
Ook daar moet je met een ruime boog omheen lopen.

Peter
Sorry Peter maar ik vind je hier niet netjes. Ik ken loknor verder ook (nog) niet, maar wat ik wel weet is dat hij op dit forum al een heleboel, zeg maar gerust veel, steekhoudends over e-bikes heeft geschreven.
Daarbij heeft hij mij wel duidelijk gemaakt dat hij niet een of andere oelewapper is, maar dat hij iemand is die in de eerste plaats de basics van electiciteit gewoon kent en kan toepassen - wat eerlijk gezegd heel triets is dat dat iets bijzonders is - en in de tweede plaats als iemand die wel degelijk bereikbaar is voor een discussie.
En nee, niet iedereen zet zijn curriculum vitae onder zijn postings.
Als je gelezen zou hebben wat hij allemaal op dit forum geschreven heeft - o.a. een argumenten - zou je je bericht waarschijnlijk niet zo opgesteld hebben.

Edit: ik had loknor's reactie nog niet gelzen toen ik dit verhaal schreef.
loknor schreef:
za 30 jun, 2018 17:13
Language gap?
Nee hoor- even uitlegen . Ik heb onbewust een FMEA gedaanhttps://en.wikipedia.org/wiki/Failure_m ... s_analysis
loknor schreef:
za 30 jun, 2018 17:13
A. Ik ga de komende maanden niet naar de Alpen of de Ardennen.
1. Hoe erg is de beschreven probleem. - Erg maar niet alle ergste, Dat gaat men niet dood. Dus een stap lager - company image degradation.
2. Hoe waak kan gebeuren = bij jouw 0%. jij geef aan meerdere keren

Geen twijfel het gaat naar de prullenbak.

Ik geef ook aan dat ik wil niet een santos testen
- Ik heb al een mooi stromer
- geen tijd. - andere leuke dingen te doen.

Ik kan wel tips geven
- Je hoeft niet de motor verhitting testen.
- Robert heeft goede utlieg wat hebben GoSwiss gedaan.
- Van uitleg ik begrijp wat hebben ze gedaan - ik heb vertrouwen dat ze hebben hun job goed gedaan
- ik heb vertrouwen dat Santos hebben de fiets goed getest

Waar zit de val kuilen? - Vaak bij een scheef design de oplossen van een probleem maak je een of twee andere. bijv.
- hoe zit het met de actieradius. Is het verslechterd.- de motor constant en back EMF is veranderd. Ik neem aan dat current control loop is goed ge-tuned. ook de buiten lus- toch even checken
- Wie is efficiënter/ wattHour/km Wh/km/ in een city gebruik, Ik denk dat dit is een "easy win" voor een middenmotor.
- hoe gaat het met ondersteuning curves bij extreem gevallen.
Lastig he, ebikes...

Volgens mij willen we allemaal het zelfde; de fiets moet het doen en de accu moet zo lang mogelijk mee gaan. Dat is ook het onderwerp van dit topic; goede ebike voor op vakantie.

Ik zou zeggen: probeer zo'n fiets eerst een aantal dagen uit in de omgeving waar je hem gaat gebruiken. En neem dan je besluit. En neem veel stroom mee (grote accu's of meerdere accu's) en een lader zodat je zo ver mogelijk komt. En als laatste; laat de ondersteuning van de motor, indien mogelijk, afgesteld worden op het terrein waar je gaat rijden.

Binnenkort gaat een veel fietser met zijn Santos een deel van de 100 cols tocht rijden, met aanhanger. Ik ben benieuwd naar zijn ervaringen. Fred, zo heet deze man, heeft de afgelopen 8 jaar zo'n 260.000km op z'n gewone Santos gereden. Maar Fred wilde blijven trekken en merkte dat hij vanwege zijn leeftijd (hij is 70) berg op wel wat hulp kon gaan gebruiken. Hij vroeg mij of ik zin had in zo'n avontuur. En ik heb wel zin om in de praktijk te kijken wat je wel (en niet) kunt met deze Santos. Fred heeft de app geinstalleerd, uitleg gekregen over amperage's, wattage's en ondersteuningsstanden en neemt een extra accu en twee laders mee. Ik vind dit onwijs tof en ben benieuwd naar zijn ervaringen.
Zijn er hier anderen die ook ervaring hebben of willen opdoen, stuur me gerust een mailtje.
Grt. Robbert
Ik gebruik zowel een ebike (SP, woon-werk) als een niet gemotoriseerde fiets. Eigenlijk zijn de eisen hetzelfde: betrouwbaar.
Ik zou bij een ebike ook kijken hoe die fietst zonder ondersteuning, dat maakt nogal eens verschil, en als de actieradius toch onvoldoende is, kan je dan in ieder geval nog even fietsen naar een overnachringsadres / oplaadmogelijkheid.
Voor zover het nog van belang is: in niet-reis-omstandigheden maak ik geregeld (dus niet altijd) gebruik van een Heinzmann pedelec, met achternaafmotor. Die is nu begrensd op 25 km/u, maar dat kan ik softwarematig aanpassen. Die 25 km/u is handig, want in de praktijk rij ik vaak net wat sneller. Daardoor grijpt de motor pas in als ik trager ga rijden en net daarmee wordt mijn bereik erg groot. Je zou zo je motor bijvoorbeeld op 20 km/u kunnen instellen, waardoor hij pas ondersteuning geeft als je het echt nodig hebt, bij een bergop, om iets te zeggen.

Een andere vervelende zaak is dat veel producenten van motoren de neiging hebben om alles 'proprietary' te maken: je moet alle componenten bij hen betrekken. Andere stekkers bijvoorbeeld, maken het lastig om iets anders ertussen te zetten. Als het lukt, is een Cycle Satiator een schitterende lader: niet zo zwaar, wel waterbestendig, geluidloos en programmeerbaar. Zo kun je ofwel snel laden (veel energie op korte tijd, maar minder goed voor de meeste accutypes) ofwel langzamer. Snel laden doe je tijdens een middagpauze, om nog een eind verder te kunnen. Langzaam 's nachts, omdat het beter is voor de accu en dan is er tijd genoeg.

Een gelijkaardig probleem heb je met accu's: met een Bosch motor kun je bijna uitsluitend bij die fabrikant terecht voor een accu. Een mooi verdienmodel, maar niet zo leuk voor de koper. Met sommige motoren heb je die beperking niet. In mijn trike zit een Bafang naafmotor (achteraf ingebouwd) en die is compatibel met heel wat accu's. Dat geeft veel mogelijkheden op vlak van samenstelling (LiFePo4 bijvoorbeeld) en leveranciers (dus prijzen en capaciteiten). Bij mij is die op een 750 Wh accu aangesloten.
Daarom kan het interessant zijn om niet een goede e-bike (eigenlijk bedoel je wellicht pedelec) te kopen, maar een degelijke reisfiets, waar je nadien een motor inbouwt.

Het blijft altijd afwegen. Doe je dat zelf, dan ken je je fiets wellicht door en door. Maar dat is niet iedereen gegeven. Koop je een reis-pedelec, dan moet je erop vertrouwen dat de fabrikant weet waar hij mee bezig is en dan ben je ook gebonden aan zijn keuzes. Zoals al gezegd: R+M heeft met zijn charger-reeks een mooie oplossing, waarbij twee accu's tegelijk kunnen werken. Daar betaal je ook voor en dat is logisch. Of je schaft een tweede accu aan, die dan waarschijnlijk in een fietstas extra volume inneemt.

Op technisch vlak kun je daarnaast veel hulp hebben aan een Cycle Analist (ook van Grin Technologies, die de hierboven vermelde Cycle Satiator lader maken). Die toont je netjes het opgenomen vermogen, het rendement en andere nuttige informatie. Maar ook daar: het veronderstelt een zekere kennis. Is die er, dan kun je er veel voordeel aan hebben. Beschouw het als een super-brandstofmeter op je fiets.
Hans Keesom schreef:
za 30 jun, 2018 13:39
Belangrijkste is denk ik dat het een fiets is waarmee jou vriendin graag nog vele keren met jou gaat fietsen. Daarna dat het een fiets is die weinig onderhoud behoeft, anders dan wat jij zelf kan doen en dan nog.

Ik zou als nodig extra geld spenderen aan een tweede accu of een grotere accu zodat je 1000 wH hebt. Kan je vriendin net even een paar uur extra met je meerijden en dat is afhankelijk van wat jij wilt fietsen op een dag van belang.. Eventueel een extra lader zodat het laden sneller gaat en je niet door een kapotte lader stil komt te staan. Is wel weer een kilo gewicht maar dat verdien je terug in comfort.
Je kan natuurlijk ook deze trailer bekijken, kan met een e-motor worden uitgerust. Had je vriendin al niet een fijne fiets?
De keuze is uiteindelijk en na veel uitproberen toch gevallen op de Flyer Upstreet met een extra grote frame accu. Deze fiets heeft een Panasonic motor ondersteuning die wij persoonlijk iets fijner vonden dan de Flyer Gotour versie met Bosch (het voelde iets natuurlijker m.b.t. de ondersteuning). Verder is de zithouding een hele mooie mix geworden tussen sportief en comfortabel.

Belangrijkst is natuurlijk dat Irma er blij mee is en ze vond deze fiets echt geweldig fietsen.

Toch wil ik graag iedereen nogmaals hartelijk bedanken voor alle goedbedoelde adviezen. Discussies zijn er af en toe maar het leidt uiteindelijk ook wel tot verheldering van aannames en inzichten en daar is dit forum tenslotte voor bedoeld.
mightytheo schreef:
di 03 jul, 2018 00:15
De keuze is uiteindelijk en na veel uitproberen toch gevallen op de Flyer Upstreet met een extra grote frame accu. Deze fiets heeft een Panasonic motor ondersteuning die wij persoonlijk iets fijner vonden dan de Flyer Gotour versie met Bosch (het voelde iets natuurlijker m.b.t. de ondersteuning). Verder is de zithouding een hele mooie mix geworden tussen sportief en comfortabel.

Belangrijkst is natuurlijk dat Irma er blij mee is en ze vond deze fiets echt geweldig fietsen.
Hou ons op de hoogte van jullie ervaringen met de Flyer Upstreet. Ik ben aan het rondkijken voor een electrische fiets voor mijn vrouw en deze zit ook in het rijtje van mogelijke fietsen. Erg mooie fiets (en mixed frame mogelijk) van een goed merk.
mightytheo schreef:
di 03 jul, 2018 00:15
Hans Keesom schreef:
za 30 jun, 2018 13:39
Belangrijkste is denk ik dat het een fiets is waarmee jou vriendin graag nog vele keren met jou gaat fietsen. Daarna dat het een fiets is die weinig onderhoud behoeft, anders dan wat jij zelf kan doen en dan nog.

Ik zou als nodig extra geld spenderen aan een tweede accu of een grotere accu zodat je 1000 wH hebt. Kan je vriendin net even een paar uur extra met je meerijden en dat is afhankelijk van wat jij wilt fietsen op een dag van belang.. Eventueel een extra lader zodat het laden sneller gaat en je niet door een kapotte lader stil komt te staan. Is wel weer een kilo gewicht maar dat verdien je terug in comfort.
Je kan natuurlijk ook deze trailer bekijken, kan met een e-motor worden uitgerust. Had je vriendin al niet een fijne fiets?
De keuze is uiteindelijk en na veel uitproberen toch gevallen op de Flyer Upstreet met een extra grote frame accu. Deze fiets heeft een Panasonic motor ondersteuning die wij persoonlijk iets fijner vonden dan de Flyer Gotour versie met Bosch (het voelde iets natuurlijker m.b.t. de ondersteuning). Verder is de zithouding een hele mooie mix geworden tussen sportief en comfortabel.

Belangrijkst is natuurlijk dat Irma er blij mee is en ze vond deze fiets echt geweldig fietsen.

Toch wil ik graag iedereen nogmaals hartelijk bedanken voor alle goedbedoelde adviezen. Discussies zijn er af en toe maar het leidt uiteindelijk ook wel tot verheldering van aannames en inzichten en daar is dit forum tenslotte voor bedoeld.
mooie fiets. Ik neem aan de 25 km/h versie en niet de 45 km/h versie die hier op de voorpagina staat? https://www.elektrabikes.nl/45kmh/
CapoJan schreef:
ma 02 jul, 2018 21:39
.......Als het lukt, is een Cycle Satiator een schitterende lader: niet zo zwaar, wel waterbestendig, geluidloos en programmeerbaar. Zo kun je ofwel snel laden (veel energie op korte tijd, maar minder goed voor de meeste accutypes) ofwel langzamer. Snel laden doe je tijdens een middagpauze, om nog een eind verder te kunnen. Langzaam 's nachts, omdat het beter is voor de accu en dan is er tijd genoeg.......

........
Op technisch vlak kun je daarnaast veel hulp hebben aan een Cycle Analist (ook van Grin Technologies, die de hierboven vermelde Cycle Satiator lader maken). Die toont je netjes het opgenomen vermogen, het rendement en andere nuttige informatie. Maar ook daar: het veronderstelt een zekere kennis. Is die er, dan kun je er veel voordeel aan hebben. Beschouw het als een super-brandstofmeter op je fiets.
Indrukwekkend wat je hier aan kennis naar voren brengt. Ik zag Grin ook al bij de sun-tour 2018 van Frankrijk naar China, ziet eruit als degelijk en mooi spul.

Ergens weet ik het antwoord al maar ik moet het toch vragen. Als je zoals ik een kant en klare ebike hebt gekocht met Shimano Steps BT-e6001 accu's, motor etc erop, kan je dan alsnog van de producten van Grin gebruik maken op een plug en play manier of moet je dan zaken gaan openhalen?
Hans Keesom schreef:
wo 04 jul, 2018 20:16
CapoJan schreef:
ma 02 jul, 2018 21:39
.......Als het lukt, is een Cycle Satiator een schitterende lader: niet zo zwaar, wel waterbestendig, geluidloos en programmeerbaar. Zo kun je ofwel snel laden (veel energie op korte tijd, maar minder goed voor de meeste accutypes) ofwel langzamer. Snel laden doe je tijdens een middagpauze, om nog een eind verder te kunnen. Langzaam 's nachts, omdat het beter is voor de accu en dan is er tijd genoeg.......

........
Op technisch vlak kun je daarnaast veel hulp hebben aan een Cycle Analist (ook van Grin Technologies, die de hierboven vermelde Cycle Satiator lader maken). Die toont je netjes het opgenomen vermogen, het rendement en andere nuttige informatie. Maar ook daar: het veronderstelt een zekere kennis. Is die er, dan kun je er veel voordeel aan hebben. Beschouw het als een super-brandstofmeter op je fiets.
Indrukwekkend wat je hier aan kennis naar voren brengt. Ik zag Grin ook al bij de sun-tour 2018 van Frankrijk naar China, ziet eruit als degelijk en mooi spul.

Ergens weet ik het antwoord al maar ik moet het toch vragen. Als je zoals ik een kant en klare ebike hebt gekocht met Shimano Steps BT-e6001 accu's, motor etc erop, kan je dan alsnog van de producten van Grin gebruik maken op een plug en play manier of moet je dan zaken gaan openhalen?
Plug-in zal het niet worden, vrees ik. Hier vind je meer informatie. Dat wat de Cycle Analyst betreft.
De Cycle Satiator is ook een mooi ding en redelijk universeel, maar het vervelende is dat een aantal grote fabrikanten van e-ondersteuning (o.a. Bosch) met eigen stekkers werken. Dat moet je zien op te lossen.
Misschien komt die er bij mij nog wel: er staat een pedelec in de garage, een elektrisch ondersteunde trike en een E-Orca (velomobiel). Die laatste is waar de Cycle Analyst op zit, maar ik denk eraan om er ook een op de trike te kunnen inpluggen. Bij reizen is het handig om meer informatie te krijgen: aan de hand van het opgenomen vermogen en het rendement (Wh/km). Zo krijg je om te beginnen een goed idee van je bereik. Omdat ook - als je de accu leegrijdt - je totale capaciteit getoond wordt, kun je in het oog houden hoe goed je accu nog is. Maar het betekent telkens wel extra bedrading...
En met die universele lader, die ook nog eens waterbestendig is, heb je heel wat mogelijkheden om je dure accu langer mee te laten gaan. Het nadeel: je moet alweer over voldoende kennis beschikken of bereid zijn die op te doen. Dan heb ik het niet enkel over het inbouwen, maar vooral over begrijpen wat de info allemaal betekent. Anders heb je er niets aan.
Hans Keesom schreef:
di 03 jul, 2018 21:54
mooie fiets. Ik neem aan de 25 km/h versie en niet de 45 km/h versie die hier op de voorpagina staat? https://www.elektrabikes.nl/45kmh/
Het is de normale 25km e-bike: https://www.flyer-fietsen.nl/product/up ... -00-gates/

@Fedor: we zullen onze ervaringen over een tijdje wel melden ;-)