Verslag opknappen Koga Terraliner 66 cm tot randonneur
Net voor de vakantie stond deze fiets op een Marktplaats voor slechts €50 !
Ik heb direct geboden en gebeld en de fiets na een proefrit gekocht. De staat was matig redelijk: veel lakbeschadiging, versleten aandrijving, kapot balhoofdstel, versleten zadel, maar verder alles goed en… vooral dat sterke en goede stalen frame! Ik ben bijna 2 meter lang en zo’n 66 cm frame is wat ik wil als een toer-racefiets. De fiets was dus behoorlijk afgetrapt door zo’n 10 jaar dagelijks gebruik in een randstad en de nodige fietsreizen.
Zo gekocht:
Het opknappen bestond uit:
- schoonmaken, demonteren en bijwerken van veel lakbeschadigingen. Schuren en in de zwarte Hammerite. De ‘look’ is nu wat camouflage- of acné-achting, maar de bordeauxrode kleur heeft gelukkig nog steeds de overhand.
- in de voornaaf aan beide kanten een kogel erbij en natuurlijk vers lagervet.
- een nieuw balhoofdstel (gewoon staal met kogels, 1 inch) er in laten zetten. Ik wil die van Ritchey Logic, maar Bike4travel heeft een op zich prima Aziatisch no-name stelletje gemonteerd. Achteraf had het onderste deel kunnen blijven zitten want dat was goed en met prima naaldlager. Van de bovenste moer (cup) was de schroefdraad wel helemaal naar de mallediezen en dat was de reden voor vervanging.
- binnenblad 24-tands. Ik heb nog geen binnenbladboutjes, dus die zet ik er later op en dan is de triple compleet.
- nieuw pignon, 14-25 of zo. De 14 loopt net aan tegen binnenkant staande achtervork, dus dat had toch beter een 13 kunnen zijn. Ik koos voor 14 als kleinste want het grootste verzet gebruik ik zo zelden dat dat beter een 14 kan zijn dan een 13, maar ja.
- nieuwe ketting. De oude ketting kon ik zo van het voorblad aftillen: compleet versleten.
- nieuwe kabelsets voor versnellingen en remmen.
- nieuwe pedalen (en later een paar SPD-pedalen die ik nog heb liggen).
- nieuw schuim op het stuur (Grab-On).
- een paar remgrepen van Tektro (‘520’) die passen bij de V-brakes. V-brakes had ik nog net eerder en bevallen goed: goed te doseren en erg krachtig.
- van de ooit gesneuvelde Snel Safari de oude cranks (Deore, 180 mm !) gemonteerd. Met mijn binnenbeenlengte vaan 100cm is dat prettig, maar wel weer even wennen.
- een paar bar-end-shifters 9-speed van Marktplaats. De kabels lopen direct buitenlangs het schuim want ik verwacht dat het schuim uitscheurt als ik de kabels er ergens doorheen voer.
Gelukkig paste mijn oude racebocht qua diameter precies in deze stuurpen.
Er moet nog een nieuwe achterband op, maar dat komt wel. Ondanks de ‘droogtescheurtjes’ is zo’n Schwalbe-band nog prima rijdbaar. Ik denk dat er tzt de Energizer van Schwalbe in 40-622 of 42-622 opkomt: licht lopend, flinke luchtkamer en al gespot voor €18 per stuk.
De fiets rijdt prima! Het stuurgedrag is wat luier dan ik verwachtte, maar dat zal met bagage precies goed zijn. Hij rijdt heerlijk stabiel. Beter zo dan een nerveus gedrag. De zitpositie moet nog wat aangepast worden (stand van zadel en stuur) want ik heb nog het gevoel wat te onderuitgezakt te zitten. Met stuur iets lager zal dat beter worden.
De diverse spullen heb ik gekocht bij http://www.bike4travel.nl (paar keer langsgefietst) en http://www.m-gineering.nl (besteld en vlot geleverd via site).
Al met al ruim € 200 besteed en het is een geslaagd projectje geworden, al zeg ik het zelf. ' M'n eigen soort van Surly LHT '.
Groet! hoogframe
Net voor de vakantie stond deze fiets op een Marktplaats voor slechts €50 !
Ik heb direct geboden en gebeld en de fiets na een proefrit gekocht. De staat was matig redelijk: veel lakbeschadiging, versleten aandrijving, kapot balhoofdstel, versleten zadel, maar verder alles goed en… vooral dat sterke en goede stalen frame! Ik ben bijna 2 meter lang en zo’n 66 cm frame is wat ik wil als een toer-racefiets. De fiets was dus behoorlijk afgetrapt door zo’n 10 jaar dagelijks gebruik in een randstad en de nodige fietsreizen.
Zo gekocht:
Het opknappen bestond uit:
- schoonmaken, demonteren en bijwerken van veel lakbeschadigingen. Schuren en in de zwarte Hammerite. De ‘look’ is nu wat camouflage- of acné-achting, maar de bordeauxrode kleur heeft gelukkig nog steeds de overhand.
- in de voornaaf aan beide kanten een kogel erbij en natuurlijk vers lagervet.
- een nieuw balhoofdstel (gewoon staal met kogels, 1 inch) er in laten zetten. Ik wil die van Ritchey Logic, maar Bike4travel heeft een op zich prima Aziatisch no-name stelletje gemonteerd. Achteraf had het onderste deel kunnen blijven zitten want dat was goed en met prima naaldlager. Van de bovenste moer (cup) was de schroefdraad wel helemaal naar de mallediezen en dat was de reden voor vervanging.
- binnenblad 24-tands. Ik heb nog geen binnenbladboutjes, dus die zet ik er later op en dan is de triple compleet.
- nieuw pignon, 14-25 of zo. De 14 loopt net aan tegen binnenkant staande achtervork, dus dat had toch beter een 13 kunnen zijn. Ik koos voor 14 als kleinste want het grootste verzet gebruik ik zo zelden dat dat beter een 14 kan zijn dan een 13, maar ja.
- nieuwe ketting. De oude ketting kon ik zo van het voorblad aftillen: compleet versleten.
- nieuwe kabelsets voor versnellingen en remmen.
- nieuwe pedalen (en later een paar SPD-pedalen die ik nog heb liggen).
- nieuw schuim op het stuur (Grab-On).
- een paar remgrepen van Tektro (‘520’) die passen bij de V-brakes. V-brakes had ik nog net eerder en bevallen goed: goed te doseren en erg krachtig.
- van de ooit gesneuvelde Snel Safari de oude cranks (Deore, 180 mm !) gemonteerd. Met mijn binnenbeenlengte vaan 100cm is dat prettig, maar wel weer even wennen.
- een paar bar-end-shifters 9-speed van Marktplaats. De kabels lopen direct buitenlangs het schuim want ik verwacht dat het schuim uitscheurt als ik de kabels er ergens doorheen voer.
Gelukkig paste mijn oude racebocht qua diameter precies in deze stuurpen.
Er moet nog een nieuwe achterband op, maar dat komt wel. Ondanks de ‘droogtescheurtjes’ is zo’n Schwalbe-band nog prima rijdbaar. Ik denk dat er tzt de Energizer van Schwalbe in 40-622 of 42-622 opkomt: licht lopend, flinke luchtkamer en al gespot voor €18 per stuk.
De fiets rijdt prima! Het stuurgedrag is wat luier dan ik verwachtte, maar dat zal met bagage precies goed zijn. Hij rijdt heerlijk stabiel. Beter zo dan een nerveus gedrag. De zitpositie moet nog wat aangepast worden (stand van zadel en stuur) want ik heb nog het gevoel wat te onderuitgezakt te zitten. Met stuur iets lager zal dat beter worden.
De diverse spullen heb ik gekocht bij http://www.bike4travel.nl (paar keer langsgefietst) en http://www.m-gineering.nl (besteld en vlot geleverd via site).
Al met al ruim € 200 besteed en het is een geslaagd projectje geworden, al zeg ik het zelf. ' M'n eigen soort van Surly LHT '.
Groet! hoogframe