Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Limes in 2018 - Forum Wereldfietser

Limes in 2018

Mijn fietsmaat en ik zijn van plan in de zomer 2018 de Limes-fietsroute te gaan rijden. Tentjes gaan mee, we hebben 6 weken de tijd, met hier en daar een stuk met de trein tussen. Misschien tot Boedapest, waarschijnlijk tot Constanta, dat staat nog niet vast. Ons tempo ligt op 75 tot 100 km/dag, met om de week een rustdag.
Nu ga ik de boekjes binnenkort bestellen, en we gebruiken ook de track op de GPS.
Zijn er mensen die (een stuk van) deze route tijdens de laatste paar jaar gereden hebben, en daar wat info over willen delen? De oudere fietsverslagen heb ik waarschijnlijk wel gelezen, zo zijn we namelijk tot deze keuze gekomen. Recente reisverslagen zag ik echter nog niet.
Op een vakantiebeurs hier in België ga ik ook mijn licht opsteken, en dit

https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... fietsroute

is ook erg interessant. Het gaat ons natuurlijk vooral om de voorpret. Dank alvast!
Vriendelijke groet, Meneer Zwijn.
Misschien wat uit de buurt, maar Simon Koster geeft op 22 september een lezing over de Limes route bij Bike4travel in Rotterdam. Hij fietste de route afgelopen zomer.
In 2013 van Boedapest teruggereden:

http://fietsen.fbosman.nl
Het eerste stuk reden wij vorig jaar. Een uitgebreid verslag op mijn site www.aartveldhuizen.nl
Ik heb in mei/juni de Limes gefietst tot Boedapest. Ben onderweg toch grote stukken overgestapt op de Rheinradweg en de Donauradweg om de talrijke 'rare' omwegen van de Limes te vermijden die deze route maakt om allerlei Romeinse overblijfselen aan te doen. Het ging mij duidelijk meer om het fietsen dan om de 'cultuur' :). De variant door de Taunus is af te raden als het veel regent of recent heeft geregend. De route loopt daar deels over onverharde boswegen die er erg slecht bij liggen als ze nat zijn... Als je gaat kamperen let er dan op dat de campings op sommige delen ver uit elkaar liggen en in de zomer behoorlijk druk zijn, mede omdat er dan erg veel (vakantie)fietsers onderweg zijn... Met name op het gedeelte tot Boedapest.
Het gedeelte tussen Xanten en Keulen loopt vooral door stedelijk gebied met veel industrieterreinen. Niet echt aantrekkelijk om doorheen te fietsen, soms wel indrukwekkend, al die grote, vieze fabrieken...
Met 100 km per dag kom je in drie weken gemakkelijk tot Boedapest, heb je nog drie weken voor een flink eind richting Constanza. Veel plezier!
Vorig jaar Augustus ook met twee vriendinnen op de fiets gestapt om de gehele Limes route te fietsen, natuurlijk is het ene stuk mooier dan het andere, maar uiteindelijk was het een fantastische route!
Uiteindelijk vonden we Constanta nog niet helemaal het juiste punt om te stoppen en zijn we nog een paar dagen doorgefietst naar Bucharest.

Vooral Roemenië heeft ons in positieve zin verrast.
Als je een sfeer impressie wilt van onze fiets tijd kan je even kijken op: https://www.facebook.com/adventurebybike/?fref=ts

Als je vragen hebt contact mij gerust :)
Dank jullie wel voor de reacties! Al veel leesplezier gehad.
@Annelotte: Jullie verhaal heb ik gevolgd, geweldige trip. Fijn om te lezen op je link wat jullie sindsdien allemaal uitgespookt hebben. Nu vind ik mezelf wel ineens een oude, luie trage slak.
Leuk filmpje op facebook Annelotte en crew!
Misschien vertrekken we over een week, ten laatste over 14 dagen. Treintickets terugreis Budapest-Leuven zijn toegekomen via de Treinreiswinkel. Na aankoop Bikelineboekjes, Hongarije-routeboek en tweedehands-routeboekjes toch de drie nieuwe Limesroute-boekjes (2de deel werd pas laat herdrukt) gekozen als de tocht die we gaan doen.
Ik ben er helemaal klaar voor, fietsje is in orde gezet, track staat op eTrex35t en de conditie zit goed. Ik hoop 10 augustus in de helft van deel 3 (Karpaten) te zitten, ofwel richting Bukarest, daarna buig ik af terug naar Budapest.
Als ik terug ben, hoor je hoe het ging. Groeten en een fijne vakantie allemaal!
Meneer Zwijn schreef:
za 23 jun, 2018 10:19
Ik ben er helemaal klaar voor, fietsje is in orde gezet, track staat op eTrex35t en de conditie zit goed. Ik hoop 10 augustus in de helft van deel 3 (Karpaten) te zitten, ofwel richting Bukarest, daarna buig ik af terug naar Budapest.
Als ik terug ben, hoor je hoe het ging. Groeten en een fijne vakantie allemaal!
Ik ben erg benieuwd. Heel veel plezier!
...dubbel...
Vertrek zaterdag 6/7, eerst naar Blankenberge, dan omhoog naar Katzand en zo de Limesroute beginnen. 17,5 kg bagage, misschien gooi ik er wel nog een kilootje uit.

Edit: Het moet natuurlijk Katwijk zijn, Cadzand passeren we waarschijnlijk ook wel. En het uiteindelijke totale gewicht is (zakken inbegrepen): 17 kilo. t Zal wel lukken zeker? We gaan het zien

Bijlagen

Meneer Zwijn schreef:
di 03 jul, 2018 13:13
Vertrek zaterdag 6/7, eerst naar Blankenberge, dan omhoog naar Katzand en zo de Limesroute beginnen.
Cadzand ligt niet zo ver van Blankenberge, maar voor het begin van de Limesroute moet je nog even doorfietsen naar Katwijk. Googelend op Katzand beland ik op de site van Katz and Associates. :?
Je hebt gelijk, Katwijk is het.
Zo, we zijn weer thuis. 41 dagen gefietst, prachtig weer, geen lekke banden, ...😜.
We zijn op 25 dagen tot Budapest gefietst. Daar drie dagen gebleven, en dan beslist om grotendeels terug te fietsen over EuroVelo 6. Eerst Flixbus Budapest-Wenen, dan fietsen tot 100 km onder Keulen. Vandaar weer met regionale treinen naar huis.
De route: wat Wimmo hierboven schrijft, herken ik helemaal. En de track en de routebeschrijving in de boekjes zijn nogal uiteenlopend. Maar prachtige fietspaden en natuurschoon.
Flixbus Budapest-Wenen: goedkoop, snel en prima. Ideaal voor niet al te lange afstanden.
De trein: Heel goedkoop, best veel stress en gedoe door regionale treinen. Het alternatief is tijdig reserveren, maar we doen alles zo graag op goed geluk.
De treinreiswinkel: Heel goed.
De fiets: de VSF 1200 heeft zich goed gehouden. Bij serieuze belasting in de laagste drie versnellingen lichte tikgeluiden in de Pinion. De banden hadden wat breder gemogen dan 50 mm, maar dit kan niet. De spatborden zotten nu al te kort op de banden bij modderige toestanden.
De bagage: 19kg is veel. Vanuit Duitsland paar kilo naar huis gestuurd. Ik miste deze reis een stuurtas, dus die komt erop.
De tent: De Jack Wolfskin Gossamer is een goedkoop licht tentje. Heel snel droog smorgens. Ga er misschien een bijpassende lichte tarp bij kopen.
De eTrex 35T: geweldig ding. Nog wat aanpassen aan fiets om naafdynamo te gebruiken om geen netstroom meer hoeven te gebruiken.
De reis: Geweldig. Maar dat komt vooral omdat ik helemaal zen wordt van smorgens op 30 min op routine klaar te staan, van elk ding op zijn plekje, van backerei naar hangmat smiddags, .... en dat 41 dagen lang. De route is in ieder geval confortabel tot Wenen, genoeg campings, winkels en geweldige fietspaden. Vanaf Wenen begon het allemaal wat avontuurlijker te worden. Echt MTBparkoer, de donauroute kreeg ineens een heeeel ander karakter. Persoonlijk vind ik dat geweldig, maar we hebben besloten om later terug te gaan en dan Budapest-Donauroute naar Zwarte Zee- Limes door Karpaten naar Budapest te doen. Dus dat houden we nog tegoed.
Nu weer ff wennen, en de conditie proberen te houden.
Gelukkig nog twee weken vakantie voor wat kleinere tochtjes.