Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brief aan de staatssecretaris - Forum Wereldfietser

Brief aan de staatssecretaris

Naar aanleiding van dit artikel en in andere nieuwsberichten wil ik voor de fietsliefhebbers, die hun fietsen per trein willen meenemen, opkomen. Daarom heb ik een brief geschreven aan drs. Stientje van Veldhoven.
https://www.rijksoverheid.nl/regering/b ... n-de-trein

Zeer geachte Stientje van Veldhoven,

Volgens de afgelopen nieuwsberichten wilt u sterk bepleiten om de komende jaren de passagiers op korte Europese bestemmingen uit het vliegtuig in de trein te krijgen. Daarbij is uw ambitie dat de trein de beste keuze wordt, voor het vervoer over korte afstanden binnen Europa.

Ik ben al jarenlang, zeg maar sinds 1969, liefhebber van fietsreizen in het buitenland, ook ver buiten Europa; veel andere mensen doen dat ook. Toch worden wij als fietsers in de wereld van de spoorwegen nooit als volwaardig aangezien. Zelfs bij onze eigen NS zijn de fietscompartimenten veel te krap. Ik ga zelf nooit en te nimmer in de trein, in binnen- of buitenland, zonder mijn fiets mee aan boord. Op internationale treinen zoals de ICE’s, Thaly’s of Eurostars mogen geen fietsen mee. We moeten in het buitenland vaak genoegen nemen met regionale treinen, waardoor de reistijden erg lang kunnen duren. Wil ik graag een fietsvakantie door Frankrijk ondernemen, dan was ik genoodzaakt om per vliegtuig naar Parijs te gaan, want mijn fiets kon niet per trein mee, per vliegtuig wel. Het kostte mij wel € 220,– retour bij de KLM. Mijn startpunt van de fietstocht in Frankrijk was in Nantes, daar ging ik per TGV heen. Mijn fiets mocht niet mee, maar ik kon hem, met eraf genomen wielen, wel achter wat koffers verstoppen in de vrij krappe bagagecompartiment.
In 2016 maakte ik een fietstocht door Oostenrijk. Een vlucht naar Salzburg is nogal duur: van € 247,– tot ruim € 533,– enkele reis, vaak met een overstap op de meest ongunstige tijden. Gelukkig bestond er de City Night Line-trein, die mij van Utrecht naar München bracht met een overstap naar Salzburg. Dit alles voor maar € 89,– plus € 12,– voor de fiets. Helaas, deze voortreffelijke treindienst, razend populair bij fietsliefhebbers, is op 10 december 2016 opgeheven. Ik had Ljubljana in Slovenië als eindbestemming, waar ik terug naar huis zou vliegen (prijs € 187,–). Door onvoorziene omstandigheden moest ik in Bad Gastein de fietstocht afbreken en onmiddellijk naar huis teruggaan. Er ging van hier een directe trein naar Düsseldorf, maar daar gingen geen treinen verder naar Nederland. Dan maar naar Nijmegen gefietst (met een overnachting extra), waar ik per NS naar huis ging.
Niet per trein bereikbaar, had ik uitstekende ervaringen met Aer Lingus naar Dublin in Ierland, retour voor € 138,–, fiets mee en ik werd door deze vliegmaatschappij heel goed behandeld. Helaas neemt de spoorwegmaatschappij Statens Järnvägar in Zweden, als enige land in Europa, absoluut geen fietsen mee. Dat deed ik in 1972 en 1975 nog wel prima toen ik daar was, maar nu is het onmogelijk.

Daarom vraag ik u bij het uitvoeren van de bovengenoemde plannen goed rekening te houden met de gestaag groeiende populariteit van fietsvakanties of ook korte fietstochten in het buitenland. Zorg absoluut meer voor ruimte voor fietsen in de treinen. Anders is de boot aan voor ons.

Met de vriendelijke groeten,
Hoogachtend,

Martin E. van Doornik
Bedankt Martin. Er komt een begin. In 2020 wordt het mogelijk om fietsen mee te nemen in de Thalys.
Goed initiatief.

Helaas verwacht ik dat zo'n taskforce, na 1000-en uren vergaderen op de mooiste locaties, niet verder komt dan "We moeten het vliegen op korte afstanden duurder maken". :roll:

Tegenwoordig gebruik ik nog zelden het OV met de fiets, en in het buitenland al helemaal niet. Te lastig imho en te weinig "garanties" dat de fiets mee kan.
Bedankt Martin. Er komt een begin. In 2020 wordt het mogelijk om fietsen mee te nemen in de Thalys.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :!:
Fedor schreef:
za 23 jun, 2018 09:44

Helaas verwacht ik dat zo'n taskforce, na 1000-en uren vergaderen op de mooiste locaties, niet verder komt dan "We moeten het vliegen op korte afstanden duurder maken". :roll:
Jammer, zo’n negatieve insteek :roll:

Groet,
Tom
Tom vds schreef:
zo 24 jun, 2018 18:19
Jammer, zo’n negatieve insteek :roll:
Ach na het nieuws om mogelijk de belasting op gas met 75% te gaan verhogen (ook een idee van zo'n duurbetaalde denktank)… en dergelijke zaken in het verleden... is dit voor mij wel de reguliere insteek.

Beleid bestaat zelden uit stimuleren, maar vooral uit straffen van het huidige gebruik zonder met goede alternatieven te komen.
ik lees regelmatig mee op de website http://www.fietsberaad.nl/

In het archief daar heb ik een artikel gevonden uit 2010 en daarin word beschreven dat er niet echt veel gebruik van gemaakt word.
http://www.fietsberaad.nl/library/repos ... l%20op.pdf
Wouter Duijndam schreef:
zo 24 jun, 2018 20:40
ik lees regelmatig mee op de website http://www.fietsberaad.nl/

In het archief daar heb ik een artikel gevonden uit 2010 en daarin word beschreven dat er niet echt veel gebruik van gemaakt word.
http://www.fietsberaad.nl/library/repos ... l%20op.pdf
Wat onderzocht is vooral fietsvervoer voor dagelijks gebruik.
In Nederland doen veel forenzen het met het twee fietsen systeem. Van het huisadres op de fiets naar een station of bushalte. In de plaats van het werk met een tweede fiets van het station naar de werkplek.
Martin zijn brief gaat vooral over het meenemen van de fiets in de trein naar het buitenland voor een fietsvakantie. De mogelijkheden zijn nog altijd beperkt.
Volgens de Treinwinkel, die veel boekingen doet, is de vraag er wel. In de trein van Amsterdam naar Berlijn kunnen wel fietsen. 16 fietsplaatsen lijken riant, maar in de zomermaanden moet regelmatig nee verkocht worden, omdat alle fietsplaatsen al gereserveerd zijn.
bert sitters schreef:
ma 25 jun, 2018 09:19
16 fietsplaatsen lijken riant, maar in de zomermaanden moet regelmatig nee verkocht worden, omdat alle fietsplaatsen al gereserveerd zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zestien plaatsen? In deze Duitse trein telde ik 29 plaatsen! Weet niet meer waar die vandaan kwam. Ingestapt in Amersfoort en uitgestapt in Hilversum. Niet eens gereserveerd. Datum 2 september 2011.
Op de bovenste foto staat het fietslogo heel klein aangegeven onder de 2.
bert sitters schreef:
ma 25 jun, 2018 09:19
Wat onderzocht is vooral fietsvervoer voor dagelijks gebruik.
In Nederland doen veel forenzen het met het twee fietsen systeem. Van het huisadres op de fiets naar een station of bushalte. In de plaats van het werk met een tweede fiets van het station naar de werkplek.
Martin zijn brief gaat vooral over het meenemen van de fiets in de trein naar het buitenland voor een fietsvakantie. De mogelijkheden zijn nog altijd beperkt.
Ik heb meer dan 30 jaar geforensd met het bovengenoemde twee fietsen systeem. Ik ben inmiddels bijna twee jaar met pensioen. Daarnaast neem ik mijn fiets altijd mee in de trein voor zowel binnen- als buitenlandse fietstochten. In de afgelopen 10 jaar maar drie keer zonder fiets in de trein (wat voelde ik me zo naakt zonder fiets): samen met mijn vrouw om een museum elders in ons land te bezoeken. Het Rijksmuseum in Amsterdam bijvoorbeeld of de T-rex in Leiden bewonderen.
Ik ben iedere zondag actief als molenaar in Kolham. Afstand van mijn huis 37 kilometer, in de meeste gevallen pak ik mijn auto, een dik half uurtje en je bent er zo. Maar wanneer mijn vrouw op zondag de auto nodig heeft, pak ik de trein naar Kropswolde, fiets mee en dan is het maar 10 minuten naar de molen fietsen. Ik kom nog altijd geregeld op het zo gezellige Hoofdstation van Groningen, veel conducteurs en de mensen die daar in de winkels enz. werken, herkennen mij nog altijd uit mijn forenzentijd. Soms samen koffie drinken.
Wouter Duijndam schreef:
zo 24 jun, 2018 20:40
ik lees regelmatig mee op de website http://www.fietsberaad.nl/

In het archief daar heb ik een artikel gevonden uit 2010 en daarin word beschreven dat er niet echt veel gebruik van gemaakt word.
http://www.fietsberaad.nl/library/repos ... l%20op.pdf
Voor ww-verkeer kan het ook niet, binnen de spits is de fiets niet welkom in de trein. Niet dat ik dat vreemd vind, maar het is wel een oorzaak voor de uitkomsten van dit onderzoek. Het elders genoemde twee-fietsen-systeem is dan een betere oplossing.
In veel lokale Duitse treinen is het mogelijk de fiets (al dan niet tegen betaling) ook in de spits mee in de trein te nemen, hier wordt veel gebruik van gemaakt. Ook in de moderne Nederlandse sprinters zou dat prima kunnen. NS wil het alleen niet.
Bert van Sprang schreef:
ma 25 jun, 2018 16:47
In veel lokale Duitse treinen is het mogelijk de fiets (al dan niet tegen betaling) ook in de spits mee in de trein te nemen, hier wordt veel gebruik van gemaakt. Ook in de moderne Nederlandse sprinters zou dat prima kunnen. NS wil het alleen niet.
Vouwfietsen mogen tijdens spitsuren wel mee, heb zelf dagelijks gezien. Hoef je ook geen fietskaartje voor te kopen.
Fedor schreef:
zo 24 jun, 2018 20:25
Ach na het nieuws om mogelijk de belasting op gas met 75% te gaan verhogen (ook een idee van zo'n duurbetaalde denktank)… en dergelijke zaken in het verleden... is dit voor mij wel de reguliere insteek.
We geraken off-topic, maar dit idee is onderdeel van een verschuiving van de energiebelasting op elektriciteit naar gas. Lijkt me geen heel gekke maatregel in een land dat van het gas af wil.

Terug on-topic: goede brief Martin!