Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd over navigatie, smartphone, fietscomputer voor fietsvakantie etc. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd over navigatie, smartphone, fietscomputer voor fietsvakantie etc.

_Jeroen_ schreef:
wo 13 jun, 2018 15:34
Bedankt voor alle reacties, leuk!

Alles even op een rijtje tot nu toe:

Smartphone:

Archies app voor campings.
Googlemap als planner, neem veel stroom, kan ook ofline, niet altijd nauwkeurig.
Osmand App android, van te voren te downloaden.
Neemt veel stroom, accupack of naafdynamo nodig voor opladen.
Waterdichte houder nodig.
Kwetsbaar.
Openfietsmapkaarten/Opencyclemap op smarthphone te zetten, bied veel info, ook knooppuntnummers, minder data verbruik en offline te gebruiken.
Mooie samenvatting, even een korte reactie mbt de nadelen van een smartphone. De kwetsbaarheid is bij mij niet echt een issue meer doordat ik al jaren een waterdichte telefoon icm een goede hoes gebruik.

Afbeelding

En met mijn huidige telefoon, een Samsung S7 kan ik rustig een hele dag fietsen zonder opladen (op vliegtuigmode en scherm niet te fel). Je kunt niet de hele dag op je schermpje turen, maar ik heb de telefoon gewoon in de zak en op OSMAND heb ik de route gedownload en kijk ik even als ik een aanwijzing nodig heb.. In de bebouwde kom is dat soms lastig omdat je dan ook je handen nodig heb. Misschien dat ik een goede stuurhouder nog moet aanschaffen, maar eigenlijk redt ik me altijd wel... Als backup heb ik wel een accupack, maar de S7 heeft een snellader waardoor je met 220V in een uurtje je telefoon weer vol hebt.

Google maps is vooral handig om op spraakinstructies je naar een camping oid te laten leiden.

Succes!
bast1aan schreef:
do 14 jun, 2018 00:43
Hangt er bovendien ook vanaf of je velg of schijfremmen hebt, voor schijfremmen ben je volgens mij nog steeds aangewezen op SON.
Dit klopt (inmiddels?) niet meer hoor; oa Shimano en Shutter Precision hebben ook naafdynamo’s die compatible zijn met schijfremmen (SP levert zelfs net als SON versies geschikt voor gebruik met een “thru axle” ipv een snelspanner)
Ik heb een reisje gemaakt op mijn racefiets met de iPhone in een Quadlock. Waarschijnlijk is ie kapot gegaan door de harde bandjes en de slechte fietspaden. Sindsdien gebruik ik een ETrex 30x om de track te volgen. Voor campings of supermarkten gebruik ik Pocket Earth op mijn nieuwe telefoon.
POI's zoals Archies campings kun je ook op je Etrex zetten.
Niall schreef:
do 14 jun, 2018 23:07
bast1aan schreef:
do 14 jun, 2018 00:43
Hangt er bovendien ook vanaf of je velg of schijfremmen hebt, voor schijfremmen ben je volgens mij nog steeds aangewezen op SON.
Dit klopt (inmiddels?) niet meer hoor; oa Shimano en Shutter Precicion hebben ook naafdynamo’s die compatible zijn met schijfremmen (SP levert zelfs net als SON versies geschikt voor gebruik met een “tru axle” ipv een snelspanner)
Ah dan heb ik op dit gebied wat te lang onder een steen geleefd :)
eric190173 schreef:
do 14 jun, 2018 11:16
En met mijn huidige telefoon, een Samsung S7 kan ik rustig een hele dag fietsen zonder opladen (op vliegtuigmode en scherm niet te fel). Je kunt niet de hele dag op je schermpje turen, maar ik heb de telefoon gewoon in de zak en op OSMAND heb ik de route gedownload en kijk ik even als ik een aanwijzing nodig heb..
Ik doe het soms ook zo maar ik vind het een onhandige en riskante manier van werken. Haal je steeds telefoon uit je zak en los in de hand, met de kans dat ie op de grond klettert. Bovendien als ik steeds de telefoon moet pakken en wakker moet maken (vaak moet ie opnieuw GPS locken, duurt even) dan ben ik vaak al te laat voor de afslag of ik moet stoppen bij elke kruising, ik wil toch graag de route en kaart permanent voor mijn neus hebben.
Mijn Garmin kan ik wel de hele dag aan houden met altijd de route of de kaart en de positie waar ik ben in beeld. Smartphone is wel een fijne backup, en een goede bron van extra gegevens/apps.
Bedankt allemaal, ik zal aan de hand van jullie tips even specifieker verder zoeken.
Ik heb eerder genavigeerd met Google Maps/Smartphone. Dat vond ik al bij al een prettige ervaring maar vier nadelen:
- Het constante 'gevecht' om de smartphone batterij opgeladen te houden
- Ik ben toch een paar keer teveel midden in een bos gestrand waar ik niet meer verder kon fietsen, waar dat volgens Google Maps prima zou moeten kunnen.
- Je hebt internet nodig op de moment zelf (tenzij dat ondertussen aangepast is)
- Áls het valt, is het kapot


Nu gebruik ik:

Om te navigeren: Etrex 30x
+ batterijen (2 AA'tje) gaan zeer lang mee (soms tot 5 fietsdagen)
+ het zijn AA'tjes, dus je kan gewoon extra batterijen meenemen. In uiterste geval van nood kan je altijd batterijen bijkopen (maar ik gebruik oplaadbare)
- zoals alle dingetjes van Garmin isie wel eens traag en is het allemaal niet zo intuitief als het zou moeten

Om de route te plannen: http://brouter.de/brouter-web/
+ gebruiksvriendelijke interface
+ export naar GPX om zo op de GPS te zetten
+ gemaakt voor fietsers, verschillende soorten (trekking, snelheid, ...)
+ open street maps
- geen google streetview
- niet kunnen zoeken op plaatsnamen
- veel trager dan google maps over grote afstanden. (Langs de andere kant, een fietsroute plannen in bv. Italie lukt nog steeds niet op Google Maps)

Om te bellen: Een simpele Nokia

Om die manier ben ik op fietsvakantie quasi volledig internet en 230V onafhankelijk.
Volgens mij hoeft het allemaal niet zo heel duur te zijn hoor!

Zelf ben ik het volgende van plan voor deze vakantie:

Samsung A5 met Strava (260 euro), hier kun je ook routes in maken.
KEMO-oplader (30 euro) via de dynamo. Naafdynamo niet nodig, maar is wel fijner.
Waterdicht hoesje van Decathlon (9,99 euro).

En voor de zekerheid heb ik ook nog een powerbank mee met 5000 mAh.

De batterij van de telefoon doet het heel goed, opladen is voor mij bij dagtochten niet tussentijds nodig geweest tot nu toe.
Klopt, het hoeft niet zo duur te zijn: een Garmin Etrex 30x kost bij Waypoint 199 euro, plus 42 euro voor een fietssteun, 4 Ansmann oplaadbare batterijen en een lader. Open source kaarten zijn gratis.
Ik heb de berichten niet echt goed gelezen en ik weet niet of deze vraag ook relevant is voor de topic starter en de vraag is vast al eerder gesteld, maar ik vroeg me af, hoeveel routes van bv. 50 km kun je laden op een Etrex 30 en dan nog een aantal waypoints daarbij, zonder extra geheugen/SD kaartje nodig te hebben?
Ik werk met tracks en dan is het antwoord 'heel veel'.
Ok Gelukkig Wim, dank je wel, dan heb ik een idee en ben ik gerustgesteld( en kan ik de SD kaartjes aanbieding van marktplaats aan mij voorbij laten gaan)
Ik kan het natuurlijk ook eens proberen ed.en de Etrex goed vullen met routes ed. of wellicht goed kijken hoe vol het geheugen zit,maar ik ben bang of heb het idee, dat hij bv. spontaan uitvalt ed., wat soms sowieso (heel af en toe) gebeurt, of langer moet zoeken tijdens de navigatie als hij behoorlijk vol zit en dat hij beter navigeert met zo weinig mogelijk tracks en routes ed.
Het SD-kaartje is niet zozeer van belang voor het plaatsen van je tracks maar vooral voor de kaarten die je gebruikt. Daar gaan vele GB's in zitten. Ik heb in mijn eTrex een SD-kaartje zitten met de OSM van heel Europa. De tracks staan op het interne geheugen.
Bijkomend voordeel van de kaarten op een SD-kaartje zetten is dat als er een fout in de kaart zit die het goed starten van de eTrex in de weg zit (nog nooit meegemaakt, maar het schijnt voor te komen) je simpelweg het kaartje eruit kan halen c.q. kan vervangen zodat het apparaat toch te starten is.
Precies. Zo doe ik het ook: de sd kaart gebruiken om de kaart op te zetten. Ook bij mij heel Europa.
Ook grote hoeveelheden POI's (bijv. de campings van Archies) plaats ik op de SD-kaart.

Voor behoorlijke aantallen tracks is het interne geheugen ruim voldoende.
PeterVanRijn schreef:
do 21 jun, 2018 07:01
Bijkomend voordeel van de kaarten op een SD-kaartje zetten is dat als er een fout in de kaart zit die het goed starten van de eTrex in de weg zit (nog nooit meegemaakt, maar het schijnt voor te komen) je simpelweg het kaartje eruit kan halen c.q. kan vervangen zodat het apparaat toch te starten is.
Mijn Etrex 30x vertelde me gisteren dat als ik de interne kaart update (wat nodig is want de de kaart in het apparaat weet nog niet eens dat de A2 inmiddels door de tunnel gaat hier, maar verder is de kaart best goed) er een sd-kaart noodzakelijk is. Een half uur geleden heb ik het updaten van de kaart gestart en vertelde het apparaat me dat de sd-kaart in het apparaat moet blijven omdat het ding anders niet werkt. Of dat 'niet werken' in zou houen tdat het ding helemaal niet opstart weet ik niet. Ik heb wel een backup hemaakt van alle bestanden op het apparaat naar mijn PC. Het ding verwacht tegen half elf vanavond klaar te zijn.
Leon schreef:
do 21 jun, 2018 19:51
Mijn Etrex 30x vertelde me gisteren dat als ik de interne kaart update (wat nodig is want de de kaart in het apparaat weet nog niet eens dat de A2 inmiddels door de tunnel gaat hier, maar verder is de kaart best goed) er een sd-kaart noodzakelijk is.
Tijd om de interne kaart voorgoed gedag te zeggen en over te gaan op de gratis GPS OpenFietsMap.
Op het moment in Frankrijk op de Kanaalroute. We fietsen op GPS met de iPhone op het stuur. Ervaring tot nu toe is zondermeer positief.
Wel iets om over na te denken:
Zorg voor kaartmateriaal dat offline beschikbaar is. We hebben dat uiteraard voorzien, dus de dag dat we “geen service” op het scherm zagen was geen probleem.
Zorg voor een backup voor de stroomvoorziening. Plan was om de iPhone met de B&M USB-Werk opgeladen te houden. Dat werkte voorgaande jaren perfect, maar dit jaar heeft het ding (de B&M) geen zin. Een powerbank biedt de oplossing.
Zorg voor een backup voor je device. Mijn partner heeft dezelfde programma’s op haar telefoon. In geval van pech kunnen we op haar telefoon verder fietsen. Ook de Garmins gaan stuk, soms op iets simpels als een sd-kaartje.
daulagari schreef:
do 21 jun, 2018 20:18
Leon schreef:
do 21 jun, 2018 19:51
Mijn Etrex 30x vertelde me gisteren dat als ik de interne kaart update (wat nodig is want de de kaart in het apparaat weet nog niet eens dat de A2 inmiddels door de tunnel gaat hier, maar verder is de kaart best goed) er een sd-kaart noodzakelijk is.
Tijd om de interne kaart voorgoed gedag te zeggen en over te gaan op de gratis GPS OpenFietsMap.
Daar ben ik ook mee bezig. Ik ben er inmiddels achter dat de leercurve van GPS niet aan het apparaat ligt. De Etrex zelf heeft best veel menu's, maar die zijn heel duidelijk (er staat zelfs tekst bij de knoppen!) en de online gebruiksaanwijzing leidt je er prima doorheen. Voor een paar dingetjes die er niet in staan helpt ineternet snel.
Het probleem begint daarna. Zodra je op websites komt waar mensen zeggen dat iets 'heel gemakkelijk' is wordt het anders. Zo dateert het draadje waar je naar verwijst uit 2010 en heeft 480 berichten. Verre van handig. (En dat je MOET beginnen met het laatste bericht blijkt wel uit het advies van de tovenaar dat je de nieuwste update NIET moet toepassen.
Maar ik wilde mijn evaluatie en extra vragen in mijn 'eigen draadje' stellen...
Backup is inderdaad zinnig en niet zo moeilijk te realiseren. Ik werk met een Garmin en had een keer het ding gewoon uit de kast gerukt en was vertrokken voor een WF weekend. De batterij indicator gaf aan dat de batterij redelijk vol was dus dat zou geen probleem moeten zijn. Dat bleek wat misleidend, want die indicatie werkt blijkbaar niet goed als de batterijen een half jaar niet gebruikt zijn. Mijn rit heb ik toen kunnen vervolgen door af en toe op google maps op mijn telefoon te kijken - totdat ook die batterij leeg was, maar toen was ik gelukkig bijna op mijn bestemming. Dit jaar wordt de backup Osmand en de Openfietsmap, plus een heel kleine powerbank die ook handig is om een keer de telefoon op te laden zonder veel gedoe.